Visa fullständig version : ni som tränar på kvällen?
nån som har erfarenhet av eller tror sej veta om de går att bygga bra om man tränar styrke ca 3-4 timmar innan läggdags? man hinner ju inte få i sej så värst mkt näring innan nattens 6-7 timmars fasta.. nån som lyckats få bra ökningar me detta ändå? hur stor del av dagens kaloriintag bör läggas efter den träningen isf? eller skulle det räcka med det vanliga e tränings vasslet+snabba kolisar sen nån timme senare,precis innan läggdags en normalstor vanlig måltid?
mr.jeppe
2003-10-11, 12:12
Jag börjar alltid ett pass någonstans mellan 18.00 och 19.00 pga barn och arbete.
För att orka med det får man se till att målet ca 1-1.5 timme innan träning ger bra energi.
Direkt efter dricker jag en protein/gainer drink. Ca 1 timme efter drinken äter jag jag kvällsmat som då består av mycket protein och så få kolhydrater som möjligt.
Gör jag så här fungerar det bra.
pettan85
2003-10-11, 12:36
Tränar också på kvällen så man är hemma vid 9 tiden. Efter träning så tar jag vassle+snabba kolhydrater, sedan hem och slänger i mig något som till störasta del består av kolhydrater t ex flerkornsbröd med en massa mjukost. Sedan inann jag går o lägger mig så sätter jag i mig två burkar tonfisk och detta tycker jag fungerar hur bra som helst.
King Grub
2003-10-11, 12:43
eller skulle det räcka med det vanliga e tränings vasslet+snabba kolisar sen nån timme senare,precis innan läggdags en normalstor vanlig måltid?
Det tror jag. Kanske kan du äta en något större måltid än om du hade haft hela dagen på dig att fylla på med näring efter ett morgonpass.
Jag tränar alltid på kvällen, kommer oftast hem vid 21-22 tiden. Brukar ta en rejäl drink (vassle+kolhydrater+kreatin) efter träningen, sedan äta middag när jag kommer hem. Innan jag lägger mig äter jag tonfisk/makrill/kyckling osv (alternativt tar en vassle/kasein-drink) med oliv- eller fiskolja + multivitamin. Detta upplägg fungerar bra för mig :)
tack för svaren, de blir till o ladda me massa låångsamma kolisar inför natten då:eating: :eating:
hur länge sover ni efter en träningskväll? ska man försöka hålla sej till ett minimum typ 5-6 timmar så näringsuppehållet inte blir alltför stort eller e de tvärt om bättre att sova ut 7-8 timmar, för tillräcklig sömn e ju viktig för muskelbygge..
King Grub
2003-10-11, 17:11
Originally posted by Diana
hur länge sover ni efter en träningskväll? ska man försöka hålla sej till ett minimum typ 5-6 timmar så näringsuppehållet inte blir alltför stort eller e de tvärt om bättre att sova ut 7-8 timmar, för tillräcklig sömn e ju viktig för muskelbygge..
Jag är övertygad om att kroppen är gjord för att sova när det finns ett sömnbehov, inte för att springa upp och äta bara för att man är rädd för att bli katabol. Men det finns ingen siffra som passar alla; gå på känsla och försök sova tills du är utvilad och orkar med liv och arbete/skola och träning.
Försök sova runt 7-8 timmar. Får du i dig långsamma proteiner innan läggdags borde de inte vara så farligt. Att kuta upp mitt i natten eller gå upp några timmar tidigare på morgonen bara för att käka låter som riktig överkurs. Ät en ordentlig frukost när du vaknar utvilad så ska de nog bli bra ändå!
:eating:
tack för svaren, ska bli intressan att se om kvällsträning e lika effektiv som morronträning...
King Grub
2003-10-15, 04:59
tack för svaren, ska bli intressan att se om kvällsträning e lika effektiv som morronträning...
Det tror jag däremot inte att det är. Men har man ett liv, så... :)
Originally posted by King Grub
Det tror jag däremot inte att det är. Men har man ett liv, så... :)
Så du menar att morgonträning är mer effektiv än kvällsträning? Jag föredrar att träna på morgonen, helt klart..
Eh.. jo helt klart ökar du förbränningen vid morg.träning. Men vem fan orkar!
King Grub
2003-10-15, 10:50
Originally posted by Mx2000
Så du menar att morgonträning är mer effektiv än kvällsträning? Jag föredrar att träna på morgonen, helt klart..
Javisst. Dels är hormonnivåerna gynnsammare, och dels har du 4-5 mål att fylla på med näring efter träningen, istället för ett mål och sedan i säng.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.