Visa fullständig version : Födelsedagar, what's the deal?
Wilkedott
2010-05-30, 21:39
Började för ett tag sedan fundera över att fira födelsedagar, vad är egentligen poängen med det? Man har inte lyckats med något, förutom att överleva ett år till så man har ju inte lyckats med något speciellt, så varför firar man? Känns jävligt skumt att fira bara för att man levt ett år till..
Wikipedia säger så här "De olika seder som människor följer i vår tid i samband med att de firar sina födelsedagar har en lång historia. Deras ursprung ligger inom magins område. Sederna att gratulera, ge presenter och fira födelsedagen - med levande ljus och allt - avsåg i forna tider att skydda födelsedagsbarnet mot demonerna och garantera dess trygghet under det kommande året. Fram till 300-talet förkastade kristendomen födelsedagsfirandet som en hednisk sedvänja."
Är det verkligen detta som vi fortfarande håller på med? Många tror ju inte ens på demoner osv, så låt oss sluta "fira" födelsedagar och fira sådant som verkligen har krävt en ansträngning från personen i fråga?
Så till frågan, varför firar NI era och andras födelsedagar?
Gått med i Jehovas eller?
För att svara på frågan, mest tradition men också för att det firas alldeles förlite så allt värt att firas måste firas! :D
Började för ett tag sedan fundera över att fira födelsedagar, vad är egentligen poängen med det? Man har inte lyckats med något, förutom att överleva ett år till så man har ju inte lyckats med något speciellt, så varför firar man? Känns jävligt skumt att fira bara för att man levt ett år till..
Wikipedia säger så här "De olika seder som människor följer i vår tid i samband med att de firar sina födelsedagar har en lång historia. Deras ursprung ligger inom magins område. Sederna att gratulera, ge presenter och fira födelsedagen - med levande ljus och allt - avsåg i forna tider att skydda födelsedagsbarnet mot demonerna och garantera dess trygghet under det kommande året. Fram till 300-talet förkastade kristendomen födelsedagsfirandet som en hednisk sedvänja."
Är det verkligen detta som vi fortfarande håller på med? Många tror ju inte ens på demoner osv, så låt oss sluta "fira" födelsedagar och fira sådant som verkligen har krävt en ansträngning från personen i fråga?
Så till frågan, varför firar NI era och andras födelsedagar?
Ingen som firat dig någonsin eller?
Wilkedott
2010-05-30, 21:41
Ja självklart, vad kan annars vara poängen med att ställa en fråga? SÅ KLART man har gått med i Jehovas, +1!
Haha vilka svar, menade mer vad poängen med att fira en födelsedag är, är det bara för att ha något att fira?
Det är ett trevligt sätt att uppvakta någon man tycker om utan att framstå som en rövslickare eller påträngande. En ursäkt helt enkelt. Är inte alla traditioner ursäkter för att få ha trevligt och vara social?
För att det är roligt att uppmärksamma folk jag gillar, och födelsedagar är en bra ursäkt.
Edit: Öh, pucktvåa.
En återkommande fundering som brukar dyka upp för min del. Jag brukar dock komma fram till att jag bara är en missunsam jävel som har svårt för att andra verkar ha det så mycket trevligare när de fyller är, än vad jag brukar ha det.
För egen del så vill jag bara att det ska vara över så fort så möjligt. Har aldrig "lärt mig" att bli grattad. Och det där med att vara glad för det lilla, brukar bli pinsamt och ansträngt.
Jag tycker att det är ganska tråkigt och meningslöst med födelsedagar, om det inte är en ålder som medför lite privilegier som tex 18 eller 20. Själv har jag vid ett par tillfällen helt glömt bort min egen födelsedag tills någon ringer på kvällen och grattar.
Ja, av samma anledning som Steve och Tolkia nämnde. Jag vet själv hur glad jag blev när mina kompisar uppvaktade mig häromsistenes. Kände mig inte ett dugg sugen på att bli ett år äldre men sedan kom några nära vänner och drog med mig ut och firade vilket slutade i den bästa födelsedagen jag haft på år. Kan jag göra något liknande för dem jag tycker om så ser jag ingen anledning att inte göra det, delad glädje är dubbel glädje som det heter.
Wilkedott
2010-05-30, 21:53
Olegh, där ser man att det i alla fall finns en själ som tänker likadant! Tänker exakt likadant, helst delen med att bara glad för det lilla, lyckas alltid tycka att det blir pinsamt!
Wilkedott
2010-05-30, 21:55
Ja, av samma anledning som Steve och Tolkia nämnde. Jag vet själv hur glad jag blev när mina kompisar uppvaktade mig häromsistenes. Kände mig inte ett dugg sugen på att bli ett år äldre men sedan kom några nära vänner och drog med mig ut och firade vilket slutade i den bästa födelsedagen jag haft på år. Kan jag göra något liknande för dem jag tycker om så ser jag ingen anledning att inte göra det, delad glädje är dubbel glädje som det heter.
Låter hur härligt som helst, men kan man inte göra det vilken dag som helst? Att bara umgås och dela glädje då, varför är det bättre på just en födelsedag om det inte är t.ex 18 år som fylls?
Jag bryr mig inte särskilt mycket om mina egna födelsedagar längre men det är trevligt att fira andra. Jag ser ingen bra anledning att inte fira dem.
Sundsarn
2010-05-30, 21:59
Jag tycker man absolut ska fira födelsedagar! Jag vill fira den dagen en person jag bryr mig mycket om föddes. Om den händelsen inte hade ägt rum hade jag aldrig lärt känna personen. Detta gör förstås att jag tycker det är viktigare att uppvakta vissa av mina bekanta men så tror jag att det är för alla :)
Det blir lite tjatigt med presenter osv med åren förstås. Nu bryr jag mig inte om det så mycket men så tänkte man väl inte när man var yngre..
Låter hur härligt som helst, men kan man inte göra det vilken dag som helst? Att bara umgås och dela glädje då, varför är det bättre på just en födelsedag om det inte är t.ex 18 år som fylls?
Jo det kan man göra, men varför inte göra både och? Behöver vi verkligen ta bort en ursäkt att bry oss om varandra?
Wilkedott
2010-05-30, 22:06
Jo det kan man göra, men varför inte göra både och? Behöver vi verkligen ta bort en ursäkt att bry oss om varandra?
Sant, om det är för att man vill rå om varandra så är det väll bara att främja det beteendet!
För tårtan ofc
Sant, tårta är gott! Jag var och firade min systersons födelsedag idag, det bjöds på en ganska god men aningen sötsliskig marängtårta. :)
Najs med gratis lakohol på krogen från kompisar är rätt najjs ändå. Gillar tårta också.
Eddie Vedder
2010-05-31, 06:06
Just det här ämnet togs upp i Magdalena Ribbings spalt i DN 28e maj:
http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2010/05/28/ofirande-7354
Kul att du tar upp det för jag funderade över samma sak efter att ha läst den artikeln. Jag tycker han som skriver in har en del poänger men får mest kommentarer som "Vad du måste vara tråkig!".
Jag fyllde år förra fredagen men hade nästan glömt bort det. Jag ser faktiskt ingen anledning i att bli firad och tycker bara det är jobbigt att komma på presenter. Jag tycker om att umgås med min familj men det känns skit samma om det finns något särskilt att fira eller ej.
Av någon anledning så finns det inte ens på kartan att jag skulle ställa till med en stor fest på min födelsedag. Efter några år börjar omgivningen respektera att man inte vill fira födelsedagar, så det där är inte ett så stort problem längre. Jag går visserligen gärna på födelsedagskalas och givetvis kan jag ge bort presenter, men jag känner inget tvång där heller. I synnerhet sådana där insamlingar när någon snåljåp inte själv vill köpa en present utan springer runt och samlar pengar från bekantskapskretsen för att gå ihop om något. Även där har jag kört den hårde linjen.
Jämna år är ju de värsta, för då kan det återigen börja höjas ögonbryn. M3n du fyll3r juh TRETTI, då måste du väl ha en fest!!11*
*det var alltså bara hypotetiskt, jag har givetvis aldrig fyllt 30
filmjölk
2010-05-31, 06:33
Födelsedagssex för böfvelen! Varje födelsedag skall ens fru/flickvän/kk/älskarinna/tjejkompis ge en sex precis som man vill ha det, utan krav på prestation från födelsedagsfirandes sida. thats the deal - Födelsedagssex!
Slartibartfast
2010-05-31, 06:56
För att det är roligt att uppmärksamma folk jag gillar, och födelsedagar är en bra ursäkt.
Jep. Jag ser födelsedagar mera som "Nu har jag fått ha min polare/mamma/syrra etc i mitt liv ännu ett år, det ska firas" Det är helt enkelt en dag att stanna upp och vara tacksam för de människor man har omkring sig.
Egna födelsedagan bryr jag mig inte ett skit i. Gömmer mig helst.
Nitrometan
2010-05-31, 08:02
Survival of the fittest! Ännu ett år har man utmanat Darwinismen och vunnit! *flex*
Demoner? OK?
Wilkedott
2010-05-31, 09:45
Demoner? OK?
Läst vad jag kopierade från wikipedia eller?
Nitrometan
2010-05-31, 09:46
Läst vad jag kopierade från wikipedia eller?
Ja.
Vidskepelse.
Cerberus
2010-05-31, 09:52
tradition som andra har sagt. Personligen skiter jag i min egen födelsedag, hittar hellre på egna tillfällen att fira! :D
Jag tycker absolut det är ett logiskt resonemang att sluta fira födelsedagar på basis av vad som står på wikipedia. Sure, visst.
Vill du inte fira din födelsedag, gör inte det. Men det vore ju löjligt att försöka "tvinga" andra personer som faktiskt trivs väldigt bra med att bli gratulerade och att gratulera till att inte göra just detta. Det kan väl dras lite paralleller till religionsfriheten här?
Wilkedott
2010-05-31, 10:29
Tjuckot, jag vet inte om du tycker att JAG har försökt tvinga någon att sluta fira födelsedagar för det var aldrig meningen iaf! Det är ju upp till var och en, jag ville mer veta varför folk gör det vilket jag har fått många olika svar på nu :)
Något jag ser som positivt med att fira födelsedagar med kalas och då framför allt släktkalas är att man faktiskt får träffa släkten och i mitt fall så brukar vi bara ställa till med ordentliga kalas då det är jämna tal som firas. Jag menar, hur ofta hade ni spontant besökt den där kusinen eller farbrorn som bor 5-6 mil ifrån er om det inte hade vart för att ni träffades på släktkalas? Jag kan med handen på hjärtat säga att jag inte hade känt min släkt lika bra och inte haft samma relation till den om det inte vart för alla inplanerade tillställningar.
Sen behöver man väl inte göra en större grej utav det, jag har aldrig vart särskilt förtjust i att firas och kan rentav känna mig obekväm ibland då jag fyller år, jag försöker se det som att släkten kommer för att träffa mig och min familj och prata och ha trevligt.
KaptenKnäsvag
2010-05-31, 18:55
http://pbfcomics.com/archive_b/PBF032-Todays_My_Birthday.gif
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.