handdator

Visa fullständig version : Magnus Samuelsson - världsrekord i bänkpress?

Zoidy
2010-05-30, 20:49
Jag har funderat lite granna nu kring bänkpress. Världsrekordet ligger enligt uppgift på 351 kg enligt den här sidan:

http://riggberger.dinstudio.se/empty_154.html

Det här är då med tröja på sig. Och på youtube finns det en video av magnus Samuelsson där han gör två repetitioner (även fast det inte är tävlingslyft) på 270 kg:

l4GzrW2-ovM

Och enligt Magnus själv ska han ha tagit 300 kg i bänkpress. Måste man verkligen kunna bänkpressa så mycket mer än så för att ha en rimlig chans att fixa 351 kg med tröja på sig? Och då är väl ändå inte Magnus Samuelsson den starkaste bänkpressaren Sverige har producerat heller?
Jag förstår bara inte hur världsrekordet kan vara så "lågt" som det är.

Kim Jong Il
2010-05-30, 20:50
För det första så vet ingen om de där videoklippen är äkta.

För det andra så, om de nu är äkta, klarar han inga 351kg med tröja.

Kim Jong Il
2010-05-30, 20:51
Var det förresten inte någon ärorik östasiat som pressade 360kg?

Jorgen
2010-05-30, 20:53
Denna tråden kommer nog att spåra ur.

clinteastwood
2010-05-30, 21:06
inte nu igen!

Mart|n
2010-05-30, 21:07
Denna tråden kommer nog att spåra ur.

Gör alla en tjänst, och lås tråden, sedan göm den långt bort! :D

cero
2010-05-30, 21:07
Var det förresten inte någon ärorik östasiat som pressade 360kg?

På träning antar jag. Vad har denna man pressat på tävling?

ekmanc
2010-05-30, 21:08
Kan ni inte försöka förklara istället för att skriva fjantiga inlägg typ inte nu igen, lås tråden?
Vem fan hjälper det?

cero
2010-05-30, 21:11
1010 lbs, 458 kilo.. hur går detta ihop med ett världsrekord på 351?

BlDWdfTAx8o

Jorgen
2010-05-30, 21:11
Kan ni inte försöka förklara istället för att skriva fjantiga inlägg typ inte nu igen, lås tråden?
Vem fan hjälper det?

Jo, det är såhär att folk kommer att bli väldigt upprörda och skriva en massa saker om herr Samuelsson och hans bänkpressar.
Det är tydligen ett ämne som rör upp oerhörda känslor bland vissa.

Med tanke på att ämnet varit upp ett flertal gånger redan så kan du söka efter dom trådarna så hjälper du dig själv. Fan. :)

HulkH
2010-05-30, 21:12
http://www.youtube.com/watch?v=BlDWdfTAx8o

Bullshit?

EDIT: SRY, nån hann före^^

Jorgen
2010-05-30, 21:13

Det är olika förbund, med olika regler. Det gör att flera personer kan han världsrekord.
Typ som i boxning.

ekmanc
2010-05-30, 21:14
Jag tror inte tråden handlar om Samuelsson i första hand han är bara ett exempel av många som hade kunnat användas, frågan gäller världsrekordet i bänkpress svara på det då istället om Samuelsson nu är så jobbig att prata om.

HulkH
2010-05-30, 21:14
Det är olika förbund, med olika regler. Det gör att flera personer kan han världsrekord.
Typ som i boxning.

Intressant, men finns det ingen tex, världsrekord RAW. där det är samma regeler världen över? :)

Pepz
2010-05-30, 21:15

[yt]t]

när man räknar "riktiga rekord" brukar man ta IPF som standard för att i många andra förbund, bland annat det du visar en film ifrån, är både doping, maglyft, och extrema tröjor tillåtna. med betoning på det förstnämnda som påverkar resultaten

Intressant, men finns det ingen tex, världsrekord RAW. där det är samma regeler världen över? :)

tyvärr inte. men det kanske kommer

Jorgen
2010-05-30, 21:16
Jag tror inte tråden handlar om Samuelsson i första hand han är bara ett exempel av många som hade kunnat användas, frågan gäller världsrekordet i bänkpress svara på det då istället om Samuelsson nu är så jobbig att prata om.

Vaknat på fel sida idag?

Läs min post här över, det finns flera olika förbund, det går säkert att hitta svaret på din fråga via google.

Zoidy
2010-05-30, 21:17
Jo, det är såhär att folk kommer att bli väldigt upprörda och skriva en massa saker om herr Samuelsson och hans bänkpressar.
Det är tydligen ett ämne som rör upp oerhörda känslor bland vissa.

Med tanke på att ämnet varit upp ett flertal gånger redan så kan du söka efter dom trådarna så hjälper du dig själv. Fan. :)

Jag gav bara Magnus Samuelsson som ett exempel då det var lätt att hitta videos av honom där han bänkpressade ganska rejält med vikt.

Men vi tar ett annat exempel då.

Den här herrn ska enligt uppgift ha bänkat strax över 300 kg utan tröja (inofficiellt på träning):

ST6A0kM1YUk

Kommer inte ihåg vad han heter, men han är från Sverige iaf

Arf Pingvin
2010-05-30, 21:17
Jag förstår bara inte hur världsrekordet kan vara så "lågt" som det är.

Världsrekordet du talar om är i IPF, ett dopingtestande förbund med vissa ganska strikta regler för hur bänkpressen ska se ut. Det är verkligen inte gjort i en handvändning att slå det rekordet. Nivån på bänk-VM som nyss avgjordes var lyft i klassen 322,5, 330 och 332,5 kg där det sista blev bortdömt så vinnaren lyfte 330. Om man släpper bara litegrann på reglerna och tillåter aningen modifierade bänktröjor, släpper igenom lyft utan helt uträtade armar eller blundar för så kallade maglyft kan vi direkt få upp de vikterna ett snäpp. Men att på tävling på högsta nivån i IPF trycka mer än 351 är inte gjort i en handvändning.

tsp
2010-05-30, 21:20

BlDWdfTAx8o

Har sett den där videon några gånger förut, och det första jag tänker på är alltid hur förbannat jävla ful han ser ut. Varför är det så?

cero
2010-05-30, 21:20
Aha, nu hänger jag med. Tack för klargörelsen!

Har sett den där videon några gånger förut, och det första jag tänker på är alltid hur förbannat jävla ful han ser ut. Varför är det så?

Man måste ju vara hardcore. Inget modefjant här inte!

HulkH
2010-05-30, 21:25
när man räknar "riktiga rekord" brukar man ta IPF som standard för att i många andra förbund, bland annat det du visar en film ifrån, är både doping, maglyft, och extrema tröjor tillåtna. med betoning på det förstnämnda som påverkar resultaten

tyvärr inte. men det kanske kommer

aha ok :)

Tror desamma som dig där, den snubben ser inte så friskt ut :)

Zoidy
2010-05-30, 21:31
Världsrekordet du talar om är i IPF, ett dopingtestande förbund med vissa ganska strikta regler för hur bänkpressen ska se ut. Det är verkligen inte gjort i en handvändning att slå det rekordet. Nivån på bänk-VM som nyss avgjordes var lyft i klassen 322,5, 330 och 332,5 kg där det sista blev bortdömt så vinnaren lyfte 330. Om man släpper bara litegrann på reglerna och tillåter aningen modifierade bänktröjor, släpper igenom lyft utan helt uträtade armar eller blundar för så kallade maglyft kan vi direkt få upp de vikterna ett snäpp. Men att på tävling på högsta nivån i IPF trycka mer än 351 är inte gjort i en handvändning.

Nu vet jag inte hur mycket AAS de jag skickat video om (Magnus Samuelsson och svensken som kom tvåa i världens starkaste man 1980) använt, men gör det så extremt stor skillnad om man använder IPF:s utförande jämfört med exempelvis Magnus Samuelssons utförande i första videon? Det känns ju som att han gör på ett extremt svårt sätt, med den långa lyftvägen osv.

Kanske svårt att avgöra när man inte vet exakt vilka som använt AAS och inte

Tack för att du tog dig tid att svara iaf

EDIT: Vad innebär maglyft egentligen?

henrikl
2010-05-30, 21:53
Samuelsson tar vikten utan stopp. Blir ju ganska mycket tyngre med ett korrekt tävlingslyft.

Deceiver85
2010-05-30, 21:54
Samuelsson tar vikten utan stopp. Blir ju ganska mycket tyngre med ett korrekt tävlingslyft.
Vikterna i filmen där Magnus påstås göra 2x270kg är målade för att se ut som 25kgs-plattor. I själva verket är det 15kgs-plattor...

Psyla
2010-05-30, 21:55
TfYuz80hRRU

Deceiver85
2010-05-30, 21:59
Scott Mendelson bänkar 715lbs (324kg) raw

6UubgCvg2sE

Nelson81
2010-05-30, 22:06
satan i gatan vilken bjässe scotts utlyftare var

Sundqvist
2010-05-30, 22:08

tänkte precis desamma :D

TehSaxo
2010-05-30, 22:09
51kg starkare med en tröja? Vart köper man sån? :D

Matsa
2010-05-30, 22:11

Yep, kommer inte ihåg vad han heter men det brukar diskuteras varje gång klippet visas. Lite komiskt att det nästan blir mer snack om passaren än om lyftet. :D

Danne2k
2010-05-30, 22:14
Passaren kör troligen liggande tricepsextensions med samma vikt :D

Arne Persson
2010-05-30, 22:18
Vikterna i filmen där Magnus påstås göra 2x270kg är målade för att se ut som 25kgs-plattor. I själva verket är det 15kgs-plattor...

Då skulle det egentligen vara hela 170 kg (ev. 210 kg om dom innersta och yttersta är riktiga 25:or) på stången OM det skulle stämma att det skulle förekommit lite fejk. :)

Landström
2010-05-30, 22:18
Yep, kommer inte ihåg vad han heter men det brukar diskuteras varje gång klippet visas. Lite komiskt att det nästan blir mer snack om passaren än om lyftet. :D

Han är så nära en seriefigur man kan komma. *screwy*

http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/4/49/497/497881/hulken110_1176710373.jpg

Zoidy
2010-05-30, 22:19

Vad skulle Magnus tjäna på att göra en sån grej egentligen? Han har ju varit världens starkaste man. Alla vet ju redan att han är enormt stark. Förstår inte vad han skulle få ut av att fejka vikter?

Han känns inte riktigt som nån som fular sig på så sätt

Zoidy
2010-05-30, 22:22
Passaren kör troligen liggande tricepsextensions med samma vikt :D

Haha! Precis det jag tänkte när jag såg videon. Klockrent ju :D Undrar vad han gjort för att få de armarna egentligen?!

fiskebulle
2010-05-30, 22:22
Brukar det inte snackas om att långa personer är sämre på bänkpress..? Känns ganska så långt borta att han ens lyfter 270x2 idag. Den inspelningen är väl knappast färsk heller.

clinteastwood
2010-05-30, 22:24
Då skulle det egentligen vara hela 170 kg (ev. 210 kg om dom innersta och yttersta är riktiga 25:or) på stången OM det skulle stämma att det skulle förekommit lite fejk. :)

sägs att det är 230kg!

Larsa_wee
2010-05-30, 22:36
sägs att det är 230kg!

Yes box. tror det var så att dom 4inre vikterna som är "mest" röd är målade. Riktig 25a längst in och riktig 25a längst ut men de 2 inre ska tydligen vara 15kg´s vikter.

dupper
2010-05-30, 22:43
Vad skulle Magnus tjäna på att göra en sån grej egentligen?

Alla tror att han pressar 270kgx2 RAW, vilket odiskutabelt är i världsklass. Det boostar ju hans image ordentligt att han, utan specifik SL-träning, är lika raw-stark i bänk som världseliten inom IPF.

HulkH
2010-05-30, 22:50

hahaha håller med, RIKTIGT ful är han^^

tsp
2010-05-30, 23:10
51kg starkare med en tröja? Vart köper man sån? :D

130 kg finsk sisu rawbänkar la nåt på 280kg eller så där. Och tröjbänkar 350kg typ

hugok
2010-05-30, 23:15

Han är ju fan hur ball som helst. Riktigt hardcore utseende!

Martin Löwgren
2010-05-30, 23:36
Alla tror att han pressar 270kgx2 RAW, vilket odiskutabelt är i världsklass. Det boostar ju hans image ordentligt att han, utan specifik SL-träning, är lika raw-stark i bänk som världseliten inom IPF.

+1

Folk kallar ju fortfarande honom idag 2010 för världens starkaste man. Han skulle ju inte inte direkt varit med i Let´s dance och nu nyligen gjort reklma för Risifrutti om han fortfarande inte är aktuell som världen starkaste.

Allt handlar om PR och nu har jag ingen aning om klippet i sig är fejk eller inte men jag förstår varför han eventuellt skulle fejka.

Zoidy
2010-05-30, 23:55

Jomen han tar ju ganska rejält med vikter i olika övningar även utan fusk. Tror utan tvekan han hade kunnat wowa en hel del människor på sin DVD utan fejkvikter. Kanske inte 270 kg bänkpress eventuellt då, men hans militärpressar och marklyft, och hans CoC #4 stängningar lär ju kunna imponera redan där tror jag

lite märkligt att han påstått att han bänkat 300 kg om han nu inte har gjort det dock? Det har han ju tom sagt på TV, flertalet ggr

Zoidy
2010-05-31, 00:00
+1

Folk kallar ju fortfarande honom idag 2010 för världens starkaste man. Han skulle ju inte inte direkt varit med i Let´s dance och nu nyligen gjort reklma för Risifrutti om han fortfarande inte är aktuell som världen starkaste.

Allt handlar om PR och nu har jag ingen aning om klippet i sig är fejk eller inte men jag förstår varför han eventuellt skulle fejka.

Alltså det är ju inte ens uppe i diskussion att han skulle vara världens starkaste man fortfarande, för det är han verkligen inte. Långtifrån. Men den videon är ju från hans DVD. Vet inte när den kom ut iofs, men tror inte den gavs ut i år.

Han stänger ju även CoC #4 och lite annat smått och gott på den DVDn så jag tycker inte han har så mycket anledning att fejka sina bänkpressar faktiskt. Han har ju annat going för sig om vi säger så.

Alltså jag köper att vikterna är fejkade, men tycker det är otroligt märkligt gjort av honom att gå ut i TV och säga att han bänkat 300 kg osv som han har gjort. Måste ju vara en del som fattar att han inte talar sanning liksom

Deceiver85
2010-05-31, 00:09
Vad skulle Magnus tjäna på att göra en sån grej egentligen?

Ja, vad skulle en man som inte presterat nämnvärt styrkemässigt i någon tävlingsform de senaste 10 åren, men ändå titulerar sig "världens starkaste man", ha att tjäna på att framstå som mycket starkare än vad han egentligen är?

Deceiver85
2010-05-31, 00:10
Alltså det är ju inte ens uppe i diskussion att han skulle vara världens starkaste man fortfarande, för det är han verkligen inte. Långtifrån. Men den videon är ju från hans DVD. Vet inte när den kom ut iofs, men tror inte den gavs ut i år.

Han stänger ju även CoC #4 och lite annat smått och gott på den DVDn så jag tycker inte han har så mycket anledning att fejka sina bänkpressar faktiskt. Han har ju annat going för sig om vi säger så.

Alltså jag köper att vikterna är fejkade, men tycker det är otroligt märkligt gjort av honom att gå ut i TV och säga att han bänkat 300 kg osv som han har gjort. Måste ju vara en del som fattar att han inte talar sanning liksom

Hans DVD gavs ut 2005 om jag minns rätt, och visst, han är onekligen stark i greppet, det går inte att förneka, men han gör inte 2x270 i bänk, så enkelt är det.

Zoidy
2010-05-31, 00:11
Ja, vad skulle en man som inte presterat nämnvärt styrkemässigt i någon tävlingsform de senaste 10 åren, men ändå titulerar sig "världens starkaste man", ha att tjäna på att framstå som mycket starkare än vad han egentligen är?

Jag vet som sagt inte när hans DVD gavs ut, men jag kan garantera att DVDn inte kom ut i år. Tror den är såpass gammal att den gavs ut medans han fortfarande hade hyfsad styrka kvar iaf. Men visst, hade han gett ut DVDn år 2010 hade jag nog vart beredd att hålla med dig

EDIT: År 2005 var han väl inte helt förfallen? Har inte superkoll på honom måste jag erkänna, men han måste ju vart ok för fem år sen iaf? Men som sagt, jag köper att han inte gör 2*270 i bänk. Tycker bara det är konstigt att ljuga så hejvilt om saker han "ska" ha gjort när han har mycket annat att skryta med, typ som sitt grepp som verkligen är riktigt bra. Han har ju alltid varit duktig på atlasstenar och static holds med pelare osv. Varför lyfter han inte fram de sakerna han verkligen är bra på, på riktigt? Mycket märkligt

Deceiver85
2010-05-31, 00:18
Jag vet som sagt inte när hans DVD gavs ut, men jag kan garantera att DVDn inte kom ut i år. Tror den är såpass gammal att den gavs ut medans han fortfarande hade hyfsad styrka kvar iaf. Men visst, hade han gett ut DVDn år 2010 hade jag nog vart beredd att hålla med dig

Den gavs ut 2005, och vikterna är fejk, end of discussion!

Det här klippet däremot är äkta, och visar Tuomas Korkia-aho (i mitt tycke den mest lovande bänkpressaren i världen just nu) som bänkar 280kg utan tröja
Cfsi0wiEVGE

Larsa_wee
2010-05-31, 00:19

EDIT: År 2005 var han väl inte helt förfallen? Har inte superkoll på honom måste jag erkänna, men han måste ju vart ok för fem år sen iaf? Men som sagt, jag köper att han inte gör 2*270 i bänk. Tycker bara det är konstigt att ljuga så hejvilt om saker han "ska" ha gjort när han har mycket annat att skryta med, typ som sitt grepp som verkligen är riktigt bra. Han har ju alltid varit duktig på atlasstenar och static holds med pelare osv. Varför lyfter han inte fram de sakerna han verkligen är bra på, på riktigt? Mycket märkligt

Vad tror du låter bäst för tex sponsorer osv ? 300kg bänkpress eller klämma en gripper på 166kg?

Zoidy
2010-05-31, 00:21
Vad tror du låter bäst för tex sponsorer osv ? 300kg bänkpress eller klämma en gripper på 166kg?

Tror nog han hade kunnat få 200 kg atlassten att låta rätt coolt också om han hade lagt fram det snyggt

Matsa
2010-05-31, 00:26

Klart han har anledning, det är ju penismätarövningen nummer ett - bänkpress - det gäller. ;)

Nja, har Magnus själv verkligen kallat sig 'världens starkaste man'? Han säger ju i t.ex detta klippet att just den tävlingen var en av de han vann minst gånger.

7-KMartUecA

Det är väl snarare så att andra fortfarande kallar honom det och givetvis protesterar han inte så värst högljutt då den missuppfattningen är bra för hans karriär.

clinteastwood
2010-05-31, 00:26

Det här klippet däremot är äkta, och visar Tuomas Korkia-aho (i mitt tycke den mest lovande bänkpressaren i världen just nu) som bänkar 280kg utan tröja
Cfsi0wiEVGE

Vad sägs om...

Född 1989 -125 wr för juniorer/seniorer

1082.5 i styrkelyft

QHt9qk-WErU&translated=1

Zoidy
2010-05-31, 00:28

Cfsi0wiEVGE

Riktigt coolt! Hade vart häftigt att kunna vara så stark att man bänkar 200 kg utan passare :) Vet du om det finns något officiellt världsrekord (IPF) RAW i bänkpress? Du verkar ha bra koll på sånt här

Deceiver85
2010-05-31, 00:31
Riktigt coolt! Hade vart häftigt att kunna vara så stark att man bänkar 200 kg utan passare :) Vet du om det finns något officiellt världsrekord (IPF) RAW i bänkpress? Du verkar ha bra koll på sånt här

Det borde gå att luska fram gamla bänkrekord, från innan tiden man använde tröja, men å andra sidan hade man annorlunda regler då (press-signalen är bland annat relativt ny). I nuläget håller IPF inte koll på några RAW-rekord...

Matsa
2010-05-31, 00:34

Visst är det väl mindre än 10 år sedan han presterade. Han gjorde väl ett par helt ok tävlingar 2007-2008 eller? Däremot var det nog minst 10 år sedan han var på topp, det säger jag inte emot.

Zoidy
2010-05-31, 00:43
Klart han har anledning, det är ju penismätarövningen nummer ett - bänkpress - det gäller. ;)

Nja, har Magnus själv verkligen kallat sig 'världens starkaste man'? Han säger ju i t.ex detta klippet att just den tävlingen var en av de han vann minst gånger.

Det är väl snarare så att andra fortfarande kallar honom det och givetvis protesterar han inte så värst högljutt då den missuppfattningen är bra för hans karriär.

Haha, det är enormt irriterande med folk som sitter på internet och ljuger om bänkpress faktiskt. Varenda tolvåring på internet bänkar 100 kg. Har suttit och funderat på varför man ser folk som fixar det på gymmet så sällan när alla fixar det på riktigt :D

Det är en grej som känns lite konstig med Magnus. Han verkar alltid väldigt ödmjuk när man ser honom på TV osv, så det känns väldigt främmande att han ska fejka vikter och hålla på. Det är dagisnivå på det

Pudzianovski
2010-05-31, 00:46
Visst är det väl mindre än 10 år sedan han presterade. Han gjorde väl ett par helt ok tävlingar 2007-2008 eller? Däremot var det nog minst 10 år sedan han var på topp, det säger jag inte emot.

Han kom på fjärde plats 2007 i WSM vilket får anses som rätt bra!

Zoidy
2010-05-31, 00:46
Det borde gå att luska fram gamla bänkrekord, från innan tiden man använde tröja, men å andra sidan hade man annorlunda regler då (press-signalen är bland annat relativt ny). I nuläget håller IPF inte koll på några RAW-rekord...

Men det där RAW-rekordet från det där andra förbundet med Scot Mendelson och de som tar övermänskliga vikter, det kan man utgå från att det ligger en bra bit över ett eventuellt IPF-rekord om det hade funnits? Tror nån lade upp en video i tråden tidigare där Scot Mendelson bänkade 325 kg RAW

clinteastwood
2010-05-31, 01:02
Ipf James Henderson 711 pounds raw

Zoidy
2010-05-31, 01:33
Ipf James Henderson 711 pounds raw

Dvs runt 323 kg då? Inte så himla långtifrån Scot Mendelsons rekord ändå. Trodde det skulle vara bra mycket större skillnad än så

Då tycker jag det känns lite mer troligt att Magnus ska ha tagit 290 kg som han påstått själv. SJÄLVKLART inte tävlingslyft, utan förmodligen ganska ostrikt. Han har ändå vägt 150 kg och varit världens starkaste man. Helt borta är han ju inte

stevebc
2010-05-31, 01:45
James Henderson pressar 290-300-vikter RAW ganska lätt i ett förbund med tester. Det ni!

51kg starkare med en tröja? Vart köper man sån? :DFinns folk som får ut 130 kg med tröja.

Dvs runt 323 kg då? Inte så himla långtifrån Scot Mendelsons rekord ändå. Trodde det skulle vara bra mycket större skillnad än så

Då tycker jag det känns lite mer troligt att Magnus ska ha tagit 290 kg som han påstått själv. SJÄLVKLART inte tävlingslyft, utan förmodligen ganska ostrikt. Han har ändå vägt 150 kg och varit världens starkaste man. Helt borta är han ju inteSant, men det finns en del andra grejer du missar. Prestationen han gör i sig är inte omöjlig. Han är strongman och i denna sport återfinner man en del av världens starkaste män helt enkelt. Det som inte sagts än i tråden är de vittnen som sett Magnus bänka. Någon har sett honom bänka 180 rätt tungt, en annan passade honom i en inofficiell bänktävling och fick då hjälpa till rätt rejält redan på, vad var det, 200-230 kg?

stevebc
2010-05-31, 01:56
Sedan är argumentet "ja, men han kan inte lyfta bänkpressvikter som är i paritet med världens bästa styrkelyftare!!" rätt svagt. Självklart kan man ha styrkan att lyfta vikter på elitnivå i styrkelyft utan att för den skull tävla i sporten. Tank Abbot t ex är ju bara MMA-fighter men gör ändå 272 kg utan att vara helt och hållet max. Så ja, det går att lyfta mer eller lika mycket än världens bästa bänkpressare i IPF utan att själv syssla med styrkelyft. De/vi har inte direkt monopol på att vara starka i bänkpress.

Zoidy
2010-05-31, 02:12
Sedan är argumentet "ja, men han kan inte lyfta bänkpressvikter som är i paritet med världens bästa styrkelyftare!!" rätt svagt. Självklart kan man ha styrkan att lyfta vikter på elitnivå i styrkelyft utan att för den skull tävla i sporten. Tank Abbot t ex är ju bara MMA-fighter men gör ändå 272 kg utan att vara helt och hållet max. Så ja, det går att lyfta mer eller lika mycket än världens bästa bänkpressare i IPF utan att själv syssla med styrkelyft. De/vi har inte direkt monopol på att vara starka i bänkpress.

Nu håller jag iofs helt med dig i det där du skriver, tävlar man i världens starkaste man (och vinner!) så är man enormt stark. Det kommer man inte ifrån. Och är man 150 kg tung (i princip oavsett längd) så är man ett monster. En best. Och då är jag faktiskt nästan villig att tro på att man skulle kunna ta 35 kg under världsrekordet som absoluta max när man är på topp med ostrikt form.

Men jag måste säga emot vad gäller Tank Abbot. Vad jag har hört så var den där bänkpressvideon där han ska ha tagit så mycket vikt fejk. Det var innan en match han skulle gå, och ska tydligen ha blivit gjord för att avskräcka motståndaren innan matchen. Nerverna du vet :)

När ska de här tunga lyften av magnus ha blivit gjorda btw? Jag har sett honom göra 5 lätta reps på 200 på TV iaf. Och det var efter att han hade skadat axeln också

filmjölk
2010-05-31, 06:25
Mycket avundsjuka när MS kommer på tal. Han tog 270*2 utan fejkvikter och det retar gallfeber på folk. Men varför? MS är inte dopingtestad, han lyfter på arslet när han bänkar och kör utan stopp.

Dessutom skulle han säkerligen inte kunna lyfta öht med en bänktröja, även om den ger xx kg för en styrkelyftare skulle MS få stången i ansiktet om han försökte lyfta med tröja.

MS var starkare i raw-bänk än hela ipf-eliten, men SL innehåller 2 moment till och man bänkar inte raw. Säg att MS tävlade i enbart bänk, tog 270kg (vilket han bortom alla tvivel var kapabel till), det räcker ju fasiken inte långt ens i 125:an.

Allan
2010-05-31, 06:28
Det här är bara repetition av andra trådar. Leta upp dem istället.

Låst