Logga in

Visa fullständig version : Skapa ett större kcal-underskott?

Vanish
2010-05-30, 16:09
Har funderat på detta de gånger man kollar på "biggest loser", då det är feta människor som rör på sig extremt mycket.

Om vi för enkelheten skulle säga att man har en kcal-balans på 4000kcal och är fet. Att du då ligger på 2000kcal per dag borde inte vara något större problem. Men med bara 1000kcal per dag (alltså 3000kcal underskott) kanske detta blir lite värre.

Men(!) om man istället rör på sig tillräckligt mycket så man istället förbrukar säg 5000kcal och ligger på ett underskott av 3000kcal (alltså 2000kcal per dag). Blir detta då samma "farliga svältdiet" som det skulle vara om man ligger på 1000kcal per dag?

Förutsättningar är fet person, att 1000kcal är "svält" (vi pratar hypotetiskt) och att mina antagande med kcal-behov också är hypotetiskt :smash:

Så vad säger ni, ökar man kcal-förbrukningen av träning, kan man då ligga på ett större underskott utan fara för hälsa?

Ps. Extremt skulle ju vara kcal-ballans på 2000kcal och äter 1000kcal. Och istället göra av med 4000 per dag och äta 2000. Större underskott men hade ju hamnat på 0 i det första fallet.

Rakanichy
2010-05-30, 16:26
OBS! Hypotes OBS!

Man får ju mindre risk för vitamin och mineralbrist när man äter mer kalorier, men det är väl samma "svält" vi pratar om vilket innebär lika stor muskelförlust o.s.v. men det är nog svårt att få vitaminbrist om man äter 2000kcal per dag

Masterpan
2010-05-30, 16:59
Ja, skillnaden blir antagligen att du får i dig tillräckligt med mineraler och vitaminer. Men med ett underskott av energi kmr följderna bli desamma

Arty
2010-05-30, 17:03
Tror inte det är lika farligt för en person att äta 50% av dagsbehovet och träna mer som att äta 25% av det dagliga behovet, för har svårt att tro man får in rätt mängd fett, protein, vitaminer osv man behöver på 25%.

Vanish
2010-05-31, 12:17
Okej, låter ju som vettiga hypoteser tycker jag. Fast på ett sätt känns det ändå konstigt att man ligger på svält när man trots allt äter säg 2000 kcal, men förstår poängen i det hela.

Det är detta som är träningsanorexi va? Mycket träning, lite mat

z_bumbi
2010-05-31, 17:21
Det finns en lägre energigräns där det börjar bli svårt att få i sig alla näringsämnen men det finns också en gräns för hur mycket det realistiskt går att öka förbrukningen så det är en avvägning och ibland får man helt enkelt använda tillskott för att undanröja riskerna för vissa brister.

Det är detta som är träningsanorexi va? Mycket träning, lite mat

Träningsanorexi är snarare ett mer korrekt uttryck för det som brukar benämnas ortorexi dvs överdriven fixering vid kost och träning, ofta med inslag av utseendefixering och/eller prestationskrav. I vissa fall kan det betyda att det är mycket träning och lite mat men det kan lika gärna handla om att man måste styra kosten exakt.

Onigiri
2010-06-01, 07:54
Men(!) om man istället rör på sig tillräckligt mycket så man istället förbrukar säg 5000kcal och ligger på ett underskott av 3000kcal (alltså 2000kcal per dag). Blir detta då samma "farliga svältdiet" som det skulle vara om man ligger på 1000kcal per dag?Vad sjukt, jag tänkte exakt på det här imorse. Är också nyfiken på det här om ett stort underskott skulle vara lika skadligt för musklerna om man förbrukat sex 5k och äter 3k.

Eddie Vedder
2010-06-01, 11:04
Vad sjukt, jag tänkte exakt på det här imorse. Är också nyfiken på det här om ett stort underskott skulle vara lika skadligt för musklerna om man förbrukat sex 5k och äter 3k.

Med den fysiska aktiviteten som lär krövas för 5k så tror jag det är sämre.

Det är inte direkt en ökad aktivitet som ett tungt styrketräningspass täcker. Man får köra en massa förbränningsträning då. Vilket ju förstås inte håller i praktiken för en överviktig men pratar vi om en ren hypotes (att man håller sig skadefri och har motivationen uppe) tror jag det är sämre.

Vanish
2010-06-03, 16:39
Det finns en lägre energigräns där det börjar bli svårt att få i sig alla näringsämnen men det finns också en gräns för hur mycket det realistiskt går att öka förbrukningen så det är en avvägning och ibland får man helt enkelt använda tillskott för att undanröja riskerna för vissa brister.

Träningsanorexi är snarare ett mer korrekt uttryck för det som brukar benämnas ortorexi dvs överdriven fixering vid kost och träning, ofta med inslag av utseendefixering och/eller prestationskrav. I vissa fall kan det betyda att det är mycket träning och lite mat men det kan lika gärna handla om att man måste styra kosten exakt.

Ah okej, tackar för förklaringen! Lite spännande är ju att det känns som många ligger nära beskrivningen "styrka kosten exakt" här på kolo.

Vad sjukt, jag tänkte exakt på det här imorse. Är också nyfiken på det här om ett stort underskott skulle vara lika skadligt för musklerna om man förbrukat sex 5k och äter 3k.

Haha, då håller jag med dig. Det är sjukt! :hbang: