Logga in

Visa fullständig version : Solarium

JohanC
2010-05-30, 15:45
Tjenare

Tänkte börja sola solarium för att få upp färgen lite. Men är lite fundersam över en sak, vad motsvarar (på ett ungefär) 20 minuter solarium vs 20 minuter i svensk sommarsol?

En fråga till. Ang träning, då ska man vila kroppen för att inte överträna, finns det någon regel när det gäller solning? Måste huden återhämta sig?

Tack.

Saikyou
2010-05-30, 15:46
Helt individuellt. Minst 3 dagar mellan solariesolning är dock att rekommendera, utöver det så är det helt individuellt.

ryss
2010-05-30, 15:46
20 minuter i svensk sommarsol händer det ju inte mycket, sen är vissa solarium olika starka etc så det är svårt att säga, du får prova dig fram hur länge du behöver sola för att få bra reslutat skulle jag säga

Erazor
2010-05-30, 16:40
Hur mycket färg du får etc beror ju på vilken kvalité det är på solariet

Bluesparv
2010-05-30, 17:46
Spinner vidare:

Kontaktlinser + solarie, hur fungerar det? När jag läste på en infoskylt stod det inget om det, på nästa (ett solarie bredvid, likvärdig effekt) stod det att det inte rekommenderas. Frågade tjejen i receptionen, men hon hänvisade mig tillbaks till skyltarna som inte gav nåt svar :(

Joe Hardgainer
2010-05-30, 17:50
Spinner vidare:

Kontaktlinser + solarie, hur fungerar det? När jag läste på en infoskylt stod det inget om det, på nästa (ett solarie bredvid, likvärdig effekt) stod det att det inte rekommenderas. Frågade tjejen i receptionen, men hon hänvisade mig tillbaks till skyltarna som inte gav nåt svar :(

Tja du solar ju inte med öppna ögon om du är rädd om ögonen.......
Ögonskydd och blunda så ska nog inte linser göra någon skillnad.

L Johnsson
2010-05-30, 18:24
Spinner vidare:

Alltså vad jag minns när jag fick mina linser var att dom absolut inte rekommenderade att sola med linserna i. Kommer inte ihåg varför men om jag var du skulle jag tagit av dom...

Dessutom bör det tilläggas att din hud också har en del att säga till om när det gäller solarium. En känsligare hudtyp = kortare tid du bör vara där inne, har du mindre känslig kan du ju vara lite längre utan att påverkas för mycket.

Seb74
2010-05-30, 18:32
Undra om jag inte läste nån forumpost nånstans nångång om nån som solat 5-10 minuter och blivit halvt sönderbränd...tror snacket gick att det måste varit nåt fel på det eller fel inställt, eller att personen ifråga inte alls tålde det.
Låter lite scary med solarium :s

MrMuggelSnuggel
2010-05-30, 18:33
finns det någon regel när det gäller solning?

Ja, och det är att man inte använder solarium och när man väl vistas ute i solen så solar man i måttliga mängder och använder solskydd. *kissass*Har sett för mycket hudcancer och för tidigt åldrande för att jag någonsin ska kunna ta lätt på sol och solarium. Var väldigt försikt. OK att man vill se bra ut men allt har sitt pris och ibland kanske det kan räcka med att använda någon produkt istället.

EDIT: Såg något om kontaktlinser. Om du nu promt ska sola solarium (vilket du naturligtvis inte behöver) så ta av dig linserna och använd ögonskydd.

Ristretto
2010-05-30, 19:22
Solarium är bland det bästa jag vet under vintern. Så sjukt skönt att lägga sig och sova 20-25 minuter i fullt ljustryck. Man känner sig så pigg och fräsch efteråt.

Angående tiden så brukar det finnas tabeller på solariet med rekommenderade tider för olika hudtyper.

eiri
2010-05-30, 19:27
20 min räcker gott och väl för mig blir mörk väldigt lätt och färgen håller sig runt 2 månader, duscha inte direkt efter du solat bara låt färgen lägga sig lite.

L Johnsson
2010-05-30, 19:43
20 min räcker gott och väl för mig blir mörk väldigt lätt och färgen håller sig runt 2 månader, duscha inte direkt efter du solat bara låt färgen lägga sig lite.

Har inte riktigt fattat varför man inte ska duscha. Har hört det med, men varför är det så?

Tolkia
2010-05-30, 19:50
Har inte riktigt fattat varför man inte ska duscha. Har hört det med, men varför är det så?
Det stämmer inte. Cellerna som gör det bruna pigmentet sitter alldeles för långt in för att du skall kunna duscha bort dem.

Ristretto
2010-05-30, 19:52
http://www.opensun.eu/sidor/Omsol.html
Hur länge skall man vänta med att duscha efter solningen i ett solarium?
Dessvärre går det historier om att man ska vänta två timmar med att duscha efter man solat solarium för att inte duscha bort den bruna färgen. Så är det inte! Att bada eller duscha direkt efter solning i ett solarium är alltså inga problem!

Honken
2010-05-30, 20:03
Solljuset omvandlar kolesterol till D-vitamin och lämnar en hinna på huden som sedan sugs upp, omvandlas i levern för att sedan brytas ned av ett enzym i njurarna för att bilda en aktiv variant/hormon.

Teorin är att om man duschar för tidigt så hinner kroppen inte suga åt sig den oljiga hinnan och kan därför inte uttnyttja det goda ur solen.

Simonser
2010-05-30, 20:07
angående att sola med linser så kan jag säga från min egen erfarenhet att det inte är någon större fara! har solat både utomhus och i solarium relativt regelbundet i snart två år med linser och ögonskydd( givetvis) och har kollat ögonen i kontroller hos optikern(senast för ca en månad sen) och mina ögon har inte tagit någon skada.

MVH

Tomas W
2010-05-30, 20:31
Börja sola lungt med en 10 minuter ungefär för att sen stegra uppåt, och som redan skrivits använd ögonskydd!

Trashcan
2010-05-30, 22:10
Varför skulle kontaktlinser och solarium vara en dålig kombination? Det låter ju jättekorkat och påhittat. Till att börja med blockerar väl de flesta kontaktlinser UV-ljus, så det är ju bara en fördel. Dessutom, vem fan ligger och glor in i UV-rören när man solar solarium? Ungefär lika många som sitter och stirrar in i solen, eller? Skulle vara intressant att höra något argument mot linser.

TheGhr
2010-05-31, 01:10
Mina ögon brukar bli torra om jag solar med linser. Vi som bär dem vet nog vad jag menar med att de liksom fastnar på ögat.

Action Fighter
2010-05-31, 09:33
Tror inte heller linser är helt bra i solariet för att vara ärlig. Ögonen(mina iallafall) blir ju känsligare mot ljus så att ta av sig linserna och självklart köra ögonskydd är att rekommendera.

maxiimous
2010-05-31, 13:17
Har du inte solat förut så börja med 10-15 minuter. Min syster är ett fan av solarium och hon brukar "sola upp" sin hud. Alltså hon går inte bara en gång och lägger sig 20-25min och blir röd. Bygg upp brännan istället genom att sola lugnt i 10-15min 2-3ggr och avsluta med en 20 minutare under drygt en månad :).

L Johnsson
2010-05-31, 13:30
Det stämmer inte. Cellerna som gör det bruna pigmentet sitter alldeles för långt in för att du skall kunna duscha bort dem.

Menar det, ser ingen anledning till varför det skulle stämma. Men var tvungen att fråga, bra att den myten nu är sågad en gång för alla!

Kimball
2010-05-31, 13:49
Helt individuellt. Minst 3 dagar mellan solariesolning är dock att rekommendera, utöver det så är det helt individuellt.

Beror väl iochförsig på om man bränner sig eller inte (vilket man definitivt inte bör uppnå med solariesolande, det är väl det som är "skadligast"?). Jag tycker det ger sjukt mycket mer att sola 10-16 min varje/varannan dag fördelat på 4-5 tillfällen och sedan underhålla detta någon gång i veckan/varannan. Solar jag var 3e dag krävs det mer än 4-5 tillfällen för att se någon riktig färg. Men det är ju som sagt väldigt individuellt för olika hudtyper.

Trashcan
2010-05-31, 17:51
Mina ögon brukar bli torra om jag solar med linser. Vi som bär dem vet nog vad jag menar med att de liksom fastnar på ögat.
:confused: Fattar inte. Glor du in i rören då? Jag har också linser och förstår verkligen inte.
Tror inte heller linser är helt bra i solariet för att vara ärlig. Ögonen(mina iallafall) blir ju känsligare mot ljus så att ta av sig linserna och självklart köra ögonskydd är att rekommendera.

Känsligare mot ljus? Hur då? Jag vill verkligen förstå vad det här handlar om. Har aldrig upplevt någon känslighet mot ljus de 7 åren jag har haft linser.