handdator

Visa fullständig version : lutar mig för mycket vid militärpress?

jizzinmypants
2010-05-30, 12:20
Hej, när jag gör militärpress så känns det som att jag lutar mig bakåt för mycket och min kropp formar ett C ungefär, speciellt vid sista repetitionen när man verkligen pressar. Det verkar omöjligt att undvika detta, och frågar nu om det är farligt och hur jag ska göra för att undvika det?

Snuffe
2010-05-30, 12:23
Försök tänka på att spänna bålen, alternativt om du inte kan hålla formen... sänk vikten och jobba in tekniken. Hade samma problem att jag svankade på tok för mycket vid stående militärpress, filmade mig själv och sedan sänkte jag vikterna och tänkte mer på att spänna bålen. Nu funkar det prima för mig iaf :)

The Swedish Oak
2010-05-30, 12:25
Hej, när jag gör militärpress så känns det som att jag lutar mig bakåt för mycket och min kropp formar ett C ungefär, speciellt vid sista repetitionen när man verkligen pressar. Det verkar omöjligt att undvika detta, och frågar nu om det är farligt och hur jag ska göra för att undvika det?

Du menar att du "svankar" ryggen för att kunna hjälpa till med bröstet att trycka upp vikten.

Kör du sittande eller stående?

Ett tips kan va o läsa detta o testa stående med en hand: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=149057

fiskebulle
2010-05-30, 12:51
Hur kan det vara omöjligt att undvika det? Jag förstår inte. Du "viker" dig bakåt för att du inte orkar mer, du har då ingen tanke på att kanske ställa ner vikten och avsluta settet?