Visa fullständig version : 100 points goes eller go to?
thunberg
2010-05-29, 23:33
100 points goes eller go to?
go to egentligen. Bara en engelskalärare kommer att roida. Plural.
Jag säger som min gamla mormor:
Det man inte har i huvudet, får man ha i fötterna.
Precis, plural = go singular = goes. 100 points go to AAA but 1 point goes to BBB.
Pudzianovski
2010-05-29, 23:42
Jag var övertygad om att det hette goes men tydligen inte då.
Fast det beror på. "All the points go to..." eller 100 pts, fenomenet i sig, gåvan 100 pts, "goes to". Fast ja, det sista är ju rätt löjligt. "Go to" bör det vara.
Ristretto
2010-05-30, 17:01
Man säger ju "a hundred points goes to" för att en summa betraktas som singular.
Man säger ju "a hundred points goes to" för att en summa betraktas som singular.
Mm, man kan se det på bägge sätten.
Jfr. "företag" som plural eller singular i am. kontra br. engelska.
Så som det är skrivet ser jag de 100 poängen som en fix enhet likt de poäng man delar ut i Schlagerfestivalen. Där är det klart att man delar ut potter om givna poäng. Alltså lutar jag mer åt singularis-alternativet goes to.
hade man däremot sagt 100 Swedes go/goes to är det pluralis och alltså go to.
Gryffindor?
killenigrillen
2010-05-30, 17:27
Det har väll egentligen inget med just 100 utan att points är skrivet i plural som gör att man böjer det som plural, alltså GO.
Man säger ju inte "100 point go to" och inte heller "100 points goes to" utan "100 points go to", kanske flummade iväg men ni fattar vad jag menar.
Man säger ju "a hundred points goes to" för att en summa betraktas som singular.Ja, säger man "a" före får det ju bli så.
A hundred points goes to...
The hundred points go to...
Ristretto
2010-05-30, 17:58
Ja, säger man "a" före får det ju bli så.
A hundred points goes to...
The hundred points go to...
Jag missade visst vad frågan egentligen gällde, sorry.
killenigrillen
2010-05-30, 18:02
Tror ni hakar upp er på fel del, tänk att POINTS står i plural, alltså inte POINT. Oavsett vad som kommer innan så blir det "point goes" och "points go".
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.