handdator

Visa fullständig version : Alanya!

Åsberg
2010-05-29, 16:51
Tjenare alla koloiter

Åker iväg till Alanya imorgon och tänkte höra om tips på grejer som kan vara roliga att göra, alltså sköna pubar, snuskig mat som är billig etc!

Tack på förhand

rolf
2010-05-29, 16:52
Vandra (kryp) runt mellan pubarna och försök hinna besök så många som möjligt innan kvällen eller du tar slut, eftersom man brukar få några gratis drinkar och shots på varje ställe. Ner med dem och vidare! :thumbup:

Åsberg
2010-05-29, 16:55
Vandra (kryp) runt mellan pubarna och försök hinna besök så många som möjligt innan kvällen eller du tar slut, eftersom man brukar få några gratis drinkar och shots på varje ställe. Ner med dem och vidare! :thumbup:

Never! :D

Låter fint, jag får bara hoppas att inte alla polare vill gå till alla disco'z det lär finnas :(

The_RobRoy
2010-05-29, 16:57
Var längesen jag var där, men fanns en nattklubb där man gick upp några trappor så va dansgolv osv, rätt högt upp på taket av byggnaden.

Där fanns sen en brant trappa upp till en mindre plattform som lågt väldigt högt upp, där man kunde sitta i några soffgrupper, dricka drinkar och ha utsikt över hela staden. Rätt nice..

rolf
2010-05-29, 17:07
Foam party lär ju vara en höjdare för att flasha deffresultaten också. :thumbup:

Åsberg
2010-05-29, 17:10
Var längesen jag var där, men fanns en nattklubb där man gick upp några trappor så va dansgolv osv, rätt högt upp på taket av byggnaden.

Där fanns sen en brant trappa upp till en mindre plattform som lågt väldigt högt upp, där man kunde sitta i några soffgrupper, dricka drinkar och ha utsikt över hela staden. Rätt nice..

Låter nice!

Foam party lär ju vara en höjdare för att flasha deffresultaten också. :thumbup:

Vilka resultat? :whipped:

Lodiz2
2010-05-29, 17:29

Robin hood eller nått sånt tror jag det heter

xarizma
2010-05-29, 17:38
Du borde åkt till Bodrum eller Antalya istället.

Baan
2010-05-29, 17:42

Snarare chansen att visa bulken som gått överstyr.

SiSenior
2010-05-29, 17:47
http://www.angelfire.com/pro/madde/vadmankangoraialanya.htm

Anvendarnamn
2010-05-29, 18:59
Alanya är överskattat. Några tips från mina erfarenheter:
Bad inte i deras poolar
Drick inte från kranen
Åk inte taxi
Flasha inga pengar
Gå in runt med smycken
Bakelser där är äckligare än vad de ser ut.
Betala inte mer än det svenskapriset delat i två
Ta inte med dig så mycket bagage. Bättre att köpa där.

TREVLIG RESA

Matte_
2010-05-29, 19:01
Robin hood heter stället med dansgolv på flera våningar.
Har själv varit där, kan varmt rekommendera robin hood.

mulliy
2010-05-29, 22:10
Jag kan rekommendera ett ställe som bara spela rock, minns dock ej vad det heter. Men det är nära robin hood och man går upp en trapp. Där var det drag!

Åsberg
2010-05-30, 00:24
Jag kan rekommendera ett ställe som bara spela rock, minns dock ej vad det heter. Men det är nära robin hood och man går upp en trapp. Där var det drag!

Det låt väldigt intressant! :D

Tack för alla andra tips också

mulliy
2010-05-30, 13:38
Det låt väldigt intressant! :D

Tack för alla andra tips också

The doors heter stället kom jag på =) gå dit!

jebu
2010-05-30, 15:33
Börja semestern med ett hamam bad, både skönt och sedan sitter solbrännan mycket bättre. Fråga i hotellet var det finns någon bra hamam, gå helst till en "lokal" och inte något turist-tjaffs då de ofta är sämre.

Flykt
2010-05-30, 15:44
Helt rätt.

Var i Alanya förra sommaren. Korta drag: The Doors är det enda som gäller klubbmässigt, dit är inte turkar välkomna utan enbart skandinavier. Köp fyllekebab för 20-30 svenska. Köp fyllemajskolvar för 5 svenska vid båtarna. Bry dig inte om försäljarna. Bry dig inte om barnen som försöker kränga rosor. När klubbarna stänger, gå till bussarna som tar dig till Auditorium - där fortsätter festen. Taxi är oerhört prutbart. Kör hamam i början av vistelsen som någon tidigare sa. Köp dricka på Migros, där är det liite billigare. Absolut bästa är att köpa i tax freen.

Sådär :D

Åsberg
2010-06-07, 13:20
Sådär ja, hemma nu och The Doors var jävligt trevligt. Turkarna på Robin Hood var jävligt jobbiga i mitt tycke så det var ingen höjdare, eller ja, turkar i allmänt var jävligt jobbiga. :D

Raschmus
2010-06-07, 17:06
Helt rätt.

Var i Alanya förra sommaren. Korta drag: The Doors är det enda som gäller klubbmässigt, dit är inte turkar välkomna utan enbart skandinavier. Köp fyllekebab för 20-30 svenska. Köp fyllemajskolvar för 5 svenska vid båtarna. Bry dig inte om försäljarna. Bry dig inte om barnen som försöker kränga rosor. När klubbarna stänger, gå till bussarna som tar dig till Auditorium - där fortsätter festen. Taxi är oerhört prutbart. Kör hamam i början av vistelsen som någon tidigare sa. Köp dricka på Migros, där är det liite billigare. Absolut bästa är att köpa i tax freen.

Är det the doors klubb eller bra klubb? House? Ös?

Hur är Auditorium?

Wtf är hamam?

Bra inlägg f ö, bra info! :thumbup:

Morty
2010-06-07, 18:22
Är det the doors klubb eller bra klubb? House? Ös?

Hur är Auditorium?

Wtf är hamam?

Bra inlägg f ö, bra info! :thumbup:

Har varit i alanya ~10 gånger så jag känner att detta är min tråd...

The doors spelar inte house, utan något mer åt rock-hållet. Jag är aldrig där, eftersom det inte är min smak.

Utelivet är i allmänhet bra. Robin Hood är väl största stället med sina flera plan (3?) men passar musiken inte här så finns det ju 4 ställen till precis bredvid.

Kebaben är mycket billig, 1,5-2€ är standardpris. En 'Simit', nybakad brödkringla typ, kostar knappa kronan och dubbla med ost eller choklad på.

Äta ute gör man allra bäst på ravza. Ligger inte så långt ifrån Robin Hood, de flesta kan peka dig vart det är.

På stranden så ska man ligga nära berget, men inte närmast. Strand nummer 2 vill jag minnas att den heter, den man vill vara på.

Man får inte missa bazaaren! Den stora ligger vid busstorget i city och hålls på fredagar. Man kan bara pruta om det inte står prislappar.

Hamam är turkiskt bad. Man ligger och jäser på en varm marmorplatta i en ångbastu som håller ungefär 50 grader riktigt länge, sedan blir man skum-skrubbad av en turk. När man blivit skrubbad (lossnar grymt mycket död hud, rätt vidrigt men bra för solbrännan sen!) så får man en oljemassage. Rekommenderas att göra första eller andra kvällen för man är FÖRSTÖRD (positivt!) efteråt och somnar som ett litet barn.

Auditorium ligger utanför stan, man kommer dock dit billigt. Kan faktiskt inte svara för hur det är då jag alltid är för trött i benen vid 03 så sängen känns aldrig som ett dumt alternativ ^^

Säkert missat lite fakta om alanya, men it's nice there!
Åker ner om 1.5 vecka.

tsp
2010-06-07, 18:41
Låter farligt med det där "Hamam". Googlade lite på det och hittade detta :D

http://www.bloggamera.se/2006/12/14/turkiet-hamam/

”Du har inte varit i Istanbul om du inte besökt ett Hamam, sa min gode vän. Hamam, sa jag, vad i hela friden är det? Du måste bada turkiskt bad, annars har du inte varit i Istanbul, sa han.

Så här stod jag nu utanför Istanbuls äldsta bad, Cemberlitas Hamam. En trappa ner låg en liten reception där det satt en gammal man och knaprade på nötter. Jag pekar på en skylt där det stod massage och tog fram pengarna. Enmiljontrehundrafemtiotusen. Vilket innebar cirka 75 kronor. Jag utrustades med hytt, skynke, tofflor och började sakta klä av mig. En stilla undran dök upp. Ska man ha kalsongerna på under skynket? Är man naken där inne? Blir man antastad? Varför duschade jag innan frukost? Vad gör jag här? Inte en turist i närheten.

Jag tog mig mod och viftade med mina kalsonger åt en turk. Han flinade bara, vilket jag tolkade som inga kalsonger på. Kläderna åkte av och skynket virades mycket noggrant runt kroppen. Jag tog på mig dom alltför små tofflorna och kände mig inte så lite löjlig.

I första rummet jag irrade in i satt tre turkar och fick håret tvättat. De pekade mot en dörr och mumlade nåt om massage. Jag klev lite rädd in i nästa rum. Det var runt, hade små tvättfat längs väggarna, och i mitten en jättelik marmorplatta. Luften var varm och fuktig och rummet var tomt. Vad gör jag nu?

Jag sätter mig vid ett av handfaten och ser korkad ut. Tvättar fötterna lite förstrött. En dörr öppnas och in kommer en man med likadant skynke som jag och han bär på något som liknar en säck. Han ger mig en plastbunke och pekar på marmorhällen. Eftersom han ser bestämd ut med sin jättemustasch och jutesäck gör jag som han säger. Plastbunken fungerar som kudde. Hällen är varm och hård. Jag hinner precis börja studera det underbara taket med små hål när jag får en balja hett vatten över mig. Blev jag brännskadad?

När skynkmannen börjar gnida säcken över min kropp visar det sig att den innehåller tvål. Efter några sekunder är jag försvunnen i ett lager av olivtvålslödder. Han börjar med att massera magen. Jag försöker spänna magmusklerna så gott jag kan. Vilket resulterar i att jag sväljer en massa tvål. Som jag genast spottar i turkens ansikte. Vet inte om han ogillar det, men han grymtar till och masserar hårdare. Jag tycker inte att det är särskilt skönt. Turken vänder bryskt på mig och ger sig på vaderna. Knäna börjar ge vika och jag försöker be honom att ta det lugnt, men det kommer bara lödder ur munnen. Hela kroppen gås igenom med samma bryska metod. När jag får nästa balja vatten över mig känner jag lättnad. Men det är inte över än visar det sig. Han leder mig in i ett annat rum där han befaller mig att sätta mig på golvet. Jag börjar tänka på filmen Midnight Express.

En tvål letas fram och håret tvättas. Han gör vad han kan för att trycka ut mina kontaktlinser. Efter ett försök att skala av mig all hud med en tjock borste säger han åt mig att ligga ner. Nu börjar jag bli riktigt orolig. Men lägger mig fogligt ner på det stenhårda golvet. Först händer ingenting bortsett från att mitt liv hinner passera revy.

Ajajaj! Vad gör han? Står han på mig?

Jajamensan! Nittiottiotre kilo massör börjar vandra på mina vader och guppar sedan sakta upp mot ryggen. Min ena kind pressas så hårt mot marmorgolvet att jag börjar blir rädd för tandlossning. Plötsligt hör jag honom prata för första gången:

- Good?, säger han med bastutorr röst.
Vad svarar man på det? Jag försöker med ett:
- Yes.
Men det ända som hörs är något i stil med:
- Jhrnmes.

Det är svårt att prata när ena kinden pressas mot golvet samtidigt som man har en människa gåendes på ryggen.

Till sist ger han upp, tar mig i handen och tackar för sig. Jag säger tack på svenska och rullar med ögonen likt en som just återvänt till jorden. Reser mig upp och vacklar ut från bastun. Jag irrar omkring ett tag för att hitta badbassängen tills en vänlig man upplyser mig om att det inte är det som menas med turkiskt bad.

Efteråt sätter jag mig i badets kafé, beställer in Chai, och inser lyckligt att jag äntligen varit i Istanbul.”

Valvanto
2010-06-07, 18:52
Hahahha, kommer också ihåg angående om man skulle ha något på sig *där nere* hade shorts på mig kommer jag ihåg. Tycker själva tvålningen var riktigt skönt! Tror dock att turken tog det lugnt då jag bara var ca 14 och rätt smal.

När detta var klart begav man sig till massagen, ingen rolig upplevelse. Massören tryckte hårt på min smala kropp, var riktigt obehagligt vid revbenen.

Turkiskt bad som jag kommer ihåg det för ca 5 år sedan: 3.5/5 i betyg!

Morty
2010-06-07, 19:25
Mimoza är badet man ska gå på i Alanya. Ligger vid Baskent University Hospital. Rätt ok massage och framför allt är tvålandet på marmorplattan topp!

Badbyxor/kalsonger har man om man vill, de är skillade på att trixa med handuken så att ingen ser dasen om man vill vara utan.

Flykt
2010-07-08, 16:12
Helt rätt.

Och så blir resa nummer två av till Alanya - imorgon :hbang: