handdator

Visa fullständig version : BCAA boostar testosterone?

joasimo
2010-05-29, 13:59
And the BCAA supplementation seemed to act as a testosterone booster as well. Testosterone levels rose nearly 50 percent above baseline with BCAA supplementation in conjunction with working out, while they dropped about 40 percent below baseline with just the workouts. The researchers also found that concentration of creatine kinase (an indicator of muscle damage - the opposite of anabolism) was significantly higher without BCAA supplementation.

Even in this short study, the message is clear - BCAAs not only support endurance and anabolism but optimal testosterone:cortisol ratios. As the research team noted, the findings support the idea that BCAAs can "reduce skeletal muscle cell damage, increase testosterone, and decrease cortisol."

Sharp, Carwyn P M; Pearson, David R. Amino Acid Supplements and Recovery from High-Intensity Resistance Training. Journal of Strength and Conditioning Research, 2010; 24(4): 1125-113

Kommentarer på detta? Jag är själv inte så kunnig inom detta, men någon som har kött på benen som har något att säga? Kan BCAA vara bättre än EAA? Stämmer det?

Eddie Vedder
2010-05-29, 14:01
Citatet säger ju inte så mycket. 50% av baselinenivåer under hur lång tid? Och som jag förstått det så måste inte hämmad kortisolutsöndring per automatik vara något positivt.

EDIT: Såg att Anders The Peak länkade till studien i EAA tråden.

Abstract
The purpose of this study was to investigate whether short-term amino acid supplementation could maintain a short-term net anabolic hormonal profile and decrease muscle cell damage during a period of high-intensity resistance training (overreaching), thereby enhancing recovery and decreasing the risk of injury and illness. Eight previously resistance trained males were randomly assigned to either a high branched chain amino acids (BCAA) or placebo group. Subjects consumed the supplement for 3 weeks before commencing a fourth week of supplementation with concomitant high-intensity total-body resistance training (overreaching) (3 × 6-8 repetitions maximum, 8 exercises). Blood was drawn prior to and after supplementation, then again after 2 and 4 days of training. Serum was analyzed for testosterone, cortisol, and creatine kinase. Serum testosterone levels were significantly higher (p < 0.001), and cortisol and creatine kinase levels were significantly lower (p < 0.001, and p = 0.004, respectively) in the BCAA group during and following resistance training. These findings suggest that short-term amino acid supplementation, which is high in BCAA, may produce a net anabolic hormonal profile while attenuating training-induced increases in muscle tissue damage. Athletes' nutrient intake, which periodically increases amino acid intake to reflect the increased need for recovery during periods of overreaching, may increase subsequent competitive performance while decreasing the risk of injury or illness.

Sharp, Carwyn P M; Pearson, David R. Amino acid supplements and recovery from high-intensity training. J Strength Cond Res 24(4): 1125-1130, 2010

http://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/2010/04000/Amino_Acid_Supplements_and_Recovery_from.33.aspx

Helt klart talar den ju till BCAA's fördel i här i alla fall.

joasimo
2010-05-29, 14:32
Så med andra ord kan det vara effektivare med BCAA än EAA? Eller ska man inte gå allt för mycket efter denna studie? Låter ju onekligen intressant i alla fall!

Eddie Vedder
2010-05-29, 14:33
Så det kan med andra ord vara effektivare med BCAA än EAA?

Vad i studien får dig att dra den slutsatsen?

joasimo
2010-05-29, 14:34
Vad i studien får dig att dra den slutsatsen?

Bra fråga, ingenting egentligen.. dom jämför ju inte precis mellan dom två olika. Bara en fundering mer..

King Grub
2010-05-29, 14:41
BCAA är EAA...

joasimo
2010-05-29, 14:42
BCAA är EAA...

Jag vet, men finns ju ändå en viss skillnad. Undra varför dom inte tar med EAA i studien och jämför?

Eddie Vedder
2010-05-29, 14:51
Jag vet, men finns ju ändå en viss skillnad. Undra varför dom inte tar med EAA i studien och jämför?

Allt kan ju inte tas med i alla studier. Här var enbart BCAA av intresse. Exakt varför vet jag inte. Kanske fanns en finansiär som enbart ville få BCAA undersökt, kanske har forskaren/forskarna i fråga just BCAA som specialintresse, kanske har de redan gjort liknande studier med samtliga EAA (inte bara de grenade EAA) etc.

WHITEFOLKS
2010-05-29, 15:06
Så de åt ett bcaatillskott under fyra veckor, under fjärde veckan så tränade de också

Undrar varför de la upp de så?

Någon information om hur stor mängd av bcaa som intogs?

Eddie Vedder
2010-05-29, 15:12
Så de åt ett bcaatillskott under fyra veckor, under fjärde veckan så tränade de också

Japp

Någon information om hur stor mängd av bcaa som intogs?

6 gram

WHITEFOLKS
2010-05-29, 15:15
Oj.

6g om det var per dag är ju verkligen inga större mängder. I samband med träning på träningsdagarna antar jag?

King Grub
2010-05-29, 15:16
Jo, det är jättemycket. I den studie där man sett störst stimulans av proteinsyntesen, t ex, fick man 6 gram totalt av alla EAA.

WHITEFOLKS
2010-05-29, 15:18
Tänkte stora mängder i förhållande till den doseringen som de flesta intar av bcaa/eaa :)

King Grub
2010-05-29, 15:19
Det är egenpåhittade doseringar som det inte finns belägg för och som ingen vet vilka (om några) konsekvenser det kan få, påverkan på hjärnan t ex.

macsacre
2010-05-29, 16:55
BCAA är inte EAA stör mig att folk tror det. Här får ni en studie om att BCAA is da shitt! Om BCAA var EAA då skulle man ju inte köpa BCAA och då skulle det vara riktigt onödigt för alla kostillskotttillverkare att tillverka BCAA om man nu ändå får "BCAA" i EAA. Grejen är att de två är helt olika.

With BCAA's 4-8 grams before a work out and 4-8 grams after is optimal. Lesser amounts are effective but if increased performance and recovery are needed a higher dosage is more effective. Taking BCAA's immediately before or during a strenuous workout or cardio session will increase performance.

Taking them after with a post work out meal or recovery drink will help speed the replacement of BCAA's in the muscles, speeding muscle recovery and preventing overtraining. For optimum results in supplement form, it is desirable to take your BCAA's separately from the other amino acid groupings for the fact that they totally dominate the race for entry into the bodies' systems.

References

Expert Fitness "Amino Acids" 2003.
Elite Image Nutrition "What Are Branch Chain Amino Acids?" 2003.
Gastmann "Overtraining and the BCAA hypothesis. Medicine and Science in Sports and Exercise" 30, 1173-8 (1998).
Protein Customizer "BCAA'S" 2003.

Det finns massor där den studien om BCAA kom ifrån, så för min del får ni tro vad ni vill men jag har kört med EAA innan jag började med BCAA och har aldrig lagt märke till så otroliga skillnader på min kropp och vikterna på gymmet att jag nästan tror att jag inte tar en laglig BCAA.

Så fort mina EAA burkar är slut så kommer jag bara köra BCAA.

joasimo
2010-05-29, 16:58
Allt kan ju inte tas med i alla studier. Här var enbart BCAA av intresse. Exakt varför vet jag inte. Kanske fanns en finansiär som enbart ville få BCAA undersökt, kanske har forskaren/forskarna i fråga just BCAA som specialintresse, kanske har de redan gjort liknande studier med samtliga EAA (inte bara de grenade EAA) etc.

Nej, men två saker borde ju kunna tas med? Men det är säkert någon som enbart ville ha BCAA.
Men det finns väl inga studier som bevisar vad som är mest optimalt? BCAA eller EAA? Jag själv kör på EAA för att vara på den "säkra" sidan och får i mig alla.

King Grub
2010-05-29, 17:10
BCAA är inte EAA stör mig att folk tror det. Här får ni en studie om att BCAA is da shitt! Om BCAA var EAA då skulle man ju inte köpa BCAA och då skulle det vara riktigt onödigt för alla kostillskotttillverkare att tillverka BCAA om man nu ändå får "BCAA" i EAA. Grejen är att de två är helt olika.

Totalt inkorrekt.

E i EAA står för Essential, essentiell aminosyra, en aminosyra som inte kan syntetiseras i kroppen utan måste tillföras via kosten.

BC i BCAA står för Branch Chain, grenad aminosyra, vilket syftar på strukturen hos aminosyran. Det finns tre BCAA, tre grenade aminosyror, och alla är även E, Essential, dvs EAA.

Det finns fler EAA än dom tre grenade, men alla BCAA är EAA.

Lär dig grunderna.

macsacre
2010-05-29, 17:10
Mer om BCAA:
While all essential amino acids are vital for making gains in muscular size and strength-indeed, recent studies show that only the essential aminos are required in muscle protein synthesis - some of them are more vital than others.

Three - valine, isoleucine and leucine - are collectively known as the branched-chain amino acids, so named because of their molecular structure, which features branched chains of carbon extending from their primary carbon structure. The BCAAs are unique because they're not metabolized in the liver but in muscle instead. That's why they're called muscle aminos.

Leucine stands out as having the most anabolic properties. When you see ads for supplements that claim to "overcome genetic limitations" and that feature complicated diagrams of protein synthesis, you're probably looking at an illustration of BCAA molecules, especially leucine.

Some popular protein supplements, such as whey, are effective primarily because of their rich BCAA content, although other aminos in whey, such as cysteine, offer considerable health benefits.

-------------------------------------------

Ännu mer:

One great advantage of BCAAs is that they spare muscle under hard-training conditions.

In an experiment that used swimmers as subjects, one group received BCAA supplements, while another group got a placebo. Those in the BCAA group experienced decreased muscle breakdown following intensive exercise.2 Elsewhere, researchers who observed the behavior of rat skeletal muscle found that BCAAs block catabolic pathways in muscle by activating ubiquitin lysosome enzymes.3

Recent studies show that taking essential amino acids, including BCAAs, before exercise kick-starts anabolic processes. That's because the increased blood flow you get from training promotes greater amino acid entry into muscle.

One study showed that BCAAs help diminish muscle damage during exercise and block what is called delayed-onset muscle soreness following intense training.4

Sixteen women and 14 men took five grams of BCAAs prior to doing seven sets of 20-rep squats, resting two minutes between sets. Some of the subjects got a placebo. Those who took the BCAA supplement had significantly less soreness than the placebo group, the effect being more pronounced in the male than female subjects.

The authors suggest that the mechanism may be a combination BCAAs' blunting muscle breakdown and leucine's stimulation of muscle protein synthesis.

macsacre
2010-05-29, 17:12
Totalt inkorrekt.

E i EAA står för Essential, essentiell aminosyra, en aminosyra som inte kan syntetiseras i kroppen utan måste tillföras via kosten.

BC i BCAA står för Branch Chain, grenad aminosyra, vilket syftar på strukturen hos aminosyran. Det finns tre BCAA, tre grenade aminosyror, och alla är även E, Essential, dvs EAA.

Det finns fler EAA än dom tre grenade, men alla BCAA är EAA.

Lär dig grunderna.

Jag vet det, det jag menar är att bara för man köper EAA produkt så kommer man inte så samma resultat som om man bara köper BCAA även om BCAA finns med i EAA tillskotten.

Jag har precis lagt upp fler studier om mer positivt om BCAA.

-----------

Mer roligt att läsa:

The BCAA are different from the other 17 amino acids in that they are primarily metabolized in skeletal muscle (Layman, 2003) and metabolized at a much lower rate in the liver (Norton, 2005). The rate limiting enzyme in BCAA catabolism is Branched Chain Keto Acid Dehydrogenase, which is much more active in skeletal muscle than in the liver (Norton, 2005).

Because BCAA serve as a "fuel" for skeletal muscle, supplementing with additional BCAA to improve sports performance and to treat various diseases and aliments as been suggested. BCAA have many other roles besides being just a fuel for skeletal muscle.

King Grub
2010-05-29, 17:16
Jag vet det

Då uttrycker du dig väldigt klumpigt.

BCAA är inte EAA stör mig att folk tror det.

Om BCAA var EAA då skulle man ju inte köpa BCAA

Grejen är att de två är helt olika.

macsacre
2010-05-29, 17:20
De är ju olika? Varför skulle det finnas BCAA och EAA om det var samma sak? Varför inte bara sälja EAA då?

Ashenshugar777
2010-05-29, 17:23
De är ju olika? Varför skulle det finnas BCAA och EAA om det var samma sak? Varför inte bara sälja EAA då?

För att klarifiera ytterligare..

BCAA är 3 st EAA så BCAA ÄR EAA

joasimo
2010-05-29, 17:23

EAA innehåller BCAA, skillnaden är bara att i BCAA finns det bara de tre grenade i större dos.. i EAA finns de alla men i en mindre dos av alla.

Eddie Vedder
2010-05-29, 17:34
Jag har precis lagt upp fler studier om mer positivt om BCAA.

Bara för att du uttrycker dig på ett sätt som nästan får sigf att framstå som religisöst fanatisk över BCAA så postar du ju bara random icke-refererade citat. Ditt första inlägg verkar vara någon studie men är den publicerad i vetenskaplig tidsskrift t.ex.? Och vad exakt undersöker den?

Inget i dina lösryckta citat säger ju ett dugg om skillnaden jämfört med ett tillskott innehållandes alla EAA. Ingen har talat skit om BCAA, frågan är om de räcker eller som samtliga EAA är fördelaktigt.

Där finns inget svar och du bidrar inte med det minsta i den frågan.

macsacre
2010-05-29, 17:36
Jo, jag vet allt det där så "tränings noob" är jag inte. Grejen är att i de USA forums om bodybuilding så tar de antingen bägge eller bara BCAA. Tycker det är konstigt att de inte bara tar EAA... Å ja, orka bry sig.

Jag har gjort mitt genom att lägga upp det jag hittat om BCAA, den dagen ni hittar att EAA är bättre än BCAA får ni gärna lägga upp det så man vet.

Här hitta jag lite om BCAA angående frågan från TS:

Acting against the muscle-eating stress hormone cortisol are anabolic hormones, such as testosterone, growth hormone and insulin. It turns out that BCAAs stimulate the activity of all three anabolic hormones, which may help explain why BCAAs spare muscle protein.5 Leucine in particular potently partners with insulin, which is anticatabolic and which, along with the essential aminos, encourages muscle protein synthesis.

Several studies point to leucine as a means of maintaining muscle, while dieting to lose body fat. If you do aerobics while dieting, taking a BCAA supplement prior to training-a dose of about five grams ought to do it - will prevent muscle loss. To get the most out of the BCAAs, include a source of vitamin B1, or thiamine, which is required for BCAA metabolism. A B-complex vitamin would work.

References:

1. Shimomura, Y., et al. (2004). Exercise promotes BCAA catabolism: Effects of BCAA supplementation on skeletal muscle during exercise. J Nutr. 134:1583S-1587S.
2. Tang, F. (2006). Influence of branched-chain amino acid supplementation on urinary protein metabolite concentrations after swimming. J Am Coll Nutr. 25:188-94.
3. Busquets, S., et al. (2000). Branched-chain amino acids inhibit proteolysis in rat skeletal muscle: Mechanisms involved. J Cell Physiol. 184:380-84.
4. Shimomura, Y., et al. (2006). Nutraceutical effects of branched-chain amino acids on skeletal muscle. J Nutr. 136:529S-532S.
5. De Palo, E., et al. (2001). Plasma lactate, GH and GH-binding protein levels in exercise following BCAA supplementation in athletes. Amino Acids. 20:1-11.
6. Blomstrand, E. (2001). Amino acids and fatigue. Amino Acids. 20:25-34.
7. Rieu, I., et al. (2006). Leucine supplementation improves muscle protein synthesis in elderly men independently of hyperaminoacidemia. J Physiol. 575:305-315.

Psyla
2010-05-29, 17:37
Essentiella aminosyror.

* Fenylalanin
* Isoleucin (Grenad)
* Leucin (Grenad)
* Lysin
* Metionin
* Treonin
* Tryptofan
* Valin (Grenad)

För barn är även följande aminosyror essentiella:

* Arginin
* Histidin

Köper du BCAA får du de tre grenade. Köper du EAA får du alla.

Hur förklarar du skillnaden?

kalajset
2010-05-29, 17:38
EAA innehåller BCAA, skillnaden är bara att i BCAA finns det bara de tre grenade i större dos.. i EAA finns de alla men i en mindre dos av alla.

Precis, och det är därför det ibland blir litet missvisande när folk ibland tycks dra på för stora växlar gällande paralleller mellan BCAA-studier och studier gjorda på EAA/EAA-användning ÖHT. Bara för att resultat X visades i en viss studie, där Y gram BCAA användes kan man inte säga att resultat X gäller även "för 10 gram EAA", som åtminstone jag ofta fått intrycket av.

Eddie Vedder
2010-05-29, 17:38
Jag har gjort mitt genom att lägga upp det jag hittat om BCAA, den dagen ni hittar att EAA är bättre än BCAA får ni gärna lägga upp det så man vet.

Du menar att de saknas upplagda studier om EAA på det här forumet? Du där emot ger som sagt bara en massa random citat. Ingen länk ens.

Det intressanta är JÄMFÖRELSEN. Ingen påstår något annat än att båda typen av tillskott har en mätbar akut effekt. Vad de gör för skillnad i ett längre perspektiv i en proteinrik kost är en annan femma. Där saknas bra studier om både tillskott med samtliga EAA och med enbart BCAA.

macsacre
2010-05-29, 17:42
Har ändrat i mitt förra inlägg då du påpeka det där med att jag inte höll mig till frågan från TS.

Eddie Vedder
2010-05-29, 17:47
Har ändrat i mitt förra inlägg då du påpeka det där med att jag inte höll mig till frågan från TS.

Vi tar det igen:

Vilken av dina refererade artiklar är jämförelser mellan ett fullständigt EAA-tillskott och BCAA?

macsacre
2010-05-29, 17:56
Det finns ju inga studier om bcaa vs eaa isf hade jag lagt upp det för länge sedan. Jag kopierar och klistrar in det jag hittar om bcaa mer än det som står där vet jag inte.

Jag kommer iaf testa att köra med bara bcaa i 8 veckor för att se hur jag svarar på det. Men just nu testar jag bägge, är inne i min 7 vecka nu, nästa vecka är sista veckan jag kör eaa + bcaa.

Jag lägger ner det här då det börjar kännas som att det börjar bli lite otrevligt här. Jag försökte bara hjälpa till lite genom att lägga upp lite om Bcaa som jag hittat runt på nätet.

joasimo
2010-05-29, 17:59
Men det finns väl inga studier som bevisar vad som är mest optimalt? BCAA eller EAA? Eller hur ligger det till?
Jag själv kör på EAA för att vara på den "säkra" sidan och får i mig alla.

Anders The Peak
2010-05-29, 18:01
Ett tidigare inlägg i sakfrågan (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4374761&postcount=1914)

macsacre
2010-05-29, 18:02
Jag vet inte, men jag hittar inget om att EAA är bättre än BCAA eller tvärtom. Grejen är att jag hittar mer studier om BCAA än EAA och att BCAA är effektiv på alla möjliga sätt.

Om vi nu ska vara på den säkra sidan ska man väll ändå ta bägge, så dyrt är det inte och man behöver inte stora mängder. Som jag sa förut, jag kör med båda två just nu och har aldrig märkt så mkt positiva effekter på min kropp och på gymmet som nu.

Ashenshugar777
2010-05-29, 18:04
Om folk la ner samma energi åt att prestera i gymmet som att fundera över eller rage:a om att BCAA eller EAA är bäst så skulle det slå alla fördelar EAA eller BCAA skulle ha mot sin motpart.. EAAvsBCAA kommer inte göra så stor skillnad att man vaknar upp med 5kg mer muskler för att man valde det ena eller det andra. Att vidare argumentera om ämnet är också poänglöst eftersom det inte finns någon forskning som jämför dom.

macsacre
2010-05-29, 18:05
Ett tidigare inlägg i sakfrågan (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4374761&postcount=1914)

Najs!

Anders The Peak
2010-05-29, 18:07
Jag vet inte, men jag hittar inget om att EAA är bättre än BCAA eller tvärtom. Grejen är att jag hittar mer studier om BCAA än EAA och att BCAA är effektiv på alla möjliga sätt.

Om vi nu ska vara på den säkra sidan ska man väll ändå ta bägge, så dyrt är det inte och man behöver inte stora mängder. Som jag sa förut, jag kör med båda två just nu och har aldrig märkt så mkt positiva effekter på min kropp och på gymmet som nu.
Jag håller med dig helt i frågan. Jag kompletterar med vassleprotein/kreatin för att öka tillgängligheten av övriga aminosyror och få lite spikning av insulinet samt att kratinet sänker aktiviteten av myostatin efter träningen.

joasimo
2010-05-29, 18:07
det inte finns någon forskning som jämför dom.

Precis, ingen verkar vara intresserad av att jämföra heller!

macsacre
2010-05-29, 18:18
Anders, hur doserar du tillskotten?

Själv kör jag, 5g BCAA direkt när jag vaknar och innan jag ska sova. Får även säga att den här veckan har ja ändrat så att jag tar morgon dosen under träningen då jag läste nånstans om att det är bra att ta BCAA under träningen. EAA tar jag innan och efter träning.
--------------
Jag tror att man inte gör så mkt studier mellan BCAA och EAA då man redan vet alla positiva effekter av BCAA och därför tror jag inte man bryr sig så mtk om EAA. Har man hittat något som funkar dunder bra och om alla positiva effekter som BCAA säger säg ge är sant, varför ens bry sig om EAA då?

Anders The Peak
2010-05-29, 18:27
Anders, hur doserar du tillskotten?

Själv kör jag, 5g BCAA direkt när jag vaknar och innan jag ska sova. Får även säga att den här veckan har ja ändrat så att jag tar morgon dosen under träningen då jag läste nånstans om att det är bra att ta BCAA under träningen. EAA tar jag innan och efter träning.
--------------
Jag tror att man inte gör så mkt studier mellan BCAA och EAA då man redan vet alla positiva effekter av BCAA och därför tror jag inte man bryr sig så mtk om EAA. Har man hittat något som funkar dunder bra och om alla positiva effekter som BCAA säger säg ge är sant, varför ens bry sig om EAA då?

Innan frukost, innan träning, efter träning och till natten ca 5 gr per intag.

Men som du ser verkar ett intag på ca 14 gr per dag vara helt optimalt om man sköter kosten bra annars.

Essential Amino Acids (EAA)
Recent studies have indicated that ingesting 3 to 6 g of EAA prior to [105,106] and/or following exercise stimulates protein synthesis [92,93,98-101,105]. Theoretically, this may enhance gains in muscle mass during training. To support this theory, a study by Esmarck and colleagues [107] found that ingesting EAA with carbohydrate immediately following resistance exercise promoted significantly greater training adaptations in elderly, untrained men, as compared to waiting until 2-hours after exercise to consume the supplement. Although more data is needed, there appears to be strong theoretical rationale and some supportive evidence that EAA supplementation may enhance protein synthesis and training adaptations. Because EAA's include BCAA's, it is probable that positive effects on protein synthesis from EAA ingestion are likely due to the BCAA content [108,109]. Garlick and Grant [109] infused glucose into growing rats to achieve a concentration of insulin secretion that was insufficient to stimulate protein synthesis by itself. In addition to this, all eight essential amino acids with glucose was infused into another group and then in a third group the investigators only infused the BCAA's along with the glucose. Compared with the glucose infusion alone, protein synthesis was stimulated equally by the essential amino acids and the BCAAs. This demonstrates that the BCAAs are the key amino acids that stimulate protein synthesis. The ISSN position stand on protein concluded that BCAAs have been shown to acutely stimulate protein synthesis, aid in glycogen resynthesis, delaying the onset of fatigue, and help maintain mental function in aerobic-based exercise. It was concluded that consuming BCAAs (in addition to carbohydrates) before, during, and following an exercise bout would be recommended safe and effective [39].

macsacre
2010-05-29, 18:40
Najs igen! :D Så du tar bara BCAA eller tar du bägge? Tänkte faktiskt sluta med EAA och testa 8 veckor med bara BCAA plus en produkt som heter Xpand FX som jag tänkte ta under träning och se om jag får mer resultat än med EAA + BCAA.

Inlägget du la precis har öppnat ögonen för mig lite gran då det säger mer eller mindre att det är BCAA i EAA som gör jobbet och eftersom BCAA i EAA är så liten dos jämfört med BCAA för sig så är alltså BCAA bättre än EAA för BCAA dosen i BCAA är så klart större? Fatta ni något av det jag precis sa? :P :D

WHITEFOLKS
2010-05-29, 18:53
Om man ska vara riktigt petig så är det ju givetvis så att BCAA är EAA men EAA inte nödvändigtvis innehåller BCAA.

Det beror ju helt på hur man väljer att definiera orden.

Eddie Vedder
2010-05-29, 18:59
Om vi nu ska vara på den säkra sidan ska man väll ändå ta bägge, så dyrt är det inte och man behöver inte stora mängder.

Jag håller med dig om att man kan tjäna på att "ligga på den säkra sidan" men i mina ögon innebär det att fia aminosyror överhuvudtaget skippas och ett vanligt vassleprotein duger.

Varken BCAA eller samtliga EAA har ju någon stark evidens för mer än bara akuta effekter, ofta undersökta vid ganska onormala förhållanden.

Och långtidseffekter för supplementering av fria aminosyror är ju inte helt klarlagt. Men att ta en good od' vassledrink efter sina pass håller alltid.:thumbup:

Psyla
2010-05-29, 19:41
Jag har väldigt gott om EAA hemma..

Kan 100 gram om dagen vara helt katastrofalt?

joasimo
2010-05-29, 20:16
Jag har väldigt gott om EAA hemma..

Kan 100 gram om dagen vara helt katastrofalt?

100gram EAA om dagen? Låter inte som en bra ide.

Psyla
2010-05-29, 20:45
100gram EAA om dagen? Låter inte som en bra ide.

Förklara.

Robban
2010-05-29, 20:49
Förklara.

Varför inte 1kg? Förklara...

King Grub
2010-05-29, 20:52
Förklara.

Ingen vet vilka konsekvenser sådana intag kan ha. T ex på hjärnan. Sådana intag av fria aminosyror är inget som går att åstadkomma genom på naturlig väg, med vanlig föda, inget vi är anpassade för, och vem vet vad som sker på sikt om vi utsätts för det.

Psyla
2010-05-29, 22:17
Varför inte 1kg? Förklara...

Vilken ologisk jämförelse.

Jag undrar om 100 gram kan vara skadligt och fick ett svar. Varför börjar du tala om 1KG?

macsacre
2010-05-29, 23:19
"IRONI", tror inte på att han trodde att din fråga var seriös, men han mena nog inget illa.

Då är vi överens om att BCAA är det som är det bästa valet här mellan EAA och BCAA?

Pepz
2010-05-29, 23:22
Då är vi överens om att BCAA är det som är det bästa valet här mellan EAA och BCAA?

jag är inte överens om det

macsacre
2010-05-30, 06:30
Varför inte?

Sverker
2010-05-30, 06:36
BCAA är simpelt muskelbränsle. Musklerna är anpassade för att förbränna dem. De har en kemisk uppbyggnad som är mycket energirik och kan snabbt förbrännas.
Motiveringen att köpa BCAA faller också lite när man vet att ett så pass snabbt protein som vassleprotein innehåller 30 % BCAA. Du får alltså ca 10 g BCAA i en stor drink ifall jag inte räknar fel.

Du har lagt upp massor med amerikansk/engelsk text macsacre ! För mig är det bara bokstäver i långa rader. Kan inte du ge ett kort referat med kommentarer ?

Eddie Vedder
2010-05-30, 07:16
Varför inte?

Sluta larva dig. Har du något starkt känslomässigt föhållande till BCAA? Du verkar ju ta det som en kränkning om man diskuterar.

Vi har diskuterat i inlägg efter inlägg efter inlägg att inget finns som visar att den ena formen av tillskott är bättre än den andra och din slutsats blir konkret att den ena är bättre.

Och när någon inte håller med frågar du varför trots den diskussionen du precis haft. Tagga ner, ingen kommer ta din BCAA-snuttefilt från dig.

Robban
2010-05-30, 07:26
Ok, jag var ironisk. Fast inte ologisk. Jag gjorde det korkade mer uppenbart genom att höja insatserna.

Då man måste vara så här övertydlig blir det ju inget roligt alls... :cryout:

Anders The Peak
2010-05-30, 07:34
Nu verkar det inte som om man behöver speciellt stora kvantiteter av BCAA.
Jag visade tidigare att det räcker med 14 gr per extra för att slå vassle i att bygga muskler om man äter en ordentligt med vanlig mat.

Att BCAA skulle bara vara simpelt muskelbränsle så tycker jag att jag har lagt fram studier som styrker att BCAA antagligen är nyckeln "BCAAs are the key amino acids that stimulate protein synthesis" för muskeltillväxt.

Nu tror inte jag heller om man äter ordentligt med bra mat att skillnaderna är speciellt stora men de är tillräckligt stora när man ser vad det kan ge över tid.

Man måste även ha i bakhuvudet att muskler är en anpassning till arbete och genetiska anlag och när man närmar sig sitt max går det ohyggligt långsamt att bygga muskler. Men BCAA ger fortfarande fördelar i och med att det påskyndar processer som är viktiga vid återhämtningen och superkompensationen efter träningen.

The ISSN position stand on protein concluded that BCAAs have been shown to acutely stimulate protein synthesis, aid in glycogen resynthesis, delaying the onset of fatigue, and help maintain mental function in aerobic-based exercise. It was concluded that consuming BCAAs (in addition to carbohydrates) before, during, and following an exercise bout would be recommended safe and effective

macsacre
2010-05-30, 07:54
Sluta larva dig. Har du något starkt känslomässigt föhållande till BCAA? Du verkar ju ta det som en kränkning om man diskuterar.

Vi har diskuterat i inlägg efter inlägg efter inlägg att inget finns som visar att den ena formen av tillskott är bättre än den andra och din slutsats blir konkret att den ena är bättre.

Och när någon inte håller med frågar du varför trots den diskussionen du precis haft. Tagga ner, ingen kommer ta din BCAA-snuttefilt från dig.

Ja, tyvärr sedan jag träffade BCAA så har det tagit min träning till nya höjder, det som min föredetta EAA inte kunde göra för mig har BCAA gjort på 7 veckor hittills. Och min föredetta EAA har varit med mig i över ett år.

Jag vill bara vi ska komma fram någon gång om vad som är bäst mellan EAA och BCAA och som jag ser det så är EAA ganska bra enbart för de små doseringar som finns av BCAA. Tror inte du läst vad Anders lagt upp?

Sverker
2010-05-30, 08:07
The ISSN position stand on protein concluded that BCAAs have been shown to acutely stimulate protein synthesis, aid in glycogen resynthesis, delaying the onset of fatigue, and help maintain mental function in aerobic-based exercise. It was concluded that consuming BCAAs (in addition to carbohydrates) before, during, and following an exercise bout would be recommended safe and effective

Hur är det här ?
Är inte detta bara ett påpekande att leucin fungerar som initiator till proteinsyntesen, att aminosyror kan trigga glykogensyntesen vilket även är visat med glutamin och glycin, att grenade amkinosyror kan konkurera bort tryptofan från olika transportörer i blod-/hjärnbarriären och blockera bildandet av serotonin ?

Hur många gram krävs det för de effekterna ? PrippsPlus2 innehöll inga överdrivna mängder grenade aminosyror och marknadsförde hårt som energidryck.

Anders The Peak
2010-05-30, 08:16

Hur är det här ?
Är inte detta bara ett påpekande att leucin fungerar som initiator till proteinsyntesen, att aminosyror kan trigga glykogensyntesen vilket även är visat med glutamin och glycin, att grenade amkinosyror kan konkurera bort tryptofan från olika transportörer i blod-/hjärnbarriären och blockera bildandet av serotonin ?

Hur många gram krävs det för de effekterna ? PrippsPlus2 innehöll inga överdrivna mängder grenade aminosyror och marknadsförde hårt som energidryck.

Vid 6 gram har du alla fördelarna med BCAA. Med ca 14 gr som intas innan under och efter träning verkar ge bäst utdelning på muskelmassan.

PS Glutamin har ingen direkt effekt vid oralt intag(det behövs mycket stora kvantiteter) Utan det är vid infusion du ser effekten av glutamin.

Eddie Vedder
2010-05-30, 08:58
Ja, tyvärr sedan jag träffade BCAA så har det tagit min träning till nya höjder, det som min föredetta EAA inte kunde göra för mig har BCAA gjort på 7 veckor hittills. Och min föredetta EAA har varit med mig i över ett år.

Det är bara att gratulera. Jag är glad för din skull, tro mig. Och i inget va mina inlägg har jag NÅGONSIN ifrågasatt varken dina resultat eller det faktum att BCAA har visat sig positivt i mycket forskning. Vad som kvarstår för dig att bevisa är varför resterande EAA på något sätt skulle vara sämre. Ett tillskott med samtliga EAA är ju de facto BCAA + resterande EAA. Då kvarstår frågan för vad i EAA-tillskottet som gör det sämre jämfört med att plocka bort alla EAA förutom BCAA.

ÅTERIGEN påpekar jag att jag INTE säger varken bu eller bä i frågan då jag inte vet. Så reager inte med känsloargument tack, jag försöker bara diskutera.

Jag vill bara vi ska komma fram någon gång om vad som är bäst mellan EAA och BCAA och som jag ser det så är EAA ganska bra enbart för de små doseringar som finns av BCAA. Tror inte du läst vad Anders lagt upp?

Jo jag har läst det Anders länkat. Inte sedan igår dock. Men jag läste det när det var nypublicerat. Skulle jag inte ha gjort det skulle jag ju aldrig ge mig in i en diskussion.

Hur menar du att VI ska komma fram till vilket tillskott som är "bäst" här på Kolo när det inte ens är tillräckligt undersökt?

PS Glutamin har ingen direkt effekt vid oralt intag(det behövs mycket stora kvantiteter) Utan det är vid infusion du ser effekten av glutamin.

Infusion på vilka och i vilket syfte?

Det låter mer som något man gör i kliniskt syfte på sjuka människor.

Symphony Flex
2010-05-30, 09:22
Fråga 1. Hur tänkte ni när ni vill ta "båda" för att vara på den säkra sidan? Ska ni blanda dem eller? :) blir ju bara en EAA blandning med högre andel BCAA. Finns det massor av på marknaden. Enklare att köpa direkt då.

Fråga 2. Går direkt till King Grub som nämner något om att ingen vet hur EAA/BCAA på sikt påverkar hjärnan. Finns det några teorier om varför det skulle kunna vara skadligt? Det enda jag kan komma på är att aminosyrorna går så fort ut att the urea cycle helt enkelt inte hänger med. Då ackumuleras ammonium eller andra intermediärer i cykeln för stunden i blodet vilket är direkt skadligt för CNS.
Nu vet jag som sagt inte om det är så utan spanar bara fritt. Kan det vara så att en "annars fullt frisk människa" inte har så pass mycket carbamoyl phosphate syntetase t.e.x. (första enzymet i cykeln) att kroppen helt enkelt inte hänger med? Eller finns det andra teorier?

EDIT: nu pratar jag i fråga 2 om överdrivna mängder förstås.

macsacre
2010-05-30, 09:25
Tyvärr Eddie så kan jag inte svara på din fråga, och vi får helt enkelt vänta på studier, men jag tror inte de kommer komma då de flesta studier har ju gjorts på BCAA och de visar sig vara mkt positiva och BCAA finns ju i EAA i små mängder så varför skulle då EAA vara dålig, anledningen till att jag tror att det är sämre än BCAA är för att EAA har mindre mängder BCAA än om man köper BCAA.

Det är ju alltid bra att få i sig EAA då den har fler aminosyror i sig, men eftersom jag anser att jag äter någorlunda bra så tror jag att får i mig resterande aminosyror ändå utan EAA.

Att jag väljer BCAA framför EAA är för faktumet att BCAA är mer undersökt och har massa fakta bakom sig att det fungerar riktigt bra i samband med styrketräning, så då tycker jag det känns riktigt onödigt att jag ska betala för små mängder BCAA i EAA tillskott enbart för att få i mig andra aminosyror som jag ändå får i mig med maten.

Vi behöver inte mer än logiken för att fatta ett beslut på vad som funkar bäst då bägge två funkar men EAA är sämre då den innehåller mindre mängd BCAA än BCAA för sig. Så ser jag på saken iaf.

Så jag säger inte att EAA är dålig, jag säger att BCAA är (troligen) bättre, men ska man vara på den säkra sidan så får man ta båda två om man vill det, det gör jag just nu då jag alltid köper massa när det är billigt så nu väntar jag bara på att få slut på mina oöppnade EAA burkar, efter det blir det bara BCAA före, under och efter träning.

Eddie Vedder
2010-05-30, 09:28
Tack för en objektiv redogörelse macsacre.:thumbup:

Nu motiverade du i alla fall varför DU tror det du tror men du drar inga längre slutsatser än vad vi vet. Och det är inga fel i det, man måste alltid värdera den kunskap man har och sedan applicera det på sig själv.:)

Men att köra båda känns enligt mig onödigt. Jag tycker man ska välja den ena eller den andra och är man överhuvudtaget osäker på enskilda aminosyrors inverkan så räcker som sagt vassle.

macsacre
2010-05-30, 09:42
Om jag tålde laktos skulle jag byta ut EAA mot Whey protein :( men ska iaf testa att köra utan EAA i 8 veckor och bara ta BCAA och se hur det känns på gymmet och så hur det ser ut i spegeln så får vi se om nu måste ta båda eller om det räcker med BCAA.

WHITEFOLKS
2010-05-30, 10:07
Fråga 1. Hur tänkte ni när ni vill ta "båda" för att vara på den säkra sidan? Ska ni blanda dem eller? :) blir ju bara en EAA blandning med högre andel BCAA. Finns det massor av på marknaden. Enklare att köpa direkt då.

Vilka produkter vet du om som är så? Dvs EAA med extra BCAA.

Symphony Flex
2010-05-30, 10:12
Vilka produkter vet du om som är så? Dvs EAA med extra BCAA.

Bl.a. EAA FX.
per 12g
BCAA matrix 7,5g
Growth matrix 4,5g (andra EAA)

det första och billigaste jag kan komma på.

WHITEFOLKS
2010-05-30, 10:50
Jo sant, det är ju extra BCAA i EAA FX efter Leucin är en BCAA.

Tänkte om du visste någon med lite mer "balanserad" BCAA för i EAA FX så är ju cirka 6 av de 7.5g Leucin, vad det nu innebär.

Sverker
2010-05-30, 11:32
Fråga 2. Går direkt till King Grub som nämner något om att ingen vet hur EAA/BCAA på sikt påverkar hjärnan. Finns det några teorier om varför det skulle kunna vara skadligt? Det enda jag kan komma på är att aminosyrorna går så fort ut att the urea cycle helt enkelt inte hänger med. Då ackumuleras ammonium eller andra intermediärer i cykeln för stunden i blodet vilket är direkt skadligt för CNS.
Nu vet jag som sagt inte om det är så utan spanar bara fritt. Kan det vara så att en "annars fullt frisk människa" inte har så pass mycket carbamoyl phosphate syntetase t.e.x. (första enzymet i cykeln) att kroppen helt enkelt inte hänger med? Eller finns det andra teorier?

EDIT: nu pratar jag i fråga 2 om överdrivna mängder förstås.

Nu är inte jag King Grub på långa vägar men jag hoppas att jag kan aggera rote.
- Att en snabb höjning av mängderna EAA i blodet kan påverka vilka av aminosyrorna som passerar över blod-/hjärnbarriären. Det är känt att grenade aminosyror konkurrerar ut tryptofanet.
- Att vissa aminosyror verkligen konkurrerar med eller aggerar som transmittorer i hjärnan. Glutamat är ett känt exempel med Chinese restaurant syndrome.

King Grub påtalar att vi inte ska hasta iväg och regelbundet använda fria aminosyror i stora doser eftersom effekterna inte är tillräckligt undersökta.

Dreas
2010-05-30, 11:35
- Att en snabb höjning av mängderna EAA i blodet kan påverka vilka av aminosyrorna som passerar över blod-/hjärnbarriären. Det är känt att grenade aminosyror konkurrerar ut tryptofanet.
- Att vissa aminosyror verkligen konkurrerar med eller aggerar som transmittorer i hjärnan. Glutamat är ett känt exempel med Chinese restaurant syndrome.

King Grub påtalar att vi inte ska hasta iväg och regelbundet använda fria aminosyror i stora doser eftersom effekterna inte är tillräckligt undersökta.Frågan som alla undrar nu är ju ifall 20g EAA per dag räknas som stora doser?

Symphony Flex
2010-05-30, 12:48

King Grub påtalar att vi inte ska hasta iväg och regelbundet använda fria aminosyror i stora doser eftersom effekterna inte är tillräckligt undersökta.

Ok då är jag med på hur teorierna går. Väldigt tacksam för din ledning i frågan även om du inte är King Grub. var bara det att han tog upp det i tråden.
Frågan är dock om detta kan vara skadligt för hjärnan på sikt? Det lär ju vara tämligen fort övergående. Kul med kinamatssyndromet också. Kände faktiskt inte till det. Häftigt :)
tack

King Grub
2010-05-30, 12:53
Frågan är dock om detta kan vara skadligt för hjärnan på sikt?

Det är just det man inte vet.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/abstract/135/6/1531S

joasimo
2010-05-30, 13:08
Det är just det man inte vet.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/abstract/135/6/1531S

Även om det rör sig om 20g per dag? Man har alltså ingen koll på hur skadligt/oskadligt det är för hjärnan på sikt oavsett mängd? Eftersom ingen vet än kommer då inte jag använda EAA regelbundet, började med EAA för några månader sedan, när burken jag har nu är slut blir det att köra på whey ett tag.

King Grub
2010-05-30, 13:11
Även om det rör sig om 20g per dag?

Det finns det inget som pekar på, men återigen: man vet inte. Det spelar ingen roll hur många gånger du frågar eller hur du formulerar dig.

joasimo
2010-05-30, 13:16
Det finns det inget som pekar på, men återigen: man vet inte. Det spelar ingen roll hur många gånger du frågar eller hur du formulerar dig.

Okej! Men EAA är inget jag kommer använda regelbundet iaf..

Anders The Peak
2010-05-30, 16:46
Även om det rör sig om 20g per dag? Man har alltså ingen koll på hur skadligt/oskadligt det är för hjärnan på sikt oavsett mängd? Eftersom ingen vet än kommer då inte jag använda EAA regelbundet, började med EAA för några månader sedan, när burken jag har nu är slut blir det att köra på whey ett tag.

Nu ska vi skilja på idrottare och genetiskt skadade individer och normal svenssons.
Idrottaren har en hög omsättning av just BCAA så nivåerna lär inte bli speciellt höga och om man håller sig under 20 gr/dag tror jag att det går rätt jämnt ut.

Vi måste komma ihåg att det hela bygger på en teori som inte är bevisad i verkligheten men att teoretiskt är det möjligt att det kan bli en komplikation i nervsubstanserna, som styrs till en viss del av tillgången och nivåerna av de ingående aminosyrorna, och här smiter l-leucine enkelt över hjärnbarriären(L-leucine är troligen livsviktigt för hjärnan) men det finns inte några direkta upptäckta problem för friska individer som inte lider av MSUD(genetiskt skadade)

macsacre
2010-05-30, 18:59
ok, bra att man vet det då kommer jag absolut inte använda mer EAA efter att mina burkar är slut. Kommer bara köra på BCAA, tror dosen ligger på 5-7g per gång så då kan man lätt ta 3 doser om dagen utan att det blir för mkt.

Ännu mer plus till BCAA :P min kära kostillskott.

Dreas
2010-05-30, 19:02
ok, bra att man vet det då kommer jag absolut inte använda mer EAA efter att mina burkar är slut. Kommer bara köra på BCAA, tror dosen ligger på 5-7g per gång så då kan man lätt ta 3 doser om dagen utan att det blir för mkt.

Ännu mer plus till BCAA :P min kära kostillskott.Hahahaha, du tänkte inte speciellt mycket innan du skrev det där va? Tror du får kolla diskussionerna kring vad BCAA är igen ;)

patrikjo
2010-05-30, 19:28
Vi behöver inte mer än logiken för att fatta ett beslut på vad som funkar bäst då bägge två funkar men EAA är sämre då den innehåller mindre mängd BCAA än BCAA för sig. Så ser jag på saken iaf.

Jasså du. Den logiken får du gärna förtydliga lite.

Det du säger är alltså:
BCAA är bra
EAA innehåller BCAA
BCAA är bättre än EAA

Prova att byta ut BCAA mot vatten och EAA mot falukorv i mitt påstående ovan och fundera över resultatet. Stämmer din logik?

Sverker
2010-05-30, 19:48
Men jag hittar ingen substans någonstans:confused:

Närmst kommer vi här http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4395267&postcount=40.

Problemet är att vi måste läsa referenserna. Ffa referenser som undersöker grenade amniosyror och inte EAA.

joasimo
2010-05-30, 20:40
Nu ska vi skilja på idrottare och genetiskt skadade individer och normal svenssons.
Idrottaren har en hög omsättning av just BCAA så nivåerna lär inte bli speciellt höga och om man håller sig under 20 gr/dag tror jag att det går rätt jämnt ut.

Vi måste komma ihåg att det hela bygger på en teori som inte är bevisad i verkligheten men att teoretiskt är det möjligt att det kan bli en komplikation i nervsubstanserna, som styrs till en viss del av tillgången och nivåerna av de ingående aminosyrorna, och här smiter l-leucine enkelt över hjärnbarriären(L-leucine är troligen livsviktigt för hjärnan) men det finns inte några direkta upptäckta problem för friska individer som inte lider av MSUD(genetiskt skadade)

Okej, så är man idrottare kan man inta mer utav aminosyrorna eftersom man har en hög omsättning av aminosyror? Under vintern tränar jag allt mellan 8-12pass i veckan, då borde jag ha en ganska hög omsättning av aminosyror med andra ord?

KniveN
2010-05-31, 03:03
Tyvärr Eddie så kan jag inte svara på din fråga, och vi får helt enkelt vänta på studier, men jag tror inte de kommer komma då de flesta studier har ju gjorts på BCAA och de visar sig vara mkt positiva och BCAA finns ju i EAA i små mängder så varför skulle då EAA vara dålig, anledningen till att jag tror att det är sämre än BCAA är för att EAA har mindre mängder BCAA än om man köper BCAA.

Det är ca 4g BCAA i 10g EAA, så jag skulle inte kalla det små mängder.

Jo sant, det är ju extra BCAA i EAA FX efter Leucin är en BCAA.

Tänkte om du visste någon med lite mer "balanserad" BCAA för i EAA FX så är ju cirka 6 av de 7.5g Leucin, vad det nu innebär.

Det är högre andel av alla tre grenade aminosyror inte bara leucin. I EAA FX så är 73% av aminosyrorna BCAA, så jag vet inte riktigt hur du får det till att det skulle vara 6g leusin av 7,5g aminosyror.

WHITEFOLKS
2010-05-31, 14:01
Det är ca 4g BCAA i 10g EAA, så jag skulle inte kalla det små mängder.

Det är högre andel av alla tre grenade aminosyror inte bara leucin. I EAA FX så är 73% av aminosyrorna BCAA, så jag vet inte riktigt hur du får det till att det skulle vara 6g leusin av 7,5g aminosyror.

Titta på innehållsförteckningen...

Om du tar 6g av EAA FX så är 4.4g BCAA och 1.6g "resten. Med tanke på att det kommer 3 olika "icke-BCAA" innan nästa BCAA i innehållsförteckningen så kan de andra BCAA förrutom leucin vara max 1.6g/3 var. Dvs mindre än 0.53g var.

Det innebär då att av 4.4g så är minst 3.3g leucin och max 1.1g de övriga BCAA tillsammans.

KniveN
2010-05-31, 14:17
Titta på innehållsförteckningen...

Om du tar 6g av EAA FX så är 4.4g BCAA och 1.6g "resten. Med tanke på att det kommer 3 olika "icke-BCAA" innan nästa BCAA i innehållsförteckningen så kan de andra BCAA förrutom leucin vara max 1.6g/3 var. Dvs mindre än 0.53g var.

Det innebär då att av 4.4g så är minst 3.3g leucin och max 1.1g de övriga BCAA tillsammans.

Uppfattade det som att du menade att det var 6g leucin av 7,5g EAA FX, men du menade att det var 6g leucin av 7,5g BCAA?

WHITEFOLKS
2010-05-31, 14:20
Ja nåt sånt. Det blir ju ungefär 7.5g BCAA och av de så är ungefär 6g Leucin.

Omöjligt att veta om det är bra eller dåligt såklart.

prOtotype
2010-05-31, 14:54
Kan någon hoppa in på flashback och se om dom kan få någon galning att prova typ 100g bcaa om dagen? Finns ju ganska många där som stoppar i sig det som läggs framför dom om det ev har bra effekt och en hyfsad garanti på att dom inte dör direkt.

Dreas
2010-05-31, 15:09
Kan någon hoppa in på flashback och se om dom kan få någon galning att prova typ 100g bcaa om dagen? Finns ju ganska många där som stoppar i sig det som läggs framför dom om det ev har bra effekt och en hyfsad garanti på att dom inte dör direkt.Ifall du menar i träningsdelen så tror jag ganska snart att jag skulle få mothugg av de flesta. Men ifall de mer regelbundna användarna hänger på så ska det nog gå. De har ju lyckats med att få en kille att blanda marinad + yes för att göra en bomb t.ex, dock i vapen-delen.

WHITEFOLKS
2010-05-31, 15:13
Och vad vill du få ut av att någon prövar det?

King Grub
2010-05-31, 15:27
Kan någon hoppa in på flashback och se om dom kan få någon galning att prova typ 100g bcaa om dagen? Finns ju ganska många där som stoppar i sig det som läggs framför dom om det ev har bra effekt och en hyfsad garanti på att dom inte dör direkt.

Vilket resultat är du ute efter? Har du tid att vänta 10-20 år och se vad som händer? Och hur vet du, om det händer något, att det är just aminosyreintaget det beror på?

Värdelöst, betydelselöst.

prOtotype
2010-05-31, 16:05
Vilket resultat är du ute efter? Har du tid att vänta 10-20 år och se vad som händer? Och hur vet du, om det händer något, att det är just aminosyreintaget det beror på?

Värdelöst, betydelselöst.

Mitt inlägg var inte direkt seriöst utan handlade mer om liknelsen: Kraftigt överdosera saker som man inte vet vad dom gör -> riskbenäget beetende.
Detta då folk pratade en del i tråden om att ta större mängder.

Sverker
2010-05-31, 17:30
BUMP !
Är det ingen som har referenserna ?

Är det någon som läser referenserna som finns i tråden ?
Bortser vi från Anders länk till ett mindre underbyggt försök så är referenserna till konditonsidrotter. Inte alls konstigt eftersom leucin är ett aerobt bränsle och bäst utnyttjas vid aerob träning.

Det finns en motsättning med grenade aminosyror. Vissa av referenserna jag söker påtalar att det troligen är BCAA som står för effekten med EAA och mer BCAA troligen blir bättre. Detta står mot att mer EAA än 6 - 10 g inte har någon ytterligare effekt på proteinsyntesen.
Kan det vara så illa att några av de andra aminosyrorna i EAA motverkar BCAA:confused:

...knappast troligt men ett intressant spår. Speciellt som det inte finns tryptofan med i EAA.

WHITEFOLKS
2010-05-31, 17:44
Jag tror att ungefär 50% av "EAA" som används i studierna är BCAA och om jag inte minns fel så ger det ingen större effekt med 20g än 10g EAA.

10g skulle isf ge runt 5g bcaa och det är väl inte omöjligt att det maxas av 5g bcaa.

Anders The Peak
2010-05-31, 19:17
Jag tror att ungefär 50% av "EAA" som används i studierna är BCAA och om jag inte minns fel så ger det ingen större effekt med 20g än 10g EAA.

10g skulle isf ge runt 5g bcaa och det är väl inte omöjligt att det maxas av 5g bcaa.

Enligt senare studier handlar det kanske om 14-20 gr BCAA för att maximera effekten och då är det bara att räkna om proportionerna om man använder ett sk EAA preparat. Fast vid den senare studien användes Citrulline Malate som verkar påverka tillgängligheten av BCAA.
Det finns en studie i det här som grub postade för ett par dar sedan som klargör det hela (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4387736&postcount=1).

Timme
2010-05-31, 21:34
Trevligt. Då börjar jag med mitt lilla experiment.

Istället för att dra i mig 250g vasslekoncentrat (med 79% protein) om dagen så ska jag prova med 100g EAA och BCAA (kör väl 50/50 EAA och BCAA tillskott)

Ska bli intressant om jag märker någon skillnad!

250g vassle ger ca 100g EAA och det är endast EAA som påverkar proteinsyntesen.

Anders The Peak
2010-05-31, 21:47
Trevligt. Då börjar jag med mitt lilla experiment.

Istället för att dra i mig 250g vasslekoncentrat (med 79% protein) om dagen så ska jag prova med 100g EAA och BCAA (kör väl 50/50 EAA och BCAA tillskott)

Ska bli intressant om jag märker någon skillnad!

250g vassle ger ca 100g EAA och det är endast EAA som påverkar proteinsyntesen.
+++ lite strypträning runt halsen, eller var det överarmen?

Förstår att du ironiserar *popcorn*

Pepz
2010-05-31, 21:58
+++ lite strypträning runt halsen, eller var det överarmen?

Förstår att du ironiserar *popcorn*

fast jag tror att han är allvarlig.
Killen har petat i sig nästan 500g protein/dag nu ett tag :D

KniveN
2010-06-01, 00:00
Enligt senare studier handlar det kanske om 14-20 gr BCAA för att maximera effekten och då är det bara att räkna om proportionerna om man använder ett sk EAA preparat. Fast vid den senare studien användes Citrulline Malate som verkar påverka tillgängligheten av BCAA.
Det finns en studie i det här som grub postade för ett par dar sedan som klargör det hela (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4387736&postcount=1).

Per tillfälle eller dag?

hejhopp79
2010-06-01, 00:31
Med tanke på diskussionen om effekter på hjärnan av supplementering med EAA/BCAA:

http://jn.nutrition.org/cgi/content/...ct/135/6/1539S

"Consequently, when plasma BCAA concentrations rise, which can occur in response to food ingestion or BCAA administration, or with the onset of certain metabolic diseases (e.g., uncontrolled diabetes), brain BCAA concentrations rise, and ArAA concentrations decline. Such effects occur acutely and chronically. Such reductions in brain ArAA concentrations have functional consequences: biochemically, they reduce the synthesis and the release of neurotransmitters derived from ArAAs, notably serotonin (from tryptophan) and catecholamines (from tyrosine and phenylalanine). The functional effects of such neurochemical changes include altered hormonal function, blood pressure, and affective state."

Anders The Peak
2010-06-01, 08:12
Per tillfälle eller dag?

Per dag och kanske helst före under och efter träningen för att ge bäst effekt.

KniveN
2010-06-01, 12:47
Per dag och kanske helst före under och efter träningen för att ge bäst effekt.

Han syftade förmodligen på att 20g inte gav mer än 10g per tillfälle.

Timme
2010-06-01, 12:55
fast jag tror att han är allvarlig.
Killen har petat i sig nästan 500g protein/dag nu ett tag :D

nja, inte riktigt 500g men 300 i alla fall :) Och bra som tusan har det hittills funkat! :D

100g EAA/BCAA är nog lite väl. Kör på typ 80g istället :P

Psyla
2010-06-01, 13:52
nja, inte riktigt 500g men 300 i alla fall :) Och bra som tusan har det hittills funkat! :D

100g EAA/BCAA är nog lite väl. Kör på typ 80g istället :P

Jag börjar också prova samma sak :)

Timme
2010-06-01, 21:20
Jag börjar också prova samma sak :)

Jag tror jag bangar förresten. Nöjer mig med ca 40g BCAA/dag

Status Quo
2010-11-24, 00:29
Med tanke på diskussionen om effekter på hjärnan av supplementering med EAA/BCAA:

http://jn.nutrition.org/cgi/content/...ct/135/6/1539S

"Consequently, when plasma BCAA concentrations rise, which can occur in response to food ingestion or BCAA administration, or with the onset of certain metabolic diseases (e.g., uncontrolled diabetes), brain BCAA concentrations rise, and ArAA concentrations decline. Such effects occur acutely and chronically. Such reductions in brain ArAA concentrations have functional consequences: biochemically, they reduce the synthesis and the release of neurotransmitters derived from ArAAs, notably serotonin (from tryptophan) and catecholamines (from tyrosine and phenylalanine). The functional effects of such neurochemical changes include altered hormonal function, blood pressure, and affective state."

Shit pommes frites, då var det slut på det roliga.

Dreas
2010-11-24, 00:33
Shit pommes frites, då var det slut på det roliga.Övertolka inte nu :)

Men ja, lite återhållsamhet är nog klokt.

Status Quo
2010-11-24, 00:35
Övertolka inte nu :)

Men ja, lite återhållsamhet är nog klokt.

Hittade detta också...

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19763733

Branched-chain amino acids induce neurotoxicity in rat cortical cultures.

Contrusciere V, Paradisi S, Matteucci A, Malchiodi-Albedi F.

Department of Cell Biology and Neuroscience, Istituto Superiore di Sanitā, Viale Regina Elena 299, 00161 Rome, Italy.
Abstract

The higher risk for amyotrophic lateral sclerosis (ALS) among professional soccer players, recently reported in Italy, has stimulated investigations in the search for environmental factors that may be at the origin of the increased susceptibility to the disease. Here we studied if high concentrations of branched-chain amino acids (BCAAs), widely used among athletes as dietary integrators to improve physical performance, may be related to an excitotoxic neuronal cell damage. Our results show that (i) high concentrations of BCAAs are neurotoxic and increase excitotoxicity in cortical neurons; (ii) neurotoxicity is brain area specific, being detected in cortical, but not in hippocampal neurons; (iii) it is related to NMDA receptor overstimulation, since it is abolished in the presence of MK-801, a specific NMDA channel blocker; (iv) it depends on the presence of astrocytes. We describe here a possible biological link between an environmental factor (high dietary intake of BCAAs) and the increased risk of ALS among soccer players.

Dreas
2010-11-24, 00:56
Ja, det finns inga klara svar på det hela än rörande människor?

Eddie Vedder
2010-11-24, 09:38
Ja, det finns inga klara svar på det hela än rörande människor?

Det gäller iofs det mesta som gäller kost/livsstil. Tydlig kausalitet är sjukt svårt att hitta. Jag påstå att rökning ökar risken för lungcancer, så långt vågar jag sticka ut näsan i princip. :D

Dreas
2010-11-24, 10:54
Det gäller iofs det mesta som gäller kost/livsstil. Tydlig kausalitet är sjukt svårt att hitta. Jag påstå att rökning ökar risken för lungcancer, så långt vågar jag sticka ut näsan i princip. :DSåpass alltså :)