Visa fullständig version : Karma är en *****
Jag lånade ut en fullt fungerande borrmaskin till två kineser i min korridor. Borrmaskinen är stabil som fan och har varit i familjens ägo i säkert 10 år, en trogen tjänare.
Får tillbaka den 1 timme senare, och jag reagerar på att dom har skruvat bor borren från maskinen och ger mig den i delar.
Jag har en kokosnöt hemma som jag ville borra upp av någon anledning, så jag testar den direkt. Huvudet på borrmaskinen går upp och lossnar från maskinen direkt. Om man trycker ens löst på maskinen så gör den ett ljud som att maskinens kugghjul håller på att slita sönder mot varandra. Vet inte hur jag ska beskriva det.
1. Vad kan det vara för fel på borren?
2. Tror ni det går att fixa på något sätt?
3. Vad ska jag säga till kineserna? Köp mig en ny borr?
En lekmans gissning är att dom borrat i något dom inte borde borrat i. Sen är väl iofs 10 år en del om det är en budgetborrmaskin.
I övrigt det här med att låna verktyg... gör det inte :) Om du inte vet om personen vet vad han gör eller är en nära vän. I första fallet lånar men eventuellt inte ändå för verktyg går sönder och kostar en del om det ska vara bra saker.
Min gissning är att dom tryckt för hårt på borrmaskinen och något kullager eller liknande i maskinen har gått sönder. Går det att köpa nytt eller är det att köpa en ny maskin?
Är det rimligt att be dom betala för en ny borr?
chrilledude
2010-05-28, 22:21
Ja, be dem att betala en ny borr, jag menar, dem tog ju sönder den.
Starta inte fight ifall att dom vägrar betala. Kineser... kung fu... inte bra. :)
Min gissning är att dom tryckt för hårt på borrmaskinen och något kullager eller liknande i maskinen har gått sönder. Går det att köpa nytt eller är det att köpa en ny maskin?
Är det rimligt att be dom betala för en ny borr?
Vad kostade den när du köpte den? Det vore rätt konstigt att kräva pengar för en trött borrmaskin som aldrig varit särskilt dyr. Vad kan dagspriset ha varit? 150 kr?
Iofs säkert kul pressa dom stackars kineserna på 150 kr. Ekonomin är säkert tajt om man får vara lite fördomsfull. Kör på det. Säg att det är dödsstraff på att paja folks borrmaskiner i Sverige. Dom avrättar väl folk för mindre i Kina.
kineser
Min gissning är att dom tryckt för hårt
*whatever*
Trött eller inte, har aldrig haft några problem med borren.
Och det landar ju ändå på att jag hade en fullt fungerande borr innan och nu har jag ingen alls.
Det var en Black&Decker, vet inte hur det står sig märkesmässigt? Men kollar jag på prisjakt kostar en liknande 1300 kr.
Mest lack blir jag över att dom lämnar tillbaka den utan att säga ett knyst, jävla ******
Ja, det är utan tvekan värd en propp. Minst.
Om dom inte ersätter den tänker jag fan bajsa på deras vägg.
Med tanke på stilen kanske du kan få stekt hund eller något som plåster på såren
Om dom inte ersätter den tänker jag fan bajsa på deras vägg.
Sa du inte att ni bodde i samma korridor? =p
Ristretto
2010-05-28, 22:36
Låna inte ut verktyg du är rädd om. Om du lånar ut verktyg, förvänta dig inte att de är i samma skick när du får tillbaka dem som när du lånade ut dem.
Förmodligen håller ett lager på att skära i borrmaskinen.
Sa du inte att ni bodde i samma korridor? =p
Jag ser inte problemet. Lite får man lida för rättvisan ffs.
Låna inte ut verktyg du är rädd om. Om du lånar ut verktyg, förvänta dig inte att de är i samma skick när du får tillbaka dem som när du lånade ut dem.
Förmodligen håller ett lager på att skära i borrmaskinen.
Ja, det låter som att det kan vara fallet med tanke på ljudet. Går det att fixa på egen hand på något sätt?
Black&decker är i sig ett rätt dåligt märke, iaf har det blivit ett dåligt märke, mycket halvfabrikat och mycket reklamationer. Men absolut ska du gå och ta dig ett snack med kineserna. Speciellt då dom inte ens nämnt något om att den gått sönder. Men några 1300kr kan du drömma om, maskinen borde redan dött för några år sen så den levde på lånad tid kan man säga.
chrilledude
2010-05-28, 22:44
Ja, det låter som att det kan vara fallet med tanke på ljudet. Går det att fixa på egen hand på något sätt?
Slå kineserna med borren, testa sen efter.
Anton Fräs
2010-05-28, 22:52
Du ska absolut ha en fungerande borr av dem.
Karma är inte en b****, utan du är det, om du låter dem komma undan. Pengar/ny maskin tillbaka är det enda som är acceptabelt.
Annars så lånar du en fet borr, ungefär 2 m i diameter. Sedan köttar du den igenom hela deras vägg ut till korridoren. Så säger du WAZZAaaaaaaaaaaaaaaa
Chrillee
2010-05-28, 23:23
Nu ska vi se hur många stereotyp-fördomar vi kan få in i en och samma tråd om kineser. :)
Säg inget till kinserna. Låna någonting ifrån dom som har samma värde ungefär.
När du har prylen i din ägo, så säger du att när dom har köpt en ny borrmaskin till dig eller betalat det du vill ha så får dom tillbaka sin pryl, annars behåller du den alternativ tar sönder den.
Enda rätta i denna situationen.
hertzman
2010-05-29, 00:06
Har man haft sönder något som man lånat är det väl ändå ren hyffs att berätta det för personen man lånat av och erbjuda sig att ersätta det man haft sönder? Om man nu INTE gör det, och försöker smyga tillbaka det man lånat är man en jävla tomte och förtjänar en rätt upprörd tillsägelse. Givetvis bör du kräva en ny borr av likvärdig kvalité!
Scratch89
2010-05-29, 00:13
Black&decker är i sig ett rätt dåligt märke, iaf har det blivit ett dåligt märke, mycket halvfabrikat och mycket reklamationer. Men absolut ska du gå och ta dig ett snack med kineserna. Speciellt då dom inte ens nämnt något om att den gått sönder. Men några 1300kr kan du drömma om, maskinen borde redan dött för några år sen så den levde på lånad tid kan man säga.
Jaså? Jag jobbade på Jula ett år, och var det något som alla var nöjda med och vi aldrig fick tillbaka på garantin så var det just Black & Decker. Bosch och liknande är väl bättre (då de kostar typ dubbelt så mycket), men för vanliga hobbyfixare så skulle jag säga att B&D är ordentligt jävla bra för det priset man betalar.
Vet inte vad borren kostar men om den e 10år gammal och att dom har hjälpt till att ta sönder den så tycker jag att de tminsta dom kan göra är berätta det och minst betala kanske hälften av en ny? Men om den funkade perfekt o dom tog sönder den helt så ska dom ju stå för en ny.
Miniräzer
2010-05-29, 00:20
3. Vad ska jag säga till kineserna? Köp mig en ny borr?
你毀了我鑽你的小華胡扯。 買一個新的,現在!
Det är inte så att kineserna har satt på slagfunktionen på borren och att det är därför du tycker det låter illa?
Ristretto
2010-05-29, 08:17
Det är typ inte lönt att försöka fixa den.
black&decker är i sig ett rätt dåligt märke, iaf har det blivit ett dåligt märke, mycket halvfabrikat och mycket reklamationer. Men absolut ska du gå och ta dig ett snack med kineserna. Speciellt då dom inte ens nämnt något om att den gått sönder. Men några 1300kr kan du drömma om, maskinen borde redan dött för några år sen så den levde på lånad tid kan man säga.
+1
Jag gillar fördomsvändningen tråden har tagit. Ett mycket ovanligt, men ändock uppskattat fenomen på Kolozzeum.
det brukar finnas ställen lite här och där som lagar elektriska verktyg oavsett ålder, farsan fick just en grym maskin på >20 år lagad. så om du hittar nån sån firma - be kimesmännen att betala kostnaden för lagning.
Dom har inte bara ändrat något så dom använde hammarborrläget på den, då brukar maskinen leva om?
Slagborr?
Nelson81
2010-05-29, 10:14
hur var dom när dom när dom kom med borren? kisade dom med ögonen och såg skyldiga ut?
Dom sa inget när borren överlämnades.
Men jag knackade på där idag, var så trevlig som möjligt och frågade lite om hur det gick och så innan. Den förklarade jag vad som hade hänt, så frågade jag om dom hade gjort något konstigt med den. Han sa nej. Så visade jag vad som hände när man försökte borra med den. Då "erkände" han, eller tog på sig skulden i varje fall.
Han sa att jag skulle lämna den där så skulle hans chineze frunds titta på den, och om du inte kunde fixa den skulle dom köpa en ny till mig.
Onödigt att slösa energi på att bli arg igår!
hur var dom när dom när dom kom med borren? kisade dom med ögonen och såg skyldiga ut?
Vad är din poäng, så ser dom ju alltid ut:smash:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.