Visa fullständig version : Dopad elev - Värd MVG i Gymnasieidrott?
Tänkte på en sak idag. Kom ihåg att detta endast är en tanke:
Låt oss säga att en elev pumpat steroider och massa annat skit tills han fått en extrem uthållighet och styrka.
Eleven presterar MVG i alla konditions/styrkekrävande aktiviteter och har på något sätt lyckats uppnå kriterierna för det högsta betyget, men endast tack vare sina preparat...
Alla vet vad denna elev håller på med, till och med läraren.
Det jag undrar är hur en lärare ska bedömma detta korrekt? Ska han följa kriterierna? Alltså, om han uppnår kriterierna för ett visst betyg ska han få det betyget? Eller ska det klassas som "fusk".
Det verkar inte stå något om detta på skolverkets hemsida. Så jag undrar även hur en sådan elev ska bedömmas enligt er?
hahavaffan
2010-05-28, 15:24
Frågan är ju vem som bryr sig om gymnasiebetyget i idrott. Men steroider är fusk, även på gymnasieidrottsnivå, imho. VG kanske är mer passande? Det krävs ju (väl, C.E.J.?) lite skills att bruka steroider.
Utifrån det jag upplevt så handlar idrott och hälsa om så otroligt mycket annat än att vara snabbast, starkast och bäst på något så huruvida steroider skulle vara något som avgör vet jag inte och om man tagit sin idrott till den nivå då man börjar bruka steroider för att bli starkare/snabbare/bättre så klarar man antagligen även utan steroider av att springa 2 kilometer på 9 minuter eller vad det var för tid man skulle springa på för att få MVG
Tigerkotten
2010-05-28, 15:25
Det är väl inte resultatet som räknas in i idrott på så sätt? Utan inställningen, närvaro osv?
Eddie Vedder
2010-05-28, 15:25
Klart han/hon ska få MVG om kriterierna för det uppfylls.
Knappast som att man kan dopa sig till ett MVG i idrott heller.
Låt oss säga att läraren är lite oldtime. Och bryr sig mer om hur stark man är och hur snabbt och hur länge man kan springa?
Men vad tror ni elever tycker om detta? Alltså vad skulle du tänka om det var din kompis?
Hela frågeställningen blir en aning konstig eftersom det nog som sagt är omöjligt att dopa till sig ett MVG.
Men om vi leker med tanken att det är som i det här "fallet" och alla vet om missbruket, t.o.m lärarna. Så borde väl lärarna ta upp det med föräldrar,rektor osv? Polisanmäla?
Eleven borde få skriva speciella prov som mäter hans kunskaper om olika preparat, så han får möjlighet att gå från MVG till Pro-BB.
Eddie Vedder
2010-05-28, 15:38
Alltså vad skulle du tänka om det var din kompis?
Jag skulle ogilla att min kompis dopar sig men inte att han/hon för MVG.
hahavaffan
2010-05-28, 15:42
Eleven borde få skriva speciella prov som mäter hans kunskaper om olika preparat, så han får möjlighet att gå från MVG till Pro-BB.Lite det som var min tanke. Hur bra är han på att preppa, typ?
Men herregud, ge killen ett MVG. Presterar man på en viss nivå och uppnår kriterierna så är det klart att man ska ha det betyget.
Ifall en kille dopar sig och uppnår MVG-nivå så ska han ha betyget. Jag tror faktiskt inte man realistiskt sett kan dopa sig till ett MVG i Idrott. Och hade det varit en klasskamrat så hade jag inte brytt mig nämnvärt.
Sidnot: Presterade på VG-MVGnivå men fick G pga för hög frånvaro!! :(
Jag har för mig att en del av kraven för MVG var att man visade prov på moral, inte fuskar osv (hur det uttrycktes exakt minns jag ej). Dopar man sig är det verkligen inte fair play. Alltså borde högsta betyg vara uteslutet. (Med reservation för mitt minne)
Eddie Vedder
2010-05-28, 15:48
Jag har för mig att en del av kraven för MVG var att man visade prov på moral, inte fuskar osv (hur det uttrycktes exakt minns jag ej).
Vad man gör utanför skolan har ju inget med saken att göra. Men fuskar man på teoriprovet så ska man ju kugga såklart.
Låt oss ta ett lite extremt exempel: Om mantar någon form av narkotika för att orka sitta uppe och plugga 36 timmar i streck, ska man då få sämre betyg om det kommer fram?
Jag har för mig att en del av kraven för MVG var att man visade prov på moral, inte fuskar osv (hur det uttrycktes exakt minns jag ej). Dopar man sig är det verkligen inte fair play. Alltså borde högsta betyg vara uteslutet. (Med reservation för mitt minne)Jag tror fusk berör att det inte skall skada dina klasskamrater och dess möjligheter.... Inte att du inte får dopa dig.
Men om det är som i det här "fallet" att läraren vet om dopingen, ska inte läraren och skolan agera på något sätt då?
Viktor_Balck
2010-05-28, 15:57
Låter som att vi har att göra med Greg Kovacs när man läser att eleven pumpat sig full med steroider och massa annat skit. Det måste väl, om en diskussion överhuvudtaget skall tas upp, kunna bevisas att personen brukar steroider.
Sen kan man inte enbart dopa sig till ett MVG i idrott på gymnasienivå, det krävs träning också.
Sist men inte minst kan man väl sköta sig själv, det går nog att fixa ett MVG utan steroider, eller har kraven blivit så jävliga sen jag gick ut?
Men om det är som i det här "fallet" att läraren vet om dopingen, ska inte läraren och skolan agera på något sätt då?Låt folk göra vad de vill med sina egna kroppar, den åsikten har jag. Sedan ifall det är rätt eller inte det beror på vem man frågar.
Eddie Vedder
2010-05-28, 15:59
Men om det är som i det här "fallet" att läraren vet om dopingen, ska inte läraren och skolan agera på något sätt då?
Det tycker jag är en annan femma. Visst kan man tycka att skolan har ett ansvar att ingripa om det föreligger någon form av missbruk hos elever. Jag vill inte uttala mig om någon gräns hit och dit gällande omfattning eller substanser men visst kan det finnas fog.
Dock inget som ska påverka ett specifikt betyg.
Kriterierna för idrott på gymnasiet säger INGENTING, NADA, NOLL, RIEN om vad man ska kunna prestera fysiskt. Det står inte alls något om att kunna springa beep-testet så och så, klara milen på den och den tiden, göra så många armhävningar och osv. Även om många idrottslärare verkar tro det (vart fan fick de sin utbildning och vilka betygskriterier de läst vettifan).
Låt folk göra vad de vill med sina egna kroppar, den åsikten har jag. Sedan ifall det är rätt eller inte det beror på vem man frågar.
Det håller jag absolut med om, jag har inga problem med att "Lars Larsson" preppar och att "Kalle Mattsson" röker braj. Folk får göra vad dom vill för min del.
Det tycker jag är en annan femma. Visst kan man tycka att skolan har ett ansvar att ingripa om det föreligger någon form av missbruk hos elever. Jag vill inte uttala mig om någon gräns hit och dit gällande omfattning eller substanser men visst kan det finnas fog.
Dock inget som ska påverka ett specifikt betyg.
Det jag tänkte på mest var vad som egentligen skulle hända i praktiken i ett sånt här läge. Jag har svårt att tro att någon idrottslärare som med säkerhet vet om att en elev använder doping skulle se mellan fingrarna på det och dela ut ett MVG, även om eleven uppfyller kraven för det. Jag har ingen aning om vad skolan har för skyldigheter, men jag skulle kunna tänka mig att det skulle hända nånting iaf. Samtal med föräldrar,rektor eller något. Men som sagt jag vet inte.
machine gun
2010-05-28, 16:14
På min tid baserades betygskriterierna i idrott helt på resultat, t.ex. kunde man få MVG om man uppnådde en viss nivå på beep-testet. Det jämställdes typ med ett nationellt prov :D
OnT: Läraren är skyldig att agera, precis som de måste agera om det gäller narkotiska preparat. Det innefattar väl polisanmälan, anmälan till Soc osv. Betyget lär väl hamna i riskzonen om eleven blir avstängd från skolan, men annars blir det väl MVG om kriterierna uppfylls.
Eddie Vedder
2010-05-28, 16:15
På min tid baserades betygskriterierna i idrott helt på resultat, t.ex. kunde man få MVG om man uppnådde en viss nivå på beep-testet. Åtminstone med de lärare vi hade.
Där ser man. Något sånt har jag aldrig vart med om faktiskt. Jag fick ju t.o.m. VG i både fotboll och idrott trots väldigt mycket frånvaro när jag brutit benet.
Men aktivt deltagande som ledare, domare, hade lektioner osv räckte i alla fall till VG där. Och några tester förekom inte.
Haha, vi får se när Hultman ser tråden.
Det kan bli ett visst hallå om någon elev dopar sig och lärarna får nys om det.
machine gun
2010-05-28, 16:25
Där ser man. Något sånt har jag aldrig vart med om faktiskt. Jag fick ju t.o.m. VG i både fotboll och idrott trots väldigt mycket frånvaro när jag brutit benet.
Men aktivt deltagande som ledare, domare, hade lektioner osv räckte i alla fall till VG där. Och några tester förekom inte.
Det är ju så det ska se ut och förhoppningsvis gör det det numera på de flesta skolor, dvs att betyget baseras på delaktighet, förmåga till att planera och leda lektioner och sånt där.
Nu var det ju 10 år sen jag gick ut gymnasiet, men vi körde Coopertest, beep-test osv och då fanns det givna betygskriterier i stil med "nivå 11: VG, nivå 13: MVG" för beeptestet och motsvarande för Coopertestet. Har för mig att det var något liknande i diverse friidrottsgrenar. Av någon anledning gav det även högt betyg att vara med i skollaget i handboll :D
(själv hade jag IG i idrott i gymnasiet, tänk så saker och ting kan utveckla sig...)
clinteastwood
2010-05-28, 16:29
Fick själv bara G pga min närvaro bara var 80% och teorin bara vart VG, störd lärare!!!!
Allt annat vart mvg, typ sånna saker som simning, dans och bollsporter m.m.
Hah, närvaro och engagemang var G-kvalitéer när det begav sig för min del. För VG/MVG krävdes goda prestationer på diverse test eller att man var en jävel på bollsport. Eller bägge. I högstadiet var det ännu mera utpräglat hur betyget berodde på hur du presterade i vissa moment.
Om jag utgår från det, tycker jag att doping borde räknas som fusk på samma sätt som det är fusk att använda miniräknare på ett prov avsett för huvudräkning.
Edit: 4-5 år tillbaka i tiden begav det sig.
bigtraps
2010-05-28, 16:31
Låt folk göra vad de vill med sina egna kroppar, den åsikten har jag. Sedan ifall det är rätt eller inte det beror på vem man frågar.
Idiotisk inställning åtminstånde om det gäller skolungdomar
Man har teori i idrott också och skriver prov samt man får leda en lektion med mera. Allt är inte fysisk prestation.
...och skulle skolan få reda på dopning skulle socialmyndigheter kopplas in eller eventuellt polis om eleven är myndig.
Här tycker/vet jag du har fel. Ämnet heter idrott och hälsa. tre ämnesområden är specificerade att de skall vara med: Dans, simning och orientering övriga är inte specificerade. En dopad individ som presterar bra resultat har ändå inte förstått hälsoaspekten av ämnet. Ämnet finns för folkhälsan, inte för tävlingsresultat. Alltså blir det paradoxalt att uppfylla kriterierna med hjälp av doping. Kollade med mor min, som är fd gymnastiklärare och enligt henne faller man på: "Att eleven skall förstå sambandet mellan hälsa och fysisk aktivitet".
Idiotisk inställning åtminstånde om det gäller skolungdomar
+1. Ifall de(skolungdomen) tjafsar så; vi tar det över en drink på Nivå.
Eddie Vedder
2010-05-28, 16:37
Kollade med mor min, som är fd gymnastiklärare och enligt henne faller man på: "Att eleven skall förstå sambandet mellan hälsa och fysisk aktivitet".
Jo fast kan man göra en sån bedömning utifrån något individen gör UTANFÖR skolan? Jag menar inte att din mamma har fel men bara att det blir känsligt när man dömer någon i ett skolämne för något som görs utanför.
Frågeställningen är inte helt dum, men svaret är nog ganska givet. Uppfyller han kriterierna för betyget måste han antagligen få det. Sedan för att det överhuvudtaget skulle vara något snack om saken måste läraren ah det svart på vitt. Ett positivt dopingtest i handen.
Men annars inriktningen på idrott och hälsa tror jag också börjar rikta större uppmärksamhet mot just hälsa eller är jag fel ute? Gick specialidrott så vi hade lite annorlunda idrottslektioner än övriga. Man kan tycka att hälsa och doping inte riktigt går hand i hand.
Kollade med mor min, som är fd gymnastiklärare och enligt henne faller man på: "Att eleven skall förstå sambandet mellan hälsa och fysisk aktivitet".
På vilket sätt förstår man inte sambandet även om man dopar sig? Handlar det om osunt leverne så skulle många som jag vet fått MVG egentligen failat?
Jo fast kan man göra en sån bedömning utifrån något individen gör UTANFÖR skolan? Jag menar inte att din mamma har fel men bara att det blir känsligt när man dömer någon i ett skolämne för något som görs utanför.
Ja, eftersom eleven uppenbart inte förstått vad hälsa handlar om..
Kriterier för betyget Mycket väl godkänt
Eleven utvecklar färdigheter och metoder i ett flertal aktivitetsformer och bedömer deras hälsoeffekter.
Eleven diskuterar samband mellan livsstil, livsmiljö och hälsa, samt drar slutsatser om begreppet livskvalitet med utgångspunkt från dessa samband.
Eleven planerar och genomför friluftsliv i nya miljöer och finner lösningar på oförutsedda situationer.
Eleven instruerar i livräddande första hjälp.
Betygssättning i Idrott blir ju på så sätt mer komplext än mer teoretiska ämnen.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänt
Eleven utvecklar färdigheter och metoder i ett flertal aktivitetsformer och bedömer deras hälsoeffekter.
Eleven diskuterar samband mellan livsstil, livsmiljö och hälsa, samt drar slutsatser om begreppet livskvalitet med utgångspunkt från dessa samband.
Ser inget som per automatik diskvalificerar den dopade.
Larsson85
2010-05-28, 16:52
Man kan han mycket stor kunskap och förståelse men ändå välja att leva sitt liv på andra beslutsgrunder. Har fler gånger sett läkare stå utanför sjukhuset och röka, och vi får väl hoppas att de har kunskap om hur rökning påverkar kroppen.
Sen är det ju hopplöst när idrottlärare ger en betyg efter hur man presterar i olika övningar. Det är inte det idrott ska handla om, det ska handla om att lära sig sammarbeta och att vara med och prova allt utan gnäll. På en högre nivå finns det även en teoretisk bit.
Eddie Vedder
2010-05-28, 16:52
Ser inget som per automatik diskvalificerar den dopade.
Inte jag heller faktiskt.
Man kan ju diskutera och analysera superbra om hälsosamband utan att efterleva det på fritiden.
Detta påminner mig om nånting en lärare berätta för mig.
Det var en elev som hade skrivit en JÄTTEBRA text (minns inte om det var en debattartikel eller något sådant) om nazismen. Hans lärare visste inte riktigt vad han skulle göra. Å ena sidan var texten klart MVG, å andra sidan var den glorifierande om nazismen, en "förbjuden" ideologi om man får säga så. Skolverket kopplades in etc, och till slut bestämde man sig för att underkänna eleven i fråga. Detta då hans text inte var i linje med skolans principer om att alla är lika värda.
Glömde min poäng: Hur man än vrider och vänder på det, så kommer antagligen lärare fälla pga doping, då det inte är i enlighet med deras uppfattning om hälsa.
Glömde min poäng: Hur man än vrider och vänder på det, så kommer antagligen lärare fälla pga doping, då det inte är i enlighet med deras uppfattning om hälsa.
Precis, jag tänker inte ge mig vidare in i en filosofisk debatt, men jag vågar mig på att tro att svaret på trådens frågeställning har getts.
Då ska de vara myndiga också. Fram tills dess har föräldrarna ansvar för dem, och alla vettiga föräldrar vill att skolan rapporterar ifall deras ungar preppar.
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven skall
ha kunskap om och erfarenhet av hur olika faktorer påverkar människors hälsa samt kunna diskutera sambanden mellan hälsa, livsstil och miljö ur såväl ett individ- som ett samhällsperspektiv
ha förmåga att värdera olika fysiska aktiviteters betydelse för hälsa och välbefinnande
kunna planera, genomföra och utvärdera ett personligt anpassat program för träning eller andra hälsofrämjande åtgärder
ha kunskap om hur den egna kroppen fungerar i arbete och vila
ha kunskaper i vanliga rörelseaktiviteter och ha fördjupat sig i några självvalda aktiviteter
ha kunskap om samt ha genomfört och upplevt olika former av friluftsliv
kunna tillämpa några olika metoder för spänningsreglering och stresshantering
ha utvecklat sin förmåga att kombinera rörelser till musik och vara förtrogen med några danser
kunna tillämpa ergonomiska kunskaper i olika arbetsmiljösammanhang
ha kunskap om och kunna tillämpa livräddande första hjälp.
Betygskriterier
Kriterier för betyget Godkänd
Eleven genomför med viss handledning olika fysiska aktiviteter samt redogör för deras betydelse för hälsa och välbefinnande.
Eleven ger exempel på kostens betydelse för hälsan.
Eleven deltar i någon form av friluftsliv och använder sina kunskaper om friluftslivets olika former.
Eleven ger exempel på konkreta situationer för spänningsreglering, samt utför några olika rytmiska rörelser.
Eleven ger exempel på olika arbetsmiljöer och sätter dessa i samband med hälsa.
Eleven utför med visst stöd livräddande första hjälp.
Kriterier för betyget Väl godkänd
Eleven genomför olika fysiska aktiviteter, bedömer deras betydelse för hälsa och välbefinnande och resonerar i förhållande till detta om sambanden mellan hälsa, livsstil och miljö.
Eleven tillämpar och utvecklar med viss handledning eget hälsoarbete i några självvalda fysiska aktiviteter.
Eleven tillämpar spänningsreglering, rörelse och rytm till musik, i några självvalda fysiska aktiviteter.
Eleven bedömer ergonomisk anpassning av olika arbetsmiljöer.
Eleven genomför på egen hand livräddande första hjälp i en fingerad situation.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänd
Eleven planerar och genomför friluftsliv i nya miljöer och finner lösningar på oförutsedda situationer.
filmjölk
2010-05-30, 11:55
Han skall få IG, hängas ut på internet, betala dryga böter, och avstängas på livstid från allt idrottsligt tävlande, dessutom skall man ändra hans efternamn till något innhållande prefixen fusk-, steroid-, prepp-, jävla as- följt av andra hälften av hans efternamn, hette han tex Dahlgren skall han tvingas byta namn till Steroidgren.
hans steroidanvändande är inte bara livsfarligt och jävla fuskar svinaktigt, utan skadar hela skolidrottens anseende. Har någon ens deltagit i skolidrott där inte tester utförs borde det räcka för ett livstids förbud mot att delta i all seriös idrott. Han borde tvingas ställa upp i mma istället för skolidrott där han får gå matcher mot 2-3 dopade mma proffs på en gång. Där kan han ju fuska bäst han vill.
Eller något ditåt.
Coldsmith
2010-05-30, 12:16
Förstår inte problemet riktigt, du är avundsjuk för att en duktig kille får mvg?
Koncentrera dig på ditt eget betyg, strunta i andras.
Förresten hur "vet" folk att han dopar sig? Har ni testat honom?
Utifrån det jag upplevt så handlar idrott och hälsa om så otroligt mycket annat än att vara snabbast, starkast och bäst på något så huruvida steroider skulle vara något som avgör vet jag inte och om man tagit sin idrott till den nivå då man börjar bruka steroider för att bli starkare/snabbare/bättre så klarar man antagligen även utan steroider av att springa 2 kilometer på 9 minuter eller vad det var för tid man skulle springa på för att få MVG
5km under 20min. =mvg
Personligen dopade jag till mig ett MVG i Historia B. Fick rage under ett prov och började skrika ut innehåll och näringsvärde på Kolozzeums Isoflex Protein. Läraren trodde jag återagerade slaget vid Lützen och att siffrorna var årtal och mängden döda.
Han blev imponerad.
(Visst kan han få MVG, men personligen tycker jag väl se mig ett samband mellan det och pappersrullen i pennan, i form av vägen till betyget.)
Om vi byter 'gymnasieidrotten' till 'Styrka och Kondition B' som jag hade som tillägg i gymnasiet så hade man ganska troligt kunna dopa sig till ett mvg om man nu hade velat det.
Vet läraren om det ska han givetvis inte få sitt mvg. Det är ju som om spanskläraren skulle ge en elev mvg trots att denne fuskade på proven och läraren vet om det.
chrilledude
2010-05-30, 13:59
Om vi byter 'gymnasieidrotten' till 'Styrka och Kondition B' som jag hade som tillägg i gymnasiet så hade man ganska troligt kunna dopa sig till ett mvg om man nu hade velat det.
Vet läraren om det ska han givetvis inte få sitt mvg. Det är ju som om spanskläraren skulle ge en elev mvg trots att denne fuskade på proven och läraren vet om det.
Håller med dig.
Förstår inte problemet riktigt, du är avundsjuk för att en duktig kille får mvg?
Koncentrera dig på ditt eget betyg, strunta i andras.
Förresten hur "vet" folk att han dopar sig? Har ni testat honom?
Ja, då har du förstått det helt fel. Om du vill veta så har jag fått mitt betyg i idrott och det var VG. Jag var nöjd och är inte avundsjuk på någon.
Vår lärarare följde ingen av kriterierna ovan. För oss gällde för MVG:
Simning 50m under 40sec
5 km under 20minuter
Ett högt värde på beep test
Man MÅSTE vara bra på bollsporter, speciellt fotboll.
Och så måste man smöra som ett äckel....
Coldsmith
2010-05-30, 21:01
Ja, då har du förstått det helt fel. Om du vill veta så har jag fått mitt betyg i idrott och det var VG. Jag var nöjd och är inte avundsjuk på någon.
Vår lärarare följde ingen av kriterierna ovan. För oss gällde för MVG:
Simning 50m under 40sec
5 km under 20minuter
Ett högt värde på beep test
Man MÅSTE vara bra på bollsporter, speciellt fotboll.
Och så måste man smöra som ett äckel....
Men du sa att han hade dopat till sig betyget och lät väldigt bitter?
Hur kan man dopa till sig bollkontroll och smöreri?
Förstår inte riktigt :)
Coldsmith
2010-05-30, 21:02
och hur vet ni att han dopar sig? på vilka grunder?
han lär ju inte dopa sig för betygets skull.
hur många har fuskat i andra ämnen utan att få en tråd tilldelad sig på internet tro? jag har själv betyg i 3 kurser som inte ens finns på skolan jag gick på.
Eddie Vedder
2010-05-30, 21:18
och hur vet ni att han dopar sig? på vilka grunder?
Jag har inte ens uppfattat det som att det ÄR någon i Ibrahims klass som Ibrahim tror är dopad.
Jag uppfattar det bara som en allmän diskussion. Dvs en frågan OM en person dopar sig, och folk dessutom vet om det (inklusive idrottsläraren), ska då vederbörande få MVG om alla kriterier för det betyget uppnåtts.
gymnasieidrott är ett skämt ändå, i alla fall i min håla, som att jag skulle vara ett G- pftt...
Verkligen inte. Fusk är fusk, oavsett om det fungerar eller ej.
På min grundskola och nu på gymnasiet är inte kondition/styrka något som betygsätts, så det spelar väl ingen roll om man har hästkondis eller inte. Det beror helt på vad läraren betygsätter
Först och främst måste man ha att han faktiskt dopar sig på papper; man måste testa honom alltså.
I och för sig kan man inte preppa till sig betygen, så det spelar ingen roll.
MVG-kriterierna för Idrott och hälsa A
Ser inte riktigt problemet i det hela. Först och främst tror jag ingen skulle dopa, eller skulle behöva göra det heller för den delen för att få MVG i gymnasieidrott och sen så ska man ju bara uppnå betygskriterierna. Ska det anses som "fusk" att använda koffeinpiller eller kanske ta det snäppet högre till lite starkare centralstimulantia för att öka koncentrationsförmåga under prov/pluggande också?
clinteastwood
2010-05-30, 23:28
skolidrotten är ett skämt!
Det är ju så det ska se ut och förhoppningsvis gör det det numera på de flesta skolor, dvs att betyget baseras på delaktighet, förmåga till att planera och leda lektioner och sånt där.
Nu var det ju 10 år sen jag gick ut gymnasiet, men vi körde Coopertest, beep-test osv och då fanns det givna betygskriterier i stil med "nivå 11: VG, nivå 13: MVG" för beeptestet och motsvarande för Coopertestet. Har för mig att det var något liknande i diverse friidrottsgrenar. Av någon anledning gav det även högt betyg att vara med i skollaget i handboll :D
(själv hade jag IG i idrott i gymnasiet, tänk så saker och ting kan utveckla sig...)
Känner igen det där, hade noll bollsinne, vi spelade fotboll 99% av tiden pga elevtryck och så testade vi tiden på 2km en gång på hela kursen. Jag var motionsnörd under denna perioden och satte en jävligt bra tid, läraren var också motionsnörd och gav mig mvg på kursen trots mina högst tveksamma prestationer i övrigt...;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.