Visa fullständig version : vad är isolations övningarna och vad är bra med det?
Frågan är så enkel som rubriken :)
Det är övningar när du isolerar muskeln du vill träna så gott det går. Det är motsatsen till basövningar, där du tränar flera muskelgrupper och använder dig av fler än en led.
Enda fördelen jag kan se med det är om du t.ex av någon skum anledning bara skulle vilja träna en muskel, men ingen annan, den dagen. Om du t.ex har en skada i axlarna så kanske du vill kunna träna dina triceps utan att axlarna ska ta för mycket stryk, så man väljer att köra typ pushdowns istället för smalbänk.
Joe Hardgainer
2010-05-27, 20:12
Kan användas som sagt för att utveckla bättre styrka i enskilda muskler. T.ex. för att behandla muskulära assymetrier. I rehabsyfte, komplement till basövningar och sen kommer man ju inte ifrån att skaderisken i isolationsövningar är mycket mindre.
luderlasse
2010-05-29, 12:42
bra att köra när du är för trött för riktiga övningar och ändå vill köra på
Det är övningar när du isolerar muskeln du vill träna så gott det går. Det är motsatsen till basövningar, där du tränar flera muskelgrupper och använder dig av fler än en led.
Enda fördelen jag kan se med det är om du t.ex av någon skum anledning bara skulle vilja träna en muskel, men ingen annan, den dagen. Om du t.ex har en skada i axlarna så kanske du vill kunna träna dina triceps utan att axlarna ska ta för mycket stryk, så man väljer att köra typ pushdowns istället för smalbänk.
1+
Kunde inte skrivit det bättre själv :)
JAg brukar köra några för att verkligen pressa ur allt ur musklen :)
Isolationsövningar är användbara som komplement för att ge extra träning till enskilda muskler som t.ex begränsar dig i basövningar. Om man har en svag länk kan det vara bättre att träna den direkt än att endast nöta basövningar och hoppas att den kommer ikapp.
fiskebulle
2010-05-29, 13:35
Isolationsövningar är användbara som komplement för att ge extra träning till enskilda muskler som t.ex begränsar dig i basövningar. Om man har en svag länk kan det vara bättre att träna den direkt än att endast nöta basövningar och hoppas att den kommer ikapp.
+1
Om man bara fortsätter nöta basövningar med en släpande kroppsdel är det lätt hänt att den fortsätter släpa och de andra muskler i den kedjan "tar över".
Isolationsövningar är bra skit som komplement. Ibland brukar jag till och med unna mig ett pass med bara isolationsövningar för det är så sjukt slappt och skönt.
edit: 400 poster! I rock!
Joe Hardgainer
2010-05-29, 14:34
bra att köra när du är för trött för riktiga övningar och ändå vill köra på
Och när blev en isolationsövning inte en riktig övning ?
luderlasse
2010-05-30, 14:31
Och när blev en isolationsövning inte en riktig övning ?
knivig fråga. 1500 före kristus lägger jag mina pengar på
knivig fråga. 1500 före kristus lägger jag mina pengar på
1579 år och 3 månader om du ska vara exakt käre vän :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.