Visa fullständig version : ähh vi fortsätter och sticker huvudet i sanden och skriker jävla rasist!
http://sdu.nu/2010/05/27/mordforsok-pa-unga-invandrare-orsak-de-bildade-opinion-mot-svenskt-hedersmord-av-invandrartjej/
If the shoe fits wear it..
MangeByggarn
2010-05-27, 15:42
If the shoe fits wear it..
som flickan sa.
Jag antar att de flesta som är för hög invandring av den typ vi har anser att det är smällar man får ta.
Viktor_Balck
2010-05-27, 15:50
Skulle någon bli kallad för rasist för att man anser att hedersmord är fel?
Sheogorath
2010-05-27, 15:56
Skulle någon bli kallad för rasist för att man anser att hedersmord är fel?
Nej, det räcker med att antyda att det ens finns något som heter hedersmord.
Man kan också vända på steken och säga att man vill kunna vara emot sån här skit utan att behöva bli ihopblandad med rasist pack.
Och rimligtvis bör man kunna få vara för en minskning av invandringen till Sverige utan att behöva köpa något övrigt "åsiktspaket" innehållandes en massa suspekta åsikter blandat med gammal hederlig rasism. Att vara av åsikten att man behöver väga den kostnaden invandringen medför med att äldrevården tex definitivt behöver en jävla upprustning så folk kan få bli gamla i värdighet i det här landet, behöver inte vara en extrem åsikt i mina ögon.
Sen är du förhoppningsvis medveten om att alla länkar du postar Ryss är tämligen vridna, det är svårt att ta en källa som har en så tydlig agenda seriöst. Att man har lite mer objektivitet och stannar upp och är bered att kolla på flera orsaker till att saker händer i nyhetsraportering är en viktig beståndsdel av de värderingar vi har i Sverige. Den här typen av nyhetsraportering hör mer hemma i de samhällen du är rädd för, där ser jag möjligtvis en viss ironi. Annars är det ju naturligtvis positivt att du värnar om vårt svenska samhälle, det är värt att försvaras.
Rockhard
2010-05-27, 16:18
Hon skulle nog inte skaffat en irakisk pojkvän...
Va? Jag fattar inte. Var det en invandrarflicka som blev dödad av en svensk pojkvän eller tvärtom? Och var det svenskar eller invandrare som blev dödade? :x
Detta har ju inte enbart med invandring att göra, utan ett läge där religion ännu en gång framgår som det ultimata moralpredikande medlet. Jag såg en väldigt intressant video på ämnet av Sam Harris på TED: http://www.ted.com/talks/sam_harris_science_can_show_what_s_right.html
Vi måste sätta stopp för dessa icke-demokratiska moral.
Jens.Andersson
2010-05-27, 16:45
Va? Jag fattar inte. Var det en invandrarflicka som blev dödad av en svensk pojkvän eller tvärtom? Och var det svenskar eller invandrare som blev dödade? :x
Läs artikeln och inte 4 rader.
Jepp, vardagsmat i massinvandringens Sverige. Var rädda, var MYCKET rädda. #
Kan inte du testa på att skriva bra rubriker på dina trådar för en gångs skull?:)
Hedersmord? Kan det inte vara så att det är ett klassiskt våldsbrott av en kriminell person? Vad jag förstått (utifrån ett snabbt googlande, inte någon riktig fakta) hade han begått grova brott förut, stenandet kan mycket väl snarare ha varit ett sätt att motivera sitt handlande inför andra. Det blir mycket lättare att motivera för andra extrema muslimer att "jag dödade henne för min heders skull" än "jag dödade henne för att jag är ett sadisktiskt svin som inte drar mig från att begå olika former av våldsbrott". Att sedan hedersmord är ett våldsbrott är en annan sak men alla mord som muslimer utför behöver inte vara hedersmord även om det säkert gagnar killen ifråga att kalla sitt brott det i vissa kretsar.
Om du själv gjort en flicka på smällen är det ens skäl att begå ett "hedersmord" enligt den extremmuslimska" kodexen? Jag trodde det var om din dotter/mamma/syster/fru blivit på smällen med en okänd karl som det blev motiverat?
Kan inte du testa på att skriva bra rubriker på dina trådar för en gångs skull?:)
Hedersmord? Kan det inte vara så att det är ett klassiskt våldsbrott av en kriminell person? Vad jag förstått (utifrån ett snabbt googlande, inte någon riktig fakta) hade han begått grova brott förut, stenandet kan mycket väl snarare ha varit ett sätt att motivera sitt handlande inför andra. Det blir mycket lättare att motivera för andra extrema muslimer att "jag dödade henne för min heders skull" än "jag dödade henne för att jag är ett sadisktiskt svin som inte drar mig från att begå olika former av våldsbrott". Att sedan hedersmord är ett våldsbrott är en annan sak men alla mord som muslimer utför behöver inte vara hedersmord även om det säkert gagnar killen ifråga att kalla sitt brott det i vissa kretsar.
Om du själv gjort en flicka på smällen är det ens skäl att begå ett "hedersmord" enligt den extremmuslimska" kodexen? Jag trodde det var om din dotter/mamma/syster/fru blivit på smällen med en okänd karl som det blev motiverat?We shall overcooooooome...
Jepp, vardagsmat i massinvandringens Sverige. Var rädda, var MYCKET rädda. #
Det är ju som tur är inte det. Men vad hindrar att det inte blir det?:)
Sådant här gör så ont i hjärtat.
Stenad till döds. I Sverige.
We shall overcooooooome...
Ge dig! Jag försvarade inte hedersmord bara ifrågasatte att det här dådet kan klassas som ett, eller om det bara var ett svepskäl han drog till med för att döda henne. Läs om, läs rätt.
Fast det kanske är lättare att avfärda mig som en pk-männsika som inte "förstår samhället vi lever i"?
Jag har inte haft tid att sätta mig in ordentligt i vad som har hänt, men så vitt jag förstår så är det en våldsverkare som möjligtvis har tagit en sten för att slå ihjäl en kvinna, knappast en "stening" och knappast ett unikt sätt för män i Sverige att slå ihjäl sina kvinnor på. Det gör naturligtvis inte händelsen i sig på något sätt mer acceptabelt.
Jag tycker det svider lika mycket oavsett om någon blir stenad eller torterad till döds på annat sätt. Det är inte så att jag hade blivit mer ledsen om en familjemedlem dött av stening än av att ha blivit levande begravd t.ex.
Jag tycker det svider lika mycket oavsett om någon blir stenad eller torterad till döds på annat sätt. Det är inte så att jag hade blivit mer ledsen om en familjemedlem dött av stening än av att ha blivit levande begravd.Det är ett sätt att avrätta folk som väcker tankarna till mycket hemska grupperingar. Särskilt en gravid, ung tjej mördad av en kille som inte klarar av att axla ansvaret som pappa och den förlust av heder det skulle innebära för honom.
Lite som att ett White Trash-gäng någonstans i en småstad i Sverige skulle hänga en svart man i ett träd. Det hade gjort mer "ont i hjärtat" än om han t ex skulle bli knivhuggen under en fest någonstans, med tanke på hur det såg ut förr i tiden för många svarta i USA. Om det skulle hända år 2010 i Sverige hade jag fått ont i hjärtat, ja.
Sen är det möjligt att hela symboliken i det här fallet överdrivs. Jag förstår dock inte varför du drar in familjemedlemmar här. Jag kände varken tjejen i fråga eller killen. Det är mest hur det gick till och varför som gör att jag blir nedstämd. Som jag hade blivit i det teoretiska fallet om den svarta mannen.
skrämmande och se hur en del försöker hitta anledningar till att detta är en helt överdriven artikel eller gärning och att så är inte läget.
nej fortsätt ni sticka huvudet ännu längre i sanden.
och fatta jag har väldigt bra invandrarvänner så tänk inte tanken på att jag är mer rasist än en vanlig svensson.
... tänk inte tanken på att jag är mer rasist än en vanlig svensson.
Du har aldrig funderat över om du själv har en del i hur människor uppfattar dig? Det förekommer nämligen att man har det, tro det eller ej.
Du har aldrig funderat över om du själv har en del i hur människor uppfattar dig? Det förekommer nämligen att man har det, tro det eller ej.
Jag har uppfattat honom (av det jag sett) att han är trött på all skit som händer i runt om i Sverige
Om man insinuerar att de som gjorde det gjorde det p.g.a. sin etnicitet så är man rasist, ja. Och det är väl det SD brukar göra.
Jag har uppfattat honom (av det jag sett) att han är trött på all skit som händer i runt om i Sverige
Vem är inte det.
Invandrarfrågan kommer bara bli större och större, jag tror SD kommer få många röster för att många Svenskar har lessnat på att vara rädda.
Det finns ingen länk som beskriver händelsen utan att ha en politisk agenda?
Hon misshandlades alltså till döds med en sten. Det var inte fråga om någon stening.
Det finns ingen länk som beskriver händelsen utan att ha en politisk agenda?
Duger Expressen?
Isf http://www.expressen.se/Nyheter/1.1980571/beatrice-dodades-med-en-sten
Det är ett sätt att avrätta folk som väcker tankarna till mycket hemska grupperingar. Särskilt en gravid, ung tjej mördad av en kille som inte klarar av att axla ansvaret som pappa och den förlust av heder det skulle innebära för honom.
Lite som att ett White Trash-gäng någonstans i en småstad i Sverige skulle hänga en svart man i ett träd. Det hade gjort mer "ont i hjärtat" än om han t ex skulle bli knivhuggen under en fest någonstans, med tanke på hur det såg ut förr i tiden för många svarta i USA. Om det skulle hända år 2010 i Sverige hade jag fått ont i hjärtat, ja.
Sen är det möjligt att hela symboliken i det här fallet överdrivs. Jag förstår dock inte varför du drar in familjemedlemmar här. Jag kände varken tjejen i fråga eller killen. Det är mest hur det gick till och varför som gör att jag blir nedstämd. Som jag hade blivit i det teoretiska fallet om den svarta mannen.
Jag hade ingen egentlig tanke med nämnandet av familjemedlemmar.
Vilka rubbade jävlar det finns, man blir så jävla förbannad. Sjukt samhälle, ännu mer sjukt är väl att en sån dåre kommer väl ut efter 6 månader från psyket
Pudzianovski
2010-05-27, 20:22
Sorgligt som fan. Våld är aldrig kul oavsett vem som utför det. Att dra enorma växlar av enskilda händelser är kanske lite väl häftigt. När det är svenska killar som slår ihjäl någon då är det individens fel. Är det någon med "invandrarbakgrund" så är det Islams/kulturens/whatevers fel. Det är den uppfattningen jag får när jag läser fler kommentarer, det låter jävligt märkligt. Tråkigt är det dock. Riktigt jävla tråkigt.
Mord i Sverige. Dötschock!
Får ursäkta mina tidigare inlägg då jag var förbannad. Skönt att 16-åringen anmälde sig själv och sitter häktad nu i alla fall. Det står att han har en lillebror och jag undrar vad socialen kommer göra nu. Det är knappast särskilt hälsosamma föräldrar som uppfostrar sina barn till monster.
Mord i Sverige. Dötschock!Ja. Det är en dödschock. Att stena en gravid 16-årig flicka för att man är rädd för vad ens far kommer göra med en. Det är en ganska sjuk och ovanlig sits att befinna sig i i Sverige. Helt klart en chock, och väldigt ovanligt, likt andra mord av den här typen.
Det här är så typiskt svenskt.
Det här har ingenting med religion eller invandring att göra!
Skyll inte dessa händelser på invandringen eller religion! Skyll det på dom sjuka personerna som begår handlingen!
Rasist-sverige!
Ah polaren bor i skellefteå, det förklarar saken :)
skrämmande och se hur en del försöker hitta anledningar till att detta är en helt överdriven artikel eller gärning och att så är inte läget.
Jag är nog lite trög, vad är det du försöker säga? Vad är det skrämmande? Att man inte utan reflektion köper de slutsatser som bloggskribenten har dragit?
Har du hört talas om en liten sak som heter källkritik? Det är "skrämmande" om en vuxen karl läser en sån här artikel utan att använda detta.
Vi kan ju börja med att först och främst fastställa att det verkligen rörde sig om ett hedersmord, detta är så vitt jag vet inte fastställt än. Att någons mamma säger det gör det inte till en sanning. Om det nu var ett hedersmord ska det naturligtvis få konsekvenser och samhället har en plikt att visa att man inte tolererar den typen av beteende.
Vidare är kopplingen till att de här ung nazzarna inte helt uppenbar, ungdomar i alla extrem grupperingar har en tendens att blanda sig i potentiellt farlig skit, det behöver således inte handla om någon ondskefull islamist konspiration. De kan även handla om att de var rövhål som gick runt och provocerade folk och lyckades få sig dödade, inte direkt första gången det händer. Eller kan de ha varit världens bästa barn som blev utsatta för ett brott, sak samma jag köper fortfarande inte de slutsatser som artikelförfataren har dragit.
Vidare tycker jag att man kan diskutera hur de väljer att avsluta sin text "vi glömmer inte", jag antar att det är någon form av hot inbakat där, den typ av hot där man kanske inte själv utför hämndaktioner men man gärna ler och blir glad när man hör att någon invandrare fått stryk (ungefär den nivån jag anser att SD har lagt sig på).
Vi kommer alla läsa in olika saker i alla texter vi läser eftersom vi har olika upplevelser, men att piska upp sig själv till raseri över en populistiskt skriven skittext som den här är knappast sunt. Däremot är det sunt att bli jävligt förbannad för att en ung kille slår ihjäl sin flickvän.
Jag är ungefär lika motvillig att hoppa på ett hata muslimer tåg drivet av SD anhängare när Muhammed slår ihjäll sin flickvän, som jag är motvillig att hoppa på ett "hata alla män som ingår i det ondskefulla patriarkatet" som drivs av extrem feminister när Leffe Svenson slår ihjäll sin fruga för att han är svartsjuk.
Jag undrar om alla med snopp som läser det här och direkt köper de slutsatser som dras skulle köpa samma typ av slutsatser som en extremfeminist skulle skriva om i en artikel efter att en svensk man slår ihjäl sin kvinna, poängen skulle ungefär vara lika stark som den här artikeln.
Får ursäkta mina tidigare inlägg då jag var förbannad. Skönt att 16-åringen anmälde sig själv och sitter häktad nu i alla fall. Det står att han har en lillebror och jag undrar vad socialen kommer göra nu. Det är knappast särskilt hälsosamma föräldrar som uppfostrar sina barn till monster.
Ja. Det är en dödschock. Att stena en gravid 16-årig flicka för att man är rädd för vad ens far kommer göra med en. Det är en ganska sjuk och ovanlig sits att befinna sig i i Sverige. Helt klart en chock, och väldigt ovanligt, likt andra mord av den här typen.
Vad som inte framgick var väl om 16-åringen trodde att pappan skulle mörda honom om han fick reda på att han gjort henne gravid eller att han slagit ihjäl henne med en sten (lägg märke till ordvalet, stena är en helt annan handling enligt gällande terminologi och förvirrar enbart diskussionen).
bertbert
2010-05-27, 20:39
(lägg märke till ordvalet, stena är en helt annan handling enligt gällande terminologi och förvirrar enbart diskussionen).
+1, påstår man att hon stenades är man antingen korkad eller ignorant. Distinktionen är viktig.
+1, påstår man att hon stenades är man antingen korkad eller ignorant. Distinktionen är viktig.
Men vad fan blir ju ingen artikel att bara skriva att han mördade henne med närmsta tillhygge...
Pudzianovski
2010-05-27, 20:41
Artikel som belyser problematiken på ett enligt mig intressant vis.
"Samtidigt misshandlar och dödar avsevärt fler svenska män – nästan alla på fyllan – ”sina” kvinnor. Räknat i antalet våldsoffer är det ett (minst) tio gånger större samhällsproblem, men likväl blir det aldrig nyheter. Ingen kvinna ihjälslagen av en svensk fyllhund kan få martyrstatus som Pela eller Fadime. Den svenska kvinnan blir bara ännu ett trist fall, på sin höjd notisstoff.
”Deras” våld men inte ”vårt” får nyhetsvärderarens blod att koka. Så länge den etablerade, seriösa och demokratiska nyhetsjournalistiken har en moralisk måttstock för ”muslimerna” och en annan för ”svenskarna” kommer islamofobernas medvind att hålla i sig."
Hela artikeln: http://www.dn.se/debatt/muslimskt-vald-ar-alltid-varre-an-svenska-fylleristers-1.1005030
bertbert
2010-05-27, 20:45
Men vad fan blir ju ingen artikel att bara skriva att han mördade henne med närmsta tillhygge...
Å andra sidan hade man kanske sluppit framstå som en total idiot? Kan ju vara en idé, om man vill att budskapet man försöker förmedla ska få någon spridning.
Det är nästan på samma nivå som att vi ska stoppa invandring för att Muhammed var en pedofil.
svårare än så är det inte.
jag är ju gammal vänsterpartist och anser att vi ska hjälpa dom svagare men va fan det håller inte detta längre.
usa sköter alla krigen och sverige tar hand om all invandring. inte konstigt att vi måste jobba längre innan penisionen när vi ska försörja fler och fler.
Ah. För mig innebär "stena" att man mördar/avrättar någon med en eller flera stenar. Borde kalla det "döda någon (med sten)" om det bara är en person och en sten för att undvika missförstånd, särskilt då jag gjorde den koppling jag gjorde på sida 1. Det väcker inte lika mycket associationer om det är ett brott gjort i ilska med godtyckligt tillhygge.
Det är nästan på samma nivå som att vi ska stoppa invandring för att Muhammed var en pedofil.
Lägg till aids, pitbull och några andra spännande ord så lyckas vi säkert.
Islam är inte bra för Muhammed var en pedofil som hetsade pitbulls med aids.
svårare än så är det inte.
jag är ju gammal vänsterpartist och anser att vi ska hjälpa dom svagare men va fan det håller inte detta längre.
usa sköter alla krigen och sverige tar hand om all invandring. inre konstigt att vi måste jobba längre innan penisionen när vi ska försörja fler och fler.
Du är med andra ord en klassisk gnällkärring som tror att bristen på livskvalitet hos dig är invandrarnas fel? Eller varför gillar du att gnälla i liknande trådar, utsätts du ofta för jobbiga invandrare? Då kan jag nästan förstå gnället :)
De enda jag sett skrikit och pekat i den här frågan är typ trådskaparen och, antar jag, det politiska ungdomsförbund som länkades till. Tröttsamt att använda mord på och av 16-åringar som slagträ i debatten.
bertbert
2010-05-27, 20:51
Ah. För mig innebär "stena" att man mördar/avrättar någon med en eller flera stenar. Borde kalla det "döda någon (med sten)" om det bara är en person och en sten för att undvika missförstånd, särskilt då jag gjorde den koppling jag gjorde på sida 1. Det väcker inte lika mycket associationer om det är ett brott gjort i ilska med godtyckligt tillhygge.
Att stena någon har en enorm symbolisk och religiös/kulturell betydelse som inte alls behöver finnas när man slår ihjäl någon med en sten. STOR skillnad!!!
Islam är inte bra för Muhammed var en pedofil som hetsade pitbulls med aids.
:laugh:
är helt med dig ryssen, man blir så jävla trött på sån här skit och sedan alla efterföljande PK människor som kallar dig rasist så fort du säger något om det... sådant här ska inte hända i Sverige 2010 och att vi har öppnat våra gränser för människor i nöd utifrån är hedervärt och korrekt men då får man anpassa sig dit man kommer.. så enkelt är det ,annars kan man flytta igen.. en 16 årig svensk flicka... man blir förbannad..
Sverige är väldigt öppet jämfört med andra länder, jag har ingen lust och orkar inte rabbla upp saker folk kan kontrollera själva, men JÄMFÖR Sveriges invandrarpolitik med USA eller Storbritannien, och våga sedan kalla folk här rasistiska om man vill ställa högre krav på invandrare, främst då flyktingar.. Britterna är stenhårda, jobbar du inte, eller begår brott, då åker du ut, inget medborgarskap, enkelt...
De enda jag sett skrikit och pekat i den här frågan är typ trådskaparen och, antar jag, det politiska ungdomsförbund som länkades till. Tröttsamt att använda mord på och av 16-åringar som slagträ i debatten.Väldigt tröttsamt faktiskt. Hur tragiskt det här fallet än är, ryssen, så startar du sådana här trådar varje dag i princip. Vad är ditt syfte? Piska upp stämning? Vore dessutom mer givande om du länkade till exempelvis en tidningsartikel än ett politiskt partis hemsida.
Att stena någon har en enorm symbolisk och religiös/kulturell betydelse som inte alls behöver finnas när man slår ihjäl någon med en sten. STOR skillnad!!!Ja. Så enorm att det slog slint i huvudet på mig.
lagerrensning
2010-05-27, 20:54
rösta på Sverigedemokraterna alla som sitter här o propagerar mot invandring, det kommer jag göra iaf! Handling och inte bara massa snack!
Att använda "stena" i den bemärkelsen du använt den tycker jag är lite som att kalla det att man dödat någon genom "defenestration" när man slagit ihjäl någon med ett fönster. Defenestration brukar vara en term för att slänga ut någon genom ett fönster och inte för att fysiskt slå någon med ett fönster (om du ursäktar den något långsökta analogin).
"Stening" brukar väl innebära att en eller flera personer på något sätt hindrar en persons rörelseförmåga och sedan kastar stenar på denne tills den avlider, inte att ta upp en sten och slå den i ansiktet på någon (vad som verkar ha skett enligt artikeln).
rösta på Sverigedemokraterna alla som sitter här o propagerar mot invandring, det kommer jag göra iaf! Handling och inte bara massa snack!Jag trodde den här tråden skulle handla om mordet och de inblandade individerna (familjens situation exempelvis) och vad som ledde till mordet snarare än invandring i stort.
Så naiv jag var.
Finns redan flera trådar om SD och invandring.
(de som tror att jag hade en invandrar-/muslimfientlig agenda när jag nämnde det med steningen missuppfattade mig alt. känner inte mig så väl som person)
Jag kan tycka med mass trådstartandet av Ryssen att han kunder engagera sig lite mer i diskussionerna åtminstone... Det bor ju en ganska ansenlig population numera i Sverige som kommer från en muslimsk kultur. Ska man starta trådar med krigsrubriker så fort någon av denna stora mängd människor gör någon skit kommer det jävligt snabbt bli tröttsamt.
Jag är nog lite trög, vad är det du försöker säga? Vad är det skrämmande? Att man inte utan reflektion köper de slutsatser som bloggskribenten har dragit?
Har du hört talas om en liten sak som heter källkritik? Det är "skrämmande" om en vuxen karl läser en sån här artikel utan att använda detta.
Vi kan ju börja med att först och främst fastställa att det verkligen rörde sig om ett hedersmord, detta är så vitt jag vet inte fastställt än. Att någons mamma säger det gör det inte till en sanning. Om det nu var ett hedersmord ska det naturligtvis få konsekvenser och samhället har en plikt att visa att man inte tolererar den typen av beteende.
Vidare är kopplingen till att de här ung nazzarna inte helt uppenbar, ungdomar i alla extrem grupperingar har en tendens att blanda sig i potentiellt farlig skit, det behöver således inte handla om någon ondskefull islamist konspiration. De kan även handla om att de var rövhål som gick runt och provocerade folk och lyckades få sig dödade, inte direkt första gången det händer. Eller kan de ha varit världens bästa barn som blev utsatta för ett brott, sak samma jag köper fortfarande inte de slutsatser som artikelförfataren har dragit.
Vidare tycker jag att man kan diskutera hur de väljer att avsluta sin text "vi glömmer inte", jag antar att det är någon form av hot inbakat där, den typ av hot där man kanske inte själv utför hämndaktioner men man gärna ler och blir glad när man hör att någon invandrare fått stryk (ungefär den nivån jag anser att SD har lagt sig på).
Vi kommer alla läsa in olika saker i alla texter vi läser eftersom vi har olika upplevelser, men att piska upp sig själv till raseri över en populistiskt skriven skittext som den här är knappast sunt. Däremot är det sunt att bli jävligt förbannad för att en ung kille slår ihjäl sin flickvän.
Jag är ungefär lika motvillig att hoppa på ett hata muslimer tåg drivet av SD anhängare när Muhammed slår ihjäll sin flickvän, som jag är motvillig att hoppa på ett "hata alla män som ingår i det ondskefulla patriarkatet" som drivs av extrem feminister när Leffe Svenson slår ihjäll sin fruga för att han är svartsjuk.
Jag undrar om alla med snopp som läser det här och direkt köper de slutsatser som dras skulle köpa samma typ av slutsatser som en extremfeminist skulle skriva om i en artikel efter att en svensk man slår ihjäl sin kvinna, poängen skulle ungefär vara lika stark som den här artikeln.
Du har skrivit mycket bra i flera olika ämnen på sista tiden!
är helt med dig ryssen, man blir så jävla trött på sån här skit och sedan alla efterföljande PK människor som kallar dig rasist så fort du säger något om det... sådant här ska inte hända i Sverige 2010 och att vi har öppnat våra gränser för människor i nöd utifrån är hedervärt och korrekt men då får man anpassa sig dit man kommer.. så enkelt är det ,annars kan man flytta igen.. en 16 årig svensk flicka... man blir förbannad..
Sverige är väldigt öppet jämfört med andra länder, jag har ingen lust och orkar inte rabbla upp saker folk kan kontrollera själva, men JÄMFÖR Sveriges invandrarpolitik med USA eller Storbritannien, och våga sedan kalla folk här rasistiska om man vill ställa högre krav på invandrare, främst då flyktingar.. Britterna är stenhårda, jobbar du inte, eller begår brott, då åker du ut, inget medborgarskap, enkelt...
Kan du möjligtvis räkna upp hur många som kallat ryssen "rasist" i tråden?:) Det verkar ju ha varit en hel del människor enligt ditt inlägg.
Jag tycker att de flesta som har argumenterat mot vissa av ryssens slutsatser har gjort det på ett väldigt snyggt sätt medan flertalet som hållt med ryssen enbart försökt styra bort diskussionen genom olika hänvisningar som "det säger du bara för att vara pk", "pk-sverige" osv. Lite som ett fint litet försök att göra sig själv till martyr.
Jag tror ryssen mest är ledsen över att hans trådar inte lockar till sig en massa människor som kallar honom rasist, det hade gjort hans ilska över "pk-sverige" mer befogad än när han faktiskt måste försvara sin åsikt genom konstruktivt argumenterande.
Kan du möjligtvis räkna upp hur många som kallat ryssen "rasist" i tråden?:) Det verkar ju ha varit en hel del människor enligt ditt inlägg.
Jag tycker att de flesta som har argumenterat mot vissa av ryssens slutsatser har gjort det på ett väldigt snyggt sätt medan flertalet som hållt med ryssen enbart försökt styra bort diskussionen genom olika hänvisningar som "det säger du bara för att vara pk", "pk-sverige" osv. Lite som ett fint litet försök att göra sig själv till martyr.
Jag tror ryssen mest är ledsen över att hans trådar inte lockar till sig en massa människor som kallar honom rasist, det hade gjort hans ilska över "pk-sverige" mer befogad än när han faktiskt måste försvara sin åsikt genom konstruktivt argumenterande.
du har helt rätt!
tackar och bockar, dock är det bara ett tecken på att jag är lite understimulerad just nu. När man börjar hetsa upp sig över trådar på internet så vet man att man lägger lite mycket tid framför datorn...:P
Traenarn
2010-05-27, 21:10
"Samtidigt misshandlar och dödar avsevärt fler svenska män – nästan alla på fyllan – ”sina” kvinnor. Räknat i antalet våldsoffer är det ett (minst) tio gånger större samhällsproblem, men likväl blir det aldrig nyheter. Ingen kvinna ihjälslagen av en svensk fyllhund kan få martyrstatus som Pela eller Fadime. Den svenska kvinnan blir bara ännu ett trist fall, på sin höjd notisstoff.
Men tjomme som skrivit artikeln eller?
Vadå 10 gånger större sammhällsproblem?
Varför kan han/hon i tala i klartext?
Är det till antalet tio gånger så många svenskar som slår ihjäl sina kvinnor så är ju artikeln ett skämt!
Kaaaaaaaaan bero på den totala mängden svenskar vs totala mängden invandrare......?!?!?!?!?
P.S Borde finnas ovinklad media!
http://sdu.nu/2010/05/27/mordforsok-pa-unga-invandrare-orsak-de-bildade-opinion-mot-svenskt-hedersmord-av-invandrartjej/
Huvvet slog en kullerbytta ....:Virro
Det där var en av dom konstigaste och rörigaste artiklar jag nånsin läst.
de enda jag sett skrikit och pekat i den här frågan är typ trådskaparen och, antar jag, det politiska ungdomsförbund som länkades till. Tröttsamt att använda mord på och av 16-åringar som slagträ i debatten.
+1
tackar och bockar, dock är det bara ett tecken på att jag är lite understimulerad just nu. När man börjar hetsa upp sig över trådar på internet så vet man att man lägger lite mycket tid framför datorn...:P
:)
Pudzianovski
2010-05-27, 21:17
Men tjomme som skrivit artikeln eller?
Vadå 10 gånger större sammhällsproblem?
Varför kan han/hon i tala i klartext?
Är det till antalet tio gånger så många svenskar som slår ihjäl sina kvinnor så är ju artikeln ett skämt!
Kaaaaaaaaan bero på den totala mängden svenskar vs totala mängden invandrare......?!?!?!?!?
P.S Borde finnas ovinklad media!
Tycker det är superklart. Han illustrerar problematiken med en en jämförelse. Om det är 3 gånger,10 gånger eller 100 gånger fler svenska män spelar mindre roll. Det är inte de svenska männens våld som blåses upp.
Du är med andra ord en klassisk gnällkärring som tror att bristen på livskvalitet hos dig är invandrarnas fel? Eller varför gillar du att gnälla i liknande trådar, utsätts du ofta för jobbiga invandrare? Då kan jag nästan förstå gnället :)
där har du fel. jag har grym livskvalite sen jag blev egen företagare.
går till jobbet med glädje varje dag och har turen och ha pengar på kontot.
men jag har inte lust och jobba tills jag är 70 för och försörja fler och fler.
därför vill jag minska invandringen.
sen har jag 3 döttrar och vill inte att nån ska behöva uppleva detta.
Har du någon elak arab som tvingar dig jobba tills du är 70? Om du nu tjänar riktigt bra kan du säkert gå i pension som en och annan grek, dvs vid 35.
Tycker det är superklart. Han illustrerar problematiken med en en jämförelse. Om det är 3 gånger,10 gånger eller 100 gånger fler svenska män spelar mindre roll. Det är inte de svenska männens våld som blåses upp.
Ja och nej. Jag tycker kvinnovåldet har fått rätt stor uppmärksamhet. Aftonbladet körde väl någon artikelserie om det rätt nyss.
Pudzianovski
2010-05-27, 21:34
Ja och nej. Jag tycker kvinnovåldet har fått rätt stor uppmärksamhet. Aftonbladet körde väl någon artikelserie om det rätt nyss.
Inte många trådar som startas på forum och får sån uppmärksamhet som när "Achmed" gör något fel iaf...tror jag.
Har du någon elak arab som tvingar dig jobba tills du är 70? Om du nu tjänar riktigt bra kan du säkert gå i pension som en och annan grek, dvs vid 35.
och när våra barn ska gå i penision så är det 80år som gäller.tänk lite längre än näsan räcker.
jag klarar mig nog.
och när våra barn ska gå i penision så är det 80år som gäller.tänk lite längre än näsan räcker.
Var kommer dessa idéer ifrån? Hur gick du från solidarisk till att vara rädd om din ekonomi p.g.a invandringen? Började du betala skatt för första gången i ditt liv eller tjäna så pass mycket att du började känna av skatten?
jag klarar mig nog.
Å andra sidan så har vi det lilla problemet att vi har en växande gammal befolkning som lever allt längre (och ska vårdas desto längre också) samtidigt som vi kulturella svenskar föder allt färre barn. Ingen direkt kontroversiell åsikt att vi behöver en större yngre arbetande befolkning för att få detta att gå runt.
Sen kan man diskutera hur denna invandringen sköts just nu och hur vi lyckas ta hand om de som kommer hit samt hur vi värnar om det som vi uppfattar som genuint svenskt och som värt att bevara, men det är en separat diskussion.
jag klarar mig nog.
Ja det får vi väl hoppas på med tanke på hur länge de kommer leva.
Invandringen är ett:
1 Problem i Sverige.
2 Inte ett problem i Sverige.
Jaha... vad låter mest rimligt?
Upptaget
2010-05-27, 21:46
Man orkar inte ens bli förbannad över sådant här längre!
Invandringen är ett:
1 Problem i Sverige.
2 Inte ett problem i Sverige.
Jaha... vad låter mest rimligt?
Är det inte det då? Vi har skapat något vi inte klarar av, fast om röd/grön får bestämma så får vi som jobbar skatta mer så vi kan försörja alla som det är synd om. Vakna nu..
Är det inte det då? Vi har skapat något vi inte klarar av, fast om röd/grön får bestämma så får vi som jobbar skatta mer så vi kan försörja alla som det är synd om. Vakna nu..
Ja tack.
Ostas instämmer!
Huvvet slog en kullerbytta ....:Virro
Det där var en av dom konstigaste och rörigaste artiklar jag nånsin läst.
Det är ju ingen artikel, det är vanlig propaganda.
är helt med dig ryssen, man blir så jävla trött på sån här skit och sedan alla efterföljande PK människor som kallar dig rasist så fort du säger något om det...
Lol. Det enda han gör är att trolla med nyheter om problem som Invandrare(tm) tillför samhället. En titel, en länk och kanske några buzzwords. Om samtliga ens inlägg har att göra med total ovilja och illvilja mot invandrare, försöker man ens uppfattas som annat än det?
sen har jag 3 döttrar och vill inte att nån ska behöva uppleva detta.
Du har inte funderat på vad det kostar för samhället att utbilda en person tills den blir 20+ vs att en redan färdigutbildad flyttar hit?
"Invandrings debatter" brukar fokusera på just invandrare med utom europeiskt ursprung. Och istället blunda för, och aldrig diskutera resterande som kommer från Europa etc.
Du har inte funderat på vad det kostar för samhället att utbilda en person tills den blir 20+ vs att en redan färdigutbildad flyttar hit?
"Invandrings debatter" brukar fokusera på just invandrare med utom europeiskt ursprung. Och istället blunda för, och aldrig diskutera resterande som kommer från Europa etc.
nu är det ju inte direkt tyskar och italienare som vallfärdar hit utan irakier,afganer och somalier.
och du kanske tycker vi ska sluta föda svenska barn och bara importera färdigutbildat folk och därmed har vi raderat den svenska rasen.
Lol. Det enda han gör är att trolla med nyheter om problem som Invandrare(tm) tillför samhället. En titel, en länk och kanske några buzzwords. Om samtliga ens inlägg har att göra med total ovilja och illvilja mot invandrare, försöker man ens uppfattas som annat än det?
"trolla"???? menar du att det inte finns några problem med invandrare framförallt flyktingar i Sverige???
tycker det är skönt att EN (1!) person på ett forum med flera tusen användare tar upp detta, bara för att man blundar försvinner inte problemen och det är väl ganska tydligt att det fungerar så eftersom SD har det stöd det faktiskt har.. Ryssen kanske inte alltid har rätt, och en del av artiklarna eller vad det nu är är helt supervinklat, men det tar inte bort grundproblemet som finns där...
"trolla"???? menar du att det inte finns några problem med invandrare framförallt flyktingar i Sverige???
tycker det är skönt att EN (1!) person på ett forum med flera tusen användare tar upp detta, bara för att man blundar försvinner inte problemen och det är väl ganska tydligt att det fungerar så eftersom SD har det stöd det faktiskt har.. Ryssen kanske inte alltid har rätt, och en del av artiklarna eller vad det nu är är helt supervinklat, men det tar inte bort grundproblemet som finns där...
precis! inte något av dom 7 riksdagspartierna yttrar sig om invandringsfrågan utan där är locket på. och den som skulle vilja nämna nått åker ut med huvudet före.
tycker det är skönt att EN (1!) person på ett forum med flera tusen användare tar upp detta, bara för att man blundar försvinner inte problemen och det är väl ganska tydligt att det fungerar så eftersom SD har det stöd det faktiskt har..
Nu är ju SD ett av de största partierna i varje politisk poll här på Kollo, så i detta sammanhang skulle man nästan kunna kalla Ryssen PK. Jag tycker att han är en ganska god företrädare för SD. Vänster så länge han själv tjänade på det, SD när hans personliga agenda ändras. Inga ordentliga argument, bara känslor utnysta med multipla utropstecken.
SD hamnade under 4%-spärren i senaste opinionsundersökningen. Inte direkt massivt stöd. Visst ska man ta dem på allvar, då är det lättast att bemöta deras rätt ihåliga politik. Det som då blir kvar är martyrskapet. Det vinner man förhoppningsvis inga val på.
Fabregas
2010-05-28, 07:50
Vänster så länge han själv tjänade på det, SD när hans personliga agenda ändras.
Intressant, utveckla gärna detta.
Har man inte rätt att ändra åsikt/lojalitet partipolitiskt? Välj ett parti, och rösta sedan på det partiet förbehållslöst tills du är död och begraven?
Intressant, utveckla gärna detta.
Har man inte rätt att ändra åsikt/lojalitet partipolitiskt? Välj ett parti, och rösta sedan på det partiet förbehållslöst tills du är död och begraven?
Visst har man rätt att ändra åsikt. Det är inte heller ovanligt att solidariteten med andra minskar då man har mer att förlora på det. Man röstar efter den egna plånboken.
Fabregas
2010-05-28, 08:17
Visst har man rätt att ändra åsikt. Det är inte heller ovanligt att solidariteten med andra minskar då man har mer att förlora på det. Man röstar efter den egna plånboken.
OK, du ger inte intrycket av att du tycker det är helt ok att ändra åsikt trots allt.
Vems plånbok ska man rösta efter om inte den egna?
där har du fel jag betalar gärna mer skatt om den gått till den svenska välfärden
som vård skola och omsorg.man behöver inte va geni för att fatta att ökad invandring kostar skattepengar och måste plockas nånstans.
nu är det ju inte direkt tyskar och italienare som vallfärdar hit utan irakier,afganer och somalier.
och du kanske tycker vi ska sluta föda svenska barn och bara importera färdigutbildat folk och därmed har vi raderat den svenska rasen.
Vad har du mot katoliker och buddister?
Nästa stycke är mer intressant då det bryter på ett intressant sätt mot rubriken.
Vad har du mot katoliker och buddister?
Nästa stycke är mer intressant då det bryter på ett intressant sätt mot rubriken.
jag vet inte hur du får det till att jag skulle vara emot katoliker,buddister.
grunden är att invandringen kostar för mycket pengar.
mer skulle inte behövas säjas.
Radera svenska rasen.... Herregud.
Jag tänker sticka huvudet i sanden och skrika rasist.
filmjölk
2010-05-28, 09:06
Om blå får bestämma måste vi jobba mer för lägre lön, och importera fler invandrare.
130kg finsk sisu
2010-05-28, 09:39
Det jag är mest intresserad av ryssen hur man går från V till Sd? Sanneligen intressant för en lekman inom (politisk) historia
Det jag är mest intresserad av ryssen hur man går från V till Sd? Sanneligen intressant för en lekman inom (politisk) historia
Jag håller med. Det är lite underligt.
Antagligen så var man inte så insatt när man blev V-väljare och fick bara information från ett håll, för att sedan få något helt annat presenterat i nyllet på sig (stenmördande invandrare som självklart kommer ta över landet och göra Sverige till nästa muslimska stat).
Vänta nu, om man som ung tycker att miljö, skola etc. är viktigaste frågan och anser att Vänstern står för mycket bra just på de punkerna, då borde man väl välja dom, right?
Sen växer man upp, ser att samhället ändras till det sämre, får barn, inser att man vill ha en ändring så man gör ett val som man tror gör att barnen får det bättre, frågan om invandring blir viktigare, enda partiet som vågar tala om just den frågan är SD, då borde man väl rimligen rösta på dom, om det är den viktigaste frågan för en själv?
Svårare än så är det inte. Tycker V har en del bra åsikter om vissa saker, men har lessnat på Svenskar är så blåögda. Med det är det inte sagt att jag kommer rösta på SD, då dom, som många andra sagt, inte har en "fulltäckande" politik...
Vänta nu, om man som ung tycker att miljö, skola etc. är viktigaste frågan och anser att Vänstern står för mycket bra just på de punkerna, då borde man väl välja dom, right?
Sen växer man upp, ser att samhället ändras till det sämre, får barn, inser att man vill ha en ändring så man gör ett val som man tror gör att barnen får det bättre, frågan om invandring blir viktigare, enda partiet som vågar tala om just den frågan är SD, då borde man väl rimligen rösta på dom, om det är den viktigaste frågan för en själv?
Svårare än så är det inte. Tycker V har en del bra åsikter om vissa saker, men har lessnat på Svenskar är så blåögda. Med det är det inte sagt att jag kommer rösta på SD, då dom, som många andra sagt, inte har en "fulltäckande" politik...
ungefär såja.
Fransisco
2010-05-28, 11:00
Det är väl inte så konstigt. Det bruna och det röda har alltid gått hand i hand.
Fransisco
2010-05-28, 11:03
Det är för övrigt ganska simpelt. Fattiga outbildade människor har ofta problem med andra fattiga outbildade människor.
Det är t.ex. inga förortsaraber som kan konkurrera om mitt jobb. Inte heller är det så att min dotter umgås med dem.
Däremot är det förstås så att fattiga outbildade white trash-människor riskerar att invandrarna stjäl deras jobb och deras döttrar eller potentiella flickvänner.
jag vet inte hur du får det till att jag skulle vara emot katoliker,buddister.
grunden är att invandringen kostar för mycket pengar.
mer skulle inte behövas säjas.
Du skrev att de vallfärdade till Sverige och det är det, mig veterligen, bara katoliker och buddister som gör.
Nej grunden är att du är rasist men gnäller över att folk tycker du och de källor du länkar till är rasistiska. När argumenten eller fakta inte längre räcker till försöker du sen skapa en bild av "alla" inte ser vad ni ser (ref rubriken) och/eller att ni är förtryckta.
Du skrev att de vallfärdade till Sverige och det är det, mig veterligen, bara katoliker och buddister som gör.
Nej grunden är att du är rasist men gnäller över att folk tycker du och de källor du länkar till är rasistiska. När argumenten eller fakta inte längre räcker till försöker du sen skapa en bild av "alla" inte ser vad ni ser (ref rubriken) och/eller att ni är förtryckta.
nej det är du som går med skygglappar.
Fransisco
2010-05-28, 12:31
Vilket fantastiskt motargument. Det märks verkligen att du har tänkt igenom din sak på djupet och ivrigt väntar på att få presentera dina genomtänkta åsikter.
För att spela ditt spel och vara en smula fördomsfull: låt mig gissa, du arbetar med kroppen. Eller hur?
Nitrometan
2010-05-28, 12:33
När argumenten eller fakta inte längre räcker till försöker du sen skapa en bild av "alla" inte ser vad ni ser (ref rubriken) och/eller att ni är förtryckta.
Som han sa.
von huff
2010-05-28, 12:45
Varför skulle jag som en vanlig medborgare vilja ha mera invandrare?Det sägs att det behövs ett vissta antal "importarbetskraft" men annars ser jag ingebn orsak till att jag skulle vilja ha mer invandarare, utan att vara rasist.Nån får gärna berätta varför man skulle vilja ha mer invandrare:)
Vilket fantastiskt motargument. Det märks verkligen att du har tänkt igenom din sak på djupet och ivrigt väntar på att få presentera dina genomtänkta åsikter.
För att spela ditt spel och vara en smula fördomsfull: låt mig gissa, du arbetar med kroppen. Eller hur?
du jag driver 2 företag som visserligen innehåller kroppsarbete halva tiden.
jag har gått ut gymnasiet med fullgott betyg.
men det kanske inte räcker utan man måste gått högskola för och vara tillräckligt intelligent enl dig för och förstå detta.
Ibland undrar jag vart ni bor när ni har det så bra? Där jag bor har det varit lugnt ända sen jag var liten. Nu är det gäng som kommit hit, drogerna flödar och det är mer brott än nånsin, nu är ju självklart inte alla kriminella invandrare, dock är dom största "leverantörerna" av droger det, tillhör för övrigt ett underhuggargäng till ett av Sveriges större gäng.
Men tror ni på allvar att det kommer bli bättre med tiden om man rösta på röd/grön? Vad har dom för politik emot detta? SD är som jag sagt förr troligen inte lösningen på alla problem men kanske hjälper det folk att få klarhet i vissa detaljer.
fiskebulle
2010-05-28, 12:51
Varför skulle jag som en vanlig medborgare vilja ha mera invandrare?Det sägs att det behövs ett vissta antal "importarbetskraft" men annars ser jag ingebn orsak till att jag skulle vilja ha mer invandarare, utan att vara rasist.Nån får gärna berätta varför man skulle vilja ha mer invandrare:)
Kulturell mångfald kanske?
Annars så är jag lite inne på ditt spår. Kan vi inte bara sluta opp med att släppa in folk som kommer hit och istället så åker vi och hämtar så många vi behöver/klarar av att sysselsätta och utbilda i språket och så. Det är ju bara att låna en Finlandsfärja eller något och dra ner till Sudan och plocka upp ett gäng som har det riktigt uselt och ta med hem. Tycker det verkar mer logiskt att de skulle uppskatta att få byta miljö och 'starta om'.
Kanske satsa (mycket) mera på att integrera de nya som kommer hit/som vi hämtar, i samhället. Som det ser ut nu så kan ju i princip bo i vissa delar av Sverige utan att behöva prata svenska - Känns som ett typiskt bra sätt att skapa dålig stämning.
Fransisco
2010-05-28, 12:54
du jag driver 2 företag som visserligen innehåller kroppsarbete halva tiden.
jag har gått ut gymnasiet med fullgott betyg.
men det kanske inte räcker utan man måste gått högskola för och vara tillräckligt intelligent enl dig för och förstå detta.
Din flickvän har ingen Burberry-väska. Det är det allt hänger på.
Varför skulle jag som en vanlig medborgare vilja ha mera invandrare?Det sägs att det behövs ett vissta antal "importarbetskraft" men annars ser jag ingebn orsak till att jag skulle vilja ha mer invandarare, utan att vara rasist.Nån får gärna berätta varför man skulle vilja ha mer invandrare:)Vill och vill. Det vore väl trevligt om vi svenskar fick åka till andra länder och bosätta oss där? Så kanske andra tycker om vårt land med.
Det är många nationalister som är fientliga mot invandring per se. Om man älskar Sverige vill man väl dela med sig av det, eller är det mer som Gollum och hans ring? "ITS MINE!!!!"
fiskebulle
2010-05-28, 12:59
Vad exakt tycker du kroppsarbete har att göra med rasism? Trist fördom.
Vill och vill. Det vore väl trevligt om vi svenskar fick åka till andra länder och bosätta oss där? Så kanske andra tycker om vårt land med.
Det är många nationalister som är fientliga mot invandring per se. Om man älskar Sverige vill man väl dela med sig av det, eller är det mer som Gollum och hans ring? "ITS MINE!!!!"
Men vänta nu, det är ju redan konstaterat att vi är ett av de länder som tar emot flest invandrare i hela världen, Sverige. Tänk efter hur stort det är och hur många invånare det finns. Varför ska vi vara det land som tycker synd om alla och ger efter?
Jag delar gärna med mig av Sverige. Men jag tror allt skulle vara bättre om vi la skattepengar på vår egna skola, äldreomsorg etc. än att lägga det på bidrag åt folk som precis kommit hit.
Danskar, Norskar och Finnar tycker Svenskar saknar ryggrad p.g.a. detta, men inte Svenskarna själva, säger väl en del bara det..
Däremot är det förstås så att fattiga outbildade white trash-människor riskerar att invandrarna stjäl deras jobb och deras döttrar eller potentiella flickvänner.
Rasism. :nono:
Skulle du kunna skriva "fattigt outbildat svart skräp" och syfta på svart underklass?
Om man är rasist för att man hellre lägger pengar på skola och allt annat man kan förbättra i Sverige än att lägga det på invandrare så är det riktigt tragiskt. Då är man väl rasist om man inte ger halva lönen till barnen i Afrika, eller ger pengar till dom äldre som ändå ska dö men inte till invandrare som precis kommit hit, etc etc.
Nitrometan
2010-05-28, 13:08
Skulle du kunna skriva "fattigt outbildat svart skräp" och syfta på svart underklass?
Heter det inte neger? ;)
D Andersson
2010-05-28, 13:11
Vill och vill. Det vore väl trevligt om vi svenskar fick åka till andra länder och bosätta oss där? Så kanske andra tycker om vårt land med.
Har du inga anhöriga här finns det i princip inget lagligt sätt för en flyktinginvandrare att komma till Sverige. Utan du måste kasta ditt pass, ta hjälp av en människosmugglare för 100-150000 kr och ljuga ihop en historia för någon som kan styrka din påhittade identitet.
Och nu är det ju inte riktigt så det går till när vi svenskar åker till andra länder och bosätter oss där, eller hur?
Det är som när jag åker med mina polare ut till bushen på för att se på lite raggarbilar, tjejerna har inget alls emot att vi är där^^, men från killarna får man onda blickar.. I storstaden är det ingen skillnad dock.
BigSpawn
2010-05-28, 13:17
Jag skulle gärna bosätta mig i New Zealand men jag förväntar mig inte att de ska ge mig bostad och bidrag(vilket de definitivt inte gör) utan jag letar i så fall jobb och tar mig dit på det sättet, vilket de inte hindrar ifall du tillhör ett yrke de behöver folk till.
Men vänta nu, det är ju redan konstaterat att vi är ett av de länder som tar emot flest invandrare i hela världen, Sverige. Tänk efter hur stort det är och hur många invånare det finns. Varför ska vi vara det land som tycker synd om alla och ger efter?
Jag delar gärna med mig av Sverige. Men jag tror allt skulle vara bättre om vi la skattepengar på vår egna skola, äldreomsorg etc. än att lägga det på bidrag åt folk som precis kommit hit.
Danskar, Norskar och Finnar tycker Svenskar saknar ryggrad p.g.a. detta, men inte Svenskarna själva, säger väl en del bara det..Ja, jag är ingen vän av bidrag. Det hoppas jag har framkommit under min tid på det här forumet :). Jag ser hellre en uppluckring av olika lagar och regler om "anställningstrygghet" om det minskar arbetslösheten och därmed utanförskapet. Men jag tror inte det är en populär förhållning i Sverige.
Själv är jag en smula orolig över att inte bli anställd när jag tar min examen beroende på konjunkturläget och annat, så det är kanske egoistiskt av mig, men jag tar gärna ett otryggt, resultatstyrt jobb än inget jobb alls.
Har du inga anhöriga här finns det i princip inget lagligt sätt att ta sig till Sverige. Utan du måste kasta ditt pass, ta hjälp av en människosmugglare för 100-150000 kr och ljuga ihop en historia för någon som kan styrka din påhittade identitet.
Och nu är det ju inte riktigt så det går till när svenskar åker till andra länder och bosätter sig där, eller hur?Nej, det är det inte. Jag är inte så naiv att jag tror på öppna gränser, bara det att jag finner stor potential i globaliseringen även när det kommer till humankapital.
D Andersson
2010-05-28, 13:19
Om man är rasist för att man hellre lägger pengar på skola och allt annat man kan förbättra i Sverige än att lägga det på invandrare så är det riktigt tragiskt. Då är man väl rasist om man inte ger halva lönen till barnen i Afrika, eller ger pengar till dom äldre som ändå ska dö men inte till invandrare som precis kommit hit, etc etc.
Och då ska man ha i åtanke att vi redan ger över 30 miljarder om året i bistånd, som dessutom inte gör någon nytta, och har ackumulerade kostnader för flyktinginvandringen på ytterligare 30-40 miljarder om året. Det är en vacker slant och det bör eller måste få vara helt i sin ordning att ifrågasätta denna vansinniga miljardrullning eftersom ingen egentligen vinner något på det.
Fransisco
2010-05-28, 13:21
Vad exakt tycker du kroppsarbete har att göra med rasism? Trist fördom.
Det är väl ingen fördom att arbetarklassen mer ofta än den utbildade klassen är rasistisk?
Fransisco
2010-05-28, 13:22
Skärpning.
Skulle du kunna skriva "fattigt outbildat svart skräp" och syfta på svart underklass?Man får kalla "sitt eget folk" typ vad man vill. Rimligt eller ej, det är helt enkelt så det är :). Men ja, det verkar även vara mer accepterat att som vit få stå ut med tillmälen än som mörkhyad. Den uppfattningen har jag fått hittils i mitt liv.
Inget jag orkar bry mig om eller störa mig på dock. Folk som använder nedsättande uttryck om andra (annat än i humorsyfte) vinner varken respekt eller uppmärksamhet från mitt håll.
Fransisco
2010-05-28, 13:26
Man får kalla "sitt eget folk" typ vad man vill. Rimligt eller ej, det är helt enkelt så det är :). Men ja, det verkar även vara mer accepterat att som vit få stå ut med tillmälen än som mörkhyad. Den uppfattningen har jag fått hittils i mitt liv.
Inget jag orkar bry mig om eller störa mig på dock. Folk som använder nedsättande uttryck om andra (annat än i humorsyfte) vinner ingen respekt eller uppmärksamhet från mitt håll.
Begreppet "white trash" är ju vedertaget och inte ett dugg rasistiskt, det är bara Bärs som är för mossig för att vara insatt i den unga generationens tv-inspirerade språkbruk.
Nitrometan
2010-05-28, 13:26
Har du inga anhöriga här finns det i princip inget lagligt sätt för en flyktinginvandrare att komma till Sverige. Utan du måste kasta ditt pass, ta hjälp av en människosmugglare för 100-150000 kr och ljuga ihop en historia för någon som kan styrka din påhittade identitet.
Men om vi inte talar om en flyktinginvandrare utan om en läkare från Kina eller en civilingenjör från Brasilien? Då ska väl de få flytta hit om de får ett jobb eller startar ett företag här?
fiskebulle
2010-05-28, 13:27
Det är väl ingen fördom att arbetarklassen mer ofta än den utbildade klassen är rasistisk?
Jag stöter helt klart på mer rasism hos den utbildade överklassen i Sverige, speciellt vår elit (adeln alltså).
Sedan det är klart att det finns fler rasister inom arbetarklassen då den är större, men att det just skulle finnas fler rasister inom kroppsarbeten känns väldigt far-fetched.
Begreppet "white trash" är ju vedertaget och inte ett dugg rasistiskt, det är bara Bärs som är för mossig för att vara insatt i den unga generationens tv-inspirerade språkbruk.Ja, precis. Det är ju det som är det konstiga, om det nu är konstigt. Jag finner mig själv ofta använda uttrycket, fast jag inte skulle använt ett liknande om exempelvis afroamerikaner. Det ligger mycket självdistans och humor i det när jag använder det, kanske är det därför jag kan använda det så avslappnat.
D Andersson
2010-05-28, 13:39
Men om vi inte talar om en flyktinginvandrare utan om en läkare från Kina eller en civilingenjör från Brasilien? Då ska väl de få flytta hit om de får ett jobb eller startar ett företag här?
Självklart, men det är som sagt inte flyktinginvandring, och det var det jag talade om.
Nitrometan
2010-05-28, 13:41
Självklart, men det är som sagt inte flyktinginvandring, och det var det jag talade om.
Ja, det var det du talade om, men jag tror stevebc menade invandring av alla slag och jag gav ett par andra exempel.
Man får kalla "sitt eget folk" typ vad man vill. Rimligt eller ej, det är helt enkelt så det är :). Men ja, det verkar även vara mer accepterat att som vit få stå ut med tillmälen än som mörkhyad. Den uppfattningen har jag fått hittils i mitt liv.
Inget jag orkar bry mig om eller störa mig på dock. Folk som använder nedsättande uttryck om andra (annat än i humorsyfte) vinner varken respekt eller uppmärksamhet från mitt håll.
Frågan är om Fransisco anser sig tillhöra det fattiga vita outbildade skräpet i Sverige. Det är en ganska brutal kategorisering av människor, enbart för att de inte fötts med guldsked i mun.
Jag anser inte att klassförtryck inom en etnicitet är det dugg bättre än förtryck mellan etniciteter. Dessutom bottnar "egentlig" rasism också i att en viss ras/etnicitet betraktas som varande under en annan, precis som när man förtrycker bönder och arbetare genom att använda beteckningarna bonde och arbetare som skällsord och anspelar på att de på något sätt är underlägsna andra. Det är precis som med neger, det blir ett skällsord när det används som ett sådant.
Nån konsekvens måste det vara.
Jag måste också säga att jag har jävligt svårt för hur en del slänger sig med "white trash" som uttryck. Ofta har det en äcklig vag doft av elitism. Ibland gör jag mig även skyldig till att svänga mig med det uttrycket själv på ett sätt som jag inte borde...
Jag måste också säga att jag har jävligt svårt för hur en del slänger sig med "white trash" som uttryck. Ofta har det en äcklig vag doft av elitism. Ibland gör jag mig även skyldig till att svänga mig med det uttrycket själv på ett sätt som jag inte borde...
Dessutom har ju uttrycket på senare år kommit att innefatta allt mellan
himmel och jord. Jag vet helt ärligt inte längre vad som kännetecknar en WT-person.
Dessutom har ju uttrycket på senare år kommit att innefatta allt mellan
himmel och jord. Jag vet helt ärligt inte längre vad som kännetecknar en WT-person.
Precis, känns som att det går mot ett tänk där alla med inkomst i de lägre kategorierna per automatik är white trash... En lite otrevlig tendens kan jag tycka.
Begreppet "white trash" är ju vedertaget och inte ett dugg rasistiskt, det är bara Bärs som är för mossig för att vara insatt i den unga generationens tv-inspirerade språkbruk.
Sverige är bra TV och Internet-amerikafierat. Man skall vara försiktig med amerikanskt och engelskt slang i USA eller vart som helst om man lärt sig det genom avlägsna medier, det gäller även hur man hört människor kalla sig själva. Att slänga sig med sådana uttryck är plumpt och det funkar kanske i Sverige mellan svenskar och på forum men vill man framstå som någorlunda smart använder man sig inte av sådana uttryck.
D Andersson
2010-05-28, 14:28
Ja, det var det du talade om, men jag tror stevebc menade invandring av alla slag och jag gav ett par andra exempel.
Men så är det också ytterst få som syftar på sådan invandring, som är bra, när de kritiserar invandringen och vill ha ändring. Så då pratar man om olika saker från början.
Jag har väldigt svårt att se Dr. Phil beskriva sina gäster som white thrash, trots att många är fattiga och outbildade. Det är knappast "allmänt accepterat".
Min erfarenhet är att svenskar ofta hanterar skällsord och svordomar på andra språk på ett aningen "sloppy" sätt. White trash, fuck, tyska "Scheisse" som inte på något sätt motsvarar det svenska sättet att använda "skit" i alla möjliga sammansättningar och situationer. Ett gott råd är att vara sparsam med utländska pejorativ om man inte har väldigt god känsla för hur de används.
Min erfarenhet är att svenskar ofta hanterar skällsord och svordomar på andra språk på ett aningen "sloppy" sätt. White trash, fuck, tyska "Scheisse" som inte på något sätt motsvarar det svenska sättet att använda "skit" i alla möjliga sammansättningar och situationer. Ett gott råd är att vara sparsam med utländska pejorativ om man inte har väldigt god känsla för hur de används.
Jag kan å andra sidan känna att svenskar har rätt att försvenska uttryck som just fuck och scheisse, tycker det är helt okej att man använder det på sitt egna sätt och inte behöver följa det som gäller i ursprungslandet. För min del är fuck och scheisse komiskt laddade när vi använder det i sverige vilket det inte på samma sätt är i ursprungsländerna.
Problemet med white trash är vad som läggs i utrycket när det används i sverige av svenskar. Att det i USA används utifrån sin egna verklighet är något de får stå för själva.
Underbart hur sossarna och kommunisterna alltid tilltar ordet rasist i det här sammanhanget.
För din, och alla andras vetskap:
En rasist är inte en som anser att invandringspolitiken är för slapp, en rasist är en som anser att, tex, den vita rasen är mer värd än alla andra.
Men jag förstår att det är svårt för kommunister, som dig, att veta hur du ska agera när det kommer en bunt med människor som höjer rösten emot eran största grupp nytillkomna väljare, invandrare.
Jag har inget emot invandrare som sådanna, och ifall du verkligen lyssnar på vad Jimmie Åkesson har att säga så har inte han det heller. Det är invandringspolitiken det är fel på, inte invandrarna.
Jag har väldigt svårt att se Dr. Phil beskriva sina gäster som white thrash, trots att många är fattiga och outbildade. Det är knappast "allmänt accepterat".
Ja. Varför blanda in hudfärg eller ras alls. Drägg och slödder duger bra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.