Logga in

Visa fullständig version : Högintensiv konditionsträning

ehbone
2010-05-27, 11:51
En sak jag läste i deffguiden som jag inte förstod om det var positivt eller negativt för förbränningen.

"Högintensiv konditionsträning är också effektivt för att öka utsöndringen av tillväxthormon, som är ett kraftfullt fettförbrännande hormon."

det betyder att om högintensiv kondition förstör hormonet som är bra för fettförbränningen? eller tvärtom.

har kollat igenom levronereport.com och märkte att levrone springer på sin cardio, så jag har testat att börja jogga/gå i intervaller på morgonen och det känns ju grymt mycket bättre med tanke på att jag blir mer slut alltså måste jag ju ha gjort av med mer energi. bättre eller sämre, vad tycker ni?

King Grub
2010-05-27, 11:53
Tillväxthormon är bra för fettförbränningen.

Ingen form av konditionsträning ökar dock dygnets fettförbränning, mer än vad den eventuellt påverkar kaloribalansen. Ett underskott på, säg, 500 kcal ger lika stor fettförlust oavsett om du åstadkommer det genom att träna konditionsträning för X kcal eller inte träna alls men äta motsvarande mängd kcal mindre i stället.

Masterpan
2010-05-30, 09:56
Tillväxthormon är bra för fettförbränningen.

Ingen form av konditionsträning ökar dock dygnets fettförbränning, mer än vad den eventuellt påverkar kaloribalansen. Ett underskott på, säg, 500 kcal ger lika stor fettförlust oavsett om du åstadkommer det genom att träna konditionsträning för X kcal eller inte träna alls men äta motsvarande mängd kcal mindre i stället.

Efter ett hård kondis pass kmr la förbränningen vara en aning högre pga återhämtning o sånt?

Ungefär som att efter ett knäböjs pass skulle man bränna typ samma som 40 min löptur på 65% max puls.

Är kanske helt ute och cyklar :)

King Grub
2010-05-30, 10:08
"Mer än vad den eventuellt påverkar kaloribalansen", precis som jag skrev.

"Efterförbränningen" räknas absolut in i dygnets kaloriförbrukning och påverkar därmed kaloribalansen.

Eddie Vedder
2010-05-30, 10:10
Efter ett hård kondis pass kmr la förbränningen vara en aning högre pga återhämtning o sånt?

Ungefär som att efter ett knäböjs pass skulle man bränna typ samma som 40 min löptur på 65% max puls.

Är kanske helt ute och cyklar :)

Nej du är inte ute och cyklar. Men EPOC överdrivs ofta dock. Den är bevisad men det handlar inte om såna mängder kcal som vissa kan få för sig.

http://traningslara.se/blogg/begreppet-epoc-och-efterforbranning-fran-fysisk-anstrangning/