Visa fullständig version : Shrugs
minishcap
2010-05-25, 20:00
Hur utför man egentligen riktigt bra shrugs (syftar på både skivstång och hantlar)? Jag brukar hålla ett grepp ungefär axelbrett och stå rakryggat med bröstet fram, men det resulterar ofta i att tummarna glider mot byxan vilket skapar en friktion som bränner och släpper min fokus, dessutom följer pungen med upp och ned.
Är det okej att ha lite framåtlutning när man kör shrugs för trapzen? Har greppets bredd någon större betydelse sålänge det inte förhindrar rörelsebanan alltför mycket?
Jag märker också att efter ett par reps så gör jag omedvetet en liten stötande rörelse med överkroppen när jag ska upp med vikten, ungefär som i en stöt efter en frivändning där man involverar flera kroppsdelar, är detta normalt eller kanske kommer jag åt någon nerv som reagerar pga felaktig teknik?
Hur utför man egentligen riktigt bra shrugs (syftar på både skivstång och hantlar)? Jag brukar hålla ett grepp ungefär axelbrett och stå rakryggat med bröstet fram, men det resulterar ofta i att tummarna glider mot byxan vilket skapar en friktion som bränner och släpper min fokus, dessutom följer pungen med upp och ned.
Haha, kunde inte låta bli att garva :D
Har inte svar på allt men angående greppvidden så upplever iaf jag att jag kommer högre upp om jag håller nån decimeter bredare än axelbrett, eller för att vända på det, axelbrett grepp vid stångshrugs begränsar min rörelselängd.
minishcap
2010-05-25, 20:30
Haha, kunde inte låta bli att garva :D
Jag förstår dig, jag har själv svårt att låta bli när jag ser mig själv i spegeln när jag kör shrugs. :D
mpersson
2010-05-25, 20:36
Är det okej att ha lite framåtlutning när man kör shrugs för trapzen? Har greppets bredd någon större betydelse sålänge det inte förhindrar rörelsebanan alltför mycket?
Jag märker också att efter ett par reps så gör jag omedvetet en liten stötande rörelse med överkroppen när jag ska upp med vikten, ungefär som i en stöt efter en frivändning där man involverar flera kroppsdelar, är detta normalt eller kanske kommer jag åt någon nerv som reagerar pga felaktig teknik?
Usch ja, laddade redigt i siste repsen en gång och krossade pungen (bildligt) :D FII FAAN.
OnT: Att följa rörelsen är ju naturligt när man kör tungt, om det dock inte går över till fusk så är det nog inga bekymmer. Sen greppet känner jag oxå att jag kör lite bredare än axelbrett för att de känns som man kmr längre upp.
Prova att köra bara med stången och testa olika greppviddar för att hitta den optimala, ni kommer troligen att märka att axelbrett grepp begränsar er ganska mycket.
macsacre
2010-05-25, 22:05
Därför började jag att köra shrougs med hantlar och skivstång bakom ryggen.
Därför började jag att köra shrougs med hantlar och skivstång bakom ryggen.
Shrugs med hantlar är ju ännu mera värdelöst, då greppet tvingas bli "axelbrett" och rörelselängden begränsas som fan, men det kanske bara är för mig det blir så..
Förutom det faktum att greppet kan bråka om man kör lika tungt som med stång.
Jag gillar att köra shrugs i smithen, där jag står bredbent och håller smalt grepp(tänk sumomark). Sen står jag tillräckligt framåtlutad för att inte grinda stången mot pungen.
Brukar köra shrugs sittande med hantel, jag får sjukt bra kontakt då och tar bort "fuskmomentet" med att skjuta ifrån med rygg/ben när man står upp. Det har jag stora problem med när jag kör stående att jag trycker ifrån med rygg/ben/vader ofrivilligt.
Falskt grepp (utan att involvera tummen) och remmar fixar biffen:thumbup:
Har bränt mig rejält på ena tummen med resulterande ärrbildning, men sen kör jag också runt 180kg+ (vissa pass) med mina shrugs. När stången klämmer juvelerna är alternativet INTE att släppa :smash:
Man får helt enkelt hoppas att de ligger inpackat fint innan, inget får störa mina sets :D
faktiskt aldrig haft problem med bränning eller så. Det går även göra shrugs i kabelmaskinen och stångfattningen. Senaste tiden har jag gjort mina i den. Problemet med hantlar är som Danne skrev att man blir grymt trött i underarmarna/händerna av att hålla tunga hantlar så länge som det brukar krävas för att trötta ut trapsen. Smithen körde jag tidigare. Där kan man lassa på rätt duktigt med vikt dock blir rörelsen lite annorlunda. Man drar lixom sig själv aningen mot stången i varje repp eftersom stången inte är flyttbar annat än uppåt.
Kraftwerk
2010-05-26, 11:23
Brukar ta ett par viktskivor och sätta ihop med en kedja och hålla i varje hand, det fungerar ganska bra, gillar inte att köra bakom nacken och pungen hamnar alltid i kläm när man kör framför.
vicarious
2010-05-26, 15:05
Håll hantlarna lite framför kroppen, men se till att inte böja på ryggen. Stå rak, spänn magen. Var rädd om ryggen =)
Om du har tillgång till en cablecross så pröva kör enarms i den, jag får bäst kontakt på det viset! Men vi är alla olika! :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.