Visa fullständig version : fettförbränning - tränar jag korrekt?
Ålder: 15år
Längd: ca 170cm
Vikt: 77-78
mål: 70-72kg (jag är mullig)
Jag har tränat i en månad och joggar 7 dagar i veckan och gymmar 3-4 gånger i veckan.
har även börjat gå på en "diet" genom att äta nyttigare och mindre, vissa dagar kan jag bara äta nutrilett bars.
har hittils gått ner 4-5kg, vägde 82 när jag började. men nu så har vikten stannat på 77-78kg, äter fortfarande likadant (om inte nyttigare).
jag antar att det är något som är fel i min träning, så vad ska jag göra? öka antalet gånger jag löper?
chrilledude
2010-05-25, 17:51
Testa att äta på kaloribalans en vecka. Löper du samma dagar som gympassen? Det är inte så bra.
Läs deffguiden om du inte gjort det än.
Jag har läst den och ligger på ett kalori underskott redan
King Grub
2010-05-25, 17:57
Det är bara kaloribalansen som påverkar fettförbränningen. Träning gör det inte. Ett underskott på X kcal per dygn ger lika stor fettförbränning över dygnet oavsett om träning är med i upplägget eller inte.
okej, så det är bara maten som är fel?
vad ska jag göra med maten då? eftersom att det fungerade från början men inte nu längre.
okej, så det är bara maten som är fel?
Testa ligga på energibalans en vecka som sagt, hjälper för vissa :)
med energibalans menar du? (A) räkna ut kalorierna i allt jag äter eller?, är inte det ganska svårt med mat som te x bara ställs fram hemma?
med energibalans menar du? (A) räkna ut kalorierna i allt jag äter eller?, är inte det ganska svårt med mat som te x bara ställs fram hemma?
Hur vet du då att du har ett underskott?
chrilledude
2010-05-25, 18:39
Hur vet du då att du har ett underskott?
Nailed it!
(Förlåt, men jag var tvungen.)
eftersom att under den längsta tiden åt jag nästan endast nutrilett bars så jag enkelt kunde räkna ut det, men har börjat äta vanlig mat oftare nu men lagt till te x morötter till varje måltid.
har hittils gått ner 4-5kg, vägde 82 när jag började. men nu så har vikten stannat på 77-78kg, äter fortfarande likadant (om inte nyttigare).
Vad snackar vi för tidsperiod på allt detta?
Om du joggar längre och äter lika mycket kommer du säkert gå ner i vikt. Men om du inte orkar inte jogga mer så råder jag dig att äta mycket mer broccoli och andra grönsaker, samt att skippa onödiga saker som flingor och ''sötsaker''.
Jag antar att du går i skolan nu? Isf tycker jag att du borde ta ytterst lite kolhydrater och mer av proteinerna. Du kanske har samlat på dig vätska den senaste tiden och det kan bero på varför din vikt nedgång har stannat.
Jag skulle däremot råda dig att gå enligt måttband istället för vågen. Alternativet om du inte har måttband kan vara spegeln, men med måttbandet får du siffror på din viktnedgång.
jag äter inte flingor, käkar endast müsli till frukost.
ökade idag från 3,5km till 1mil, kommer dock inte köra 7 gånger i veckan nu, det kanske hjälper?
ska testa det där med måttband, låter som en bra idé. men runt vad ska man måtta då? magen?
chrilledude
2010-05-25, 21:22
ökade idag från 3,5km till 1mil, kommer dock inte köra 7 gånger i veckan nu, det kanske hjälper?
ska testa det där med måttband, låter som en bra idé. men runt vad ska man måtta då? magen?
Mät dem flesta områden. Lår, bröstvidd, mage osv. :)
Der Kaiser
2010-05-25, 22:35
Under hur lång tid har vikten stått still? Hur ofta väger du dig? Tänk på att vätskebalans, tarminnehåll o.s.v påverkar. Jag håller själv på med diet och har gått ner ca3kg på 3v och min viktgraf under denna korta tid ser ut som en berg-och-dalbana. Fortsätt i samma takt så kommer du fortsätta gå ner.
Fredrik_S
2010-05-26, 01:39
det är segt att gå ner i vikt men tappa inte hoppet bara för att vågen står stilla.. förr eller senare kommer det fortsätta neråt om du äter bättre än förut. Händer det inte något på ett par veckor får du försöka äta ytterligare lite mindre eller träna lite mer. Men gör inget för drastiskt
Desutom behöver du inte räkna kalorier då det är väldigt komplicerat om man inte bor själv och lagar all mat själv, och absolut inte något som passar de flesta.
Eddie Vedder
2010-05-26, 05:39
Är det samma vikt eller samma synbara mängd? En full näve müsli väger mer och innehåller mer kcal än samma fulla näve flingor.
Jag skulle rekommendera till dig att börja äta gröt istället för müsli! Mättar bra och innehåller inte allt för mycket kcal.
Jag brukar måtta magen 1-2 gånger i veckan, där man är fetast då. För mig under naveln. Annars kan det vara kul att måtta bröstomfång, lår, röv osv. You name it!
Annars kan det vara kul att måtta bröstomfång, lår, röv osv. You name it!
:naughty:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.