handdator

Visa fullständig version : Åt h-vete att gymma och jogga samma dag?

fruktkaka
2010-05-24, 15:46
Hej funderar om det är helt galet att jogga och gymma eller vice versa samma dag, givetvis med flera timmar och mål mat i mellan,Tex gymma på morgonen och jogga på kvällen?

z_bumbi
2010-05-24, 15:50
Nej

Det är inte heller åt helvete att styrketräna och jogga i en följd.

cero
2010-05-24, 16:01
Det är dock inte optimalt. Exakt hur mycket det kommer påverka är svårt att säga. Läs igenom detta: http://traningslara.se/blogg/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Fredrik_S
2010-05-24, 16:46
Blanda inte ihop hård konditionsträning med förbränningsjoggning bara när du läser artiklar om vad som är optimalt eller inte...

Scorpionida
2010-05-24, 19:21
Kör på vad som du tycker är KUL, inte på vad som du "måste" göra, vare sig det är opti-nojja eller träningsnojja. Att ha kul är det som gör att man fortsätter att träna i längden...

cero
2010-05-24, 20:55
Kör på vad som du tycker är KUL, inte på vad som du "måste" göra, vare sig det är opti-nojja eller träningsnojja. Att ha kul är det som gör att man fortsätter att träna i längden...

För mig och många andra blir träningen roligare ju bättre det går, därav den sk. opti-nojan. Nu snackar jag inte om att kasta i sig 2KG tonfisk varje kvart för att inte bli katabol utan att göra något enkelt som att separera på konditions- och styrketräning så gott det går.

chmielex
2010-05-24, 21:11
alltså.. som jag fattar de gagnar styrketräning konditionen om man kör både och men konditionsträningen hämmar styrketräningen om man kör båda typer samma dag..?

har jag fattat rätt? många stora ord o alla förkortningar kastar mig av texten:em:

1.om jag e ute efter att förbränna fett,
2.öka konditionen för att helt enkelt orka med kampsport lite bättre
3,springa broloppet

brukar köra muy thai 3 ggr i veckan o styrketräna 4 samt springa 1-2

idag sprang jag 14,5 km på fastande mage i morse. borde vara br för fettförbränningen?
men sen körde jag ett tokintensivt powersett styrkepass nu på kvällen och avsluta med 10 min roddmaskin.
hur funkar de här? va ledig från jobb idag bara o tog nog i lite för mycke*mini
eller va de bar badass?:hbang:

som jag fattar de för att uppnå fettförbränning o kondition e de väl bara o ösa på med allt så ofta som möjligt utan att man övertränar sig?

för oftas fler reps sett borde jag kanske säga med 12-20 reps ggr 3 set

King Grub
2010-05-24, 21:14
Konditionsträning ökar inte fettförbränningen, mer än den eventuellt påverkar kaloribalansen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4297609&postcount=5

Fredrik_S
2010-05-24, 21:29
För mig och många andra blir träningen roligare ju bättre det går, därav den sk. opti-nojan. Nu snackar jag inte om att kasta i sig 2KG tonfisk varje kvart för att inte bli katabol utan att göra något enkelt som att separera på konditions- och styrketräning så gott det går.

Det är jävligt relativ om det är enkelt eller inte. Det är extremt enkelt att slå ihop en halvtimmes jogg på bandet med 45 minuter styrketräning. Gillar man inte att springa ute så är det troligvis extrem krångligt att ta sig till gymet två gånger bara för att någon forskarrapport säger att man tappar några gram muskler på att jogga efter/före träningen

cero
2010-05-24, 21:43
Det är jävligt relativ om det är enkelt eller inte. Det är extremt enkelt att slå ihop en halvtimmes jogg på bandet med 45 minuter styrketräning. Gillar man inte att springa ute så är det troligvis extrem krångligt att ta sig till gymet två gånger bara för att någon forskarrapport säger att man tappar några gram muskler på att jogga efter/före träningen

Det är ju knappast bara "någon forskarrapport" som säger det utan det är allmän kännedom. Det är inte lika tideffektivt. Men visst är det enkelt, strunta i löpbandet och kasta på joggingskorna och ta ett par varv runt kvarteret en annan dag istället. Sen är det upp till var och en hur man ser det, vissa kanske fullständigt skiter i dom få gram musklerna man tappar och vissa gör det inte.

fruktkaka
2010-05-24, 22:14
Blanda inte ihop hård konditionsträning med förbränningsjoggning bara när du läser artiklar om vad som är optimalt eller inte...

Var lite så jag tänkte, om man joggar i förbrännar tempo 6-7 kilometer sent på kvällen och har gymmat tidigt samma förmiddag. Kan väl inte ha sån drastisk påverkan...?

cero
2010-05-24, 22:24
Var lite så jag tänkte, om man joggar i förbrännar tempo 6-7 kilometer sent på kvällen och har gymmat tidigt samma förmiddag. Kan väl inte ha sån drastisk påverkan...?

I teorin kommer det påverka din muskeluppbyggnad. Hur mycket det kommer märkas av i praktiken är väldigt svårt att svara på. Mitt tips är att köra på som du gör om du trivs med det, annars, separera konditionspassen från styrkepassen så gott som det går om du är orolig över eventuell påverkan. Men några extremt drastiska förluster tror jag inte du kommer märka av, speciellt inte om du är relativt ny i gymmet. Annars kan du ju bara köra på, och utvärdera progressionen.

Fredrik_S
2010-05-24, 22:36

Antagligen kommer det inte påverka ett skit... Väger du inte 100 kg muskeler på 175 cm och tävlar på elitnivå i kroppsbyggning eller tynglyftning så är optinoja någonting som garanterat orsakar mer problem än hjälp i uppbyggnaden.

Scorpionida
2010-05-24, 23:19
Antagligen kommer det inte påverka ett skit... Väger du inte 100 kg muskeler på 175 cm och tävlar på elitnivå i kroppsbyggning eller tynglyftning så är optinoja någonting som garanterat orsakar mer problem än hjälp i uppbyggnaden.

Påminner mig helt off-topic nu här om en kille som körde stenhårt med styrketräning inför jägar-testet. Han failade stenhårt då han gav upp efter en dag i skogen p g a taskig kondition.

On Topic

Om man gillar att springa, spring, om du inte gillar att springa, spring inte. Träning ska vara kul:thumbup: Du lär även märka själv vad som är bäst för dig i längden, kör det du känner för och vad som funkar för just dig.

chmielex
2010-05-24, 23:36
ingen som hade nåra synpunkter på mitt mega pass?
e de bara för jag highjacka tråden?
borde jag skämmas?
hade varigt nice med en åsikt. vet att jag borde skämmas kanske för att jag inte har luskat mer i befintliga trådar jag kanske e lite lat o ville inte göra en ny tråd om något som jag borde kulla läsa mig till men jag ville inte kludda ner med en ny tråd om de fanns möjlighet att klämma in en i en tråd som redan handlade om i princip samma sak bara tvärtom?

Eddie Vedder
2010-05-25, 07:22
som jag fattar de för att uppnå fettförbränning o kondition e de väl bara o ösa på med allt så ofta som möjligt utan att man övertränar sig?

Energiförbrukning ja. Förlust av kroppsfett eller ej är en fråga om kaloribalans.

Du går ner mer i vikt av att sitta framför datorn och förbruka 2000 kcal och äta 1500 kcal än om du toktränar och förbrukar 5000 kcal men äter 4900 kcal.

Teoretiskt exempel men bara för att poängtera principen.