Visa fullständig version : Hjälp! Ska jag gå med i A-kassan?
BigForre
2010-05-24, 08:41
Läget är enligt följande, trodde aldrig att jag skulle fundera över detta, men nu gör jag det. Läget är enligt följande; Tog examens som civilingenjör våren 2009 under en tid då det var relativt svårt att få jobb. Sökte mycket ihärdigt och gick utan jobb i två veckor..så länge har jag inte varit frivilligt arbetslös i hela mitt liv =)..Jobbet ledde vidare till att jag startade upp en egen firma där jag hyrde ut mig själv som teknisk konsult, var ett relativt lukrativt jobb, men inte det jag ville syssla med i första hand varför jag fortsatte att söka andra arbeta. Hittade sedan det perfekta jobbet för mig där jag befinner mig nu, företaget hade en heltidstjänst och ett 12-månadersvikariat ute där jag skulle få heltidstjänsten. Denna drogs tillbaka i sista stund och stackarn som skulle få 12-månadersvikariatet blev utan. För mig var det aldrig något att fundera över ändå, som nyexad ville jag hamna på rätt spår direkt och fylla min CV med "rätt erfarenhet".
Läget är som följer att jag känner mig väldigt uppskattade på arbetsplatsen och jag trivs mycket bra. Jag tror att det kommer att leda vidare till en fast anställning, men jag känner inte att jag kan bara räkna med det. Vikariatet går ut i februari 2011. Borde jag backa upp mitt liv genom att gå med i A-kassan så att jag i alla fall kan betala min del av hyran så att min bättre hälft slipper försörja mig om det blir så illa? Hur gör jag i sådant fall och vad gäller egentligen? Har aldrig funderat över detta tidigare. Vilkan A-kassa rekomenderas osv? Någon som kan sätta in mig i ämnet och vad tycker ni?
Vänliga Hälsningar /
Big-F
Akademikernas erkända a-kassa (AEA) kostar 90 spänn i månaden.
http://www.aea.se/bli_medlem.aspx
vandelay
2010-05-24, 08:53
A-kassan ger en trygghet som är nice att ha.
Klart man borde vara med i A-kassan. Det är inte bara för din egen skull.
Nitrometan
2010-05-24, 09:15
Det är inte bara för din egen skull.
Hur menar du?
Akademikernas erkända a-kassa (AEA) kostar 90 spänn i månaden.
http://www.aea.se/bli_medlem.aspx
Jag har varit med i AEA i många år.
Klart bra A-kassa som hanterar ärenden snabbt och säkert !!
Rekommenderas.
BigForre
2010-05-24, 09:26
En följdfråga på detta; Det jag är orolig för att det skulle kunna bli ett glapp i februari 2011, om jag går med i A-kassan nu kommer det väl inte att hjälpa mig då eftersom jag inte varit medlem i de 12 månader som krävs??
grondahl
2010-05-24, 09:28
jag misstänker att de här är bättre på rena A-kassefrågor: http://www.aea.se/kontaktsida.aspx
A-kassan är en smart försäkring. Det är många som tror att de har en säker anställning och sen -poff - blir de utan jobb. Oavsett om du får ett glapp eller inte så är det bättre att vara med än inte.
Självklart ska du vara med i a-kassan.
martikainen
2010-05-24, 09:55
Självklart! De få pengarna de kostar kan du spara in på annat håll. Absolut en bra investering för när livet skiter sig.
Jag dissade A-kassa de två första åren jag jobbade här, sen kom lågkonjunkturen och företaget var tvungna att sparka folk hej vilt. Fick inte kicken själv men jag gick runt och mådde dåligt i flera månader innan läget stabiliserades, samtidigt som jag förbannade mig själv för att jag inte gått med i A-kassan tidigare.
Jag kan verkligen inte förstå varför en del dissar a-kassan. Facket kan jag bättre förstå att folk skiter i, men a-kassan? Den är väldigt billig att vara med i, och räddar ens situation rejält om det skulle skita sig. Det är helt obegripligt att en del inte är med. Jag förstår det verkligen inte.
En följdfråga på detta; Det jag är orolig för att det skulle kunna bli ett glapp i februari 2011, om jag går med i A-kassan nu kommer det väl inte att hjälpa mig då eftersom jag inte varit medlem i de 12 månader som krävs??
Om du slutar i februari så får du ett glapp men vad händer om du inte går med men får en förlängning till maj eller om du inte hittar något nytt?
BigForre
2010-05-24, 10:57
Med glappet menas alltså att jag då kan få lite hjälp med livet när jag har varit medlem i 12 månader? Verkar som en positiv inställning från de flesta..kanske ska ta och anmäla mig snarast..
Är det så svårt att få jobb när man är utbildad civilingenjör? vilket universitet gick du på? :)
Jag kan verkligen inte förstå varför en del dissar a-kassan. Facket kan jag bättre förstå att folk skiter i, men a-kassan? Den är väldigt billig att vara med i, och räddar ens situation rejält om det skulle skita sig. Det är helt obegripligt att en del inte är med. Jag förstår det verkligen inte.
Beror väl helt på vilken bransch man jobbar inom. Jag är inte med i a-kassan och är inte det minsta orolig över min situation. Visst kan jag få sparken men det är knappast något som är troligt.
Ignatius72
2010-05-24, 13:55
Orkade inte ens läsa inlägget. Självklart är man med i A-kassan, det är en bra och billig försäkring. Ska man fundera över något så är det facket-det är i regel inte särskilt billigt (inte särskilt konstigt med den organisationen) och för de allra flesta även helt meningslöst.
pragmatist
2010-05-24, 14:11
Beror väl helt på vilken bransch man jobbar inom. Jag är inte med i a-kassan och är inte det minsta orolig över min situation. Visst kan jag få sparken men det är knappast något som är troligt.
Så vad gör du med den där hundralappen du sparar varje månad? Förhöjer den din livskvalitet? ;)
Så vad gör du med den där hundralappen du sparar varje månad? Förhöjer den din livskvalitet? ;)
Jajemensan, visst gör den det! :)
Den dagen jag vill ha säkerheten kanske jag kommer börja betala in men just nu känns det inte aktuellt. Jag kan åka till Norge redan imorgon för att jobba om jag skulle bli av med jobbet idag.
Det är lustigt, folk helförsäkrar en hyfsat ny bil värd 150 000 kr utan att fundera.
När det kommer till att försäkra sin inkomst, säg 300 000 om året då börjar man fundera?
För att tillföra något till tråden tror jag att det är 6 mån i en 12 månaders period man ska arbeta för att kvalificera sig för ersättning.
Angående facket ignatius72 kan du inte ha mer fel.
Det är lustigt, folk helförsäkrar en hyfsat ny bil värd 150 000 kr utan att fundera.
När det kommer till att försäkra sin inkomst, säg 300 000 om året då börjar man fundera?
För att tillföra något till tråden tror jag att det är 6 mån i en 12 månaders period man ska arbeta för att kvalificera sig för ersättning.
Det beror helt på vilken akassa man blir medlem i, vissa har som krav 6 månader medlemskap innan man kan få ersättning, vissa 12.
BigForre
2010-05-24, 18:29
Är det så svårt att få jobb när man är utbildad civilingenjör? vilket universitet gick du på? :)
Det beror väl på, jag personligen har aldrig varit utan jobb under de tider jag har behövt det. Utbildad civilingenjör inriktning maskinkonstruktion på KTH.
perarvid
2010-05-24, 18:49
Personligen är jag inte medlem i a-kassan pga allt jobb med att få ut pengarna. okej att man är tvungen att söka jobb, det kan jag köpa, men har själv blivit tvingad att gå på arbetsförnedringens meningslösa gruppmöten där man får sitta o låtsasintervjua varann med plasttelefoner eller spela upp små söta teaterstycken där man låtsas vara omväxlande den som söker ett jobb och den som ställer frågor. Det är säkert bra övning för många men det borde inte vara obligatoriskt för alla. Men den största anledningen är att jag flera ggr läst om folk som fått vänta typ 10-15-20 veckor på att få första utbetalningen.. vem har möjlighet att skjuta upp hyra o andra livsviktiga räkningar i flera månader?
Jag har istället löst ev. framtida arbetslöshet genom att ha sparat ihop en buffert som räcker för att försörja mig ett år om jag blir utan jobb. Kan jag inte få ett jobb inom några månader får jag väl ändra taktik.
Ignatius72
2010-05-24, 19:31
Angående facket ignatius72 kan du inte ha mer fel.
Jasså, enlighten me!
shut teh face
2010-05-24, 20:04
Jag är med, inget att snacka om.. tror dock jag betalar närmare 200 i månaden. :(
Jockefoten
2010-05-24, 20:10
A-kassan är för svaga obligater!
Jag undrar detsamma.
Jasså, enlighten me!
Folk är så naiva o trångsynta idag så det är helt sjukt.
Det enda du nämner är att det är dyrt, så först skulle jag vilja höra varför du anser att det inte är värt det.
Dyrt? nej men kanske mycket pengar, men har du råd att inte vara med?
Det enda du nämner är att det är dyrt, så först skulle jag vilja höra varför du anser att det inte är värt det.
Jag kan förstå att solidaritetskänslan och tryggheten lockar folk som ingår i stora homogena yrkesgrupper där kollektivavtal används, men hur många akademiker har kollektivavtal?
Jag kan förstå att solidaritetskänslan och tryggheten lockar folk som ingår i stora homogena yrkesgrupper där kollektivavtal används, men hur många akademiker har kollektivavtal?
Facklig organisering och kollektivavtalsreglerade anställningsvillkor har sitt ursprung bland arbetare, men under 1900-talet har även tjänstemän och akademiker organiserat sig fackligt. För akademikerna gäller detta i synnerhet i de nordiska länderna. Idag är i stort sett hela den svenska arbetsmarknaden kollektivavtalsreglerad, såväl privat som offentlig sektor. 91 procent av alla anställda omfattas av ett kollektivavtal.
saxat från saco's hemsida
Ignatius72
2010-05-24, 20:31
Varför det inte är värt det? ca 6000 spänn om året för, hmm, ingenting. 60000 på 10 år. jag tycker det finns andra saker som är värda mer.
Så vad är det som gör det naivt och trångsynt att inte vara med i facket? vad menar du att man får för dessa pengar?
Facklig organisering och kollektivavtalsreglerade anställningsvillkor har sitt ursprung bland arbetare, men under 1900-talet har även tjänstemän och akademiker organiserat sig fackligt. För akademikerna gäller detta i synnerhet i de nordiska länderna. Idag är i stort sett hela den svenska arbetsmarknaden kollektivavtalsreglerad, såväl privat som offentlig sektor. 91 procent av alla anställda omfattas av ett kollektivavtal.
saxat från saco's hemsida
Finns det någon statistik på hur stor andel Civilingenjörer som går efter ett kollektivavtal? Aldrig hört talas om en Civilingenjör som inte har en individuellt satt lön.
Finns det någon statistik på hur stor andel Civilingenjörer som går efter ett kollektivavtal? Aldrig hört talas om en Civilingenjör som inte har en individuellt satt lön.
Och varför skulle det innebära att de inte har kollektivavtal?
Och varför skulle det innebära att de inte har kollektivavtal?
På vilket sätt hjälper facket en person som själv förhandlar fram arbetstider, förmåner, lön och dylikt?
Varför det inte är värt det? ca 6000 spänn om året för, hmm, ingenting. 60000 på 10 år. jag tycker det finns andra saker som är värda mer.
Så vad är det som gör det naivt och trångsynt att inte vara med i facket? vad menar du att man får för dessa pengar?
Hmm.. Resonerar du så också om bilförsäkring och hemförsäkring också?
Brinner inte huset behöver du ingen försäkring?
Eller du kanske provar försäkra det under tiden det brinner?
Sen vet jag inte vilket fackförbund du är medlem i. Traditionellt ingår ex antal försäkringar, en årlig löneförhöjning, bra arbetsvillkor med mera.
Hela poängen med ett fackförbund är inte heller att du ska få en massa saker, du ska slippa besvär med en helvetes massa saker!
Inser du inte detta kan du ju kolla in hur arbetsvillkoren ser ut på många ställen i asien och afrika. Vi har också varit där dem är nu, innan vi organiserade oss i fackföreningar!
På vilket sätt hjälper facket en person som själv förhandlar fram arbetstider, förmåner, lön och dylikt?
Nu är du inne på något helt annat, detta rör inte om de har kollektivavtal eller inte.
Men avtalet hjälper dessa människor på så vis att alla har rätt till lönesamtal och förhandlingar varje år, inte bara de snygga blonda tjejen som chefen gillar!
Ignatius72
2010-05-24, 20:53
Hmm.. Resonerar du så också om bilförsäkring och hemförsäkring också?
Brinner inte huset behöver du ingen försäkring?
Eller du kanske provar försäkra det under tiden det brinner?!
Facket är ingen försäkring. A-kassan är det.
Sen vet jag inte vilket fackförbund du är medlem i. Traditionellt ingår ex antal försäkringar, en årlig löneförhöjning, bra arbetsvillkor med mera.
Försäkringar kan man skaffa själv, årliga löneförhöjningar är inget som bara tillfaller fackmedlemmar.
Hela poängen med ett fackförbund är inte heller att du ska få en massa saker, du ska slippa besvär med en helvetes massa saker!.
Jag ser inte riktigt vad man slipper för bevär?
Inser du inte detta kan du ju kolla in hur arbetsvillkoren ser ut på många ställen i asien och afrika. Vi har också varit där dem är nu, innan vi organiserade oss i fackföreningar!
Facket har varit bra, inget snack om det. Men varför man ska stödja den kolossen idag är ett mysterium.
Nu är du inne på något helt annat, detta rör inte om de har kollektivavtal eller inte.
Men avtalet hjälper dessa människor på så vis att alla har rätt till lönesamtal och förhandlingar varje år, inte bara de snygga blonda tjejen som chefen gillar!
Vad utöver kollektivavtalet har facket att erbjuda?
Återigen jag debatterar inte hurvida facket är bra för en person som faktiskt använder sig av kollektivavtalet utan vad TS som Civilingenjör har för nytta av facket. En meriterad Civilingenjör sitter inte i samma position som en snickare eller industriarbetare när det kommer till löneförhandling.
Facket är ingen försäkring. A-kassan är det.
Resonemanget är detsamma, facket är en försäkring mot diverse besvär.
Varför ska vi ha polis i detta landet? vi har ju lagar. Förstår du min poäng?
Försäkringar kan man skaffa själv, årliga löneförhöjningar är inget som bara tillfaller fackmedlemmar.
Och hur många löneförhöjningar tror du det skulle bli om ingen var med i facket? Vi skulle vara tillbaka på samma ruta som de i Asien o Afrika.
Men bra att veta att du tycker det är okej att andra betalar och gör jobbet åt dig och du bra glider med.
Jag ser inte riktigt vad man slipper för bevär?
Då är du lyckligt lottad, ditt hus har inte brunnit ner ännu heller va? varför har du kvar försäkringen?
Facket har varit bra, inget snack om det. Men varför man ska stödja den kolossen idag är ett mysterium.
Ta bort polisen och se vad som händer med vårt samhälle.
Jag tycker du borde engagera dig istället, vara med och påverka vad ditt förbund ska jobba med, istället för att använda energin till att sitta här och gnälla.
blev lustigt här i texten vet inte hur man ändrar så det blir vitt o blått om vartannat, och orkar inte klödda, gjorde det i fetstil, tror nog inte det är svårt att skilja på åsikterna ändå.
Vad utöver kollektivavtalet har facket att erbjuda?
Återigen jag debatterar inte hurvida facket är bra för en person som faktiskt använder sig av kollektivavtalet utan vad TS som Civilingenjör har för nytta av facket. En meriterad Civilingenjör sitter inte i samma position som en snickare eller industriarbetare när det kommer till löneförhandling.
Som faktiskt använder sig av avtalet? du menar att du inte använder dig av avtalet på en endaste punkt?
Vad vill du att facket ska erbjuda utöver kollektivavtalet(dvs schyssta villkor för alla) undrar jag?
Ignatius72
2010-05-24, 21:23
Ta bort polisen och se vad som händer med vårt samhälle.
Jag tycker du borde engagera dig istället, vara med och påverka vad ditt förbund ska jobba med, istället för att använda energin till att sitta här och gnälla.
Du kan inte jämföra polisen och facket. Var det inte du som pratade om att vara naiv??
Jag är inte det minsta intresserad av att engagera mig i facket-det är en organisation som behöver renoveras från grunden. Det skulle kunna vara bra men vägen dit är kantad av bekväma soffpotatisar som inte vill ha förändring och då ägnar jag hellre min energi till annat. Men vill man betala ca 6000 skattade kronor för att fackpamparna ska få direktörslöner och åka på "konferenser" så var så goda.
Såg nu att du skrivit mer. Jag förstår dina poänger, de är dock inte särskilt bra.
Du kan inte jämföra polisen och facket. Var det inte du som pratade om att vara naiv??
Jag är inte det minsta intresserad av att engagera mig i facket-det är en organisation som behöver renoveras från grunden. Det skulle kunna vara bra men vägen dit är kantad av bekväma soffpotatisar som inte vill ha förändring och då ägnar jag hellre min energi till annat. Men vill man betala ca 6000 skattade kronor för att fackpamparna ska få direktörslöner och åka på "konferenser" så var så goda.
Såg nu att du skrivit mer. Jag förstår dina poänger, de är dock inte särskilt bra.
Du får givetvis ha din egen uppfattning om saker och ting samt mina poänger, men du har allvarliga faktafel.
Främst var pengarna går till, tror du verkligen att man kan driva en organisation på det viset du beskriver? Det hoppas jag att alla som är läskunniga begriper att så inte är fallet.
Varför skulle jag sen inte kunna jämföra facket och polisen?
Kollektivavtal är lag! Facket ser till att den följs! var haltar jämförelsen?
Vi kommer antagligen aldrig att komma överens i denna fråga, det tror jag vi kan vara överens om.
Ja, historiskt kan nog många vara överens om att de har gjort mycket gott.
Själv gick jag ur facket för rätt många år sedan på den tiden jag var metallare. Den största anledningen var att det är en sådan jätteorganisation med så mycket penningkrävande kringverksamhet att det inte längre var försvarbart, men också för att jag blev ytterst arrogant behandlad när jag ställde en rak och enkel fråga om varför jag ska vara med. En uppläxning följde i stil med "du ska inte pissa på din historia" :)
Hade det varit en platt organisation som enbart sysslade med arbetsrätt, tvistlösning, löneförhandlingar osv hade jag inte haft något emot att fortsätta vara med.
Det blir ändå lite intressant om man tänker på vad som skulle hända om facket skulle upphöra med sin verksamhet. Vad hade hänt? Hade vi behållit dagens läge som något slags grundläge, eller hade vi gått tillbaka och fått det sämre, som att gå tillbaka lite i tiden?
Det blir ju bara spekulationer, men jag har ändå lite svårt att se att de är helt meningslösa, även i dessa tider.
Jag tror att masse7 är ett troll.
Du får givetvis ha din egen uppfattning om saker och ting samt mina poänger, men du har allvarliga faktafel.
Främst var pengarna går till, tror du verkligen att man kan driva en organisation på det viset du beskriver? Det hoppas jag att alla som är läskunniga begriper att så inte är fallet.
Varför skulle jag sen inte kunna jämföra facket och polisen?
Kollektivavtal är lag! Facket ser till att den följs! var haltar jämförelsen?
Vi kommer antagligen aldrig att komma överens i denna fråga, det tror jag vi kan vara överens om.
Runda slängar 14miljoner går till socialdemokraternas valrörelse, är det rimligt att medlemmars avgifter ska gå dit - även om de inte sympatiserar med dem? Borde det inte pengarna gå till medlemmarna istället?
Ser facket verkligen till att det följs? Jag fick en helt annan uppfattning i dokumentären om McD som var på tapeten väldigt nydligen.
Kopplingen facket och polisen är som sagt väldigt underlig, ser du företagsledarna som brottslingar?
Ignatius72
2010-05-25, 07:40
Jag tror att masse7 är ett troll.
Tyvärr så tror jag inte det. Retoriken från den kanten når ofta inte högre än så här.
Kopplingen facket och polisen är som sagt väldigt underlig, ser du företagsledarna som brottslingar?
Tror mer han menar att det är bra att det finns en motpart till arbetsgivarorganisationen. Tänk alliansen vs oppositionen, vad skulle hända om det bara fanns en part. Det är alltid bra med konstruktiv kritik och det tycker arbetsgivarna också, de flesta seriösa arbetsgivare tycker att fack är en bra samverkansform.
Men, om att vara medlem i fack eller inte. Jag håller med om att pengarna inte alltid används till det de borde användas till och att det finns utrymme för förbättring, men att man ska vara medlem och stödja facket tycker jag absolut. De har gjort och gör mycket för arbetstagarna. Det finns t.ex. inte någon lag som säger att du ska ha lön för att arbeta. Det är reglerat i avtal och om facken inte har tillräckligt många medlemmar kommer sannolikt dessa avtal att brytas upp. Visst, lön för att arbeta får man säkerligen ändå, ingen vill arbeta utan lön. Men man kan räkna med att arbeta med sämre villkor dvs lägre ob, sämre arbetstider, semester, föräldraledighet, försäkringar, sjukersättning, avtalspension osv..
Som enskild individ finns en tydligare direkt vinst av att vara med i akassan. Är man inte med i akassan får man inte heller något tillbaka. Är man inte medlem i facket gagnas man ändå av deras arbete, men det är dina arbetskamrater som bidrar och skapar bra arbetsvillkor för dig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.