Visa fullständig version : Varför bajsar fåglar på nytvättade bilar?
Pepparkakssmurfen
2010-05-22, 19:36
Jag tvättar min bil kanske 4-5 ggr/år,jag parkerar alltid i samma p-ruta.
När bilen är skitig får jag aldrig,aldrig fågelbajs på bilen, MEN när den är nytvättad kan man räkna timmarna innan den är nedbajsad.
Tvättade bilen igår kväll,skulle ut och köra idag och det är fågelbajs på vindrutan,fågelbajs på bakrutan och 4 stora bajsfläckar på taket,gaaah liksom.
Kan det vara så att en glänsande bil är lockande fåglarna,känns som att det måste finnas någon studie om det här?
Den var inte så sketen innan att du inte såg bajset? :D
Vem vill inte gå på en ren toa?:D
Pepparkakssmurfen
2010-05-22, 19:51
Den var inte så sketen innan att du inte såg bajset? :D
Alltså,jag är inte pedantisk med min nuvarande bil som jag varit med tidigare bilar,men får jag fågelbajs på lacken så ska den bort oavsett nedsmutsningsgrad på bilen,där går liksom gränsen för mig. Ingen bajs på min bil.
Har tvättat en bil förhand en gång, när jag var mindre.
När vi äntligen var klara gick vi in och åt.
Ni kan ju gissa vad som var på huven när vi kom ut igen.. :)
Ganymedes
2010-05-22, 19:56
Fåglar är någon slags hämnd från Herren. Jävla as.
victor_n
2010-05-22, 19:57
Det är fåglarnas sätt att ge tillbaka för att vi äter ägg. (för visso höns ägg)
shut teh face
2010-05-22, 20:01
Va glad att deras bajs är vitt och relativt oäckligt. Vore skillnad om de flög omkring människor och släppte riktiga slurpklumpar på bilarna!
fräter gött på lacken med. Hatar det, min volvo får ständigt tvättas!
victor_n
2010-05-22, 20:07
Är det inte Skaran (stavning) som bosätter sig på öarna i skärgården och "bajsar ihjäl" träden på dom?
Jens.Andersson
2010-05-22, 20:56
Jag vet inte om det är en myt men jag har hört att färgen på bilen spelar roll. Röda bilar ska vara mest utsatta.
Hahahah dagens garv!
Jag vet inte om det är en myt men jag har hört att färgen på bilen spelar roll. Röda bilar ska vara mest utsatta.
Kan mycket väl stämma...
Min bil är rödmetallic vilket innebär att den "glänser" när den är nytvättad...o det dröjer inte många minuter innan den är "nylackad" med en massa fågelskit!
Vet inte om det stämmer, men blänkande saker ses tydligen inte som helt igenom "snälla" om man ser saken genom fåglars ögon...
Finns inga som helst bevis för att det jag skriver är sant...men jag har läst det på internet...!
*bs*
Scratch89
2010-05-22, 22:50
Skitkul fakta: Fåglars avföring är varken kiss eller bajs, utan snarare något mellanting, då de har helt annorlunda tarm- och avföringssystem. De har bara ett utgångshål.
Skitkul fakta: Fåglars avföring är varken kiss eller bajs, utan snarare något mellanting, då de har helt annorlunda tarm- och avföringssystem. De har bara ett utgångshål.
Har för mig att det är ammoniak i fågelskit också, fast det kanske bara gällde mås-skit som är helt kritvit.
Ifall detta ska förekomma som ett beteende krävs det att det historiskt ska ha varit fördelaktigt för fåglarna att släppa sin avföring på renare ytor. I så fall har vi fått en evolution åt fåglar som bajsar över rena ytor.
Har mycket svårt att se detta naturliga urval som möjligt.
Är det inte Skaran (stavning) som bosätter sig på öarna i skärgården och "bajsar ihjäl" träden på dom?
Storskarv? *jorgen*
http://www.falknatur.se/images/Storskarv3398.jpg
Stämmer att de "bajsar ihjäl" träd. De lever i kolonier, alltså typ som i flerfamiljshus, och skiter rätt ut från boet. Skiten fräter sedan sönder träden, och efter ett tag är alla boträd kala och döda. I Hjälmaren bl a finns hela småöar där alla träd dött bajsdöden. Vidare tycker de om fisk väldigt mycket, det är till och med det enda de äter. De plockar till och med fisk ur nät. Detta olyckliga födoval är till stort förtret för yrkesfiskare, som ju som alla vet har förtur på Moder Naturs gåvor, då de inte kan gå på a-kassa eller söka andra jobb som normalt folk. Vad värre är för de stackars yrkesfiskarna är denna fågel som för bara ett par decennier sedan inte häckade i insjöar på stark expansion, och har nu många kolonier i våra största sjöar. Äggprickning (man sticker hål på äggen) bedrivs för att hålla beståndet i schack.
Här är en annan trevlig bajsfågel.
http://www.sofnet.org/bildarkiv/sofbilder/veckofagel/bjorktrast.jpg
Björktrasten är en art som ofta bajsar på bilar. Det gör den för att jävlas. Enbart. De är så faktiskt så illvilliga att de i flock nyttjar sina fekalier som försvarsvapen, och de är dödligt pricksäkra. En gång fick jag duscha en av våra katter efter att den tydligen lyckats reta upp en flock björktrastar. Stackaren var fullständigt nedskiten, och det är inte roligt att få bort på en långhårig katt som dessutom river och skriker som en galning vid vattenkontakt. Jag har även varit med och duschat av en sparvhök som fallit offer för en störtbombande trastflock. Stackaren kunde knappt röra sig, än mindre flyga innan han fått en dusch. Den större delen av året flocklevande björktrasten utnyttjar alltså detta som försvar mot rovdjur, och mobbar besinningslöst alla katter, rävar och rovfåglar och ugglor som kommer i deras väg. Till och med människor kan falla offer för deras perversa bajsfetischism.
En annan rolig anekdot om bajs och fåglars långsinthet handlar om en stackars man som en sommar ringmärkte måsar, närmare bestämt måsarnas ungar. Det går till så att man kliver in i måskolonin varpå alla vuxna måsar lyfter och kretsar runt och skränar. Ungarna kan ju inte flyga, utan trycker sig mot marken och försöker att inte synas. Man plockar upp en unge i taget, och klämmer på en märkring runt ena benet. Mamma och pappa mås med flock är inte roade över detta tilltag. Hans bil stod parkerad bredvid, och blev störtbombad. När han nästa sommar åkte ut till den lokal där han sommaren innan märkt måsar blev bilen omedelbart attackerad av bajsnödiga måsar, som mycket väl kände igen den :) (They know what you did last summer)
Rena bilar är ett brott mot naturens ordning !!
Upptaget
2010-05-23, 00:13
Läste för längesedan att anledning till att fåglar skiter på nytvättade bilar är för att, fåglarna vill/helst skita i vattnet som dom identifierar med blänkade från solen, så när den nytvättade bilen står där och blänker så kommer de korkade fåglarna och tror att det är vatten så släpper dom skiten på bilen..
Om det stämmer eller ej vet jag dock inte :P
Kloaköppning ja. Betyder även att de inte har snopp. Förutom andliknande fåglar och några till.
The Swan- the biggest dick that takes to the sky by his own.
Observerade en gång en mycket intressant sak för denna tråd!
Min vän hade undulater. En gång satt vi och målade fodral till CD-skivor och den ena undulaten flög omkring i rummet. När den såg den blänkande CD-skivan ligga på bordet blev den väldigt intresserad av denna, inte i den mån att den ville sitta och titta på sig själv, som undulater gärna vill, utan undulaten ville tvunget bajsa på den! Flera gånger! Vi flyttade CD-skivan men han följde efter och släppte sina laddningar på den!
Ifall detta ska förekomma som ett beteende krävs det att det historiskt ska ha varit fördelaktigt för fåglarna att släppa sin avföring på renare ytor. I så fall har vi fått en evolution åt fåglar som bajsar över rena ytor.
Alla beteenden är inte evolutionärt fördelaktiga, det räcker med evolutionärt gångbara (minskar inte chansen för att föra vidare sin arvsmassa).
Att bajsa på rena ytor är förmodligen ingen nackdel om man vill föra vidare sina gener.
kalle_banan
2010-05-23, 15:02
Jag tror inte att fåglar kan skilja på rena och smutsiga ytor utan jag tror mer på Upptagets teori om att fåglar vill skita på blänkande ytor för att det liknar/är vatten.
Sensmoral, måla bilen med husfärg.
Observerade en gång en mycket intressant sak för denna tråd!
Min vän hade undulater. En gång satt vi och målade fodral till CD-skivor och den ena undulaten flög omkring i rummet. När den såg den blänkande CD-skivan ligga på bordet blev den väldigt intresserad av denna, inte i den mån att den ville sitta och titta på sig själv, som undulater gärna vill, utan undulaten ville tvunget bajsa på den! Flera gånger! Vi flyttade CD-skivan men han följde efter och släppte sina laddningar på den!
Hum... Det dar ar faktiskt intressant om det fungerar. Har en kompis som har en undulat, och kan ju erkanna att det ar lite segt nar den bajsar pa en. Ifall man kan losa bajsproblemet genom att lagga nagra blanka cd-skivor i nagot horn och pa sa satt fa undulaten att bajsa dar och inte i ens har etc sa skulle det vara riktigt nice :)
Ska tipsa min kompis och se om det fungerar:D
Alla beteenden är inte evolutionärt fördelaktiga, det räcker med evolutionärt gångbara (minskar inte chansen för att föra vidare sin arvsmassa).
Att bajsa på rena ytor är förmodligen ingen nackdel om man vill föra vidare sina gener.
Förutom att ifall det varken är en nackdel eller en fördel för fågeln så kommer inte den gemene fågeln ha det här beteendet.
Andra naturliga urval kommer skapa evolution och på sikt kommer neutrala beteenden således försvinna.
Svaret är enkelt: Nytvättade bilar bländar fåglar när de flyger runt i luften.
Pepparkakssmurfen
2010-05-23, 19:29
Hmm, så om man vill slippa fågelbajs så ska man filma/måla bilen i mattsvart?
http://www.bilsport.se/bildarkiv/29/46ee65de62cd8.jpg
Hmm, så om man vill slippa fågelbajs så ska man filma/måla bilen i mattsvart?
Korrekt. Jag rollar din bil för en dunk HB och en dosa General lös.
David Brent
2010-05-23, 20:16
Hum... Det dar ar faktiskt intressant om det fungerar. Har en kompis som har en undulat, och kan ju erkanna att det ar lite segt nar den bajsar pa en. Ifall man kan losa bajsproblemet genom att lagga nagra blanka cd-skivor i nagot horn och pa sa satt fa undulaten att bajsa dar och inte i ens har etc sa skulle det vara riktigt nice :)
Ska tipsa min kompis och se om det fungerar:D
Varför vill man ha en sådan varelse inomhus? ;)
Pepparkakssmurfen
2010-05-23, 21:42
Korrekt. Jag rollar din bil för en dunk HB och en dosa General lös.
Deal.
Jag PM:ar Reg. Nr. samt var bilen står parkerad,kan du rolla den nattetid?
:)
Deal.
Jag PM:ar Reg. Nr. samt var bilen står parkerad,kan du rolla den nattetid?
:)
Fixar det, lägg nycklarna i bagaget.
Jag fick en rejäl laddning i huvvet förra veckan av en fiskmås när jag var ute och promenerade. Det skjuts för lite.
Jag fick en rejäl laddning i huvvet förra veckan av en fiskmås när jag var ute och promenerade. Det skjuts för lite.
Usch, de där fågeljävlarna är bra jobbiga ibland.
Fick en gång en redig måsbomb i pannan som rann ned längs ansiktet när jag satt och käkade midsommarlunch ute i skärgården när jag var liten :/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.