Visa fullständig version : Vända på dygnet, exakt hur dumt är det?
Fick en (enl mig) strålande idé.. i sommar om det är fint väder och jag har barnlediga veckor, överväger jag att sova säg 12-20 de veckorna. Hur dumt är det?
Kommer ju få sol den tiden varannan vecka, känns som att jag vill ha nåt kul att se fram emot och idén fick mig att se ut såhär eftersom jag hatar sommardagar men resten av dygnet är ju helt ok! :thumbup: Liksom, det bästa av två världar! (och ja, jag kan alltid sova om jag lägger mig ner, en talang eller otyg beroende på).
Och som sagt, är ju bara en begränsad period? Vad tror ni? *popcorn*
Jag har provat det i några veckor, fast under vintern, så man märkte inte riktigt av det på solens position.
Det var jävligt skönt att gå till gymmet vid 7 på morgonen, men det var väl den enda fördelen.
Källa på det? :MrT:
Det finns väl rätt tydliga indikationer på att skiftarbete och nattarbete är mindre lyckat ur hälsosynvinkel. Jag vet att det har varit uppe förr; kolla i kostforumet är nog ett bra tips.
Gör't! Då kan du stanna uppe å nattuggla med mig in på småtimmarna :thumbup:
Pudzianovski
2010-05-22, 19:06
Vi vände dygnet när jag gjorde lumpen. Det var sjukt skönt. Mådde bra som fan. Men när vi skulle öva o grejer på natten var jag iof rätt trött.
Det finns väl rätt tydliga indikationer på att skiftarbete och nattarbete är mindre lyckat ur hälsosynvinkel. Jag vet att det har varit uppe förr; kolla i kostforumet är nog ett bra tips.
Vet att det är dumt, men tänkte på just att det på en skala var 7/10 "dumt".. Tanken gjorde mig glad iaf, och är som sagt semestern varannan vecka typ. Kan ju testa ett par dygn å se kanske.. tanken gör mig glad!
:thumbup: (Har ngn tröttat på att jag blivit skalman och lägger mig 23? :P)
7/10 är inte så farligt. Det är ju inte så att det är 8/10 eller något sådant.
eternallord
2010-05-22, 20:25
Jag är nyfiken på den här frågan, man har ju hört det många gånger förr. Finns det några belägg i dessa studier för att de negativa effekterna på hälsan beror på dygnsvändningen direkt, eller är det indirekta saker som sämre mat/träningsrutiner som konsekvens av dygnsvändingen som skadar hälsan?
Eddie Vedder
2010-05-22, 20:28
Jag är nyfiken på den här frågan, man har ju hört det många gånger förr. Finns det några belägg i dessa studier för att de negativa effekterna på hälsan beror på dygnsvändningen direkt, eller är det indirekta saker som sämre mat/träningsrutiner som konsekvens av dygnsvändingen som skadar hälsan?
Även såna faktorer diskuteras såklart. Jag har läst många studier om det och visst tar man hänsyn till såna faktorer men försöker kontrollera för dem så gott det går.
Och om vi säger såhär; har du "dåliga vanor" men en korrekt dygnsrytm kanske samma dåliga vanor gör ännu mer skada om dygnsrytmen är totalt rubbad.
eternallord
2010-05-22, 20:31
Även såna faktorer diskuteras såklart. Jag har läst många studier om det och visst tar man hänsyn till såna faktorer men försöker kontrollera för dem så gott det går.
Och om vi säger såhär; har du "dåliga vanor" men en korrekt dygnsrytm kanske samma dåliga vanor gör ännu mer skada om dygnsrytmen är totalt rubbad.
Men hur ser det då ut om man har bra vanor trots inkorrekt dygnsrytm? Påverkas hälsan ändå och om ja, är det mätbara eller märkbara skillnader?
Eddie Vedder
2010-05-22, 20:33
Påverkas hälsan ändå och om ja, är det mätbara eller märkbara skillnader?
Samma princip. Med stor sannolikhet är faktorn dygnsrytm en faktor som påverkar och två identiska livsstilar men där den ena har rubbad dygnsrytm lär vara till nackdel för den senare.
Men det utesluter ju inte på något vis att man är frisk som en nötkärna och vältränad trots nattjobb t.ex.
Lellan din noob, har du aldrig vänt på dygnet förut? :P
Lellan din noob, har du aldrig vänt på dygnet förut? :P
Inte setat med kalendern och planerat in semestern med såna dygn iaf, näe.. :D
Jobbat vaken natt osv har jag ju gjort.
Jag tror att olika personer klarar något sådant olika bra, därför känns det svårt att säga exakt hur dumt det är. Gör det om du vill, du kommer ju förmodligen knappast lida någon allvarligare skada och om du inte mår bra av det får du väl helt enkelt vända rätt på dygnet igen.
Testa tycker jag. Det är ju inte som att du ska ändra på rutiner för resten av livet, så det känns löjligt att folk börjar diskutera de effekter på hälsan som detta kan ha. Fast det är ju Kolo trots allt. :)
Riktigt fuskigt att du bara kan lägga dig och somna när som helst (förutsatt att du är aningen trött antar jag). Själv skulle jag ha stora problem att somna kl 12 på dagen hur trött jag än var.
Är det rymten dag/natt som spökar eller bara att tiden blir fel?
För tänk om Lellan åker en annan plats på jorden varannan vecka med tidskillnad 7-8 timmar. Skulle hon påverkas av det också?
Är det rymten dag/natt som spökar eller bara att tiden blir fel?
För tänk om Lellan åker en annan plats på jorden varannan vecka med tidskillnad 7-8 timmar. Skulle hon påverkas av det också?
Jag tycker det är av största vikt att vi utreder detta. Pma för kontouppgifter, vad kan dylikt upplägg resultera i på en 5 v semester? (obs, inte till soliga ställen, det är liksom grunden till tråden att jag vill slippa den)
Låt oss gå till botten med detta! :thumbup:
jobbade natt efter studenten i 2 mån. sov från 08.00 till 16.00. avvek inte en sekund från det, då det skulle innebära problem. försök att, när du väl bestämt dig för tiden, att inte avvika utan somna och vakna samma tid hela tiden. veckan då du ska vända tillbaka kommer ud gå runt som en zombie men men..
http://www.webwombat.com.au/lifestyle/fashion_beauty/images/ana-barros-3.jpg
hon håller med.
Samma princip. Med stor sannolikhet är faktorn dygnsrytm en faktor som påverkar och två identiska livsstilar men där den ena har rubbad dygnsrytm lär vara till nackdel för den senare.
Men det utesluter ju inte på något vis att man är frisk som en nötkärna och vältränad trots nattjobb t.ex.
Omvänt har det ju faktiskt konstaterats att vi alla som individer har olika dygnsrytm. För en del är det "rätt" att sova mellan 3 och 10, och för andra är det lika rätt att sova mellan kl 20 och 3. Och de flesta befinner sig någonstans däremellan. Men i de flesta fall kräver jobb och samhället att vi allihop som jobbar eller studerar går upp ungefär samma tid på morgonen. De individer som har en senare dygnsrytm borde ju med tiden drabbas av symptom på sömndepression, och likadant finns det människor som är sjukt kvällströtta och lider utav det.
Vända dygnet är katabolt och fetmabildande.
Dessutom blir sömnen sämre.
filmjölk
2010-05-22, 23:16
eftersom du byter tillbaks varannan vecka kommer det att vara svårt, du kommer att vara svintrött varje byte, i säkert 2 dygn, kommer inte bli människa förrän fram på onsdagen (om du bytre dygnrytm varje måndag)
Jag har jobbat natt i snart tio år år (21-07 och 16-08) och det är alltid jobbigt att ställa om, är man alltid uppe på natten funkar det, är man alltid uppe på dan funkar det också, men när man skiftar blir man knasig.
kan du inte göra så att du tar en siesta på dagen? så som de gör i varmare länder :P så är det okej att vara uppe lite senare och njuta av natten, efterssom du får ihop till din sömn ändå då. En siesta eller powernap mitt på dagen i allmänhet kan väl bara vara av godo tror jag :thumbup:
Gabriel Forslund
2010-05-23, 00:05
Vända dygnet är katabolt och fetmabildande.
Dessutom blir sömnen sämre.
Menar du själva processen då man vänder på dygnet och har rubbade sovvanor under en kort period(några dagar)?
Eller menar du hela grejen med att sova från 12-20?
shadowfire
2010-05-23, 02:07
ännu en person som bör ändra dygnsrytmen till det mer hälsosamma ;)
Jag tycker det är av största vikt att vi utreder detta. Pma för kontouppgifter, vad kan dylikt upplägg resultera i på en 5 v semester? (obs, inte till soliga ställen, det är liksom grunden till tråden att jag vill slippa den)
Låt oss gå till botten med detta! :thumbup:
Slog mig först stunden efter jag skrev att teststudien har del svagheter:
1) Dyrt
2) Åka 8 timmar åt vardera håll resultaterar nog i sol under sommaren oavsett :)
Alternativet att testa är ju att Du får krypa ner i en ubåt som tar dig åt någon åt hållen där du varken vet om sol, tid eller om barnen är vakna eller ej :)
Har sovit sjukt mkt 8-17 nu i vår, då jag skiter i så gott som alla föreläsningar. Tycker det är skönast att gå o lägga sig när solen håller på att gå upp, om jag ska vara ärlig. Har aldrig märkt själv att jag mår sämre av olika dygnsrytmer, och då har jag haft alla möjliga tänkbara dygnsrytmer.
Det är ju också en fråga om hur lång tid det rör sig om. Skiftarbetesdiskussionen rör ju för det mesat folk som jobbat skift (eller natt) under långa perioder, typ ett helt arbetsliv. Att sova på dagen och vara uppe på natten under sex veckors semester (eller vad det kan röra sig om) dör man inte av. Däremot skulle jag fortfarande säga att det inte är speciellt bra.
kan du inte göra så att du tar en siesta på dagen? så som de gör i varmare länder :P så är det okej att vara uppe lite senare och njuta av natten, efterssom du får ihop till din sömn ändå då. En siesta eller powernap mitt på dagen i allmänhet kan väl bara vara av godo tror jag :thumbup:
Siesta låter bra! Och så kom jag på: det är MIN semester.. om jag vill ligga inne och pilla navel med fläkt på, kommer jag göra det. Kanske inte behövs så drastiska åtgärder ändå, som jag tänkte först.. *jorgen* Var så jobbigt med värmen igår bara, att det är ett under att jag kunde tänka nåt öht, och den tanken var tröstande.. :D
Det är ju också en fråga om hur lång tid det rör sig om. Skiftarbetesdiskussionen rör ju för det mesat folk som jobbat skift (eller natt) under långa perioder, typ ett helt arbetsliv. Att sova på dagen och vara uppe på natten under sex veckors semester (eller vad det kan röra sig om) dör man inte av. Däremot skulle jag fortfarande säga att det inte är speciellt bra.
5 veckor, och varannan vecka, är ju mamma och är ju inte helt dum i huvudet - utan när jag har sonen kommer jag leva som folk tänkte jag. Men frågan är hur mkt folk det blir av en om det är jobbiga övergångsperioder. Folk får respektera att jag är tillgänglig först när solen gett med sig lite bara, de veckor jag är barnledig. No big deal, behöver inte vara "allt el inget". Min semester ffs.. :D
Min semester ffs.. :D
Precis! Och siesta rockar fett! :hbang: Jag ääääääääääälskade mina siestor när jag bodde i Spanien. *cupid*
jobbade natt efter studenten i 2 mån. sov från 08.00 till 16.00. avvek inte en sekund från det, då det skulle innebära problem. försök att, när du väl bestämt dig för tiden, att inte avvika utan somna och vakna samma tid hela tiden. veckan då du ska vända tillbaka kommer ud gå runt som en zombie men men..
http://www.webwombat.com.au/lifestyle/fashion_beauty/images/ana-barros-3.jpg
hon håller med.
Jobbade natt i 6 månader förra året och det var sjukt jobbigt. Mådde riktigt jävla dåligt de dagarna man sov på dagen och när man väl gick tillbaks till vanligt var även det skit i några dagar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.