handdator

Visa fullständig version : Cardio: Inlines

mpersson
2010-05-22, 11:08
Är detta en underskattad cardio metod?
Har dock aldrig provat men är väldigt optimistisk för det är ju väldigt jävla mkt roligare än löpning ;)

Några som kör och kan ge tips?

mattilainen
2010-05-22, 11:29
klart det är bra sätt att både ha skoj och få bättre kondition. Gör det som är roligt så kommer du både få bättre kondis och ha roligare. Det är nog bättre för kondisen att få kämpa utan att man tänker att "Nu tar jag i" än att jogga dåligt och tänka "Fan vad tråkigt, jag drar hem nu".

Inlines kanske du kör i 2 - 3 timmar och joggar 30 min för det är så tråkigt. Vad tror du att du får ut mest av då?

nmanradnävna
2010-05-22, 11:44
Inlines är sjukt kul!! Ska snart damma av mina för att ta årets första åktur tänkte jag.
Men funderar från att gå ifrån streethockeystilen och köpa ett par med bättre rull i och en stabil klossbroms. Så man slipper antingen nöta ut hjulen när man bromsar eller vara orolig konstant i dom riktigt branta nedförsbackarna

Vad kör ni med?

joasimo
2010-05-22, 11:46
Jag åker inlines flera ggr i veckan, jag kör med ett par inlines som är som ett par hockeyrör, eftersom jag vill att det ska efterlikna hockeyn så mycket som möjligt.. riktig rolig cardio!
Sedan tar det väldigt bra på lår och rumpa, om man åker rätt.. och inte med spikraka ben.

Kensha
2010-05-22, 11:54
Jag och två vänner dammade av våra gamla aggressives som är inlines svar till skateboarden, i just detta syfte för att få ut lite mellanintensiv cardio från alla gymtimmar tillsammans. Dessa aggressive's är tyngre och glider lite skönare på asfalten.

Försöker dock hålla mig borta från rampen då ett brutet ben vore förödande för träningen. Dock trillade jag för två dagar sedan och sträckte troligtvis ut ryggen på något vis, nu strålar det enorm smärta i ryggraden när jag böjer mig framåt varpå det gör så himla ont så man blir helt invalid. Är det en början på ryggskott eller?

Dock är det så kul, jag och mina vänner kan utan tvekan glida runt i flera timmar bara för att det är så kul. Och då har man inte ens en tanke på att det har sina cardio-fördelar. Man är så fokuserad på att bara glida runt för att det är så himla kul!

mpersson
2010-05-22, 17:52
klart det är bra sätt att både ha skoj och få bättre kondition. Gör det som är roligt så kommer du både få bättre kondis och ha roligare. Det är nog bättre för kondisen att få kämpa utan att man tänker att "Nu tar jag i" än att jogga dåligt och tänka "Fan vad tråkigt, jag drar hem nu".

Inlines kanske du kör i 2 - 3 timmar och joggar 30 min för det är så tråkigt. Vad tror du att du får ut mest av då?

Nu menar jag ju typ 1mils åkande med eventuellt stavar men glömde skriva det. Klart de blir bättre på så sett är fullt medveten om att det aldrig går att ersätta löpning eller dylikt.
Var mest ute efter egna erfarenheter.

joasimo
2010-05-22, 21:29

Lycka till och hänga med i mitt tempo i 3timmar ;) Man behöver väl inte pyssla med söndagsåkning för att man åker inlines?

Crocker
2010-05-22, 21:53
Att följa pulsen under träning kan vara ett enkelt sätt att se hur ansträngande det är.

Maejn
2011-08-14, 21:17
Tänkte nog köpa mig ett par inlines. Korkat att komma på det såhär nu när säsongen precis är slut, men då kan man ju alltid hoppas på lite REA-priser :)

Var rekommenderas det att man köper ifrån? Vill gärna prova dom innan jag betalar för dom då mina storlekar ofta varieras beroende på märke. Vill gärna ha ett par sega inlines så man får kämpa lite mer. Tänkte nog även köra igång med stavar.

Tack för hjälpen! :)

mulliy
2011-08-14, 22:06
Tänkte nog köpa mig ett par inlines. Korkat att komma på det såhär nu när säsongen precis är slut, men då kan man ju alltid hoppas på lite REA-priser :)

Var rekommenderas det att man köper ifrån? Vill gärna prova dom innan jag betalar för dom då mina storlekar ofta varieras beroende på märke. Vill gärna ha ett par sega inlines så man får kämpa lite mer. Tänkte nog även köra igång med stavar.

Tack för hjälpen! :)

Där jag bor finns det värdelöst utbud i affärerna (Stadium, intersport osv har väldigt dåligt med inlines), så jag beställde mina på proskate.se. Bra utbud, bra priser och man kan skicka tillbaka dom gratis och få nya om du inte är nöjd.
Överlag brukar man säga att du ska köpa en storlek större på inlines än vad du brukar använda på skor. Jag köpte 43.5 och har 42.5 egentligen och de var bra i storleken.

lofito
2011-08-16, 06:29
Jag spelade hockey i många år i mina yngre dagar och min försäsongsträning bestod av till stor del inlines tillsammans med styrka och löpning utöver försäsongsträningen med laget. Måste säga att just då - i konditionssyfte och uthållighet gav inlinesen mig en stor fördel när vi senare gick på is. Jag kom alltid bland de 3 första när vi hade löpning på tid och när vi hade tester på is så gick det även bra där. Älskar att strosa runt omkring med inlinesen i city och bara åka omkring härliga soldagar, riktigt jävla gött!