Visa fullständig version : Får ni kämpa för varje jävla millimeter?
Robban35
2010-05-21, 22:10
Fan man kan bli less för mindre. Har kämpat med den här jävla "sporten" i åtta år snart. Fått lite resultat men absolut inget extraordinärt, var väll lite bitig ett tag enligt vissa men nu när jag deffat ner mig så har det mesta försvunnit tycker jag, volymen med :(
Jag får kämpa som en jävla gris för varje liten millimeter jag ska öka, och då menar jag kämpa med allt, för att få en minimal ökning så måste jag få allt att klaffa perfekt, maten, träningen, sömnen.. ja rubbet.
Min jävla skitkropp måste tränas fan 6 dagar i veckan året runt för att ge med sig lite och producera skitresultat i massa *grr*
Ok att jag har pissiga gener, det vet jag, men det knäcker när det kommer snubbar som får samma resultat på 1 år som jag fått på 8 år *cry*
Visst det är åldern och det men ändå..
Jävla skitsport.. nu har jag skrivit av mig lite.
Hur ser ditt träningsprogram ut? Vilka vikter använder du? Hur gammal är du? Hur lång är du? Hur mycket väger du? Vad är dina PB?
spoonchest
2010-05-21, 22:23
+1 på mikaelJ och en bild i dagsformstråden, tack.
Robban35
2010-05-21, 22:38
Hur ser ditt träningsprogram ut? Vilka vikter använder du? Hur gammal är du? Hur lång är du? Hur mycket väger du? Vad är dina PB?
Mitt senaste program var enligt följande:
Måndag: Bröst, Rygg, Mage
Tisdag: Axlar, Vader, Mage
Onsdag: Ben, Mage
Torsdag: Vila
Fredag: Armar
3-4 övningar per grupp, 3 set x 6 rep.
Exempel på vikter: Hantelcurl biceps 20-22 kg
Bänkpress 80 kg
Bröstpress hantlar 30 kg hantlar
Axelpress hantlar 26 kg hantlar
Personbäst har jag inte den blekaste om då jag aldig testat detta eller maxat.
Är 35, Väger ca 85 kg (en del mage), 1,69 cm.
Bild har jag ingen men får försöka fixa en.
Du kanske skulle satsa på att bli starkare till att börja med, istället för att jaga millimeter? Om du bänkar 80 kg på 3x6 med 85 kg@169 cm har du fortfarande mycket kvar du kan gå upp i styrka. Med styrka brukar storleken komma på köpet.
Jag undrar hur du tränat för att det skall ha tagit dig 8 år att nå dina nuvarande arbetsvikter. Du kanske skulle testa ett bättre program? T ex Stronglifts 5x5.
Robban35
2010-05-21, 22:45
Du kanske skulle satsa på att bli starkare till att börja med, istället för att jaga millimeter? Om du bänkar 80 kg på 3x6 med 85 kg@169 cm har du fortfarande mycket kvar du kan gå upp i styrka. Med styrka brukar storleken komma på köpet.
Jag undrar hur du tränat för att det skall ha tagit dig 8 år att nå dina nuvarande arbetsvikter. Du kanske skulle testa ett bättre program? T ex Stronglifts 5x5.
Aldrig sysslat mycket med bänk, kanske därför. Har testa olika program men nu blev jag nyfiken på detta du nämnde, var hittar jag det?
Aldrig sysslat mycket med bänk, kanske därför.
Jag menade alla arbetsvikter du listade. Det är svårt att säga något generellt eftersom du inte skriver vad för andra övningar du gör.
Basövningar är bra att basera sitt träningsprogram på.
Har testa olika program men nu blev jag nyfiken på detta du nämnde, var hittar jag det?
http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/
Starta en journal och sätt igång!
Robban35
2010-05-21, 22:47
Jag undrar hur du tränat för att det skall ha tagit dig 8 år att nå dina nuvarande arbetsvikter.
Sällan ökat i vikter, lätt att snöa in på vikterna eller öka lite.
Sällan ökat i vikter, lätt att snöa in på vikterna eller öka lite.
Där har du hemligheten. Progression är den viktigaste komponenten i styrketräning.
Ja du, blir du inte starkare på något sätt kommer du inte heller bli större.
Men jo, jag får kämpa som en gris för resultat. Men det är det jag gillar! Utmaningen och ständigt pressa sig högre!
sandery3
2010-05-21, 22:53
Om du känner att det inte har fungerat på en lång tid bör du definitivt byta upplägg. Enligt den forskning som finns kring styrketräning är det bättre att träna varje muskel 2 eller 3 gånger i veckan jämfört med 1 gång som i ditt upplägg.
Det kan också vara värt att försöka variera träningsformerna och på så vis "lura" kroppen. Exempelvis genom superset, forced reps, pyramider osv.
Progression är nummer ett i styrketräning.
Robban35
2010-05-21, 22:53
Tack för tipsen, ska ändra om lite nu.
Är 35, Väger ca 85 kg (en del mage), 1,69 cm.
Hur mycket är "en del" mage? Med tanke på din längd och vikt borde du ha en del muskler även om du är lite knubbig.
Med styrka brukar storleken komma på köpet.
Nej, det finns gott om exempel på folk som är ohemult starka utan att besitta någon imponerande massa. Anledningen är helt enkelt att det är betydligt mer än nybildandet av muskelprotein som gör en person stark, vilket också visas av att man brukar öka betydligt mer i basövningar än i isolationsövningar.
Robban35
2010-05-21, 23:09
Hur mycket är "en del" mage? Med tanke på din längd och vikt borde du ha en del muskler även om du är lite knubbig.
Inte så mycket mage, lite. Dock så finns det givetvis lite muskler då jag kört länge, dock på fel sätt tydligen. Men det ska ändras nu. Hur ser era program ut ni kör ?
Det finns alltid folk som når bättre resultat än en själv på kortare tid, sådant får man försöka tänka bort och ignorera.
Med handen på hjärtat, hur många av dessa åtta år har du tränat seriöst eller lagt ned lite tanke på ditt tränande?
Jag får intrycket av att du mest gått och gjort samma övningar med samma vikter år efter år. Basövningar verkar inte ha varit med överhuvudtaget, vilket är anmärkningsvärt.
Starting Strength och StrongLifts är bra introduktion till träning med basövningar!
Robban35
2010-05-21, 23:13
Jag får intrycket av att du mest gått och gjort samma övningar med samma vikter år efter år. Basövningar verkar inte ha varit med överhuvudtaget, vilket är anmärkningsvärt.
Jag kunde inte sagt det bättre själv, precis så är det faktiskt.
Tycker du ska läsa lite om periodisering - http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=12655
Inte så mycket mage, lite. Dock så finns det givetvis lite muskler då jag kört länge, dock på fel sätt tydligen. Men det ska ändras nu. Hur ser era program ut ni kör ?
Okej, då tycker jag det låter som att du byggt upp en rätt schysst fysik. 85Kg på 169cm är inte dåligt om man inte är fet.
Jag har egentligen inte så mycket att tillföra, vet inte vad som skulle kunna hjälpa dig. Har du provat vila ett par veckor och sen gå på mindre träningsdos ett tag? Kanske behöver en period av återhämtning för att komma på banan igen.
Kim Jong Il
2010-05-21, 23:36
Nej, det finns gott om exempel på folk som är ohemult starka utan att besitta någon imponerande massa. Anledningen är helt enkelt att det är betydligt mer än nybildandet av muskelprotein som gör en person stark, vilket också visas av att man brukar öka betydligt mer i basövningar än i isolationsövningar.
"Nej"? Det brukar alltså inte komma muskler med styrka?
young_george
2010-05-21, 23:37
Okej, då tycker jag det låter som att du byggt upp en rätt schysst fysik. 85Kg på 169cm är inte dåligt om man inte är fet.
Jag har egentligen inte så mycket att tillföra, vet inte vad som skulle kunna hjälpa dig. Har du provat vila ett par veckor och sen gå på mindre träningsdos ett tag? Kanske behöver en period av återhämtning för att komma på banan igen.
Om killen har kört i 8 år tror jag knappast det är viloveckan som behövs.
Snarare ett vettigt träningsupplägg och progressiva viktökningar.
young_george
2010-05-21, 23:38
Var det det han skrev? Så läste inte jag det.
Om du inte anstränger dig att att missuppfatta förstår du nog att han menade att muskelmassa och styrka inte är synonymer.
Kim Jong Il
2010-05-21, 23:41
Men Mikaelj skrev klart och tydligt "Med styrka brukar storleken komma på köpet.". Yes svarade "Nej, det finns gott om exempel på folk som är ohemult starka utan att besitta någon imponerande massa.".
young_george
2010-05-21, 23:42
Men Mikaelj skrev klart och tydligt "Med styrka brukar storleken komma på köpet.". Yes svarade "Nej, det finns gott om exempel på folk som är ohemult starka utan att besitta någon imponerande massa.".
Du har rätt ser jag nu. Jag tar tillbaka det jag skrev och får ödmjukast be om ursäkt för mitt påhopp även om jag kvarhåller att det antagligen var det Yes menade, men från och med nu ska jag låta honom tala för sig själv :)
Fredrik_S
2010-05-21, 23:47
Du verkar träna på relativt låga vikter och få repetitioner och du tränar bara musklerna en gång i veckan. Tror det skulle hjälpa dig att ha en träningsfrekvens på 2 gnr i veckan per muskelgrupp. Det är först när musklerna blivit väl utvecklade och ens träning har väldigt stor total volym som det kan finnas poäng med att vila så många dagar i sträck.
Desutom är progression inom något av följande (högre vikter, fler set, kortare vila mellan set, fler reps) extremt viktigt om man kör fast och känner att ingenting händer.
Kim Jong Il
2010-05-21, 23:47
ag tar tillbaka det jag skrev och får ödmjukast be om ursäkt för mitt påhopp
Det är lugnt. Jag brukar också ta varje chans att förlöjliga folk när jag vet att de inte har en chans att göra motstånd utan att få en hel drös med blodtörstiga psykopater efter sig.
låter som du äter och/eller tränar för dåligt. mina tips skulle vara att:
skippa alla kabelövningar, flyes och sånt skit.. kör basövningarna och försök bli stark. du reppar på 80kg i bänk idag. den dagen du reppar på 120 så kommer du vara större. inge snack om saken..
oavsett va ditt proteinintag är nu, öka de.
släng måttbandet och börja föra träningsdagbok som du tar med dig till gymmet. och du ska varje pass lyfta tyngre eller mer reps än förra gången
Precis. Sambandet är långt ifrån linjärt.
Om killen har kört i 8 år tror jag knappast det är viloveckan som behövs.
Snarare ett vettigt träningsupplägg och progressiva viktökningar.
Beror på hur han tränat. Har han hela tiden kämpat för varje millimeter kan det hjälpa att backa lite. Styrkan i förhållande till storleken kan vara ett tecken på det.
Tycker det verkar som du kanske har ganska mycket muskler. Det enda felet du gör som jag kan se det är att du kör för "tungt". Varför bara 6 reps? Om du vill ha volym alltså. Varken hackat eller malet för dig. Inte tillräckligt få reps för att bli riktigt stark. Inte tillräckligt många reps för att bli riktigt grov.
Fler faktorer än så som spelar in men detta är en början.
Mvh
Kim Jong Il
2010-05-22, 10:03
Precis. Sambandet är långt ifrån linjärt..
Men med styrka kommer ofta muskler, oavsett om du vill eller inte.
Notera "brukar". Nervsystemsinbaning för att utnyttja det du har, muskler för att nervsystemet skall ha något att aktivera.
Om du inte specifikt tränar SL i smurfviktklass utan istället ett vettigt 5x5-program får du bäde och, även om du säkerligen kan få ett ännu bättre hypertrofiresultat av något annat upplägg. StrongLifts var bara ett exempel, eftersom jag inte känner till något annat program jag vet fungerar.
Gå in för din träning till 100% så kommer du att öka. Längd ner tid, tanke och energi på det. Lätt att bli slö och bara slentrianträna för sakens skull, been there done that.
Jämför dig inte med andra, alla har olika förutsättningar att bygga. Jag själv anser mig ha svårt för det, men när jag väl ger mig in i det så växer jag.
Är du fet - deffa ner dig till en schysst form och sen utgår du därifrån. Lägg dig på ett stabilt energiintag med ett lagomt överskott. Det är roligare att se sig i spegeln när man är i bra form.
just my two cents
Så länge jag äter och tränar ordentligt och varierar mig så växer jag!
I början av sin träningskarriär behövs det inte många rätt för att kilona ska lastas på...
Trådskaparen har passerat den tiden och nu måste det klaffa.
I början av sin träningskarriär behövs det inte många rätt för att kilona ska lastas på...
Trådskaparen har passerat den tiden och nu måste det klaffa.
Vad som är början av ens träningskarriär definieras inte av hur många år man tränat. Har du inte nått längre än TS är du nog fortfarande en nybörjare vad gäller muskelökningshastigheten...
Vad som är början av ens träningskarriär definieras inte av hur många år man tränat. Har du inte nått längre än TS är du nog fortfarande en nybörjare vad gäller muskelökningshastigheten...
Det är iaf inte direkt ovanligt att vem som helst ökar rätt bra de första två åren. Tyvärr tar det sen stopp för de allra flesta. Jag själv ingår i den kategorin. Jag lyfte tyngre och tyngre men ökade inte alls min volym.
Men en sak måste du väl iaf hålla med mig om, bodybuilders är väl i allmänhet grövre än styrkelyftare?
Det är iaf inte direkt ovanligt att vem som helst ökar rätt bra de första två åren. Tyvärr tar det sen stopp för de allra flesta. Jag själv ingår i den kategorin. Jag lyfte tyngre och tyngre men ökade inte alls min volym.
Det är jag helt med på, och argumenterar inte emot. Men TS är inte ens särskilt stark :-) Jag får intrycket av att det finns mycket kvar att ta på av nybörjarökningarna.
Men en sak måste du väl iaf hålla med mig om. Bodybuilders är väl i allmänhet grövre än styrkelyftare?
Jess!
Det är jag helt med på, och argumenterar inte emot. Men TS är inte ens särskilt stark :-) Jag får intrycket av att det finns mycket kvar att ta på av nybörjarökningarna.
Jess!
Gällandes styrkan får vi räkna in att han inte är speciellt storväxt heller. Han kanske lyfter väldigt kontrollerat också. Det kan också vara en blandning av det vi fiskar efter. Han kanske bör "kriga" lite mer. Här kan jag nappa på vad du menar med att det finns mer att hämta.
Fast kollar vi hans vikt/längd verkar han ha passerat nybörjarstadiet en hel del. Nu har jag inte sett vilken form han är i men...
Betänk iaf det här. Jag kan nog en bra dag, med SL-teknik, göra iaf 120x10 i bänkpress. När jag kör bänk gör jag dock en pricksäker byggarbänk och klarar då bara i runda slängar 80x10. Är jag då svagare den dagen jag kör byggning än den dagen jag kör SL?
Är inte detta intressant? :)
Mvh
Men en sak måste du väl iaf hålla med mig om, bodybuilders är väl i allmänhet grövre än styrkelyftare?
Mm, men beror det främst på träningsmetoderna eller på att byggare strävar efter en komplett fysik utan något som släpar och att styrkelyftare skiter i sådant bara vikten i de tre stora är tung? Lite av varje, skulle min högst okvalificerade gissning vara. Pratar vi förresten rena byggare vs rena styrkelyftare? Pratar vi smutsiga saker så skulle jag gissa att där skiljer sig en del mellan lyftare och byggare som kanske gör skillnaden ännu större.
Sant, men bara till en viss gräns. Blir man tillräckligt mycket starkare så kommer man även att bli större vare sig man vill eller inte. Jag antar att det beror lite på vad man anser är ohemult starkt, det finns väldigt få personer som bänkar 200+, böjer 250+ och markar 300+ utan att vara rent ut sagt skitstora. Nu tog jag väl kanske i lite i överkant med siffrorna men du fattar säkert vad jag menar i alla fall. Om jag sansar mig lite och säger som så, att om en person ökar med 30kg i både böj, bänk och mark, nog fan blir han i de allra flesta fallen större?
Man behöver inte alltid bli större för att bli starkare och att fokusera på styrka är kanske inte alltid det bästa sättet att bli större, men blir man tillräckligt mycket starkare så blir man även större. Kan vi enas om detta? Tror att till och med Robban kan gå med på det. ;)
Gå in för din träning till 100% så kommer du att öka.
Är det inte det han verkar göra nu? Eventuellt fokuserar han på fel saker. Någonting i träningen eller kosten är förmodligen fel (för lite mat eller för lite protein eller båda delar).
Jag tror också att ett vettigt schema med basövningar och fokus på styrka hade gjort honom gott. T ex stronglifts som någon nämnde tidigare.
mpersson
2010-05-22, 11:26
Ligger du alltid på 6 rep är det inte konstigt du stannar på en nivå. Variera, prova ett styrkeprogram, kör högrep, kör ettor ja kör allt, fast i perioder.
Betänk iaf det här. Jag kan nog en bra dag, med SL-teknik, göra iaf 120x10 i bänkpress. När jag kör bänk gör jag dock en pricksäker byggarbänk och klarar då bara i runda slängar 80x10. Är jag då svagare den dagen jag kör byggning än den dagen jag kör SL?
Mvh
Men byggarbänk och SL bänk är ju så olika att det knappt är värt att jämföra. Nästan som att jämföra stångrodd med bicepscurl!
Av ren nyfikenhet måste jag fråga dig hur mycket du har ökat i bänk det senaste året, inom det repsomfång och med det utförandet som du kör byggarbänk? Jag misstänker att du har blivit en smula starkare trots att du främst tränar för massa. Annars får du byta nickname, Stor-Coleman var ju faktiskt en väldigt stark byggare. :P
Skämt åsido så förstår jag varför du inte lägger så stor fokus på att bli starkare och jag tror att du gör rätt i att inte stirra dig blind på det. Kul att hugga lite ibland bara.
Gällandes styrkan får vi räkna in att han inte är speciellt storväxt heller. Han kanske lyfter väldigt kontrollerat också. Det kan också vara en blandning av det vi fiskar efter. Han kanske bör "kriga" lite mer. Här kan jag nappa på vad du menar med att det finns mer att hämta.
Det stod slentrianvikter, vilket jag tolkar som att ökningarna sker rätt sällan. Utan progression i någon form kommer du ingenvart.
Fast kollar vi hans vikt/längd verkar han ha passerat nybörjarstadiet en hel del. Nu har jag inte sett vilken form han är i men...
"lite mage". Men 80 bänk på 10 rep översätts ändå inte till några fantastiska siffror, och på den längden borde du ha rejält med muskler för att vara i någorlunda form på 85 kg.
Givetvis inte. Längre TUT, större ROM, rep- och setvila påverkar naturligtvis. Jag tror ändå att TS verkar ha mycket kvar att ösa ur, såvida inte alla reps körs med en TUT på 20 sekunder eller nå't.
Jodå. Kikat på Myo-reps?
skippa alla kabelövningar, flyes och sånt skit.. kör basövningarna och försök bli stark. du reppar på 80kg i bänk idag. den dagen du reppar på 120 så kommer du vara större. inge snack om saken..
släng måttbandet och börja föra träningsdagbok som du tar med dig till gymmet. och du ska varje pass lyfta tyngre eller mer reps än förra gången
+1
Bra skrivet Mapa, jag håller med till 100%
:)Men byggarbänk och SL bänk är ju så olika att det knappt är värt att jämföra. Nästan som att jämföra stångrodd med bicepscurl!
Av ren nyfikenhet måste jag fråga dig hur mycket du har ökat i bänk det senaste året, inom det repsomfång och med det utförandet som du kör byggarbänk? Jag misstänker att du har blivit en smula starkare trots att du främst tränar för massa. Annars får du byta nickname, Stor-Coleman var ju faktiskt en väldigt stark byggare. :P
Skämt åsido så förstår jag varför du inte lägger så stor fokus på att bli starkare och jag tror att du gör rätt i att inte stirra dig blind på det. Kul att hugga lite ibland bara.
Det jag är ute efter är att en vikt inte är en vikt, hahahah, jag är tjatig.
Utan progression kan man lika gärna lägga av. Man måste bli starkare i det man gör annars blir det inte ett skit!
Då jag började bana in byggarbänkutförandet för snart ett år sedan klev jag in på typ 40kg... Smågrabbarna på gymmet kollade underligt på mig. :)
När(observera att jag inte använder ordet om) jag kommer upp på 120kg med detta utförande kommer jag vara ordentligt grov i bröstet. Jag kommer dock anses som väldigt svag. Tills jag nervbanar in lite viktvana i ett par veckor och skickar upp 200kg då menar jag... :D
Det är skoj med dessa diskussioner! :)
mvh
mikaelj: Jag ska kolla Myo-reps det verkar intressant. ;)
Det har snackats om det i min journal också...
Mina reps räknas som snabba. Jag gör som Coleman. Jag sänker inte sakta eller så utan öser på. Jag rår inte mer för det...
siimon89
2010-05-22, 11:40
Min första tanke är att du tränar fel. Kör helkroppspass eller två-split och se hur det fungerar för dig.
Andra tanken är att du äter alldeles för lite. Hur ser kaloriintaget ut på ett ungefär?
:)
Det jag är ute efter är att en vikt inte är en vikt, hahahah, jag är tjatig.
Utan progression kan man lika gärna lägga av. Man måste bli starkare i det man gör annars blir det inte ett skit!
Jajamen, jag håller helt med på bägge punkterna.
Det är skoj med dessa diskussioner! :)
mvh
Ja visst är det. Saken är ju den att de som diskuterar oftast är överens om det mesta. Diskussionerna handlar mest om på vilka småsaker som vikten ska läggas.
Oavsett vad så behöver trådskaparen hitta ett utförande som gör att han går framåt i vad han lyfter. Om det är med byggarutförande eller styrkelyftsteknik spelar nog mindre roll i det här läget, bara vikterna går upp. Det han gör nu fungerar inte och han bör nog prova något han inte provat förut. Jag tolkar det som om där har varit brist på basövningar och fokus på styrka så varför inte testa detta?
Får kämpa för varje millimeter? Det skojar du inte om, känns som om jag har fler pass där jag efteråt får ligga och gråta i duschen än tvärtom (Gråta på passet? :confused:) dvs inte gråta.
Testa att byt program. Jag körde efter alla andras regler i sju år med minimala resultat (Dock, jag åt inte alls tillräckligt mycket fyra av dem åren, så det ursäktar väl en del för de scheman som jag använde), sedan bytte jag runt lite, testade en del olika.
Det tog faktiskt ytterliggare 2 ½ år innan jag hittade vilka regler jag skulle bryta mot (t.o.m utförandena fick jag lägga om otroligt mycket) och började köra ett två split där jag tränade två dagar, var ledig två dagar, tränade två dagar. Nu mår jag bättre än på fruktansvärt länge och har börjat få mer ren muskelmassa än jag fått tidigare.
Point is, det gäller att hitta sin egen nisch, och vara aggressiv i sitt testande, samtidigt som man ger allt en ärlig chans. Att byta struktur varje månad är ingen hit, men fyra månader utan framgång är inte någon hit heller.
Erkserks
2010-05-22, 12:22
Kunde inte sagt det mycket bättre själv.
Robban35
2010-05-22, 14:40
Gå in för din träning till 100% så kommer du att öka. Längd ner tid, tanke och energi på det. Lätt att bli slö och bara slentrianträna för sakens skull, been there done that.
Jämför dig inte med andra, alla har olika förutsättningar att bygga. Jag själv anser mig ha svårt för det, men när jag väl ger mig in i det så växer jag.
Är du fet - deffa ner dig till en schysst form och sen utgår du därifrån. Lägg dig på ett stabilt energiintag med ett lagomt överskott. Det är roligare att se sig i spegeln när man är i bra form.
just my two cents
Mycket bra råd, tackar. Det är precis så det är, jag har gått och gjort mitt, inte mer i typ 8 år, slentrian du vet :(
Robban35
2010-05-22, 14:45
Min första tanke är att du tränar fel. Kör helkroppspass eller två-split och se hur det fungerar för dig.
Andra tanken är att du äter alldeles för lite. Hur ser kaloriintaget ut på ett ungefär?
Kan du ge mig ett exempel på helkroppspass och hur ofta dem ska köras?
Robban35
2010-05-22, 14:53
Ok.. Här är min tanke. Vad säger ni om den?
1 grupp per dag, dvs måndag bröst och endast bröst,
Endast basövningar och endast sikta på att öka VARJE gång jag kör, kanske totalt 6 set med så tunga vikter så jag storknar, utöver värm set då.
Ett problem för mig är att jag blir stressad när jag kommer till gymmet och har två timmar framför mig med en massa övningar och reps, jag vill komma ifrån denna stress och veta jag har 1 grupp med ett få antal övningar och reps, försöka fokusera max på dessa. Kanske köra 5-6 dagar i veckan men endast 50 minuter per gång och max vikt.
Så vad säger ni ?
1 grupp per dag, dvs måndag bröst och endast bröst
-
Endast basövningar
Säger inte det emot sig självt? Basövningar kallas för just basövningar (och inte isolationsövningar) för att det tar på mer än en muskelgrupp.
Robban35
2010-05-22, 15:22
Säger inte det emot sig självt? Basövningar kallas för just basövningar (och inte isolationsövningar) för att det tar på mer än en muskelgrupp.
Vad jag menar här är då Måndag köra endast bröst. Bänkpress 4 tunga set, lutande bänk 4 tunga set, möjligen hantelpress 4 tunga sett.
Jag räknar nog hantelpress som en basövning med.
12 svintunga set och sedan vila tills nästa vecka.
Tisdag kanske ben osv...
Anders The Peak
2010-05-22, 15:35
Nu ska man inte gå till överdrift utan försöka hålla sig på en realistiskt nivå med träningen. Försök att träna basövningarna tungt och följ upp med träningsdagbok. Jag tror att det blir bra att försöka sig på tre tunga set 4-6 reps
och öka sakta med små ökningar när det ges utrymme. Komplettera med en eller två övningar som kompletterar basövningen och utför dem med 6-8 reps i två- tre set.
Vad jag menar här är då Måndag köra endast bröst. Bänkpress 4 tunga set, lutande bänk 4 tunga set, möjligen hantelpress 4 tunga sett.
Jag räknar nog hantelpress som en basövning med.Det jag försöker säga här är att bänkpress (såvida du inte kör Bröstbänk/byggarbänk/Robban-bänk) tar på triceps och främre axlar något enormt. Och självklart är även hantelpress en basövning.
Ha det i åtanke genom att t.ex sätta triceps och axlar så långt ifrån detta bröstpass som möjligt, eftersom de får stryk även på bröstpasset.
Notera "brukar". Nervsystemsinbaning för att utnyttja det du har, muskler för att nervsystemet skall ha något att aktivera.
Om du inte specifikt tränar SL i smurfviktklass utan istället ett vettigt 5x5-program får du bäde och, även om du säkerligen kan få ett ännu bättre hypertrofiresultat av något annat upplägg. StrongLifts var bara ett exempel, eftersom jag inte känner till något annat program jag vet fungerar.
Man KAN få både och om man kör ett sånt program. Det gäller dock främst personer med goda förutsättningar eller nybörjare. TS är inte nybörjare
Orsaken är att styrkeökningar och massaökningar må korrelera, men det finns inget direkt orsakssamband. Faktum är att han kan eventuellt förlora lite massa på det du rekomenderar(när jag provade var det precis vad som hände).
Jag säger dock inte att progression i sig är fel. Mer vikt på stången kanske rentav hjälper längre fram om det får honom att kunna köra byggarträning på högre vikter. Men, som Robban gillar att påpeka, det är vad man gör med vikten som spelar störst roll.
För övrigt vill jag återigen påpeka att TS verkar ha byggt mycket muskler. Mer än många som svarar här(mig inkluderat). Nånting har han gjort rätt, och ser han över sin träning och funderar en stund kan han mycket väl lyckas lista själv vad han behöver göra - baserat på 8 års erfarenhet.
siimon89
2010-05-22, 16:43
Kan du ge mig ett exempel på helkroppspass och hur ofta dem ska köras?
http://startingstrength.wikia.com/wiki/FAQ:The_Program#Three_Flavors_of_Starting_Strength
http://startingstrength.wikia.com/wiki/The_Texas_Method
eller..
http://startingstrength.wikia.com/wiki/Bill_Starr_5x5
Fortfarande rätt intressant om du visste på ett ungefär hur många kalorier du får i dig och hur många timmar du sover i snitt.
Man KAN få både och om man kör ett sånt program. Det gäller dock främst personer med goda förutsättningar eller nybörjare. TS är inte nybörjare
Orsaken är att styrkeökningar och massaökningar må korrelera, men det finns inget direkt orsakssamband. Faktum är att han kan eventuellt förlora lite massa på det du rekomenderar(när jag provade var det precis vad som hände).
Jag säger dock inte att progression i sig är fel. Mer vikt på stången kanske rentav hjälper längre fram om det får honom att kunna köra byggarträning på högre vikter. Men, som Robban gillar att påpeka, det är vad man gör med vikten som spelar störst roll.
För övrigt vill jag återigen påpeka att TS verkar ha byggt mycket muskler. Mer än många som svarar här(mig inkluderat). Nånting har han gjort rätt, och ser han över sin träning och funderar en stund kan han mycket väl lyckas lista själv vad han behöver göra - baserat på 8 års erfarenhet.
Det är kul också att jag om ngn inte tränade efter det tänket förut. Jag har flyttat rätt stora vikter fast inte ökat ett dugg i massa. Då jag bytte tillbaka till lågvolym med galna vikter, tappade jag ju allt jag ökat med min nuvarande träning. Det tog bara två månader så var jag på ruta 1 igen...
tigerofsweden
2010-05-22, 16:48
Det är kul också att jag om ngn inte tränade efter det tänket förut. Jag har flyttat rätt stora vikter fast inte ökat ett dugg i massa. Då jag bytte tillbaka till lågvolym med galna vikter, tappade jag ju allt jag ökat med min nuvarande träning. Det tog bara två månader så var jag på ruta 1 igen...
Skulle vara intressant om någon kunde försöka sig på att förklara orsaken till det.
Skulle vara intressant om någon kunde försöka sig på att förklara orsaken till det.
Det är inte bodybuilding! Det är det enkla svaret på frågan.
Jag menar vem har blivit grov på det?
Jag kommer från det rakt motsatta hållet. Styrkeökningarna har gått skitdåligt sen långt tillbaka(jag har liknande stats som TS, fast jag är lite längre), men massa går inte att förneka att jag fått. Har vid flera tillfällen försökt fokusera på styrkeökningar, och det har gått bra i i kortare perioder, men jag blir bara mindre av det.
Återigen dock, det är inte progression i sig som jag är emot. Jag har t.ex. alltid strävat efter högre intensitet, bättre utförande, och nu på senare tid högre arbetsbelastning - sen ibland ökar man ett litet snäpp på vikterna.
Så det är av den anledningen jag vill motsätta mig tänket att det nödvändigtvis måste lyftas större vikter. Jag skulle hellre säga att det är en bra idé OM de andra faktorerna redan klaffar.
Sen kan iof ha i åtanke att svårigheter med styrkeökningar även kan bero på att nervsystemet är för hårt belastat, och det är såklart aldrig bra. Det var av den anledningen jag föreslog vila och att backa lite från träningen ett tag.
Sista inlägget blir mycket on-topic. JA! Jag får kämpa något enormt för varje jävla mm och jag älskar det! *cupid*
Har inget mer att bidra med nu, lycka till! ;)
Robban35
2010-05-22, 18:57
http://startingstrength.wikia.com/wiki/FAQ:The_Program#Three_Flavors_of_Starting_Strength
eller..
Fortfarande rätt intressant om du visste på ett ungefär hur många kalorier du får i dig och hur många timmar du sover i snitt.
Sover kanske 8 timmar per natt, ibland mer ibland mindre. Har aldrig räknat kalorier, försöker äta ordentligt och undvika skräp.
eller..
...eller
Jag menade alla arbetsvikter du listade. Det är svårt att säga något generellt eftersom du inte skriver vad för andra övningar du gör.
Basövningar är bra att basera sitt träningsprogram på.
http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/
Starta en journal och sätt igång!
Behövs det mer repetition? :-)
siimon89
2010-05-22, 19:09
Sover kanske 8 timmar per natt, ibland mer ibland mindre. Har aldrig räknat kalorier, försöker äta ordentligt och undvika skräp.
Det låter sunt på pappret. Men ibland äter man helt enkelt inte tillräckligt och då är det självklart att resultaten kommer lida på ett eller annat sätt.
Mitt tips är att köra något av programmen jag eller Mikaelj rekommenderat samt börja äta mer. Om resultaten fortfarande suger trots programbyte och ökat kcalintag, så behöver du antagligen äta ännu mer. Förutsatt att sömnen snittar runt 8h/natt och att du inte gör något radikalt under dagarna som fördröjer återhämtningstiden.
Robban35
2010-05-22, 20:26
Det låter sunt på pappret. Men ibland äter man helt enkelt inte tillräckligt och då är det självklart att resultaten kommer lida på ett eller annat sätt.
Mitt tips är att köra något av programmen jag eller Mikaelj rekommenderat samt börja äta mer. Om resultaten fortfarande suger trots programbyte och ökat kcalintag, så behöver du antagligen äta ännu mer. Förutsatt att sömnen snittar runt 8h/natt och att du inte gör något radikalt under dagarna som fördröjer återhämtningstiden.
Tack för alla råd och hjälpen. Får man fråga hur ditt träningsprogram ser ut, hur länge du har tränat?
Anders The Peak
2010-05-22, 22:05
Intressant diskussion att följa samt att Robban35 troligen är bitigare jämfört med de flesta som svarar här i tråden och har betydligt längre träningserfarenhet jämfört med experterna förutom 3-4 av deltagarna i diskussionen.
För min del tycker jag att Robban35 har haft mycket dålig styrkeutveckling under alla år han har tränat. Man kan misstänka att det är ett troll i tråden...
Robban35
2010-05-22, 22:28
Intressant diskussion att följa samt att Robban35 troligen är bitigare jämfört med de flesta som svarar här i tråden och har betydligt längre träningserfarenhet jämfört med experterna förutom 3-4 av deltagarna i diskussionen.
För min del tycker jag att Robban35 har haft mycket dålig styrkeutveckling under alla år han har tränat. Man kan misstänka att det är ett troll i tråden...
Nej jag är inget troll, jag har helt enkelt tränat i gammal vana och i slentrian dag ut och dag in tråkigt nog, har haft svårt att öka i vikt då jag snöar in på vikter och slarvat en del med kosten. Jag har plockat ner två bilder från ett usb minne som är från gymmet nyligen, dock suger kvaliten men ni kan ju se i alla fall vad jag snackar om. Bilderna var menade som "ploj" bilder och inget som skulle postas på ett forum. Längd och vikt vet ni sedan tidigare.
För ungefär tre veckor sen låg jag på 90Kg och mätte mitt kroppsfett till ca 21%(ligger på 85-86Kg nu, och förhoppningsvis lite lägre BF). Jag är 175cm lång.
Jag skulle säga att det verkar som jag är rätt jämnsvag med Robban35. Så baserat på det skulle iaf inte jag misstänka trolleri. Kass styrkeutveckling är det dock onekligen.
Robban35
2010-05-22, 22:51
För ungefär tre veckor sen låg jag på 90Kg och mätte mitt kroppsfett till ca 21%(ligger på 85-86Kg nu, och förhoppningsvis lite lägre BF). Jag är 175cm lång.
Jag skulle säga att det verkar som jag är rätt jämnsvag med Robban35. Så baserat på det skulle iaf inte jag misstänka trolleri. Kass styrkeutveckling är det dock onekligen.
Tror vi kan skippa hela trolldiskussionen nu, jag kan säga var och när bilden är tagen, lokalen, samt vad varje gaddning på armarna är, märke på byxor och tröja osv. Det ÄR jag på bilderna, tyvärr kanske man ska säga med tanke på utvecklingen under 8 år :em:
Hmm, tja jag tror en hel del på gener, men alla kan ju se bra ut :)
Men mitt bästa råd är nog att du ska följa mikaeljs anvisningar och köra på något shcema här från forumet, Strong lift, Starting streng etc etc. Då dom brukar funka bra för folk :)
Jag tycker det är tröttsamt med sådana här kommentarer. Ser dem allt oftare i trådarna nu för tiden. Det ska hela tiden inflikas något nedsättande pga att folk behagat svara i tråd, trots att de inte har tränat ~ 10-15 år.
Nu ska man inte gå till överdrift utan försöka hålla sig på en realistiskt nivå med träningen. Försök att träna basövningarna tungt och följ upp med träningsdagbok. Jag tror att det blir bra att försöka sig på tre tunga set 4-6 reps
och öka sakta med små ökningar när det ges utrymme. Komplettera med en eller två övningar som kompletterar basövningen och utför dem med 6-8 reps i två- tre set.
Denna mall känns väldigt realistisk att utgå ifrån. 3 pass i veckan där kroppen tränas igenom 1 till 1½ gång (3-split eller halvkropp). Det borde ge tillräckligt med vila för de allra flesta för att vara fräsch nog för progression samtidigt som träningen per pass är tillräcklig utan att vara överdriven.
Sen kan man experimentera efter hand när man lär känna sin kropp.
Sen kan iof ha i åtanke att svårigheter med styrkeökningar även kan bero på att nervsystemet är för hårt belastat, och det är såklart aldrig bra. Det var av den anledningen jag föreslog vila och att backa lite från träningen ett tag.
Så kan det helt klart vara. Man kör får hårt för ofta och "tömmer" sig själv på kraft och belastar därför aldrig musklerna så hårt som man skulle kunna göra om man var återhämtad.
Slartibartfast
2010-05-23, 09:19
Jag har tränat i 10 år och ökade någorlunda i ca 3 år. Sen dess, alltså dom senaste sju åren har ökningarna i både styrka och massa varit exakt noll och intet.
Så svaret på din fråga är ja, jag får kämpa för att behålla varje millimeter jag lyckades lägga på mig i början.
Jag har tränat i 10 år och ökade någorlunda i ca 3 år. Sen dess, alltså dom senaste sju åren har ökningarna i både styrka och massa varit exakt noll och intet.
Så svaret på din fråga är ja, jag får kämpa för att behålla varje millimeter jag lyckades lägga på mig i början.
Fick du din fysik på tre år så ska jag ta mig fan söka upp dig och slå dig blå och gul ditt genetiska freak :D
Anders The Peak
2010-05-23, 10:49
Nej jag är inget troll, jag har helt enkelt tränat i gammal vana och i slentrian dag ut och dag in tråkigt nog, har haft svårt att öka i vikt då jag snöar in på vikter och slarvat en del med kosten. Jag har plockat ner två bilder från ett usb minne som är från gymmet nyligen, dock suger kvaliten men ni kan ju se i alla fall vad jag snackar om. Bilderna var menade som "ploj" bilder och inget som skulle postas på ett forum. Längd och vikt vet ni sedan tidigare.
Hej igen!
Robban när jag ser bilderna så associerar jag till ett gäng som finns på alla gym de där som tränar år efter år utan att det händer något radikalt. Jag brukar hjälpa de här en del i träningen och föreslå att de drar ned på övningsantalet och försöker öka på ibland i vikt och ibland i reps. Oftast behöver de mer styrka för att komma vidare och då ger jag dem rådet att:
Ursprungligen postat av Anders The Peak
Nu ska man inte gå till överdrift utan försöka hålla sig på en realistiskt nivå med träningen. Försök att träna basövningarna tungt och följ upp med träningsdagbok. Jag tror att det blir bra att försöka sig på tre tunga set 4-6 reps och öka sakta med små ökningar när det ges utrymme. Komplettera med en eller två övningar som kompletterar basövningen och utför dem med 6-8 reps i två- tre set.
I andra fall har de fastnat i att träna för tungt och över tid fungerar inte det heller och då brukar jag prata med dem om att lyfta vikter i fler reps 6(8)-12 istället för 1-5 reps.
På samma sätt som i tidigare inlägg:
Nu ska man inte gå till överdrift utan försöka hålla sig på en realistiskt nivå med träningen. Försök att träna basövningarna tungt och följ upp med träningsdagbok. Jag tror att det blir bra att försöka sig på tre tunga set 8-12 reps och öka sakta antal reps tills man når från tre set med 8/9 reps till tre set 12,12,10 när man klarar det ökar man vikten så att man klarar 8-9 reps i första set. Komplettera med en eller två övningar som kompletterar basövningen och utför dem med 8-12 reps i två- tre set
Nu ska man inte gå till överdrift utan försöka hålla sig på en realistiskt nivå med träningen. Försök att träna basövningarna tungt och följ upp med träningsdagbok. Jag tror att det blir bra att försöka sig på tre tunga set 8-12 reps och öka sakta antal reps tills man når från tre set med 8/9 reps till tre set 12,12,10 när man klarar det ökar man vikten så att man klarar 8-9 reps i första set. Komplettera med en eller två övningar som kompletterar basövningen och utför dem med 8-12 reps i två- tre set
Måste man börja med dubbel progression? Varför inte linjär med små ökningar så länge det fungerar?
Deceiver85
2010-05-23, 15:43
Ät bättre + 5x5 i basövningarna...
Robban35
2010-05-23, 16:53
Ät bättre + 5x5 i basövningarna...
Låter bra, vilka basövningar och vilka dagar? Min egna tanke var en muskelgrupp per dag och basövningar.
Låter bra, vilka basövningar och vilka dagar? Min egna tanke var en muskelgrupp per dag och basövningar.
Hämta hem den här PDF:en nu. http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-ebook-download/
Robban35
2010-05-23, 18:13
Hämta hem den här PDF:en nu. http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-ebook-download/
Nu är den hämtad. Ska läsa den under kvällen. Man tackar.
:thumbup:
Robban35
2010-05-23, 18:17
Här kommer en sak till jag inte riktigt kan förstå. Jag var och körde bröst nyss. Efter att ha läst den här tråden så körde jag tungt, körde bänk, lutande bänk och hantelpress. Körde varje övning tills jag inte orkade mer. Men när jag är klar och går från gymmet efter ca 1,5 timmar så är jag lika pigg igen, känns inte som att jag tränat, ingen värk, ingen extrem trötthet...ingenting :confused:
När jag varit och käkat efter känner jag att jag utan problem skulle kunna köra precis samma pass igen.
Vet inte vad som är fel, hör ju om folk som är som dom säger "Helt slut efter passen, helt färdiga", "skulle inte orka lyfta en penna nu", "Träningsvärk en vecka osv"
Fan jag känner ju knappast jag har kört, och träningsvärk hade jag bara första året efter passen :(
Känner igen det du säger. Tills jag började ta i med vikterna...
Hur nära max körde du? Några set till fail? De två faktorerna påverkar mycket.
Man måste inte vara helslut i den tränade muskeln resten av dagen bara för att man kör ett pass. Se istället till att orka öka vikten med jämna mellanrum. Kör du 5*5 på tunga basövningar och ser till att öka så kommer du växa och bli starkare. Personligen ser jag failure som ganska onödigt.
Alltså progression är hela grejen, JA. Fast när har vi lyckats med det då?
Ett exempel:
Kollo-Kalle kör 3x10 i knäböj med 80kg i ett klassiskt splitprogram. Detta följs av andra tillhörande övningar. Efter några veckor på samma vikt i knäböjen anser han att han stagnerat. Han byter till ett 5x5-program. Han klarar första passet som bäst, 5 reps på 90kg. Fan vad bra tänker Kalle. Nu fick mina ben tyngre belastning. Nästa pass klarar Kalle samma med 100kg, satans nöjd, ökar som fan direkt med det nya programmet. En vecka till går och Kalle klarar 5 reps på 110kg! Snacka om ökning. Nu e Kalle på G. Så här bygger man muskler.
Har Kalle ökat? Är detta progression? :)
Det låter på din fråga som att du inte vill höra ordet "ja". Som motivation ger jag (via http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.html):
80 kg x 10 = ~107 kg 1RM
110 kg x 5 = ~124 kg 1RM
Det låter på din fråga som att du inte vill höra ordet "ja". Som motivation ger jag (via http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.html):
80 kg x 10 = ~107 kg 1RM
110 kg x 5 = ~124 kg 1RM
Jag säger nervbaning som svar på det hela. Utförandet brukar också vara lite annorlunda då man minskar repetitionerna. Explosivt, liksom. Jag lämnar tråden med detta tack för diskussionen!
Mvh :)
siimon89
2010-05-23, 19:31
Jag säger nervbaning som svar på det hela. Jag lämnar tråden med detta tack för diskussionen!
Mvh :)
Finns det någon form av styrketräning som helt avsaknar nervbaning?.. Skulle inte tro det va :)
Jagar man millimeter är bara hypertrofi intressant, inte att använda musklerna. Ökningar relaterade till att man bättre kan hantera sina muskler är alltså ointressant.
Har jag förstått resonemanget?
Anders The Peak
2010-05-23, 19:38
Måste man börja med dubbel progression? Varför inte linjär med små ökningar så länge det fungerar?
Det märks att det är ett Internet diskussionsforum*popcorn*
Det märks att det är ett Internet diskussionsforum*popcorn*
Äsch, nå't skall man väl roa sig med när man inte lyfter? :-)
creperiet
2010-05-23, 20:39
Jagar man millimeter är bara hypertrofi intressant, inte att använda musklerna. Ökningar relaterade till att man bättre kan hantera sina muskler är alltså ointressant.
Har jag förstått resonemanget?
Även om du helst vill träna "hypertrofiträning" och reppa runt 6-12 är det naturligtvis bättre ju tyngre vikter du kan använda. Ett effektivt nervsystem är därför fördelaktigt ur den synvinkeln, men om det är av sekundärt intresse får man prioritera.
Även om du helst vill träna "hypertrofiträning" och reppa runt 6-12 är det naturligtvis bättre ju tyngre vikter du kan använda. Ett effektivt nervsystem är därför fördelaktigt ur den synvinkeln, men om det är av sekundärt intresse får man prioritera.
"har jag förstått Robbans resonemang" kanske jag skulle skrivit. Jag är personligen måttligt road av hypertrofi.
"har jag förstått Robbans resonemang" kanske jag skulle skrivit. Jag är personligen måttligt road av hypertrofi.
Jag tolkade det som tråden handlade om hypertrofi.
Jag har förstått att du inte är intresserad av hypertrofi och det är ok. Lyftarna på kac skiter också i det och är vad du kallar funktionella! Det är ju en helt annan grej. Jag ser inte ner på dem för det som du verkar tro. Vi har bara helt olika mål. Olika sporter. Dem skickar upp vikter ovanför huvudet som jag har problem med i marklyft men jag är ändå mycket grövre än dem.
Jag undrar dock varför du envisas med att ge råd i frågan hypertrofi då du varken är intresserad av det eller kan så mycket om det? Det är väl inte så konstigt om jag med ett brinnande intresse för det lärt mig mer om det än du som är helt ointresserad?
Mvh
Hade det varit lätt att träna hade jag förmodligen lagt av. Och man måste lära sig att bara jämföra sig med sig själv. Dina framsteg är just bara dina.
Jag tolkade det som tråden handlade om hypertrofi.
(...)
Jag undrar dock varför du envisas med att ge råd i frågan hypertrofi då du varken är intresserad av det eller kan så mycket om det? Det är väl inte så konstigt om jag med ett brinnande intresse för det lärt mig mer om det än du som är helt ointresserad?
Förvisso. Att vi hamnade här är väl för att TS tränade efter ett dåligt program (som jag ser det). Jag m.fl. föreslog ett program baserat på basövningar, och sedan spårade det ur.
Nå't sånt?
Robban35
2010-05-23, 22:22
Känner igen det du säger. Tills jag började ta i med vikterna...
Hur nära max körde du? Några set till fail? De två faktorerna påverkar mycket.
Jag körde vanlig bänk där sista set var till fail (vilket var på 6 rep), lutande bänk där sista set var till fail (vilket var 5 rep), sedan hantelpress på 34 kg, dock inte till fail för jag pallade bara 2 set. Jag körde även några andra övningar. Nu på kvällen känns det inte i bröstet, dock är jag allmänt tröttare än vanligt måste jag säga, känns dock bara "stumt" i bröstet. Ska kanske även sägas jag har normalt svårt att få kontakt med bröstet under dessa tunga basövningar (känns mer i armar och axlar), med Cable Cross får jag bra kontakt med bröstet.
Robban35
2010-05-23, 22:24
Man måste inte vara helslut i den tränade muskeln resten av dagen bara för att man kör ett pass. Se istället till att orka öka vikten med jämna mellanrum. Kör du 5*5 på tunga basövningar och ser till att öka så kommer du växa och bli starkare. Personligen ser jag failure som ganska onödigt.
Tack för tipset, ska fördjupa mig i detta 5x5 som jag fick av mikaelj i pdf nu under dagarna och sedan jobba mig in i det.
Tack för tipset, ska fördjupa mig i detta 5x5 som jag fick av mikaelj i pdf nu under dagarna och sedan jobba mig in i det.Låter som en bra idé. Du kan ju testa dig fram och se ifall failure är din väg att gå eller ej :)
Robban35
2010-05-23, 22:37
Förvisso. Att vi hamnade här är väl för att TS tränade efter ett dåligt program (som jag ser det). Jag m.fl. föreslog ett program baserat på basövningar, och sedan spårade det ur.
Nå't sånt?
Tycker inte det spårat ut alls, jag har fått bra och många råd. Det svåra med denna sport är att alla säger olika och man vet inte riktigt vad man gör fel eller vem som har rätt. Det som jag tagit till mig mest är att i fortsättningen arbeta nästan uteslutande på basövningar, inte för många reps och våga öka i vikter, experimentera lite och våga prova, inte fastna på vikter eller rep.
Ska bara nu komma fram till hur många dagar jag ska träna varje vecka, tre dagar känns psykiskt för lite, jag vill heller inte ha enorma program varje pass. Dock gärna basövningar som sagt och 5 set med 5 rep låter rimligt.
Tycker inte det spårat ut alls, jag har fått bra och många råd. Det svåra med denna sport är att alla säger olika och man vet inte riktigt vad man gör fel eller vem som har rätt. Det som jag tagit till mig mest är att i fortsättningen arbeta nästan uteslutande på basövningar, inte för många reps och våga öka i vikter, experimentera lite och våga prova, inte fastna på vikter eller rep.
Ska bara nu komma fram till hur många dagar jag ska träna varje vecka, tre dagar känns psykiskt för lite, jag vill heller inte ha enorma program varje pass. Dock gärna basövningar som sagt och 5 set med 5 rep låter rimligt.Jag tränar styrka 4 dagar i veckan med en möjlighet till repeat på Söndag ifall man känner att man vill träna mer. Vilar Onsdag och springer lördag.
Kör tunga basövningar varje pass.
Grunderna är marklyft, böj, utfall, skivstångsrodd, bänkpress, militärpress, dips och chins. Utöver det lite småplotter. Funkar bra för mig, men som sagt, testa dig fram, det finns en mängd bra scheman att hitta.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=145805 är en bra tråd.
Låter bra.
Ska bara nu komma fram till hur många dagar jag ska träna varje vecka, tre dagar känns psykiskt för lite, jag vill heller inte ha enorma program varje pass. Dock gärna basövningar som sagt och 5 set med 5 rep låter rimligt.
Se hur mycket vila du behöver för att kunna öka varje pass. Hellre för mycket än för lite, tycker jag, men det beror helt på dina egna förutsättningar. Du kanske återhämtar dig väldigt snabbt.
För mig betyder det två träningspass per vecka, där det första är böj, bänk, barrsänkningar (dips), och det andra är mark, militärpress, räckhävningar (chins).
Nelson81
2010-05-24, 12:41
just nu behöver jag inte kämpa alls för varenda millimeter, växer så det knakar...muskelminne fucking rules :D
Robban35
2010-05-24, 14:20
Låter bra.
Se hur mycket vila du behöver för att kunna öka varje pass. Hellre för mycket än för lite, tycker jag, men det beror helt på dina egna förutsättningar. Du kanske återhämtar dig väldigt snabbt.
För mig betyder det två träningspass per vecka, där det första är böj, bänk, barrsänkningar (dips), och det andra är mark, militärpress, räckhävningar (chins).
Vet inte riktigt om jag förstår dig rätt här, tränar du två (2) pass i veckan :confused:
Jag brukar ligga på 4-5 pass i veckan, varenda kotte som jag känner som tränar volym och kör seriöst (vissa väldigt stora killar) ligger runt 5 pass i veckan. Jag kan kanske sträcka mig att gå ner till 3-4 men där går nog gränsen för psyket :)
Robban35
2010-05-24, 14:21
just nu behöver jag inte kämpa alls för varenda millimeter, växer så det knakar...muskelminne fucking rules :D
Utveckla gärna detta, hur länge har du kört osv. I början går det alltid snabbt. Hur arbetar du kring detta med muskelminne osv?
Vet inte riktigt om jag förstår dig rätt här, tränar du två (2) pass i veckan :confused:
Jag brukar ligga på 4-5 pass i veckan, varenda kotte som jag känner som tränar volym och kör seriöst (vissa väldigt stora killar) ligger runt 5 pass i veckan. Jag kan kanske sträcka mig att gå ner till 3-4 men där går nog gränsen för psyket :)
Många av Bill Starr 5x5 uppläggen är att betrakta som helkroppsscheman. Därför körs dem oftast "bara" tre gånger i veckan eftersom man gör en övning som belastar varje muskel varje pass. T.ex. Squat tre gånger i veckan.
siimon89
2010-05-24, 15:08
Jag tycker 5pass/veckan är i överkant om du kör stenhårt varje pass. Men det kan du inte göra om du ska köra så många pass. De flesta som kör 5-7pass/veckan upplever bättre resultat när de drar ned på antalet träningsdagar.
Oavsett om man tränar för hypertrofi eller styrka så tror jag de allra flesta skulle utvecklas bättre på 3-4 hårda pass i veckan. Många som tar scheman från bodybuilders eller andra genetiska freaks som tränat i åratal inser inte att flera av de använder sig av doping samt att de har en bättre återhämtningsförmåga än en nybliven gymmare.
Jag tycker 5pass/veckan är i överkant om du kör stenhårt varje pass. Men det kan du inte göra om du ska köra så många pass. De flesta som kör 5-7pass/veckan upplever bättre resultat när de drar ned på antalet träningsdagar.
Oavsett om man tränar för hypertrofi eller styrka så tror jag de allra flesta skulle utvecklas bättre på 3-4 hårda pass i veckan. Många som tar scheman från bodybuilders eller andra genetiska freaks som tränat i åratal inser inte att flera av de använder sig av doping samt att de har en bättre återhämtningsförmåga än en nybliven gymmare.
Japp! Håller med! Kör som profeterna på kolozzeum istället. De är grymma på det här. De har läst på internet.
Suck! Tack och adjö för ett tag framåt i dessa hjärndöda trådar. Det är roligt då de kunniga nappar och det blir diskussioner dock. Jag undrade länge varför de så sällan blandade sig i. Nu vet jag. Mer tid åt min egen träning nu iaf. Bra det för jag är ego, arrogant och en riktig skitstövel! :D
Fundera på varför ni har längre återhämtningstid istället. Kom inte med skitsnacket om doping nu det finns många bra byggare som är helt rena!
Tack för mig...
siimon89
2010-05-24, 15:29
Japp! Håller med! Kör som profeterna på kolozzeum istället. De är grymma på det här. De har läst på internet.
Suck! Tack och adjö för ett tag framåt i dessa hjärndöda trådar. Det är roligt då de kunniga nappar och det blir diskussioner dock. Jag undrade länge varför de så sällan blandade sig i. Nu vet jag. Mer tid åt min egen träning nu iaf. Bra det för jag är ego, arrogant och en riktig skitstövel! :D
Fundera på varför ni har längre återhämtningstid istället. Kom inte med skitsnacket om doping nu det finns många bra byggare som är helt rena!
Tack för mig...
Menar du att 3-4pass i veckan är värdelöst för en vanlig byggare jämfört mot 5-7? :confused:
Min poäng var att för att palla träning mer eller mindre varje dag bör du veta hur du lägger upp ett schema, hur du sköter kost och återhämtning. Tyvärr saknas denna kunskap ofta då man precis börjar gymma. Därmed blire lättare att återhämta sig om man drar ned på passen istället, vilket i sin tur ger bättre resultat.
Robban35
2010-05-24, 16:33
Mycket väl skrivet :thumbup:, jag håller med dig i precis allting du skriver. Det går inte att köra stenhårt 5 pass i veckan eller mer. 4 torde vara lagom faktiskt.
siimon89
2010-05-24, 16:42
Mycket väl skrivet :thumbup:, jag håller med dig i precis allting du skriver. Det går inte att köra stenhårt 5 pass i veckan eller mer. 4 torde vara lagom faktiskt.
Precis min poäng :D Visst kan du köra fler pass, men vill du kunna träna hårt såsom i tungt går det inte om du inte varierar intensiteten.
Förlåt om jag missat det du skrivit innan, men vad vill du uppnå nu med träningen? Styrka, hypertrofi?
Nelson81
2010-05-24, 17:04
Utveckla gärna detta, hur länge har du kört osv. I början går det alltid snabbt. Hur arbetar du kring detta med muskelminne osv?
körde väl i tio år styrke, blev less och vilade i 4år och tog upp det nyligen igen. var väl på samma nivå som den här killen ungefär http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=38108&highlight=bilder
hur jag arbetar kring det? ja va ska jag säga, tränar hårt =) finns som inget annat sätt om man vill växa.
Robban35
2010-05-24, 17:05
Precis min poäng :D Visst kan du köra fler pass, men vill du kunna träna hårt såsom i tungt går det inte om du inte varierar intensiteten.
Förlåt om jag missat det du skrivit innan, men vad vill du uppnå nu med träningen? Styrka, hypertrofi?
Nu kommer jag säkerligen få en del negativa kommentarer men jag tränar uteslutande för storlek och utseende :), jag tycker det är snyggt och manligt med en stor vältränad fysik, kläder sitter enligt mig bättre, ja allting är snyggare. Styrkan har jag ingen direkt användning för även om det aldrig är negativt. Men som sagt, det är det estetiska som tilltalar mig *flex*
Robban35
2010-05-24, 17:10
körde väl i tio år styrke, blev less och vilade i 4år och tog upp det nyligen igen. var väl på samma nivå som den här killen ungefär http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=38108&highlight=bilder
hur jag arbetar kring det? ja va ska jag säga, tränar hårt =) finns som inget annat sätt om man vill växa.
Ok då förstår jag. Kan du inte länka till jämförelsebilderna igen, jag kom bara till toppen av en extremt lång tråd.
Robban35
2010-05-24, 17:17
Oj jävlar vilken otrolig fysik den här killen har..
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=38108&highlight=bilder
Men varför blev användaren Herkulez avstängd :confused:
Skulle vara mycket intressant och höra hur han körde för att få fram denna otroliga fysik!
:hbang:
Nelson81
2010-05-24, 17:20
han ägde upp moderatorerna i en tråd så dom grinade ihop totalt och bannade han
Robban35
2010-05-24, 17:33
han ägde upp moderatorerna i en tråd så dom grinade ihop totalt och bannade han
Trist det ska behöva vara så att om en moderator känner sig i underläge så har han möjlighet att stänga av en användare. Vilken tråd var det?
Man and Machine
2010-05-24, 17:49
Jag tycker du ska hitta en träningskamrat, gärna någon som siktar på att tävla eller iaf har kommit en bit i sin träning och fortfarande gör framsteg. Kör med han några pass, en månad eller så och känn efter: Tränar jag lika hårt som han? Kämpar jag verkligen för varenda millimeter?
Jag tror helt enkelt att du inte tränar tillräckligt hårt. Det kommer inte spela någon roll ifall du kör 5x5 eller apar efter Ronnie´s senaste program. Tränar man inte hårt så händer ingenting.
Nelson81
2010-05-24, 17:52
Trist det ska behöva vara så att om en moderator känner sig i underläge så har han möjlighet att stänga av en användare. Vilken tråd var det?
kommer inte ihåg men vet att det var jarod som grinade ihop
bra tips mean maskinen
Menar du att 3-4pass i veckan är värdelöst för en vanlig byggare jämfört mot 5-7? :confused:
Ärligt talat, du la upp en smashboll för Robban, jag visste att han skulle hugga på den :)
Robban tränar just på det sättet du råder emot. Han har ju fått bra resultat så man kan ju inte bara rakt av hävda att det är fel.
siimon89
2010-05-24, 19:02
Ärligt talat, du la upp en smashboll för Robban, jag visste att han skulle hugga på den :)
Robban tränar just på det sättet du råder emot. Han har ju fått bra resultat så man kan ju inte bara rakt av hävda att det är fel.
Men han tränar annorlunda än det jag jämförde mot. Jag kanske borde skrivit att man inte kan träna sitt CNS till max dagligen 5-7dagar/veckan om man vill ha bra resultat. Högreppare är en annan femma än 1-6reps såklart.
Han läste nog bara det han ville läsa dessutom. Bodybuilders tränar inte sitt CNS stenhårt dagligen och därav blir väl min jämförelse irrelevant mot vad han påstår. Dessutom vet ju Robban hur man sköter kost och återhämtning, något de flesta saknar när de börjar gymma. Åh jämförelsen blir ännu mer irrelevant.
Ja. Onsdag och söndag. Personbästa varje träningspass. Träna oftare funkar sämre.
Varför skall jag ändra på något som funkar för mig?
Ja. Onsdag och söndag. Personbästa varje träningspass. Träna oftare funkar sämre.
det fungerade att bajsa utan att torka sig i herrans många år, varför skulle man vilja ändra på något som fungerar?
det fungerade att bajsa utan att torka sig i herrans många år, varför skulle man vilja ändra på något som fungerar?
Precis. Paleo, ju.
Ner med etablissemangets toalettpapper.
Precis. Paleo, ju.
Ner med etablissemangets toalettpapper.
Haha :thumbup:
Robban35
2010-05-24, 20:27
Nej det är klart du inte ska ändra något som funkar bra för dig. Bara att gratulera. Dom få gångerna jag känt jag har fått resultat är dem gånger jag kört 6 dagar i veckan. Ska dock köra 4 nu och köra hårdare. :hbang:
Dom få gångerna jag känt jag har fått resultat är dem gånger jag kört 6 dagar i veckan. Ska dock köra 4 nu och köra hårdare. :hbang:
Exakt.
siimon89
2010-05-24, 20:57
Nej det är klart du inte ska ändra något som funkar bra för dig. Bara att gratulera. Dom få gångerna jag känt jag har fått resultat är dem gånger jag kört 6 dagar i veckan. Ska dock köra 4 nu och köra hårdare. :hbang:
Låter bra Robban :) Hur hade du tänkt lägga upp passen?
Nu kommer jag säkerligen få en del negativa kommentarer men jag tränar uteslutande för storlek och utseende :), jag tycker det är snyggt och manligt med en stor vältränad fysik, kläder sitter enligt mig bättre, ja allting är snyggare. Styrkan har jag ingen direkt användning för även om det aldrig är negativt. Men som sagt, det är det estetiska som tilltalar mig *flex*
Då ska du inte hålla på träna mellan 1-6reps och kör lågt och tungt jämt. Variera dig mellan 6-15reps, och kör efter kontakt och lättare vikter om volym är ditt prio ett.
Finns dom på mitt gym som är 1-2år yngre, kör på mycket tyngre vikter och tar mer än mig men är ändå mindre och har sämre volym än mig. Men då ligger jag mellan 6-15, oftast 8-12reps och dom runt 4-6reps alltid.
Men som sagt variera mellan låg och högreps är mitt tips!
hertzman
2010-05-24, 22:06
Då ska du inte hålla på träna mellan 1-6reps och kör lågt och tungt jämt. Variera dig mellan 6-15reps, och kör efter kontakt och lättare vikter om volym är ditt prio ett.
Finns dom på mitt gym som är 1-2år yngre, kör på mycket tyngre vikter och tar mer än mig men är ändå mindre och har sämre volym än mig. Men då ligger jag mellan 6-15, oftast 8-12reps och dom runt 4-6reps alltid.
Mjo. Nog finns det forskning som stödjer ditt påstående, men min erfarenhet är att det är vettigare att försöka köra tungt för att öka sin maxstyrka, i alla fall med de vikterna TS ligger på. Med mer styrka så kommer volymen också.
Robban35
2010-05-24, 22:58
Låter bra Robban :) Hur hade du tänkt lägga upp passen?
Faktiskt inte bestämt mig ännu, men det jag vet jag ska göra är följande:
* Köra till fail
* Öka vikter ständigt och experimentera
* Mindre antal övningar
* Sikta på basövningar
Sedan ska jag sätta samman ett schema men har inte hunnit det ännu
Robban35
2010-05-24, 22:59
Är det inte så att om man ska ha volym så det så höga vikter som möjligt och få rep som gäller? Det du beskriver är ju för styrka eller?
hertzman
2010-05-24, 23:00
Faktiskt inte bestämt mig ännu, men det jag vet jag ska göra är följande:
* Köra till fail
* Öka vikter ständigt och experimentera
* Mindre antal övningar
* Sikta på basövningar
Sedan ska jag sätta samman ett schema men har inte hunnit det ännu
Kör inte till fail ofta bara, då kommer du bara bli trött och sliten. Därmed inte sagt att du inte ska våga.
Är det inte så att om man ska ha volym så det så höga vikter som möjligt och få rep som gäller? Det du beskriver är ju för styrka eller?
Nej det är tvärtom :) Det är ju bara se dig omkring! En blandning är nog bäst.
Men som nybörjare är det bra med både låg och högreps!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.