Logga in

Visa fullständig version : Syntetiskt liv skapat

Doctor Snuggles
2010-05-21, 18:39
QHIocNOHd7A

Nixon
2010-05-21, 18:52
Synthetic life eh...smells like replicants *jorgen*

Nåja, så länge vi har Harrison Ford så är jag inte orolig.

Yes
2010-05-21, 19:03
Jävligt coolt!

Nåja, så länge vi har Harrison Ford så är jag inte orolig.
Fast han är ju redan en replicant.

DanielF
2010-05-21, 19:16
Underbart.
Undrar hur alla kristna fanatiker skall tackla det här?

Sheogorath
2010-05-21, 19:24
Jag blir signifikant våt i kalsongerna.

C.E.J.
2010-05-21, 19:44
Undrar hur alla kristna fanatiker skall tackla det här?

Vad är det de ska tackla?

Piranha
2010-05-21, 19:45
Mmmm snart reggar det sig på kolo och postar i allmänt.

Bubban
2010-05-21, 19:47
oooo, spännande!

PixelMiner
2010-05-21, 19:48
Lite coolt att de skrivit in sina namn, en webbadress samt lite filosofiska citat i genomet på den också.

Doctor Snuggles
2010-05-21, 19:49
Det mest intressanta, omedelbara projektet, är en mikrob som äter koldioxid och spottar ur sig olja. :D

DanielF
2010-05-21, 19:56
Vad är det de ska tackla?

Att gud fått konkurrens på skapande-av-liv-fronten.

stridis
2010-05-21, 20:03

Ja det kommer definitivt hänga i allmänt när den inser att den inte är genetiskt begåvad att packa på sig onaturligt mycket med muskler. Designad men till vilken nytta liksom?

Sniggel
2010-05-21, 20:07
Det kanske inte blir AI som kommer först, utan SI (Synthetic Intelligence) :p

C.E.J.
2010-05-21, 20:11
Att gud fått konkurrens på skapande-av-liv-fronten.

Varför ska de tackla det? Vad exakt finns att tackla?

Doctor Snuggles
2010-05-21, 20:15
Varför ska de tackla det? Vad exakt finns att tackla?

Du har aldrig haft en diskussion med en religiös person förstår jag.

C.E.J.
2010-05-21, 20:16

Förvånad att du inte högg tidigare :)

Doctor Snuggles
2010-05-21, 20:21
förvånad att du inte högg tidigare :)

Das TROLL

nínían
2010-05-21, 20:25
Får mig att undra vad vi döper nästa tidsålder till. Den nuvarande digitala tidsåldern har jag alltid trott ersätts med rymdåldern. Kanske slinker den syntetiska tidsåldern in där emellan, eller kommer man kalla det någonting annat?

Baan
2010-05-21, 20:27
Das TROLL

And they hatin'!

Doctor Snuggles
2010-05-21, 20:29
Får mig att undra vad vi döper nästa tidsålder till. Den nuvarande digitala tidsåldern har jag alltid trott ersätts med rymdåldern. Kanske slinker den syntetiska tidsåldern in där emellan, eller kommer man kalla det någonting annat?

"We really fucked this shit up!"-tidsåldern?
(I dystopisk fredagsanda.)

Baan
2010-05-21, 20:33
No homo - åldern.

Doctor Snuggles
2010-05-21, 20:39
No homo - åldern.

Signaturen blir iaf:
1b7DKQx5SCw

Ape3
2010-05-21, 20:40
Detta är stort!

snej
2010-05-21, 21:35
Äntligen, jag har väntat på att Skynet ska erövra mänskligheten länge nog.

Trance
2010-05-21, 21:36
Äntligen, jag har väntat på att Skynet ska erövra mänskligheten länge nog.

Det är inte syntetiskt på det viset

snej
2010-05-21, 21:40
Det är inte syntetiskt på det viset

*grr*

Skummade bara igenom klippet, var för mycket sciencetalk för min brain, även om det är riktigt intressant med sånt här. Så vad är det egentligen, och hur funkar den/han/hon/det? :)

Kwon
2010-05-21, 21:43
Signaturen blir iaf:
1b7DKQx5SCw

Gör fler såna här dusch-sångare! Syntetiska då! :)

C.E.J.
2010-05-21, 21:47
Das TROLL

Der Internetkrieger.

Trance
2010-05-21, 21:59
*grr*

Skummade bara igenom klippet, var för mycket sciencetalk för min brain, även om det är riktigt intressant med sånt här. Så vad är det egentligen, och hur funkar den/han/hon/det? :)

Snabb och förhoppningsvis hyfsat korrekt sammanfattning.

Det man gjort är att man tagit DNA från en bakterie. Läst av strukturen digitalt. Delat upp det i många små delar i datorn. Byggt dessa delar baspar för baspar (detta har man kunnat göra ganska länge). Sedan tagit alla dessa delar och med hjälp av alla hade en "header och footer" eller vad man skall säga så utnyttjades en förmåga hos jäst att binda ihop dessa. På det sättet fick man en full DNA-sträng igen.

Sedan tog man en cell av en annan bakterie (annan art), tömde denna på DNA och slängde in det man skapat. Sedan bootade man upp bakterien och den levde.

EDIT: Man lade även till lite extra information, t.ex. namnen på forskarna bland annat.

Doctor Snuggles
2010-05-21, 22:01
Der Internetkrieger.

Die verlupsversfassen gevesen gegeben haubtgemachtheit losen stimmen trimmen.

Doctor Snuggles
2010-05-21, 22:06
Snabb och förhoppningsvis hyfsat korrekt sammanfattning.

Det man gjort är att man tagit DNA från en bakterie. Läst av strukturen digitalt. Delat upp det i många små delar i datorn. Byggt dessa delar baspar för baspar (detta har man kunnat göra ganska länge). Sedan tagit alla dessa delar och med hjälp av alla hade en "header och footer" eller vad man skall säga så utnyttjades en förmåga hos jäst att binda ihop dessa. På det sättet fick man en full DNA-sträng igen.

Sedan tog man en cell av en annan bakterie (annan art), tömde denna på DNA och slängde in det man skapat. Sedan bootade man upp bakterien och den levde.

Exakt. Det är inte egentligen syntetiskt liv fullt ut, så tillvida att man byggt upp organismen och dna:t från grunden. Att göra det ligger mycket längre fram i tiden. Men det känns mer som en filosofisk poäng - som det är nu kommer man kunna skapa skräddarsydda mikroorganismer.

krellik
2010-05-21, 22:54
Så för er som har koll på sånt här... Det här är ganska coolt alltså?;)

Jockefoten
2010-05-21, 22:57

Det går till som i Iron Man 2 när han skapar ett nytt grundämne. Tror jag.

Doctor Snuggles
2010-05-21, 23:52

Tänk dig att du skulle kunna kombinera dina favoritfighters i en maskin för att få ut TerminatorFedor. Så coolt är det.

Eddie Vedder
2010-05-22, 08:03
Coolt!

Jag satt igår och diskuterade just det här och bl.a. Craig Venter och så fick jag se att nästan exakt samtidigt som den diskussionen pågick startades den här tråden. Det måste vara ett tecken från Gud:D

Kek
2010-05-22, 08:24

Det är ju egentligen bara att säga att gud är allsmäktig och har gjort så att vi kan utveckla den tekonolgin eller något i den stilen så är diskussionen över. Egentligen det de borde svara på alla varför gjorde gud si eller så varför hit varför dit-frågor. "För att han ville" För att han kan" "För att han är allsmäktig" "För att han kan göra precis vad fan han vill när han vill" osv. Finns inga motargument emot det.

Ont. Jävligt coolt :) Läste någon artikel om något liknande för ett tag sen

skaparn
2010-05-22, 08:47

Boota är ett väldigt användbart ord. Bra val.

$ ssh bakterien@provröret.com sudo /sbin/reboot

eller nåt

DanielF
2010-05-22, 09:07
Och här kom det.
http://news.yahoo.com/s/ap/20100521/ap_on_re_eu/eu_catholic_church_synthetic_cell

Gillar detta speciellt:
"Pretending to be God and parroting his power of creation is an enormous risk that can plunge men into a barbarity," Mogavero told newspaper La Stampa in an interview. Scientists "should never forget that there is only one creator: God."

Lasse Kongo
2010-05-22, 09:29

Haha! :laugh:

filmjölk
2010-05-22, 10:32
Coolt och imponerande, men utvecklas tekniken ytterliggare är det nog troligt att forskare i framtiden får hybris och gudskomplex och skapar något riktigt farligt. Precis som i en science-fiction film, men snart verklighet.

victor_n
2010-05-22, 11:19
Och här kom det.
http://news.yahoo.com/s/ap/20100521/ap_on_re_eu/eu_catholic_church_synthetic_cell

Gillar detta speciellt:

Det där va ju bara en tidsfråga, kristas utalanden kan ju slå vilken lolcats bild i världen.

OT, så verkar det här grymt coolt. Vad är dock slutliga målet? kunna skapa den "perfekta" mördar soldaten/super atleten? eller liknande? :P

mojoo
2010-05-22, 13:27
Innan jag sett detta klipp kände jag mig dum, nu känner jag mig som en bebis som pratar haba ba ba språk

Eddie Vedder
2010-05-22, 14:14
Coolt och imponerande, men utvecklas tekniken ytterliggare är det nog troligt att forskare i framtiden får hybris och gudskomplex och skapar något riktigt farligt. Precis som i en science-fiction film, men snart verklighet.

Ja absolut. Jag menar, en forskare som får för sig att vipsa bara på egen hand göra de mest galna exprimenten är ju saker som händer dagligen.

Inte är det så att forskaren måste söka, söka och söka för att få genomföra sina studier och i detalj redogöra för vad han/hon vill undersöka och varför.

stridis
2010-05-22, 16:48
Ja absolut. Jag menar, en forskare som får för sig att vipsa bara på egen hand göra de mest galna exprimenten är ju saker som händer dagligen.
.

USAs militära projekt är ganska lattjo ibland.

Eddie Vedder
2010-05-22, 19:56
usas militära projekt är ganska lattjo ibland.

Haha, du syftar på lite lattjo tester på LSD?:D

CrazyJoeDavola
2010-05-22, 20:42

Inte är det så att forskaren måste söka, söka och söka för att få genomföra sina studier och i detalj redogöra för vad han/hon vill undersöka och varför.

Nu är du väl lite blåögd, givetvis kommer det om möjlighet ges att framställas "saker" som kan göra skada, biologiska/kemiska/kärn vapen någon? Det ligger liksom i människans natur..

Eddie Vedder
2010-05-22, 20:49
Nu är du väl lite blåögd, givetvis kommer det om möjlighet ges att framställas "saker" som kan göra skada, biologiska/kemiska/kärn vapen någon? Det ligger liksom i människans natur..

Ja givetvis. Men läser du filmjölks inlägg är det knappast lika nyanserat som det du precis skrev.

Det är en sak att mindre lyckade saker kan komma från vetenskapliga framsteg (atombomben någon?) och en helt annan att enstaka vetenskapsmän får för sig att framställa något galet som om det vore en barnfilm.

D Andersson
2010-05-23, 08:52
Det mest intressanta, omedelbara projektet, är en mikrob som äter koldioxid och spottar ur sig olja. :D

Intressant som sagt.

Hur långt har man kommit i det projektet egentligen? Vad är tidsplanen, hur är ekonomin i det, hur ska det se ut/fungera storskaligt? Vilka mängder kan framställas och på vilken tid, det känns spontant som att det borde gå väldigt långsamt. Eller ska man ha de här bakterieodlingarna direkt vid en stor utsläppskälla? Någon som vet mer?

Eddie Vedder
2010-05-23, 09:11
Jag vet inte riktigt vilka som jobbar med vad men det här borde ju vara relaterat till HUGO-projektet i alla fall:

http://www.hugo-international.org/index.php

Senaste Vetenskapens värld handlade ju om HUGO-projektet på KTH och där dök ju Craig Venter upp.

Asdf
2010-05-23, 19:20
HUGO-projektet drogs igång för att kunna sekvensera det mänskliga genomet. Det har varit färdigt ett bra tag, Venter var en av de lagen som "tävlade" vem som skulle komma först. Det var lite så han blev känd genom att de använde en separat sekvenseringsteknik som gjorde tidsprocessen avsevärt kortare

Bland annat har han varit involverad i att även göra "masssekvensering" på miljöer som vatten och luft för att kunna hitta gener för andra arter ( och inte enbart gener ur en viss art). Detta fick dem att hitta konkret fakta för en alternativ evolutionshistoria i hur livet uppstod med de första flercelliga organismerna

Generellt sett är Venter sedd som en visionär inom biotechområdet, hans uttalande om att skapa syntetiskt liv för många år sedan togs emot av stor skepsis i forskarvärlden. Det är trevligt att de faktiskt lyckats med det nu!

Poängen med syntetiskt liv var att kunna ta en vanlig forskarorganism ( mycoplasma t.ex ) dra ut dnat, och sedan stoppa in dna för att kunna "äta" koldioxid som ett sätt att minska klimatförändringar pga kraftigt förhöjda koldioxidnivåer i atmosfären

Nitrometan
2010-05-24, 08:03
Coolt!

Jag satt igår och diskuterade just det här och bl.a. Craig Venter och så fick jag se att nästan exakt samtidigt som den diskussionen pågick startades den här tråden. Det måste vara ett tecken från Gud:D

Nej. Det är ett tecken från Craig Venter, han har bytt namn till Gud 2.0 och avser att ta över världen inom 22 år. :)

Doctor Snuggles
2010-05-24, 08:43
Nej. Det är ett tecken från Craig Venter, han har bytt namn till Gud 2.0 och avser att ta över världen inom 22 år. :)

Det är ju helt ologiskt; varför skulle han ge ett tecken om det?

Nitrometan
2010-05-24, 08:48
Det är ju helt ologiskt; varför skulle han ge ett tecken om det?
Religion är inte logiskt.

stolpskott
2010-05-24, 09:24

:laugh::laugh:

Doctor Snuggles
2010-05-24, 10:31

Jag förstår inte, vad menar du?

Nitrometan
2010-05-24, 11:02
Jag förstår inte, vad menar du?

Religion handlar om tro. Det behöver inte vara logiskt eller möjligt att förklara/förstå.

Äsch, jag bara skojar sig. ;)

filmjölk
2010-05-24, 11:16
Ja givetvis. Men läser du filmjölks inlägg är det knappast lika nyanserat som det du precis skrev.

Det är en sak att mindre lyckade saker kan komma från vetenskapliga framsteg (atombomben någon?) och en helt annan att enstaka vetenskapsmän får för sig att framställa något galet som om det vore en barnfilm.

Så du ser ingen som helst möjlighet att när vetenskapen kommit såpass långt att de kan skapa liv utan befruktning att de får för sig att skapa något speciellt, (tex en hyllning till filmen alien, ja nu gör vi en 4m hög insektsdinosaur med syra till blod till min sons bar mitzvah!)

Iofs så tror jag att med dagens mänsklighet, att vi skapar sex-replikanter med tre bröst som vetenskapsmännen ligger med långt innan en alien eller något av militärt värde.

Doctor Snuggles
2010-05-24, 11:27
Religion handlar om tro. Det behöver inte vara logiskt eller möjligt att förklara/förstå.

Äsch, jag bara skojar sig. ;)

Är ironi syntetisk humor?

Nitrometan
2010-05-24, 11:30
Är ironi syntetisk humor?

Vetefan om det ens är humor. :(

Doctor Snuggles
2010-05-24, 11:32
Vetefan om det ens är humor. :(

https://www.flashback.org/t809711

Nitrometan
2010-05-24, 11:37
Vetandets Värld idag diskuterar vad syntetiskt liv kan få för följder.

I dagens Vetandets värld hör du Roger Roffey vid Totalförsvarets forskningsinstitut om farorna med den nya tekniken. Författaren PC Jersild blickar tillbaka på atombombens utveckling och diskuterar forskarnas ansvar. Och vetenskapsteoretikern Birgitta Forsman argumenterar för behovet av kontroll och insyn.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=3715248

Lyssna gärna. Det var intressanta diskussioner.