handdator

Visa fullständig version : Smith - Bänk

frong
2010-05-21, 18:26
Scenarie:
Man skall köra bänkpress i en smith-maskin, stången väger 10kg. Hur mycket lyfter man i jämförelese med en fristående om båda har 100kg på?

Ivars
2010-05-21, 18:31
beror helt på vilken smith maskin det är finns ett drös olika'

Men är det 100kg mätt på båda så äre det ju 100kg du pressar upp blir ju lite Enklare i smithen bara pga att du ej behöver "Balansera"

Sgart
2010-05-21, 18:35
Jag brukade räkna med stångens vikt förr. Men jag har faktiskt slutat med det. det krävs väldigt lite kraft att resa stången i en smith pga kablarna och balansen. Så jag har helt enkelt börjat skriva viktplattornas totala vikt + stång typ. I min journal.

frong
2010-05-21, 18:56
Jag brukade räkna med stångens vikt förr. Men jag har faktiskt slutat med det. det krävs väldigt lite kraft att resa stången i en smith pga kablarna och balansen. Så jag har helt enkelt börjat skriva viktplattornas totala vikt + stång typ. I min journal.

Intressant, dock tycker jag inte det är rättvist då stången ändå väger "något"

gotdapump
2010-05-21, 19:04
Smith(10kg) + 100kg=110kg
Fristång(20kg) + 100kg=120kg

Eller vad menar du?

limenka
2010-05-21, 19:15
Han menar hur stor kraft som behövs för att lyfta 100kg fritt jämfört med balanserat.

Sgart
2010-05-21, 20:45
Intressant, dock tycker jag inte det är rättvist då stången ändå väger "något"

Ja och det var därför jag räknade med den från början. Men sen har jag helt enkelt insett att det knappast krävs samma ansträngning att lyfta smithstången som det vore att lyfta en lös stång på 10 kilo.

Därför tänker jag numer att om jag inte känner till den "effektiva" vikten av smithstången kan jag lika gärna räkna bort den. Allt annat blir ju gissningar.

Det jag kan göra isåfall är ju att väga den men riktigt så viktigt känns det inte för mig. Jag är ju själv medveten om att det jag numer räknar är + stång och så länge jag inte behöver bevisa något för andra människor spelar det ju ingen roll.

vasslefranmjolk
2010-05-21, 20:53
Han menar hur stor kraft som behövs för att lyfta 100kg fritt jämfört med balanserat.

Borde rent teoretiskt krävas större kraft i en smith(med helt lodrät bana) då man även har ett friktionsmotstånd att verka mot. Dock upplevs det troligen inte så i praktiken p.g.a. det minskade behovet av balansering...

Jagax
2010-05-22, 09:56
Ja och det var därför jag räknade med den från början. Men sen har jag helt enkelt insett att det knappast krävs samma ansträngning att lyfta smithstången som det vore att lyfta en lös stång på 10 kilo.

Därför tänker jag numer att om jag inte känner till den "effektiva" vikten av smithstången kan jag lika gärna räkna bort den. Allt annat blir ju gissningar.

Det jag kan göra isåfall är ju att väga den men riktigt så viktigt känns det inte för mig. Jag är ju själv medveten om att det jag numer räknar är + stång och så länge jag inte behöver bevisa något för andra människor spelar det ju ingen roll.

Det beror ju helt på vad för sorts smithmaskin som finns tillgänglig. Jag visste inte ens att det fanns sådana som använde kablar och motvikter. De jag har sett och använt är en vanligt stång som går i fasta spår längs 2 stolpar. Att lyfta bara stången där utan extra vikt är definitivt tyngre än en fri stång.

HulkH
2010-05-22, 12:20
Borde rent teoretiskt krävas större kraft i en smith(med helt lodrät bana) då man även har ett friktionsmotstånd att verka mot. Dock upplevs det troligen inte så i praktiken p.g.a. det minskade behovet av balansering...

Tror desamma balanseringen spelar nog en rätt så stor roll ändå.

130kg finsk sisu
2010-05-22, 15:13
Kör fritt så slipper du fundera... ;)

Hejnomax
2010-05-23, 08:07

Behövs ju krafter för att ledsaga stången upp i fribänk, även teoretiskt. Accelerera i horisontalplanet liksom

frong
2010-05-23, 12:14

Inget jag funderar på så mycket, man lastar ju på med vikter tills det blir tungt...

cryx
2010-05-23, 13:38
Inget jag funderar på så mycket, man lastar ju på med vikter tills det blir tungt...

Fria vikter är alltid bättre. Smith-maskinen tvingar dig in i antingen obekväma rörelser eller bestämda rörelser och du behöver inte balansera vikten, vilket betyder att du inte stärker dina stabiliseringsmuskler eller ökar balansen samt koordination. Saker som är viktigt för dagliga aktiviteter och sporter.

Med en mängd andra negativiteter.

TimId
2010-05-23, 14:56
Inte alls pga handledsskaderisken.

cero
2010-05-23, 14:59
handledsskaderisken.

Utveckla?

frong
2010-05-23, 16:00
Fria vikter är alltid bättre. Smith-maskinen tvingar dig in i antingen obekväma rörelser eller bestämda rörelser och du behöver inte balansera vikten, vilket betyder att du inte stärker dina stabiliseringsmuskler eller ökar balansen samt koordination. Saker som är viktigt för dagliga aktiviteter och sporter.

Med en mängd andra negativiteter.

Men om man vill pricka brösten mer då? M.a.o inte är ute efter att träna stabiliseringsmusklerna osv så mycket.

cero
2010-05-23, 18:04
Men om man vill pricka brösten mer då? M.a.o inte är ute efter att träna stabiliseringsmusklerna osv så mycket.

Rent generellt tycker jag det skulle vara bättre med fria vikter iallafall. När du använder fria vikter kan du själv bestämma vilken rörelsebana du ska ha och då kan det bli mycket lättare att anpassa ditt utförande efter vilka muskler du vill "pricka"

Sjoba
2010-05-23, 18:08

+1

TS: Tror denna killen har lite smått erfarenhet av bänkpress, du ska nog lyssna på honom ;)
Något jag hört bara, fråga inte efter källa.

frong
2010-05-23, 19:08
Rent generellt tycker jag det skulle vara bättre med fria vikter iallafall. När du använder fria vikter kan du själv bestämma vilken rörelsebana du ska ha och då kan det bli mycket lättare att anpassa ditt utförande efter vilka muskler du vill "pricka"

Jag tycker att det är mycket skönare att köra i smithen när man skall ha någon sorts lutning på bänken, annars föredrar jag fria också.

cero
2010-05-23, 19:12
Jag tycker att det är mycket skönare att köra i smithen när man skall ha någon sorts lutning på bänken, annars föredrar jag fria också.

Håller med, kan bli lite svårt att köra med fria vikter på lutande bänk om man har lite halvtaskig balans. Testade att köra bänkpress i smithmaskinen en gång och jag gör aldrig om det. Tyckte det kändes jävligt obekvämt och rörelsebanan kändes helskum. Kan nog bero på att stången inte går helt rakt upp och ner när jag bänkar.

xnonne
2010-05-24, 19:06
Du lyfter lika många kilon bara att du inte aktiverar lika många muskler i smith pga. att stången blir stabiliserad. Detta gör ju såklart att du orkar "mer" vikt i smith.

rickardptrsn
2010-05-24, 19:16
Smith(10kg) + 100kg=110kg
Fristång(20kg) + 100kg=120kg

Eller vad menar du?

alltid fått för mig 15 kg? men d är fel kanske ang. smith? :smash:

engdahl_86
2010-05-24, 19:54
jag har för mig att smithen väger 30. ?

forslund
2010-05-24, 19:57
Det finns mer än en version av Smith-maskiner. Mitt gym har en som väger 15 kg och en som väger 30 kg.

frong
2010-05-24, 20:29
jag har för mig att smithen väger 30. ?

Finns olika...

vasslefranmjolk
2010-05-24, 21:41
Behövs ju krafter för att ledsaga stången upp i fribänk, även teoretiskt. Accelerera i horisontalplanet liksom

Kraften som ska övervinnas är enbart tyngdkraften i "fribänk". Däremot har kroppen en lägre verkningsgrad i densamme då det går åt mer muskulärt arbete för att övervinna en given kraft jämfört med smith.