Visa fullständig version : Angående träning av baksida axlar
Jag har förgäves väntat på att ngn skulle upptäcka min ironi i en tråd i ämnet. Hintade lite i samma tråd om att skuldrorna inte skulle ihop och hoppades att ngn skulle ifrågasätta mina dubbla budskap. Tiden gick, inga svar och jag glömde bort det. Tänkte klargöra mig nu och upptäckte till min förskräckelse att tråden är stängd.
Vill inte att nån ska tro att jag var seriös. Detta var tråden.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148473
Jag vill ofta vitsa till det men här blir det ju så galet om det stannar vid att jag håller med Martin. Jag tycker ju nämligen att han gör övningen FEL!
Så här skrev jag:
Jag är helt seriös med mitt inlägg.
Martins utförande med kablarna ser dock bra ut tycker jag, mycket bra t om. Jag gör dock den typen av rörelse då jag "simmar" i en nordic gym-maskin. Jag låter dock armbågen åka upp lite, i slutläget framförallt, som jag även gör i side-laterals. Jag tycker det ser ut som Martin har bra kontakt i bakaxlarna här. Det viktiga är ju att inte låta skulderbladen vandra omkring så det bli en ryggövning och det tycker jag visas klockrent här. Det är alltså så att jag vill knipa åt bakaxlarna på lite olika sätt i olika övningar. Jag gör alltså Martins variant i en annan övning...
Min variant med kablar uppifrån(colemans) är mer som en "face-pull" isf.
Bra video Martin!
Här en översättning:
Jag är INTE helt seriös med mitt inlägg
Martins utförande är bra om jag får för mig att träna simning i en nordicgym-maskin. Martin har ingen kontakt i bakaxlarna, skulderbladen vandrar omkring, det blir en ryggövning. Detta visar Martin klockrent. Martins variant hör hemma i ett ryggpass, lämpligen som rodd.
Jag hävdar att Colemans variant är bra och så även de råd som kommer från Martins motpart i tråden.
Slutklämmen lämnar jag öppen för fri tolkning.
Hoppas iaf ngn ser detta nu. Jag vill inte att ngn ska tro att jag tyckte den där filmen var bra!
Jag passar mig för kryptisk humor i fortsättningen... Fast jag var fan lite rolig iaf. :D
Jag har förgäves väntat på att ngn skulle upptäcka min ironi i en tråd i ämnet. Hintade lite i samma tråd om att skuldrorna inte skulle ihop och hoppades att ngn skulle ifrågasätta mina dubbla budskap. Tiden gick, inga svar och jag glömde bort det. Tänkte klargöra mig nu och upptäckte till min förskräckelse att tråden är stängd.
Vill inte att nån ska tro att jag var seriös. Detta var tråden.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148473
Jag vill ofta vitsa till det men här blir det ju så galet om det stannar vid att jag håller med Martin. Jag tycker ju nämligen att han gör övningen FEL!
Så här skrev jag:
Jag är helt seriös med mitt inlägg.
Martins utförande med kablarna ser dock bra ut tycker jag, mycket bra t om. Jag gör dock den typen av rörelse då jag "simmar" i en nordic gym-maskin. Jag låter dock armbågen åka upp lite, i slutläget framförallt, som jag även gör i side-laterals. Jag tycker det ser ut som Martin har bra kontakt i bakaxlarna här. Det viktiga är ju att inte låta skulderbladen vandra omkring så det bli en ryggövning och det tycker jag visas klockrent här. Det är alltså så att jag vill knipa åt bakaxlarna på lite olika sätt i olika övningar. Jag gör alltså Martins variant i en annan övning...
Min variant med kablar uppifrån(colemans) är mer som en "face-pull" isf.
Bra video Martin!
Här en översättning:
Jag är INTE helt seriös med mitt inlägg
Martins utförande är bra om jag får för mig att träna simning i en nordicgym-maskin. Martin har ingen kontakt i bakaxlarna, skulderbladen vandrar omkring, det blir en ryggövning. Detta visar Martin klockrent. Martins variant hör hemma i ett ryggpass, lämpligen som rodd.
Jag hävdar att Colemans variant är bra och så även de råd som kommer från Martins motpart i tråden.
Slutklämmen lämnar jag öppen för fri tolkning.
Hoppas iaf ngn ser detta nu. Jag vill inte att ngn ska tro att jag tyckte den där filmen var bra!
Jag passar mig för kryptisk humor i fortsättningen... Fast jag var fan lite rolig iaf. :D
Du kommer inte vinna VM i pedagogik direkt :D
OnTopic tycker jag att man är fel ute redan från början om man tror att man måste isolera baksida axlar. Har man inte ordentliga baksidor så missar man på andra ställen i träningen (läs: brist på chins/roddar/marklyft).
För jag har aldrig sett någon som är ordentligt stark i de typer av övningar jag nämner ovan, som också har obefintliga baksidor (baksida axlar dvs).
Go' kväll i stugan!
OnTopic tycker jag att man är fel ute redan från början om man tror att man måste isolera baksida axlar. Har man inte ordentliga baksidor så missar man på andra ställen i träningen (läs: brist på chins/roddar/marklyft).
För jag har aldrig sett någon som är ordentligt stark i de typer av övningar jag nämner ovan, som också har obefintliga baksidor (baksida axlar dvs).
Go' kväll i stugan!
Haha!
Du har en poäng fast jag tror man kan få ännu större volym på dem med isoleringsövningar. Fast med utförandet i filmen så håller jag med. BAJS!
Go kväll själv!
Go' kväll i stugan!
Lustigt, jag tycker det är precis tvärtom. Jag har aldrig sett någon med grymma baksida axlar som inte kör dedikerad träning för dem. Själv saknar jag totalt baksida axlar trots att jag är stark i de övningar du nämnde OCH tränar dem isolerat.
Lustigt, jag tycker det är precis tvärtom. Jag har aldrig sett någon med grymma baksida axlar som inte kör dedikerad träning för dem. Själv saknar jag totalt baksida axlar trots att jag är stark i de övningar du nämnde OCH tränar dem isolerat.
Du kanske har gjort som på filmen...;)
Jag vill hävda att baksida axlar är svårast av alla muskler att prickskjuta.
Okey, jag kan ha fel. Jag kommer inte komma med några avancerade ord a la Martin för att förklara fenomenet.
Men utifrån det du skriver så verkar inte isolationsövningar heller fungera för dig, så du får nog skylla på dina föräldrars gener :)
Jag har faktiskt kommit fram till samma sak som du, att genom att hålla skulderbladen stilla så jobbar baksida axlar mer i förhållande till lats och rhomboids etc. Både kontakt och pump lyckas jag få, men ingen vidare volym i förhållande till resten.
Okey, jag kan ha fel. Jag kommer inte komma med några avancerade ord a la Martin för att förklara fenomenet.
Men utifrån det du skriver så verkar inte isolationsövningar heller fungera för dig, så du får nog skylla på dina föräldrars gener :)
Jag ser max 1/100 som gör rätt i dessa övningar på gymmet jag kör på.
Inte ens Martin som lär ut hur andra ska träna kan ju...
Haha!
Du har en poäng fast jag tror man kan få ännu större volym på dem med isoleringsövningar. Fast med utförandet i filmen så håller jag med. BAJS!
Go kväll själv!
Visst, är en kombination det bästa om man strävar efter maximal volym. Predikar mer mot de som tror att man bara ska försöka prickskjuta diverse muskler med onödigt svåra övningar. Och i sin strävan glömmer de bort att köra basövningarna :)
Säga vad man vill om Kålman, men någonting rätt måste han gjort, då han faktiskt vunnit flest Olympiatrofeer av alla.
Jag har faktiskt kommit fram till samma sak som du, att genom att hålla skulderbladen stilla så jobbar baksida axlar mer i förhållande till lats och rhomboids etc. Både kontakt och pump lyckas jag få, men ingen vidare volym i förhållande till resten.
Jag vill se film på när du kör baksida axlar. Skulle vara intressant om jag skulle anse att du gör helt rätt men ändå ej växer. Det kanske bara är så att du är blygsam iof... ;)
Varför skrev du på det sättet? :)
Har inte läst tråden, men hade jag läst ditt inlägg hade jag tagit det helt seriöst. Det känns som både du och Martin har bra koll på det här med hur det ska kännas och tas på musklerna, beskriva det och sådant.
Ser inte vad Martin gör för fel i videon du snackar om? Det är exakt så jag gör. Får utmärkt pump och kontakt i bakre axlar av det utförandet, och kan hantera mycket mer vikt i en mer naturlig rörelsebana än om jag hade isolerat varenda muskel i över rygg förutom bakre axlar.
Varför skrev du på det sättet? :)
Har inte läst tråden, men hade jag läst ditt inlägg hade jag tagit det helt seriöst. Det känns som både du och Martin har bra koll på det här med hur det ska kännas och tas på musklerna, beskriva det och sådant.
Ser inte vad Martin gör för fel i videon du snackar om? Det är exakt så jag gör. Får utmärkt pump och kontakt i bakre axlar av det utförandet, och kan hantera mycket mer vikt i en mer naturlig rörelsebana än om jag hade isolerat varenda muskel i över rygg förutom bakre axlar.
Idén till denna typ av humor kommer sig av att jag och Martin ofta tänker helt olika... :D
Det där med vikt har diskuterats i en annan tråd. En vikt är inte en vikt.
Så här tänker jag, taget från min träningsdagbok:
En gyllene grundsten inom styrketräning är att intensitet är detsamma som vikt. Det är ett antagande som ledde mig totalt fel i min strävan mot muskelvolym.
Visst det är "vedertaget" men vem har bestämt det och varför inte ifrågasätta det, eller ändra det!? Betänk att jorden var "platt" förut...
Det är vad man gör med vikten som avgör belastningen man utsätter avsedd muskel för. Inte vikten i sig. Det är alltså så att i praktiken är vikten inte det som avgör utan även andra faktorer spelar in. Tid, hastighet och utförandet av själva övningen kan totalt ändra "vikten".
För en "byggare" är även det som sker totalt sett under hela passet av största vikt. Det totala arbetet som utförts av den muskeln man haft för avsikt att träna.
En bodybuilder som kör bänkpress med bröstet på 100kg får ej samma intensitet som en styrkelyftare som exploderar upp 100kg med i princip hela kroppen. Han får nämligen mer arbete utfört med just bröstet. Styrkelyftaren får belastningen fördelat på flertalet områden. Dessutom kommer garanterat bodybuildern ha flyttat mer "vikt" sammanlagt under passet. Kroppsbyggaren vill uppnå hög intensitet under hela sitt pass och styrkelyftaren hög intensitet under varje enskild repetition.
Tänk istället för bänkpress, baksida axlar. Detta gäller alla övningar. Om jag skulle släppa det här "tänket" skulle jag släppa alla isolationsövningar också. Jag tror att många som inte tänker så här oftast plockar bort "isolationsövningarna". Detta då de liksom blir onödiga. De är inte onödiga men med det utförandet så tappar de enormt mycket av sitt värde.
Hoppas jag var tydlig nu och (inte) förvirrar ngn. (:
Mvh
Nelson81
2010-05-21, 06:54
Mejla Coleman -) klistra in hans svar i tråden -) lås tråden
Mejla Coleman -) klistra in hans svar i tråden -) lås tråden
Han är inte utbildad...:D
Nelson81
2010-05-21, 07:08
Det är vad man gör med vikten som avgör belastningen man utsätter avsedd muskel för. Inte vikten i sig
det där gillar jag, när jag slutade träna för egot och sänkte vikterna med 30 procent så resulterade det i att jag växte mycket mer och höll mig skadefri. bra tips.
Fultjack
2010-05-21, 08:00
JAG tycker framåtlutande hantellyft är överlägset bäst för baksida axlar. Man kan använda ganska tunga vikter och det känns ändå bra!
Det är väl den övningen som har hjälpt MIG bäst att bygga bakre deltat
Nelson81
2010-05-21, 08:03
JAG tycker framåtlutande hantellyft är överlägset bäst för baksida axlar. Man kan använda ganska tunga vikter och det känns ändå bra!
me to, helt oslagbar övning.
rickardptrsn
2010-05-21, 08:48
Ngn som testat denna övning "Cable rear delt row"? har kört den ett bra tag nu å tycker jag får rejäl kontakt i baksida axlar.. tog ett tag att lära sig hur man ska göra. är enkelt å slarva på denna.. men vid rätt utförande tycker iaf jag att den är grym. å enligt mig har mina baksida axlar följt med bra tack vare denna övning.
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/CBRearDeltRow.html
WORD!
Man kan dock göra "rätt" med tunga vikter, skulle jag vilja säga.
Det som jag ville belysa här var dock utförandet och inte vilka övningar som är bäst och så...
Fultjack
2010-05-21, 10:49
WORD!
Man kan dock göra "rätt" med tunga vikter, skulle jag vilja säga.
Det som jag ville belysa här var dock utförandet och inte vilka övningar som är bäst och så...
Ok! Då ber jag om ursäkt om jag gick off-topic :)
Idén till denna typ av humor kommer sig av att jag och Martin ofta tänker helt olika... :D
Det där med vikt har diskuterats i en annan tråd. En vikt är inte en vikt.
Så här tänker jag, taget från min träningsdagbok:
En gyllene grundsten inom styrketräning är att intensitet är detsamma som vikt. Det är ett antagande som ledde mig totalt fel i min strävan mot muskelvolym.
Visst det är "vedertaget" men vem har bestämt det och varför inte ifrågasätta det, eller ändra det!? Betänk att jorden var "platt" förut...
Det är vad man gör med vikten som avgör belastningen man utsätter avsedd muskel för. Inte vikten i sig. Det är alltså så att i praktiken är vikten inte det som avgör utan även andra faktorer spelar in. Tid, hastighet och utförandet av själva övningen kan totalt ändra "vikten".
För en "byggare" är även det som sker totalt sett under hela passet av största vikt. Det totala arbetet som utförts av den muskeln man haft för avsikt att träna.
En bodybuilder som kör bänkpress med bröstet på 100kg får ej samma intensitet som en styrkelyftare som exploderar upp 100kg med i princip hela kroppen. Han får nämligen mer arbete utfört med just bröstet. Styrkelyftaren får belastningen fördelat på flertalet områden. Dessutom kommer garanterat bodybuildern ha flyttat mer "vikt" sammanlagt under passet. Kroppsbyggaren vill uppnå hög intensitet under hela sitt pass och styrkelyftaren hög intensitet under varje enskild repetition.
Tänk istället för bänkpress, baksida axlar. Detta gäller alla övningar. Om jag skulle släppa det här "tänket" skulle jag släppa alla isolationsövningar också. Jag tror att många som inte tänker så här oftast plockar bort "isolationsövningarna". Detta då de liksom blir onödiga. De är inte onödiga men med det utförandet så tappar de enormt mycket av sitt värde.
Hoppas jag var tydlig nu och (inte) förvirrar ngn. (:
MvhFörstår vad du menar nu. Bra förklaring :thumbup:
Det jag tänkte på mer var att få är på den nivån att de har ett behov av att börja isolera bakre axlar från skulderbladsmuskulaturen pga assymetrier, eller jag ser det väldigt sällan på folk och tänker "oj, vad stora traps jämfört med bakre axlar, han borde träna bakre axlar mer isolerat". Jag ser mest folk med stora baksidor, och folk med små baksidor i mitt gym. De med stora baksidor är ofta de som är starkare i stångrodd, chins och latsdrag än de med små baksidor. Detta förklarar också varför en diskussion i det här ämnet är ovanför min nivå, haha :)
Ngn som testat denna övning "Cable rear delt row"? har kört den ett bra tag nu å tycker jag får rejäl kontakt i baksida axlar.. tog ett tag att lära sig hur man ska göra. är enkelt å slarva på denna.. men vid rätt utförande tycker iaf jag att den är grym. å enligt mig har mina baksida axlar följt med bra tack vare denna övning.
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/CBRearDeltRow.html
Jag kör(eller körde) en liknande övning i maskin. Funkar precis som t.ex. facepulls jättebra för att bygga teres major.
Martin Löwgren
2010-05-21, 13:29
Lustigt, jag tycker det är precis tvärtom. Jag har aldrig sett någon med grymma baksida axlar som inte kör dedikerad träning för dem. Själv saknar jag totalt baksida axlar trots att jag är stark i de övningar du nämnde OCH tränar dem isolerat.+1
Så är det oftast.
Man kan ha grym rygg och vara stark i roddar med mera men baksida axlar kan släpa rejält ändå. Detta är bara en av 5 bra baksida axel övningar men tänket för att aktivera bakre delta är desamma på alla andra.
filmjölk
2010-05-21, 13:46
Vad är det ni bjäbbar om? Om man skall vara lös i skulderbladen eller spänna rhomberna när man tränar baksida axlar? Det vill jag också veta.
Men jag tar hellre svaret från någon utbildad och anatomikunnig (Som Löfhgrehn) än en medioker halvamatör med mundiarré som citerar sin egen träningsdagbok.
Vad är det ni bjäbbar om? Om man skall vara lös i skulderbladen eller spänna rhomberna när man tränar baksida axlar? Det vill jag också veta.
Men jag tar hellre svaret från någon utbildad och anatomikunnig (Som Löfhgrehn) än en medioker halvamatör med mundiarré som citerar sin egen träningsdagbok.
Du får lyssna på vem du vill!
Har inte läst tråden helt men jag har lätt med tillväxt just för baksida axlar. Framåtlutande hantellyft och även parallella hantelrodd har gett mig väldigt mycket i de områdena. Den förstnämnda är en favorit, en av de få övningar där jag alltid får bra kontakt.
Annars kan man ju testa på nästa axelpass och försöka hitta kontakten i bakre axlarna.
Det gjorde jag. Den variant som verkade ta bäst på mig var mer i stil med Kålman-versionen.
gotdapump
2010-05-21, 18:56
OnTopic tycker jag att man är fel ute redan från början om man tror att man måste isolera baksida axlar. Har man inte ordentliga baksidor så missar man på andra ställen i träningen (läs: brist på chins/roddar/marklyft)
Go' kväll i stugan!
Vore kul ifall du skulle kunna utveckla det där angående att man är fel ute ifall man vill isolera baksida axlar.
Martin Löwgren
2010-05-23, 10:56
Vore kul ifall du skulle kunna utveckla det där angående att man är fel ute ifall man vill isolera baksida axlar.
Man behöver endast isolera baksida axlar om dessa är släpande. Läs artikeln igen om "stående omvända kabelflyes".
För de allra flesta räcker diverse roddar.
frogmachine
2010-05-23, 11:23
Lite offtopic kanske, men körde "martins" cableövning för baksida axlar igår och har grym träningsvärk i just baksida axlar idag. men jag menar inget me det
Anders The Peak
2010-05-23, 11:26
Lite offtopic kanske, men körde "martins" cableövning för baksida axlar igår och har grym träningsvärk i just baksida axlar idag. men jag menar inget me det
Du har antagligen mycket släpande baksida axel. Skämtar med dig...
Men som du vet får man oftast träningsvärk vid nya övningar så det är inte ovanligt att man får träningsvärk vid rörelser som är ovana.
frogmachine
2010-05-23, 11:42
sant sant anders.
Nu har jag inte läst alla andra svar på tråden men tycker själv att övningen är okej, skört den ett par-3 gånger nu på ryggpassen och fonkar för mig =)
frogmachine
2010-05-23, 11:56
Kört* vet inte hur man redigerar inlägg
gotdapump
2010-05-23, 17:55
Man behöver endast isolera baksida axlar om dessa är släpande. Läs artikeln igen om "stående omvända kabelflyes".
För de allra flesta räcker diverse roddar.
Det är väl ganska självklart att släpar en muskel behöver man träna den? Det påståendet kan appliceras på allting..
Och nej, jag tänker inte läsa några artiklar skrivna av dig. Vid det här laget förutsätter jag att du vet varför men vill du ha en förklaring har du givetvis rätt till det.
Är baksida en mindre prioriterad muskel och just därför räcker det för de flesta med roddar?
Martin Löwgren
2010-05-23, 19:04
Kör du mycket roddar annars men först du "känner" i baksida axel?
sharkzlayer
2010-06-22, 16:57
att "koppla ihop" skulderbladen är väl ganska så standard i diverse hantelyft övningar för axel?
att "koppla ihop" skulderbladen är väl ganska så standard i diverse hantelyft övningar för axel?
Kan ju ta lite OT: Ja det är standard men jag ifrågasätter dock det. Inte så ofta standard på välbyggda bodybuilders dock.
Det är också standard att baksida axel är dåligt utvecklad på väldigt många.
Går man så långt i rörelsen att man kopplar ihop skulderbladen har man ju gått förbi maximal anspänning i bakre deltan och bråkar ist med trapezius och rhomboideus. Det blir alltså en ryggövning i första hand. Det anses väl roligare att göra så då man kan flytta mycket tyngre vikter, men man lurar bara sig själv. Man spöar inte bakre deltoideus maximalt. ;)
Hejnomax
2010-06-22, 21:39
Hur vet man om baksida axlar släpar? Visuellt känns det svårt, men kan man känna det?
ByggerUt
2010-06-23, 00:08
Jag själv har tränat i 15 år och håller med dig fullständigt!
Jag tror att många har en övertro på sjukgymnaster, naprapater etc när det gäller deras kunnande om effektiv träning. På de åren de går i skolan ska de lära sig massor om skadediagnoser, behandlingsmetoder, rehabilitering och så vidare. Att lära sig hur man effektivast tränar för att bli stark i bänkpress eller för att bygga ett par stora axlar hamnar väldigt långt ned på deras prioriteringar. Visst finns det personer inom de här yrkesgrupperna som är kunniga inom träning, men då har de oftast skaffat sig den kunskapen på grund av ett eget intresse. När det gäller saker som ren rehabilitering är de däremot oftast mycket duktiga och fan vore väl annars, det är liksom lite av deras grej.
Jag tror inte heller att man behöver några enorma anatomikunskaper för att förstå hur man ska träna på ett bra sätt. Jag har själv läst grundläggande anatomi en gång i tiden men vid det här laget har jag glömt det mesta av det, numera får jag snällt plocka fram anatomiböckerna om jag ska hänga med när folk börjar prata latin. Ändå ser jag mig själv som en smula mer "träningskunnig" nu än jag var då. Visst kan det vara till nytta med anatomikunnande ibland, om inte annat så kan det underlätta när man ska förklara en rörelse. Det enda jag vill ha fram är att anatomikunskaper inte nödvändigtvis betyder att man vet hur man ska träna.
Jag kan t.ex nämna en gammal f.d byggare jag är flyktigt bekant med. Han kan inte några latinska namn på de flesta muskler och hans förklaringar låter ibland rent komiska. Ändå har jag sett honom ställa klockrena diagnoser på skador och ge mycket bra instruktioner på övningsutförande. Tyvärr skulle nog många på de här forumen avfärda honom ganska snabbt, han låter ju inte avancerad när han pratar och eftersom han börjar komma till åren så är han inte speciellt stor längre. Med detta vill jag helt enkelt ha sagt att man inte ska underskatta erfarenhet i de här sammanhangen.
Om sedan erfarenheten kan kombineras med teoretiska kunskaper är det givetvis jättebra.
Jag vill klargöra att detta inte är riktat specifikt emot Martin utan det är lite generella åsikter jag har gått och tryckt på en tid som jag såg ett tillfälle att lägga fram här. Jag har heller inget otalt med Filmjölk utan hans inlägg fick mig bara att tänka på de här sakerna. Försök att inte ta för stort intryck av hur folk säger något utan fokusera hellre på vad de säger. Det är inte alltid personen som uttrycker sig "finast" som har rätt.
Arnoldisnumerouno
2010-06-23, 07:34
Robban:
Jag är intresserad av alla åsikter så du får gärna utveckla och förklara ditt utförande istället för att bara säga att någon annan har fel.
Menar du att man ska hålla skulderbladet så stilla som möjligt alltså. Ska man stanna rörelsen nästan innan man har händerna rakt ut från kroppen då alltså? I vilken position ska man hålla skulderbladen då, ska man ha dem ihopdragna från början och stilla där, eller försöka ha demmaximalt isärdragna, nästan med axlarna lite framåt?
Arnoldski känner alla på brädan personligen, så han kan lätt avgöra samtligas kompetens :D HAHA, morgonens!!!
min erfarenhet är att dom som är stora, starka osv oftast är dugliga personer med arbete och full vardag, det som krävs karaktärsmässigt och moraliskt för att bygga fantastisk styrka eller muskularitet är gemensamt med framgång i vardagen, dom har inte tid att sitta och skriva inlägg efter inlägg utan dom gör annat.. jag vet också att dom 3, i mitt tycke starkaste och muskulösaste lyftarna på mitt gym INTE hänger på något nätforum och ger råd..
Anders The Peak
2010-06-23, 08:51
Jag själv har tränat i 15 år och håller med dig fullständigt!
Nu tycker jag att ni båda har tränat rätt lång tid och borde med hjälp av lite trial and error hittat metoder för baksidan. Men antagligen handlar det om dåliga anatomikunskaper när det gäller axelmuskulaturens funktioner och uppbyggnad.
Scratch89
2010-06-23, 09:59
Nu tycker jag att ni båda har tränat rätt lång tid och borde med hjälp av lite trial and error hittat metoder för baksidan. Men antagligen handlar det om dåliga anatomikunskaper när det gäller axelmuskulaturens funktioner och uppbyggnad.
Oh no you didn't. :D
Arnoldski
2010-06-23, 10:17
Arnoldski känner alla på brädan personligen, så han kan lätt avgöra samtligas kompetens :D HAHA, morgonens!!!
Men ditt ultimata topp-hjon.
På ett lika puckat sätt som i ditt inlägg kan jag väl då säga "ti-hi, ti-hi Medusa känner alla på brädan och vet precis vad de fyller sina dagar med och att de duktiga minsann inte har tid över för inlägg, men de obildade har det". (..och vad säger det då om dig..?)
Om du tillhör begåvningsreserven och inte fårmår vaska fram kontentan i mitt inlägg, som för tydlighets skull var: Martin har goda anatomikunskaper, baserat på hans diskussioner rörande sina (kopierade) inlägg, kanske du inte borde kommentera det.
(Inlägg raderade.)
Fler försök att kapa den tråden för att flame:a Martin Löwgren (en diskussion som redan har gått varvet runt många gånger i annan tråd) kommer att leda till att även den här tråden stängs.
Lite bättre uppförande önskas också i den icke-Löwgren-relaterade diskussionen; man skäms ffs när man läser.
Nelson81
2010-06-23, 17:16
Jag tror att många har en övertro på sjukgymnaster, naprapater etc när det gäller deras kunnande om effektiv träning. På de åren de går i skolan ska de lära sig massor om skadediagnoser, behandlingsmetoder, rehabilitering och så vidare. Att lära sig hur man effektivast tränar för att bli stark i bänkpress eller för att bygga ett par stora axlar hamnar väldigt långt ned på deras prioriteringar. Visst finns det personer inom de här yrkesgrupperna som är kunniga inom träning, men då har de oftast skaffat sig den kunskapen på grund av ett eget intresse. När det gäller saker som ren rehabilitering är de däremot oftast mycket duktiga och fan vore väl annars, det är liksom lite av deras grej.
Jag tror inte heller att man behöver några enorma anatomikunskaper för att förstå hur man ska träna på ett bra sätt. Jag har själv läst grundläggande anatomi en gång i tiden men vid det här laget har jag glömt det mesta av det, numera får jag snällt plocka fram anatomiböckerna om jag ska hänga med när folk börjar prata latin. Ändå ser jag mig själv som en smula mer "träningskunnig" nu än jag var då. Visst kan det vara till nytta med anatomikunnande ibland, om inte annat så kan det underlätta när man ska förklara en rörelse. Det enda jag vill ha fram är att anatomikunskaper inte nödvändigtvis betyder att man vet hur man ska träna.
Jag kan t.ex nämna en gammal f.d byggare jag är flyktigt bekant med. Han kan inte några latinska namn på de flesta muskler och hans förklaringar låter ibland rent komiska. Ändå har jag sett honom ställa klockrena diagnoser på skador och ge mycket bra instruktioner på övningsutförande. Tyvärr skulle nog många på de här forumen avfärda honom ganska snabbt, han låter ju inte avancerad när han pratar och eftersom han börjar komma till åren så är han inte speciellt stor längre. Med detta vill jag helt enkelt ha sagt att man inte ska underskatta erfarenhet i de här sammanhangen.
Om sedan erfarenheten kan kombineras med teoretiska kunskaper är det givetvis jättebra.
Jag vill klargöra att detta inte är riktat specifikt emot Martin utan det är lite generella åsikter jag har gått och tryckt på en tid som jag såg ett tillfälle att lägga fram här. Jag har heller inget otalt med Filmjölk utan hans inlägg fick mig bara att tänka på de här sakerna. Försök att inte ta för stort intryck av hur folk säger något utan fokusera hellre på vad de säger. Det är inte alltid personen som uttrycker sig "finast" som har rätt.
mycket bra inlägg. :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.