Visa fullständig version : Hur tänker en som är blind och döv?
"Vanliga" friska människor tänker ju generellt i bilder och ord.
Men hur tänker nån som är född blind och döv?
De har ju aldrig sett så de kan inte tänka i bilder, men inte heller i ord då de är döva.
Tänker de kanske mer i former, såsom de känner dom om de t.ex tar i ett äpple?
Hur skulle det isf funka om de föddes även utan känsel?
Utan känsel också? Då är det nog dags att arrangera en liten beklaglig olycka.http://www.getsmileyface.com/sm/angels/teu45.gif
Hur tänker man om man inte kan något språk? Och på det är blind. Lurigt... Utan känsel dessutom så är det nog bara myrornas krig i skallen.
Är man blind, döv och inte har känsel så kan man ju endast förlita sig på smaker och lukter. Föds man utan sinnen så får inte hjärnan någon som helst input och personen saknar total kognitiv förmåga. Om man inte ens känner att man rör på sig och inte kan uppfatta sin rörelse genom någon annan form utav input så är man ett praktexempel på levande död. Man lär dö redan när navelsträngen klipps eftersom man inte ens lär ha en sväljförmåga och inte lär man dropsätta ett sådant barn resten av livet. Zombie... fast värre.
Om vi tar och skippar det där utan känsel då och säger bara blind och döv?
Vad tror ni då?
Tänker i former och lukter kanske?
Hur gör man med ett barn som är blind och döv?
Hur tar man första kontaken liksom och lär ungen att använda de hjälpredskap som finns?
clinteastwood
2010-05-20, 18:02
Blind, döv och utan känsel, vilket jvla mörker det måste vara, helt jvla svrt!
Former, lukter, smaker och kanske känslor. Det måste vara hyffsat långtråkigt liv.
Har lite svårt att se framför mig hur en form utan en klar bild skulle se ut.
Om vi tar äpplet t.ex, skulle det då vara som en 3-d modell utan texturer eller vad tror ni?
Edit: för även den simplaste form måste ju ha en färg, om allt är svart så kan det ju inte vara en form. Och om de inte har sett nån färg alls, kan de ändå tänka sig en färg?
Tror inte man tänker så mycket om man föds så. Är väl snarare att man instiktivt känner att man är hungrig, skiter/pissar när det är dags för det eller när man får ont någonstans eller inte mår bra.
Är ju i princip en bebis hjärna i en växande kropp eftersom man inte kan lära sig särskilt mycket utan vare sig hörsel eller syn.
En som är blind, döv och saknar känslen kanske känner kroppen bättre, andningen och hjärtslagen uppmärksammas lättare, de kanske känner nervimpulserna också, bättre ledkänsel osv. Kommunikation med organen?
Har lite svårt att se framför mig hur en form utan en klar bild skulle se ut.
Om vi tar äpplet t.ex, skulle det då vara som en 3-d modell utan texturer eller vad tror ni?
Edit: för även den simplaste form måste ju ha en färg, om allt är svart så kan det ju inte vara en form. Och om de inte har sett nån färg alls, kan de ändå tänka sig en färg?
Om jag blundar och drar fingrarna över t.ex. tangentbordet så kan jag få en ganska klar "bild" utan att "se" den i hjärnan som om jag föreställde mig det utifrån ett synintryck. Hm, lite flummigt. :)
Tror inte man tänker så mycket om man föds så. Är väl snarare att man instiktivt känner att man är hungrig, skiter/pissar när det är dags för det eller när man får ont någonstans eller inte mår bra.
Är ju i princip en bebis hjärna i en växande kropp eftersom man inte kan lära sig särskilt mycket utan vare sig hörsel eller syn.
Det tror jag verkligen inte. Jag tror att man kan få otroligt mycket input genom känsel, lukt och smak. Det går nog alldeles utmärkt att tänka i känsel, smak och luft. Får man lära sig blindskrift så kan jag tänka mig att en stor del av det "aktiva" tänkandet kan gå i blindskriftens tecken.
Det tror jag verkligen inte. Jag tror att man kan få otroligt mycket input genom känsel, lukt och smak. Det går nog alldeles utmärkt att tänka i känsel, smak och luft. Får man lära sig blindskrift så kan jag tänka mig att en stor del av det "aktiva" tänkandet kan gå i blindskriftens tecken.
Hehe, känna/lukta/smaka på ett äpple och känna på blindskriften för äpple = win? :p
Hehe, känna/lukta/smaka på ett äpple och känna på blindskriften för äpple = win? :p
Absolut!
En som är blind, döv och saknar känslen kanske känner kroppen bättre, andningen och hjärtslagen uppmärksammas lättare, de kanske känner nervimpulserna också, bättre ledkänsel osv. Kommunikation med organen?
En som föds blind och döv har nog väldigt sällan bara den diagnosen, det handlar nog oftast om andra grava utvecklingsstörningar också.
Helen Keller lyckades ju ganska bra.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Helen_Keller
Helen Keller lyckades ju ganska bra.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Helen_Keller
Dövblind är en grej och att vara helt blind och döv en annan.
Om jag blundar och drar fingrarna över t.ex. tangentbordet så kan jag få en ganska klar "bild" utan att "se" den i hjärnan som om jag föreställde mig det utifrån ett synintryck. Hm, lite flummigt. :)
Men samtidigt för att form ska kunna synas så måste den ha en färg, hur kan du tänka en färg om du aldrig har sett den?
Men samtidigt för att form ska kunna synas så måste den ha en färg, hur kan du tänka en färg om du aldrig har sett den?
En form måste väl inte ha en färg om jag tänker den som jag känner den?
Det är en enorm skillnad att födas utan syn än att födas utan syn och hörsel eller tvärt om. Om jag blev döv och blind nu när jag ändå har levt 19 år skulle jag ha enormt svårt att lära mig nya saker och skulle antagligen ta något hårt trubbigt objekt och slå mot skallen tills jag dog.
En form måste väl inte ha en färg om jag tänker den som jag känner den?
Hur ska det annars vara en form, du kan inte "se" några konturer om de inte har en annan färg eller nyans än omgivningen.
Du kan ju naturligtvis tänka dig känslan av hur äpplet känns i handen ifall det var det du menade.
Det är en enorm skillnad att födas utan syn än att födas utan syn och hörsel eller tvärt om. Om jag blev döv och blind nu när jag ändå har levt 19 år skulle jag ha enormt svårt att lära mig nya saker och skulle antagligen ta något hårt trubbigt objekt och slå mot skallen tills jag dog.
Ja?
Du kan ju naturligtvis tänka dig känslan av hur äpplet känns i handen ifall det var det du menade.
Ja.
:)
Hur ska det annars vara en form, du kan inte "se" några konturer om de inte har en annan färg eller nyans än omgivningen.
Om jag släpper in dig i ett mörklagt hus och sätter på dig öronproppar och ger dig tid, så tror jag att du efter ett tag har bildat en mental uppfattning om hur huset är uppbyggt. Var sängen, bokhyllor, badrum etc är lokaliserat. Hur högt det är till tak och hur många steg du behöver ta för att gå från punkt a till b. Hur långt du behöver sträcka din arm och hur du ska vinkla din hand för att plocka ur ett bestick ur kökslådan.
Så jag tror deras mentala bild baseras på matematik (geometri) och avståndsberäkning. Flummar rejält nu, men lika svårt som det är för dem att få en färg förklarad för sig - lika svårt är det nog för oss normala att förstå deras kognitiva förmåga.
von huff
2010-05-20, 18:56
Vet ej men kanske man typ lär sig att stampa i golvet när man är hungrig och vifta med armen när man vill pissa?Jag tror nog att man lär sig att klara sig själv även om det skulle vara mycket svårt jämfört med att bara vara blind
http://www.imdb.com/title/tt0375611/
Rekommenderas starkt!
Ni som säger att liver är värdelöst om man är blind och döv, jag vet inte hur ni har det men mina bästa upplevelser i livet är faktiskt mer beroende av mina andra sinnen. En lukt eller smak eller en beröring ger säkerligen mer än vad vi kan ana, speciellt till någon som saknar de mer dominanta sinnena syn och hörsel.
Prova att äta något gott i ett mörkt rum när det är helt tyst runt omkring. Jag tror nog att du kan njuta ganska mycket av det, eller varför inte ha sex?
von huff
2010-05-20, 19:06
Jovisst, de som har varit blinda hela livet så kanske inte klagar även om alla skulle vilja kunna se.Tänker man sig att man idag skulle bli döv och blind så skulle få ha nån motivation att klara sig.Man måste sluta jobba och blir beroende av alla andra och måste lära sig allt på nytt.Man skulle såklart uppskatta god mat och runkande mer men det skulle nog kännas ganska tamt.
Ni som säger att liver är värdelöst om man är blind och döv, jag vet inte hur ni har det men mina bästa upplevelser i livet är faktiskt mer beroende av mina andra sinnen. En lukt eller smak eller en beröring ger säkerligen mer än vad vi kan ana, speciellt till någon som saknar de mer dominanta sinnena syn och hörsel.
Prova att äta något gott i ett mörkt rum när det är helt tyst runt omkring. Jag tror nog att du kan njuta ganska mycket av det, eller varför inte ha sex?
Musik, kunna tala, se någon/något kunna göra de miljoner saker som en blind person inte kan göra väger också ganska tungt. Sen tycker jag iaf att det man hör och ser under sex spelar ganska stor roll också. Sen kan det bli problematiskt för en person som varit döv/blind hela livet att ragga upp en brud och ha sex med henne.
Jag tror att det är väldigt svårt att uttala sig om hur man skulle reagera på att bli av med ett av sina sinnen, att bli rörelsehindrad, att bli gammal osv. förrän det händer. De flesta som drabbas av liknande tar trots allt inte livet av sig, så jag tror att man anpassar sig när referensramarna skiftar.
Jag tror att det är väldigt svårt att uttala sig om hur man skulle reagera på att bli av med ett av sina sinnen, att bli rörelsehindrad, att bli gammal osv. förrän det händer. De flesta som drabbas av liknande tar trots allt inte livet av sig, så jag tror att man anpassar sig när referensramarna skiftar.
Ett mysterium om du frågar mig.
von huff
2010-05-20, 20:17
Jag som har en så lindrig sjukdom som diabetes är förbannad varje dag över det, skulle aldrig klara av att bli blind
Man tänker i holomorfa mångfalder :thumbup:
Men hur tänker nån som är född blind och döv?
http://www.chw.net/up/2010/03/fffuuuu.jpg
Hur de tänker har jag ingen aning om. Jag vet dock att deras andra sinnen är helt fantastiskt skarpa. Har en vän som jobbar inom handikappomsorgen och hans brukare är dövblind. Riktigt skön människa är det också.
Lånar tråden lite, min farsa undrade hur en blind vet att som har torkat sig klart efter att dom har skitit? Han messade 118100 och fick svaret att dom kanske känner det eller att dom har en skötare.
Någon som vet hur dom vet att dom har torkat sig klart?
Lånar tråden lite, min farsa undrade hur en blind vet att som har torkat sig klart efter att dom har skitit? Han messade 118100 och fick svaret att dom kanske känner det eller att dom har en skötare.
Någon som vet hur dom vet att dom har torkat sig klart?
Känsel och/eller rutin skulle jag gissa på. Ett visst antal papper per toabesök för att bli torr.
Musik, kunna tala, se någon/något kunna göra de miljoner saker som en blind person inte kan göra väger också ganska tungt. Sen tycker jag iaf att det man hör och ser under sex spelar ganska stor roll också. Sen kan det bli problematiskt för en person som varit döv/blind hela livet att ragga upp en brud och ha sex med henne.
De sakerna väger tungt eftersom du är van vid dem. Någon som alltid har varit blind och döv skulle inte ha upplevt de sakerna till att börja med så han skulle nog ta ganska lätt på det hela.
Jag misstänker att en person som föds döv och blind skulle kunna klara sig mycket bättre än de flesta tror. Människan har ibland en sanslös förmåga att anpassa sig.
http://www.youtube.com/watch?v=Q5qRd5rolWI
Det borde rimligtvis vara en enorm skillnad på om en person föds dövblind eller om man skule fölora sinnena vid låt säga 20-års ålder.
Personen som föds in i detta vet inga andra alternativ och kan nog må rätt bra även om upplärningskurvan är enorm. Det är ju även begränsat vad en sådan person kan lära sig att klara av.
Om man som 20-åring blir dövblind har man förhoppningsvis redan lärt sig alla grunder. Detta gör att man kan ha en ökad förståelse samt att man redan förstår att man skall torka sig när man skitit. Å andra sidan tror det finns större risk för at tdenna person inte mår så bra och dessutom tror jag det är svårare att lära in sig nya saker när man saknar de sinnena som man tidigare helt förlitat sig på.
Man kanske skulle prova sig fram där hemma några timmar med bindel för ögonen och hörselproppar deluxe.
Sir Anselm
2010-05-21, 08:11
Exakt, det finns dessutom undersökningar som visar att efter att den initiala "depressionen" släppt så är personer som drabbats av något sådant precis lika nöjda med livet som innan olyckan eller vad det nu är de råkat ut för. Har för mig att Michael Dahlén skrev om det i Nextopia.
prOtotype
2010-05-21, 08:20
Exakt, det finns dessutom undersökningar som visar att efter att den initiala "depressionen" släppt så är personer som drabbats av något sådant precis lika nöjda med livet som innan olyckan eller vad det nu är de råkat ut för. Har för mig att Michael Dahlén skrev om det i Nextopia.
Stämmer bra ihop med min teori om att det är människan som behöver förändras - inte omständigheterna - för att göra en människa lyckligare.
Personligen tror jag att jag skulle försöka viga mitt liv åt filosofiska tankar och funderingar. Om jag inte är stum så kan jag fortfarande presentera dom. Sen får folk ge mig lite glass om dom gillart och en elchock om det var dåligt :cool:
Att födas helt utan syn och hörsel är ju en helt annan sak, eftersom man inte har någon som helst aning om tal, bilder osv, måste vara fruktansvärt svårt att anpassa sig till världen.
prOtotype
2010-05-21, 09:06
Att födas helt utan syn och hörsel är ju en helt annan sak, eftersom man inte har någon som helst aning om tal, bilder osv, måste vara fruktansvärt svårt att anpassa sig till världen.
Knappast - då omvärlden kommer anpassa saker till personen istället för tvärtom.
Personen som drabbas lär ju inte förstå situationen den sitter i.
Tänk vad otroligt otydlig gränsen mellan sömn och vakenhet skulle bli. Hur vet man om man sovit? Vet man vad sömn är? Om man faktiskt drömmer något, kan man på något sätt skilja det från vaken tid och saker som verkligen inträffar?
Dock sägs det ju att man inte utvecklar ett ordentligt minne förens man har ett språk- man använder helt enkelt orden för att möjliggöra lagringen, så personen som föds med väldigt begränsad möljighet att lära sig något sådant borde få en väldigt konstig minnesbank. Typ ett ständigt limbo där hormoner och fysiska behov dominerar totalt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.