Visa fullständig version : Parkeringsbäter på en skrotad bil
Har precis fått parkeringsböter på en bil som blev skrotad för flera år sen.
Vad göra?
Efterssom det inte finns oändligt med reg-nr så återanvänds gamla nummer, det är förmodligen så att nån annan med nyare bil har parkerat fel och p-bolaget har skickat boten till fel person, det kan bli så. Hör med transportstyrelsen, och överklaga hos p-bolaget!
Står att det är samma bil, så det är någon som knyckt skyltarna. Lär väl dyka upp fler botar snart... Har iaf anmält det till polisen, får snacka med p-bolaget imorrn. Hoppas bara jag har papper på att bilen är skrotad...
spoonchest
2010-05-20, 17:48
Du måste ju fortfarande skriva över bilen till den du lämnar in den till.
Reg.beviset skrivs under och skickas in.
Om nån ska få boten är det ju skrotnissen eftersom han (om reglerna följts) är den senaste ägaren på bilen.
Vid överlämnadet av bilen och underskrivandet av reg.beviset ska man också kryssa i om bilen lämnas för skrotning.
Är det du som fått boten måste det vara du som står som ägare, och så ska det ju inte vara om du har skotat den. knepigt.
Bilen står som avregistrerad, vet inte om det är samma sak som skrotad...
För övrigt gör det ont i själen att se felstavningen i rubriken.
David Brent
2010-05-20, 19:18
Bilen står som avregistrerad, vet inte om det är samma sak som skrotad...
För övrigt gör det ont i själen att se felstavningen i rubriken.
Nja, http://www.bilsweden.se/BinaryLoader.axd?OwnerID=cf5b1071-5583-4f2c-b007-1d0489b36e89&OwnerType=0&PropertyName=Files&FileName=Skrotningsinfo_2010.pdf&Attachment=True
Kolla under rubriken "Kräv kvitto".
Ja, som jag förstår det betyder "avregistrerad" att bilen tagits ur trafik(dvs. skrotad), till skillnad från "avställd"(bilen kan ställas på igen och tas ut i trafik). Eftersom den är avregistrerad borde inte jag stå som ägare längre utan det borde vara bilskroten.
Parkeringsbolaget borde väl ha kopia på lappen de satt på vindrutan? Känns osannolikt att den stämmer med utdraget från bilregistret.
Förra året köpte vi en projektbil som ska användas på bana en Mazda Rx-7 88:a skrev över bilen på mig och vi satte igång och rensade. Bilen hade stått i 5-6år avställd och utan motor och när den stått i min ägo i 2månader fick jag ett brev från polisen (klump i magen) :) stod att jag skulle infinna mig på polisstationen för nån typ av identifiering pga. fortkörning kort va taget av fartkamera reg numret va våran Mazda.
Ringde och kvinnan som hade skrivit under och frågade vilken modell de va på kortet tydligen en blå mercedes så jag behövde inte åka in. Skylten va falsk så det finns väl kriminella som nyttjar avställda regnr eller nått.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.