Visa fullständig version : Gym på förmiddag eller kväll?
Hey!
Jag funderade på en sak. Är det inte bättre att ha ett gympass på kvällen innan man går och lägger sig 2-2,5H senare? Istället för att gymma vid 11-12 på förmiddagen? Med tanke på att den akuta fasen av proteinsyntesen är som kraftigast 0-90 minuter efter träning (rätt mig om jag har fel) och den uppreglerade syntesen är som kraftigast strax efteråt, för att sedan mattas ner ju mer timmarna går. Detta i kombination med den förhöjda halten anabola hormoner som tillkommer till följd av djupsömn må väll ge bättre resultat att nyttja tätt inpå efter träning?
Förstår ni min fråga eller formulerar jag mig mycket dåligt såhär nyvaken som jag är? ;p
Ifall det liksom är bättre att försöka tajma den höga uppreglerade proteinsyntesen tillsammans med den förhöjda halten av anabola hormoner som sker under djupsömn.
siimon89
2010-05-20, 10:38
Träna när du tycker är skönast.
JohnVoid
2010-05-20, 10:45
Träna när du tycker är skönast.
... Sådana här svar är bara irriterande. Hans fråga gällde när det är som optimalast att träna(?)
OnT: Jag vet faktiskt inte, ville bara bli irriterad på någon :P Men det känns ju som att det borde vara bättre. Men å andra sidan, om det du säger om sömn stämmer bra, borde inte den halten ligga i ett tag efter att du vaknat? Dvs under träningen och efter? Hmm, ingen aning. Kan inte så mycket om detta :Virro*flex*
King Grub sa nån gång att i vissa hormonnivåer ligger på en mer fördelaktig nivå på eftermiddagen/kvällen jämfört med på morgonen/förmiddagen.
Men många tränar kl 7 på morgonen jämt och får bra resultat för det, så det är nog ingen enorm skillnad.
Bluesparv
2010-05-20, 11:37
Alltså, att eftersträva den optimala tiden känns ju bara inskränkt. Man ska träna när man presterar som bäst för att maximera effekten av träningen.
Visst kan det här anses vara ett sk "irriterande" svar, men då har man å andra sidan en ganska sjuk syn på sin träning...
Men snälla, den här optinojjan blir ju bara värre och värre. Som med mycket annat, i teorin visst det kan finnas skillnader men tror ni verkligen de är så stora att de i praktiken kommer vara värda att ta hänsyn till?
prOtotype
2010-05-20, 12:29
mn8eii och alla andra som härjar om optinoja - Det kan vara så att man är intresserad av något på ett rent teoretiskt plan. Eller att man helt enkelt inte vet om det finns någon STOR fördel med att göra på ett eller annat sätt. Om någon gjorde en tråd och frågade "Spelar repsantal någon roll eller handlar det bara totalt om hur mycket vikt jag flyttat under passet" så skulle inte någon anklaga för optinoja. Varför? Jo, för att det verkligen påverkar, men om man är ny så är det ju omöjligt att veta vad man bör bry sig om och vad som är försumbart.
Jag skulle nog föredra att träna tidigare. Dels för att få ha pump under större delen av dagen (egoboost) men också för att ha så mycket som möjligt av kaloriintaget efter träningen.
King Grub sa nån gång att i vissa hormonnivåer ligger på en mer fördelaktig nivå på eftermiddagen/kvällen jämfört med på morgonen/förmiddagen.
Men många tränar kl 7 på morgonen jämt och får bra resultat för det, så det är nog ingen enorm skillnad.
Tror desamma, vissa tränar på kvällen och vissa på morgonen. även bland eliten. Tror inte det är så stor skillnad.
Det är ingen som har svaret på frågan då antalet faktorer som påverkar är väldigt många men att träna när det känns bäst/man presterar bäst är troligen en ganska så avgörande faktor.
siimon89
2010-05-20, 12:50
Men snälla, den här optinojjan blir ju bara värre och värre. Som med mycket annat, i teorin visst det kan finnas skillnader men tror ni verkligen de är så stora att de i praktiken kommer vara värda att ta hänsyn till?
Kan bara hålla med..
... Sådana här svar är bara irriterande. Hans fråga gällde när det är som optimalast att träna(?)
OnT: Jag vet faktiskt inte, ville bara bli irriterad på någon :P Men det känns ju som att det borde vara bättre. Men å andra sidan, om det du säger om sömn stämmer bra, borde inte den halten ligga i ett tag efter att du vaknat? Dvs under träningen och efter? Hmm, ingen aning. Kan inte så mycket om detta :Virro*flex*
Vadå irriterande? Det är ju ett utmärkt svar, på flera sätt är det förmodligen som mest optimalt att träna vid den tid som känns bäst.
+1!
Detta är löjligt. Om det finns några skillnader så är de väldigt små och kommer inte vara avgörande för om man tar sig till eliten eller inte. De kommer ej heller vara avgörande för hur mycket man växer. Kan tippa på att man får bättre resultat av att träna på tider när man själv tycker det är bra att träna än att ta hänsyn till vilka hormoner som utsöndras under vissa tider.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.