Visa fullständig version : Mat före löpning!
Hej
Jag har börjat med löpning och behöver lite tips på kost innan man börjar sin runda. Jag äter 3 måltider om dagen + något litet innan jag börjar. Löper gör jag alltid efter jobbet men är oftast hungrig/orklös då det har gått 5-6 timmar efter lunchen.
Funkar t.ex. havregrynsgröt som ett bra energitillskott innan? Hur lång tid innan man börjar springa ska man äta för att få ut så mycket energi som möjligt?
Och till sist, vad äter ni innan ni ska ut och springa?
På vardagarna: Äter lunch vid 12, tar någon frukt på em. springer vid 19:30 tiden. Ibland tar jag en smörgås vid 18:00 tiden och springer vid 20-21 tiden istället. Men det händer också att jag springer innan frukost. På helgerna springer jag oftast långpass, brukar bli en tomat, 250gram keso och kanske 4 rostade bröd 3h innan jag ger mig av.
Käka något med mycket "sega" kolhydrater ca 1.5-2 timmar innan ;)
Jag springer oftast på tom mage, antingen innan frukost eller på kvällen med mer än 6 timmar från senaste måltid.
Upplever väldigt liten skillnad i energi beroende på om jag ätit innan eller ej.
Du får testa dig fram helt enkelt.
Viktigaste är väl egentligen att du äter. Spelar nog mindre roll vad du äter. Att käka ett tag innan kan ju vara najs så du inte är proppmätt precis innan.
Käka något med mycket "sega" kolhydrater ca 1.5-2 timmar innan ;)
Ahlgrens Bilar?
Ska du trycka i dig en havregrynsgröt innan löprundan så får du allt se till att det finns strategiskt utplacerade skithus längs med rundan, om din mage reagerar på gröt i kombination med träning som min gör dvs.
Scorpionida
2010-05-20, 15:49
Så länge man inte springer utsvulten är väl det viktiga? Tror inte heller någon optikost eller supertajmande med maten gör någon skillnad.
Extremt off-topic
Eller gör som löparlegendaren Rune Larsson, ta med dig en bunt mackor på rundan och ät medans du springer, ifs ligger hans rundor på 100 km i snitt:D
3 timmar innan måltid med lågt gi
1 timme innan måltid med medel högt gi
direkt innan, under och efter passet käka/dricka något med högt gi
Bendermannen
2010-05-20, 15:56
springer också oftast på tom mage direkt på morgonen. fungerar kanon för mig!
ibland springer jag på kvällen då jag ätit några timmar tidigare och jag tycker det känns mycket jobbigt med skvalpet som blir i magen av mat. :(
Som så många andra så kör jag morgonträningen på fastande mage, möjligen tar jag ett glas mjölk om jag kommer ihåg det men för det mesta glömmer jag sånt på mornarna.
Enda gången jag inte kunnat springa som jag velat direkt efter maten var när vi hade käkat kålpudding, det är lite för stabbigt att springa på för att vara skönt faktiskt. Annars har jag inga problem att springa med mat i magen, man får anpassa farten lite bara. Ska man köra intervaller kan man faktiskt vänta med middagen till efter passet..!
Vad man tycker är bra att äta före löpningen är nog väldigt individuellt. Rune Larsson (http://www.loparlarsson.se/) t ex älskar ostkaka med grädde och sylt, smörgåstårta eller blodpudding.
Upplever väldigt liten skillnad i energi beroende på om jag ätit innan eller ej.
Samma här. Springer jag innan frukost känner jag mig rätt så energilös men bortsett från morgnarna märker jag i regel ingen skillnad alls.
samma här. Springer jag innan frukost känner jag mig rätt så energilös men bortsett från morgnarna märker jag i regel ingen skillnad alls.
+1
thompaboy
2010-05-20, 20:21
Märker precis som Poxeman väldigt lite skillnad vid löpning på fastande mage kontra icke fastande om jag ätit normalt dagen innan. Jag kanske inte kör ett långpass på >30 km på fastande mage men 15-20 km är definitivt inga problem. Äter jag innan passet är det alltid 3-4 timmar innan för att inte ha nåt skvalpande i magen. Tror det sitter mycket i skallen för dom som upplever sig kraftlösa vid träning på tom mage, att obehaget att vara hungrig kopplas ihop med att "det måste inverka negativt på träningen".
Jag springer nästan alltid på tom mage. Är det inte ett långpass som skall springas föredrar jag att inte ha ätit innan. Vid längre pass brukar jag försöka få i mig ex en knäckemacka med kaviar och keso.
Samma här. Springer jag innan frukost känner jag mig rätt så energilös men bortsett från morgnarna märker jag i regel ingen skillnad alls.
Jag skriver under på det här.
Innan frukost går det alltid trögare, men det är väl vetenskapligt fastlagt att man presterar bättre på eftermiddagar.
Normalt äter jag lunch kl 12 och tränar löpning kl 18.30 och det funkar bra.
Fast oftast brukar jag försöka få i mig något lätt vid 16-tiden, typ knäckebröd med makrill och mayo, müsli eller någon frukt och yoghurt/mjölk/fil. Men det är mest för att det blir lättare att få i sig tillräckligt med energi för att hålla energibalans över veckorna och för att annars går det nästan 9 timmar mellan måltiderna om man är duschad och klar kl 21.
Men för att svara på trådstartarens fråga om gröt, havregrynsgröt funkar utmärkt.
Tid man ska äta innan passet beror ju lite på måltidens storlek.
En kolhydratsrik måltid 3 - 4 timmar innan är vanligt och vedertaget.
Sen beror det också på vilken form av träning man ska utföra. Är det tuffa intervaller så måste i alla fall jag ha längre tid alt. mindre måltid än om det är ett långpass i makligt tempo.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.