handdator

Visa fullständig version : Är detta möjligt?

Slartibartfast
2003-10-09, 10:00
Är det möjligt att äta bra mat (ris, bröd, pasta, kött, mjölk grönsaker) och bli lönnfet av det utan att det bidrar till muskeltillväxten? Om ni förstår vad jag menar. Alltså ifall man t.ex. äter för mycket kolhydrater i förhållande till protein.

Hur viktigt är det att man äter rätt proportioner mellan kolhydrater, protein och fett för att träningen ska funka?

Jag tycker jag äter en hel del och kan t.o.m påstå att jag blivit lite fetare på magen, men träningen står still. Kan det bero på att min kost är "felfördelad"? Jag har aldrig räknat ut precis hur mycket av vad jag äter.

z_bumbi
2003-10-09, 10:48
Äter du mer än vad du gör av med går du ju upp i vikt.

Äter du alldeles för lite protein lär du tappa muskler men du behöver bara en viss mängd protein för att bygga vilket innebär att förhållanden mellan fett, protein och kolhydrater är ganska ointressant.

Får jag gissa att du läst förra numret av B&K ? Det var en väldigt förvirrad artikel om förhållanden mellan kolhydrater och protein i den.

Tanman
2003-10-09, 14:37
Nej, äter du bra mat och går upp i vikt av den så kommer din muskelmassa att öka. Möjligen skulle ett undantag kunna vara om du som bumbi skrev äter extremt lite proteiner men det gör du inte om du äter vanlig mat och går upp i vikt.

Wilson
2003-10-10, 00:55
visst skulle det kunna vara så att träningen behöver variation, vila m.m? och att det kan vara anledningen till att han inte växer i muskler men ändå går upp i vikt (dvs fett)?

GhostFace
2003-10-10, 08:01
Originally posted by z_bumbi
Äter du mer än vad du gör av med går du ju upp i vikt.

Äter du alldeles för lite protein lär du tappa muskler men du behöver bara en viss mängd protein för att bygga vilket innebär att förhållanden mellan fett, protein och kolhydrater är ganska ointressant.

På vilket vis tycker du att förhållandet gällande mängden intag av protein, kolhydrater och fett är ointressant när det kommer till muskelbygge?

Jag tycker snarare tvärtom, att det är extremt intressant att ha åtminstone någorlunda koll på vad som förtärs även när det gäller muskelbygge - inte deff!

Slartibartfast
2003-10-10, 10:27
Jag tränar stenhårt. Äter mycket bra mat, men träningen står still och jag tycker mig ha fått mera fett på magen. :confused:

Och nej, jag har inte läst B&K på åratal. ;)

z_bumbi
2003-10-10, 10:43
Ghostface: Förhållandet mellan protein, kolhydrater och fett är väl relativ ointressant om man väl täckt basbehoven och sen får man ju se vad man behöver äta utöver detta.
Det är ju skillnad på att äta 4000 kcal och 5000 kcal om man bara använder energiprocent eller något annat sätt att räkna förhållanden mellan de olika energigivarna, båda energimängderna är ju möjliga för två personer med liknande kroppsbyggnad, vikt samt behov av protein

Att använda någon sorts förhållande mellan kolhydrater och protein som gjordes i B&K för något nummer sedan stupar ju även det på att alla människor har olika förbränning samt har jag för mig i just det faller räknades det med att man ska äta en konstant mängd fett oavsett hur mycket man åt i övrigt

Olika typer av diet som i teorin ger samma resultat.

Grundkraven* för två identiska män är 250 g protein, 250 g kolhydrater och 80 g fett, tillsammans blir det 2720 kcal.

Basalförbrukningen plus 500 kcal för "tillväxt" i båda exemplen är 4000 kcal.

Ex 1

Nu väljer denna person att äta mycket fett totalt i sin kost och äter 100 g fett extra ( T ex någon som har svårt att få sig stora volymer mat.) => 380 kcal kvar till kolhydrater = 95 g

Totalt i gram:
Protein (P) 250 g, Kolhydrater (K) 345 g och Fett (F) 180 g
Totalt i kalorier:
P 1000 kcal, K 1380 kcal, F 1620 kcal
Energiprocent
P 25 E%, K 34,5 E% och F 40,5 E%

Ex 2
Vill inte/kan inte äta mycket fett och äter bara 20 g mer än basbehovet, resten är kolhydrater.

Totalt i gram
P 250 g, K 525 g och F 100 g
Totalt i kalorier (Kcal)
P 1000 kcal, K 2100 kcal och F 900 kcal
Energiprocent
P 25 E%, K 52,2 E% och 22,5 E%

Båda två får sig det de behöver av protein, kolhydrater och fett samt det totala mängden kalorier så blir det någon skillnad för deras byggande ? (Bortse från insulin och sånt tjafs då hela exemplet ju är förenklat i sig. :) )

Vill man använda förhållanden så ger det ju en viss hum men ska man försöka gräva lite djupare i kost så är det g och kcal som ger bäst koll på vad man äter.

*Grundkraven är högt ställda med flit då jag inte tror på en diet där man kanske ligger i närheten av att få för lite av något. Under en tävlingsdeff är man väl tvungen men annars ?

Survivor
2003-10-10, 10:44
Originally posted by Slartibartfast
Jag tränar stenhårt. Äter mycket bra mat, men träningen står still och jag tycker mig ha fått mera fett på magen. :confused:

Och nej, jag har inte läst B&K på åratal. ;)
Byta övningar?

Slartibartfast
2003-10-10, 11:31
Originally posted by Survivor

Byta övningar?

Har också prövat. :cryout: