Visa fullständig version : Är vita, amerikanska barn rasister?
Varnagel
2010-05-19, 15:55
http://edition.cnn.com/video/data/2.0/video/bestoftv/2010/05/14/ac.doll.part2.cnn.html
Hur kan detta komma sig?
Är inslaget vinklat för att någon vill att folk ska tro att vita barn är rasister?
Eller är inslaget generellt för vita barn? I sådana fall: hur kan det komma sig? Framställer amerikansk media svarta som onda? Eller är det genetiskt att vita barn ogillar svarta? Är det en effekt av deras upplevelser? Har deras föräldrar hjärntvättat dem?
Vad tror ni?
Två saker som jag spontant ser:
1. "Show me the bad child" - När alla som ska peka är vita? Det är en vanligt förekommande mekanism att negativa tankar riktas mot det val som är mest olikt en själv. Hade varit mer intressant att se dem ha endast en bild och fråga "Do you think this child is good or bad?" eller liknande.
2. Den vuxne är vit. Barn har en förmåga att försöka säga det som är "rätt" och det som är "rätt" är det som barnet tror att den vuxne vill härleda till.
Eddie Vedder
2010-05-19, 16:49
Stoltz svar kan låsa tråden.;)
Det är för mig helt självklart att små barn känner en större tilltro och trygghet för det som mest liknar en själv och vice versa är mer försiktiga mot det avvikande.
En mörkhyad intervjuare som gör samma sak med mörkhyade barn får samma effekt. Dvs att de pekar ut de vita barnen som "bad".
Rockhard
2010-05-19, 17:05
Rasism genetiskt. Coolt.
Då skulle jag nog våga säga att svenska barn är mer rasistiska. Här är det en stor cocktail mellan olika folkslag (alltså människor från olika kontinenter) så stor att det inte är konstigt eller ovanligt.
Då skulle jag nog våga säga att svenska barn är mer rasistiska. Här är det en stor cocktail mellan olika folkslag (alltså människor från olika kontinenter) så stor att det inte är konstigt eller ovanligt.
Oavsett om det är konstigt eller ovanligt så är det ändå nåt som skiljer sig från gruppen (om de nu samlar endast vta barn i gruppen t.ex).
Var jag den enda som tyckte att det var komiskt(roligt)?
Tror ju inte ett dugg på trådens titel dock, det är ju bara bs. Klart som fan att ungarna väljer den som "sticker ut" mest på bilden.
"Show me the bad child" - När alla som ska peka är vita? Det är en vanligt förekommande mekanism att negativa tankar riktas mot det val som är mest olikt en själv. Hade varit mer intressant att se dem ha endast en bild och fråga "Do you think this child is good or bad?" eller liknande.
Jag håller nog med om att det är anledningen.
Man tar efter föräldrarnas värderingar.
PixelMiner
2010-05-19, 19:44
Man gjorde ju någon undersökning för några år sedan där personer fick se två videofilmer på rån. Rånen var inte på riktigt utan utfördes av två olika skådespelare. En vit man i den ena filmen och en svart man i den andra. Eftersom det var skådespelare så hade man sett till att "rånen" utfördes på exakt samma sätt. Försökspersonerna visste naturligtvis inte att det var fejkade rån som de tittade på och efteråt så fick de svara på vilken av rånarna som uppträtt mest våldsamt.
Då visade det sig att vita försökspersoner nästan alltid svarade att den svarte mannen varit mer våldsam. Och de svarta försökspersonerna svarade att det var den vita mannen som varit mest våldsam.
Så givetvis har vi människor en naturlig förmåga att vara rädd för personer som är olika oss själva. Det naturliga urvalet har helt enkelt gynnat individer som är håller sig ifrån individer som är för olika dem själva.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.