handdator

Visa fullständig version : Kant mellan mage och höft

SimonAlexander
2010-05-18, 21:31
Hej,

Jag har länge undrat om det specifikt går att träna den delen av den nedre magen eller eventuellt nedre obliquerna som bidrar till att man får en "kant" mellan just magen och höften. Jag vet att just de musklerna retuscheras något otroligt i modebranschen men innebär det att det är totalt hopplöst att försöka träna sig till ytterliggare definition där om man inte har det medfött?
Har ni några tips på övningar som eventuellt skulle kunna hjälpa till där?

Jag bifogar en fil för att göra det lättare för er att förstå vad jag menar.

Hälsningar
Simon

dt06mj2
2010-05-18, 21:34
Träna oblikier/obliquer. Det är genetiskt hur de formas, som med alla muskler. :)

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=81015&highlight=obliquer

vicarious
2010-05-18, 21:40
Gå ner i vikt är väl det som gäller för de flesta, fast du kanske är ganska deffad redan?

Hbgjjgjh
2010-05-18, 21:41
Spännande magmuskulatur killen på bilden hade med 3 magrutor men som tidigare sagt kan man ju inte rå för genetiskt hur musklerna byggs bara aldrig sett någon liknande tidigare :P

SimonAlexander
2010-05-18, 21:49
En onekligen intressant magmuskulatur :)

I dagsläget har jag relativt låg bf och en rätt average "kant" där. Det som jag dock förvånas över är att kanten ser mer framträdande ut efter ett skrovmål då magen är helt uppsvälld. Kan det var ett tecken på att man ändå bör träna framsida rätt markant, även fast bilden säger det motsatta?

Det verkar ju dock inte gå att träna nedre delen separat apropå muskelfibrernas riktning.

Elvinsson87
2010-05-19, 09:06
Jag kan tipsa om en övning som jag inte sett på forumet innan som jag kör, jag har provat ganska många övningar för detta ändamålet men ingen är lika bra som denna enligt mig. Jag kallar den lite skämtsamt "hockeykväll", den tränar just hockeymusklerna (obliques) väldigt bra och ger väldigt bra kontakt speciellt i det området av bålen som du är ute efter.

Jag gör då som så att jag tar en vanlig träningsbänk med justerbar "sitt-del", "ligg-delen" är horisontell medan "sitt-delen" är vinklad så högt det går. Sedan lägger jag mig på sidan så att överkroppen är utanför bänken och underkroppen är på bänken. Sen låser jag fast fötterna på "sitt-delen" av bänken så att jag kan hänga fritt, nu korsar jag armarna och lutar ner överkroppen åt sidan följt av att lyfta upp överkroppen m.h.a hockisarna. Du kan så klart köra med en vikt om det är för lätt, jag kör med en tia för tillfället.

Har ditt gym inga bänkar med justerbar sittdyna så kan du be en kompis sitta på dina ben, har du inga kompisar så kan du ta en vanlig bänk och placera i ett rack på en bra höjd och sedan kila in benen under stången som du lagt vikter på.

Jag har kört den här övningen några år nu och jag tycker den är en kanon övning som gett mig en go kant på hockisarna, mina gener spelar ju så klart in men den här övningen gör tricket också.

Lycka till nu och om du har några frågor på övningen så är det bara att fråga. :thumbup:

Action Fighter
2010-05-19, 11:00
Träna hela obliques muskeln, finns bra övningar i övningsbanken.
Handlar om en kombination av BF samt muskulatur. Lite individuellt hur lågt du måste ligga för att få tydliga, men ca 10% borde räcka gott tycker jag. Sedan är det som sagt individuellt var du lagrar mest fett.

Mvh

HulkH
2010-05-19, 11:06
Tror det ät genetiskt bara. hur kroppen formas liksom :)

Håller dock med om att han hade en lite konstig magmuskulatur.

Martin Löwgren
2010-05-19, 14:40
Området du refererar till kallas för "atletfickan" och syns hos majoriteten av de som styrketränat sin mage och har en låg fettprocent på sin kropp.

gotdapump
2010-05-19, 18:00
Området du refererar till kallas för "atletfickan" och syns hos majoriteten av de som styrketränat sin mage och har en låg fettprocent på sin kropp.

Nej utan de kallas för kuklinjerna.:naughty:

Testa att köra magövningarna åt sidan t.ex. snea muslimen då du crunchar snett i stället för rakt ner.

toto2009
2010-05-19, 19:09
kukpilen kallas den väl för :>

dt06mj2
2010-05-19, 19:19
kukpilen kallas den väl för :>

Frågan är om det är obliques eller rectus abdominis som avses. Eller båda..
De jag pratat om kukpil med har menat rectus abdominis endast.

Dreas
2010-05-19, 19:28
Nej utan de kallas för kuklinjerna.Tror du menar kukpil ;)