Visa fullständig version : Vart skall jag ta min utbildning för styrkeinstruktör och vidare?
Robbban77
2010-05-17, 21:12
Skall utbilda mig till Styrkeinstruktör nu, har kollar runt lite och jag anmälde mig till www.worldclass.se uppe i stockholm, mina planer är att jag antagligen skall ta utbildningarna i ordningen styrkeinstruktör - Kostrådgivare - Personlig tränare.
Eller
Styrkeinstruktör - Personligtränare - Kostrådgivare
Har även kollat in Safe lite, men nu har jag blivit helt inne för Safe.
Vad rekomenderar ni vart jag skall utbilda mig? Jag älskar träning, hjälpa andra, se framgång i både min och andras utveckling, är intresserad av kost och kropp.
Visst båda kostar en del, men jag tror utbildningen på worldclass är dyrare, men är den då bättre?
Det kostar ca 20 000kr mer på wordklass om jag har fattat rätt? att bli pt kostar bara de 50 000 typ?
Tack i förhand!
Tipsa gärna om andra utbildningar där jag blir licencerad/certifikerad styrkeinstruktör till Personlig tränare.
kolla på SKKFs utbildningar! Arne Persson håller dom bla, rekommenderas!
Scratch89
2010-05-17, 21:16
PT-utbildningar är en djungel. Arnes kurser är billigare och troligen bättre i ren kunskap, men tyvärr så verkar gymen prioritera sina sämre utbildningar högre.
Det där är ju lite beroende på vad du vill med allt till slut, vill du jobba på nån kedja eller vill du vara egen.
Vad är målet ?
Robbban77
2010-05-17, 21:18
Men man blir väl inte licensierad med Arnes kurser? Behöver typ ett "bevis" på papper att man kan lära ut..
Scratch89
2010-05-17, 21:19
Men man blir väl inte licensierad med Arnes kurser? Behöver typ ett "bevis" på papper att man kan lära ut..
Du får ett diplom som visar att du är godkänd av SKKF.
Robbban77
2010-05-17, 21:20
Det där är ju lite beroende på vad du vill med allt till slut, vill du jobba på nån kedja eller vill du vara egen.
Vad är målet ?
Jag funderar på starta eget om några år men behöver en grund, jag behöver börja nånstans för nå mina små mål med en bra utbildning.
Även jag kan rekommendera Arnes kurser. Du får otroligt mycket information, och det är väl värt det lilla det kostar.
http://www.trainersacademy.com/
Scratch89
2010-05-17, 21:28
http://www.trainersacademy.com/
Jag har ett diplom därifrån. Snacka om att slänga sex tusen i sjön. Rekommenderas inte.
Robbban77
2010-05-17, 21:30
Kommer jag med detta Skkf diplom kunna söka jobb, lära ut och tjäna pengar?
Tränarprogrammet vid Örebro Univ. Skulle jag gå om jag ville satsa på att bli tränare. Har inte gått utbildningen, men kursupplägget ser bra ut. Det är 3 års högskoleutbildning som kräver dock både tid och behörighet, samt betyg/högskolepoäng. Känns att den skulle ge mer än de där kommersiella utbildningar som varar några veckor och kostar en del.
http://www.oru.se/html/program/tranar.html
Scratch89
2010-05-17, 21:36
Kommer jag med detta Skkf diplom kunna söka jobb, lära ut och tjäna pengar?
Det som du måste få klart för dig, precis som jag och många andra fått den hårda vägen, är att det är väldigt många som söker just sådana här tjänster, medan behovet är relativt lågt. Man kan vara väldigt kunnig, och ha hur många diplom och/eller högskolepoäng som helst, men de stora gymkedjorna kommer fortfarande att välja de som gått den interna tredagarsutbildningen. Jag själv har ett diplom från Trainers Academy och har läst två år på högskola, men Sportlife tyckte att instruktören som instruerar hantellyft åt sidan med 90 grader i armbågen, kvartsböj och annat sånt där trams var kunnigare och mer erfaren.
Jag funderar på starta eget om några år men behöver en grund, jag behöver börja nånstans för nå mina små mål med en bra utbildning.
Tränarprogrammet vid Örebro Univ. Skulle jag gå om jag ville satsa på att bli tränare. Har inte gått utbildningen, men kursupplägget ser bra ut. Det är 3 års högskoleutbildning som kräver dock både tid och behörighet, samt betyg/högskolepoäng. Känns att den skulle ge mer än de där kommersiella utbildningar som varar några veckor och kostar en del.
Där har du ditt svar.
Det är löjligt hur mycket du kommer lära dig under de tre åren. Både av egna erfarenheter av din egen träning och från skolan.
Sen skadar det aldrig att ha en högskoleutbildning. Känns som att möjligheterna blir fler.
Robbban77
2010-05-18, 13:14
Fick idag besked att jag blev antagen till World Class Educations , pris 14 900 kr, varav 1 000 kr är anmälningsavgift.
De som jag är ute efter är att bli som sagt certifierad Styrke instruktör och bygga ut de.
Men om jag har fattat rätt så kostar utbildning för bli PT 53 000kr på world class
Vilket då blir kostnaden för både bli styrke instruktör och sen PT 15 000 + 53 000 = 68 000kr.
+ jag vill även bli kostrådgivare vilken också kostar 15 000kr
Och på safe ser ut så här:
Vår utbildning till personlig tränare sker i tre steg.
1. Teoriutbildning, 7 dagar
2. Styrketräningsinstruktör, 6 dagar
3. Personlig tränare, 11 dagar
Vilket är ungefär samma sak som på world class fast mycket billigare
Pris
25 750 kr inkl. moms
Sen vet ja inte riktigt om styrkeinstruktörs utbildningskostnaden ingår men den är på
13 650 kr inkl. moms
Vilket det tillsammans blir 39 400 tillsammans, men om styrke.. ingår så blir det totalt 25 750kr
Vad är skillnaden på utbildningarna utom 42 250kr ?:)
Mer info om worldclass: http://www.worldclass.se/svenska/Utbildningar/Vara-kurser/Yrkes--och-certifieringsutbildningar/Styrketraning/
Mer info om Safe: http://www.safe-education.se/Utbildningar/Personlig-Traning/Grundutbildning/Personlig-tranare/
Fick idag besked att jag blev antagen till World Class Educations , pris 14 900 kr, varav 1 000 kr är anmälningsavgift.
De som jag är ute efter är att bli som sagt certifierad Styrke instruktör och bygga ut de.
Men om jag har fattat rätt så kostar utbildning för bli PT 53 000kr på world class
Vilket då blir kostnaden för både bli styrke instruktör och sen PT 15 000 + 53 000 = 68 000kr.
+ jag vill även bli kostrådgivare vilken också kostar 15 000kr
Och på safe ser ut så här:
Vår utbildning till personlig tränare sker i tre steg.
1. Teoriutbildning, 7 dagar
2. Styrketräningsinstruktör, 6 dagar
3. Personlig tränare, 11 dagar
Vilket är ungefär samma sak som på world class fast mycket billigare
Pris
25 750 kr inkl. moms
Sen vet ja inte riktigt om styrkeinstruktörs utbildningskostnaden ingår men den är på
13 650 kr inkl. moms
Vilket det tillsammans blir 39 400 tillsammans, men om styrke.. ingår så blir det totalt 25 750kr
Vad är skillnaden på utbildningarna utom 42 250kr ?:)
Mer info om worldclass: http://www.worldclass.se/svenska/Utbildningar/Vara-kurser/Yrkes--och-certifieringsutbildningar/Styrketraning/
Mer info om Safe: http://www.safe-education.se/Utbildningar/Personlig-Traning/Grundutbildning/Personlig-tranare/
Inte för att låta kritisk. Men hur mycket tror du själv att du kommer hinna lära dig på 24 dagar?
Martin Löwgren
2010-05-18, 14:12
Inte för att låta kritisk. Men hur mycket tror du själv att du kommer hinna lära dig på 24 dagar?
+1
Det är vääääldigt mycket pengar för enormt lite utbildning. Utbildning och kunskap som du finner helt gratis på internet.
Om du ska gå en utbildning av denna typ bör du även kika på Personal Training Schools utbildningar.
Martin Löwgren
2010-05-18, 14:15
Om du ska gå en utbildning av denna typ bör du även kika på Personal Training Schools utbildningar.
Same shit, different name.
Same shit, different name.
Har inte så mycket att jämföra med men deras utbildning är bra i mitt tycke.
Martin Löwgren
2010-05-18, 14:23
Har inte så mycket att jämföra med men deras utbildning är bra i mitt tycke.
Bra på vilket sätt? Är den flera år och gedigen eller är det en snabbkurs på 10-20dgr där man förväntas bli utbildad personlig tränare?
Bra på vilket sätt? Är den flera år och gedigen eller är det en snabbkurs på 10-20dgr där man förväntas bli utbildad personlig tränare?
Personligen sätter jag inget likhetstecken mellan lång, bra och gedigen. Gedigen vill jag påstå att den är eftersom det läggs väldigt mycket krut på anatomi av väldigt kompetent personal vilket i mitt tycke är det viktigaste. Jag vet att du gärna förespråkar flera års utbildning men personlig träning är varken raketforskning eller hjärnkirurgi.
Utbildningen räcker helt klart för syftet och bara för att den lärarledda utbildningen är 10 dagar så säger det absolut inget om hur mycket man lär sig under utbildningen. Dessutom krävs en bra massa plugg för att klara av tentan, i synnerhet anatomidelen.
Jag antar att även du plugga en jäkla massa efter skoltid? Inte heller läste väl du enbart anatomi under 4 års heltidsstudier?
Personligen sätter jag inget likhetstecken mellan lång, bra och gedigen. Gedigen vill jag påstå att den är eftersom det läggs väldigt mycket krut på anatomi av väldigt kompetent personal vilket i mitt tycke är det viktigaste. Jag vet att du gärna förespråkar flera års utbildning men personlig träning är varken raketforskning eller hjärnkirurgi.
Utbildningen räcker helt klart för syftet och bara för att den lärarledda utbildningen är 10 dagar så säger det absolut inget om hur mycket man lär sig under utbildningen. Dessutom krävs en bra massa plugg för att klara av tentan, i synnerhet anatomidelen.
Jag antar att även du plugga en jäkla massa efter skoltid? Inte heller läste väl du enbart anatomi under 4 års heltidsstudier?
Det tar tid att lära sig. Att tro att man lär sig anatomin på 12 dagar genom att råplugga, så måste man antingen var väldigt unik och har högre inlärningsförmåga än genomsnittspersonen. Eller så är anatomin inte så omfattande i de utbildningar.
Sjukgymnastik är inte heller raketforskning, men ändå krävs det 3 års utbildning för det. Vi läste totalt 20 veckor rörelseorganens anatomi/biomekanik/funktionell anatomi. Repetition av anatomin skedde kontinuerligt sen termin 1. Det är väl samma saker som en personlig tränare ska kunna? Det är konstigt att de klarar det på 12 dagar utöver det andra om träningslära och vad de nu går igenom i de kurserna.
Schroder
2010-05-18, 16:48
kan också rekommendera arnes utbild. bra och sammanfattad kurs som ger en helhetsintryck i många områden. som nämns innan så blir man inte proffs oavsett vilken kurs/utbildning man går i dessa ämnen. Erfarenhet och självstudier i alla dess former är vad som gäller för att bli bra i gymvärlden. min åsikt iallafall.
Martin Löwgren
2010-05-18, 16:53
Sjukgymnastik är inte heller raketforskning, men ändå krävs det 3 års utbildning för det. Vi läste totalt 20 veckor rörelseorganens anatomi/biomekanik/funktionell anatomi. Repetition av anatomin skedde kontinuerligt sen termin 1. Det är väl samma saker som en personlig tränare ska kunna? Det är konstigt att de klarar det på 12 dagar utöver det andra om träningslära och vad de nu går igenom i de kurserna.+1
Kanske just därför kvaliten hos landets PT:s generellt sätt är skrämmande låg...
Robbban77
2010-05-18, 18:52
Jag har självklart läst teori på egen hand i ett och ett halvt år nu, mycket internet, böcker m,m.
Jag har lärt ut, instruerat m,m för andra personer, både vänner och sånna jag inte känner, men med denna snabb intensiva utbildningen så kan jag nog lära mig lite mer om träning och hur jag instruerar och liknande, + man tas mer på allvar om man har licensierad än när man säger "jag har läst hemma i ett och ett halvt år" och att man kan få jobb då man har ett "bevis" på att man kan det man skall kunna.
hertzman
2010-05-18, 19:04
Det här verkar ju otroligt intressant. Är det någon som hört något från någon som gått det här programmet?
Insulinus
2010-05-18, 19:51
Satsa på Örebros eller Halmstads 3-åriga utbildningar!
Biomedicin - Inriktning fysisk träning kandidatexamen
http://www.hh.se/utbildning/hittautbildning/sokprogrameftersektion.3401.html?url=752680950%2Fs e_proxy%2Futb_program.asp%3FPtKod%3DNGBIF10h&sv.url=12.3e6aa0ee11663924bae800029547
Biomedicin - Inriktning fysisk träning magisterexamen
http://www.hh.se/utbildning/hittautbildning/sokprogrameftersektion.3401.html?url=752680950%2Fs e_proxy%2Futb_program.asp%3FPtKod%3DNABIP10h&sv.url=12.3e6aa0ee11663924bae800029547
Idrottsvetenskapliga programmet
http://www.hh.se/utbildning/hittautbildning/sokprogrameftersektion.3401.html?url=752680950%2Fs e_proxy%2Futb_program.asp%3FPtKod%3DSGIDV10h&sv.url=12.3e6aa0ee11663924bae800029547
Det tar tid att lära sig. Att tro att man lär sig anatomin på 12 dagar genom att råplugga, så måste man antingen var väldigt unik och har högre inlärningsförmåga än genomsnittspersonen. Eller så är anatomin inte så omfattande i de utbildningar.
Sjukgymnastik är inte heller raketforskning, men ändå krävs det 3 års utbildning för det. Vi läste totalt 20 veckor rörelseorganens anatomi/biomekanik/funktionell anatomi. Repetition av anatomin skedde kontinuerligt sen termin 1. Det är väl samma saker som en personlig tränare ska kunna? Det är konstigt att de klarar det på 12 dagar utöver det andra om träningslära och vad de nu går igenom i de kurserna.
Återigen, det är ingen som hävdar, eller för den delen förväntar sig att man kan allt direkt efter kursen. Utan man förväntas plugga en massa själv efter kursen för att allt ska sitta, precis som alla andra utbildningar, oavsett längd. Och jag vidhåller fortfarande att den kunskap som behövs för att kunna hjälpa folk att nå träningsrelaterade mål, tillhandahålls under PTS utbildningar.
Sen att likställa den kunskap som behövs för att behandla sjukdomar i rörelseapparaten med den kunskap som behövs för att ge instruktioner till friska individer är rätt löjligt.
+1
Kanske just därför kvaliten hos landets PT:s generellt sätt är skrämmande låg...
Hur bedömmer du kvaliten hos landets PT:s? Finns det ett överflöd av PT-kunder där ute som är totalt missnöjda?
Om en PT:s anatomikunskaper inte är lika vassa som dina, innebär det per automatik att dina klienter får bättre resultat? Innebär det att dina klienter är mer motiverade till att träna? Innebär det att dina klienter tränar oftare?
Vad betyder det att man är licensierad? Vem som helst kan nämligen skriva ut en sådan. Jag kan skriva ut en licens till dig om du vill. :)
Arnes kurser är väldigt bra, jag har själv gått dom (flera gånger tom) med den bästa utbildningen är faktiskt att själv träna och prova olika saker.
Det finns inget som slår erfarenhet. Men där får man ingen licens.
Vad betyder det att man är licensierad?.
Att det är lättare att få jobb?
Robbban77
2010-05-18, 21:19
Rätt!
Kanske skall ta en av arnes kurser med, bara för bygga ut lite mer kunskap:)
Sen att likställa den kunskap som behövs för att behandla sjukdomar i rörelseapparaten med den kunskap som behövs för att ge instruktioner till friska individer är rätt löjligt.
Sjukgymnastik är inte bara att behandla skador/sjukdomar, det innefattar även förebyggning och främjning av hälsa, samt man kan jobba med friska också. Sjukgymnaster är personlig tränare med medicinsk utbildning. Styrke- och konditionsträningskursen är t om 5 gånger längre än en PT-kurs.
Jag köper inte att personliga tränare ska gå en kortare utbildning bara för att man inte behandlar sjuka. För att ge klienter mest rättvis hjälp, så bör man ha mer i bagaget än några veckors utbildning samt egna studier på det. Egna studier + utbildning som tränarprogrammet i Örebro.
De där korta utbildningarna är inget annat än att man vill packa in folk i intensiva kurser för att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Scratch89
2010-05-18, 21:39
Hur mycket kunskap tycker ni att man behöver för att bli instruktör eller PT då? Jag tycker det är lite överdrivet att börja prata om flera års heltidsstudier för att instruera Karin, 45 hur man utför sittande lårcurl och pushdowns.
Återigen, det är ingen som hävdar, eller för den delen förväntar sig att man kan allt direkt efter kursen. Utan man förväntas plugga en massa själv efter kursen för att allt ska sitta, precis som alla andra utbildningar, oavsett längd. Och jag vidhåller fortfarande att den kunskap som behövs för att kunna hjälpa folk att nå träningsrelaterade mål, tillhandahålls under PTS utbildningar.
Hur bedömmer du kvaliten hos landets PT:s? Finns det ett överflöd av PT-kunder där ute som är totalt missnöjda?
Om en PT:s anatomikunskaper inte är lika vassa som dina, innebär det per automatik att dina klienter får bättre resultat? Innebär det att dina klienter är mer motiverade till att träna? Innebär det att dina klienter tränar oftare?
Den kunskap som behövs för att hjälpa agda 45, som någon nämnde, kan man erhålla genom att läsa något av träningsprogrammen på forumet.
Varför tycker du det är löjligt? Jag tycker det är högst relevant att man bör ha kännedom och kunskap om skador och rehabilitering om man skall ge andra råd angående träning.
Kvaliteten på landets PTs eller instruktörer är vad jag upplevt löjligt dålig. Visst alla kan ge ut ett bas program, men sen då? Ska man vara PT och ta ut hutlösa tim-priser så tycker jag man skall kunna hjälpa personer i olika åldersgrupper att prestera och må bättre. Man bör alltså ha kunskap om olika metoder och principer inom träning och ha erfarenhet om hur man bör lägga upp program för att passa individen. Detta kan jag säga direkt att man inte får kännedom av efter en kurs på 1 månad.
Sjukgymnastik är inte bara att behandla skador/sjukdomar, det innefattar även förebyggning och främjning av hälsa, samt man kan jobba med friska också. Sjukgymnaster är personlig tränare med medicinsk utbildning. Styrke- och konditionsträningskursen är t om 5 gånger längre än en PT-kurs.
Jag köper inte att personliga tränare ska gå en kortare utbildning bara för att man inte behandlar sjuka. För att ge klienter mest rättvis hjälp, så bör man ha mer i bagaget än några veckors utbildning samt egna studier på det. Egna studier + utbildning som tränarprogrammet i Örebro.
De där korta utbildningarna är inget annat än att man vill packa in folk i intensiva kurser för att tjäna så mycket pengar som möjligt.
+1!
vilket sänker kredibiliteten för individer som tar sig tid och verkligen lär sig om ämnet.
Den kunskap som behövs för att hjälpa agda 45, som någon nämnde, kan man erhålla genom att läsa något av träningsprogrammen på forumet.
Varför tycker du det är löjligt? Jag tycker det är högst relevant att man bör ha kännedom och kunskap om skador och rehabilitering om man skall ge andra råd angående träning.
Kvaliteten på landets PTs eller instruktörer är vad jag upplevt löjligt dålig. Visst alla kan ge ut ett bas program, men sen då? Ska man vara PT och ta ut hutlösa tim-priser så tycker jag man skall kunna hjälpa personer i olika åldersgrupper att prestera och må bättre. Man bör alltså ha kunskap om olika metoder och principer inom träning och ha erfarenhet om hur man bör lägga upp program för att passa individen. Detta kan jag säga direkt att man inte får kännedom av efter en kurs på 1 månad.
Hur vet du att man inte får kännedom om det? Och det jag tycker är löjligt är att påstå att man behöver flera års studier för att lära ut hur man utför olika övningar.
Hur vet du att man inte får kännedom om det? Och det jag tycker är löjligt är att påstå att man behöver flera års studier för att lära ut hur man utför olika övningar.
Det handlar inte bara om att lära folk att utföra övningar. Man ska kunna förklara för klienten varför man gör si och så, vad som händer i kroppen när man tränar så, gärna kunna ge vetenskapliga förklaringar om det behövs. Kunna en del om rehabilitering och skadeförebyggning. Idrottspsykologi i sig är väldigt viktigt att kunna, hur mycket lär man sig det i PT-Skolan? Lära sig om olika coachningsmetoder och gärna kunna öva det praktiskt också, tycker jag behövs innan man får licensen som personlig tränare. Hinner man det i utbildningen? Hur mycket hinner man gå igenom träning för äldre och fysiologin när det gäller äldre?
Rätt!
Kanske skall ta en av arnes kurser med, bara för bygga ut lite mer kunskap:)
Ja tyvärr. För det säger inte ett skit om hur pass bra man är. Vem som helst kan ju bli licensierade. Och det utan att ha någon större praktisk kunskap.
Scratch89
2010-05-19, 04:39
Det handlar inte bara om att lära folk att utföra övningar. Man ska kunna förklara för klienten varför man gör si och så, vad som händer i kroppen när man tränar så, gärna kunna ge vetenskapliga förklaringar om det behövs. Kunna en del om rehabilitering och skadeförebyggning. Idrottspsykologi i sig är väldigt viktigt att kunna, hur mycket lär man sig det i PT-Skolan? Lära sig om olika coachningsmetoder och gärna kunna öva det praktiskt också, tycker jag behövs innan man får licensen som personlig tränare. Hinner man det i utbildningen? Hur mycket hinner man gå igenom träning för äldre och fysiologin när det gäller äldre?
Fast det där är på lite för hög nivå, tycker jag. Okej om man är personlig tränare åt en elitidrottare, men för en vanlig svensson skulle jag vilja säga att en okej grundkunskap med något års personlig erfarenhet räcker.
:smash: Så det är alltså det kravet du tycker man kan ställa på en PT?
Om man kan lära ut olika gym övningar så har man alltså rillräckligt med kunskap för att sätta ihop program och träna andra?
Det är skrattretande om så är fallet, själv tycker jag att om man är PT så bör man ha kunskap om följande:
* Hur och varför man utför olika övningar
* Hur man sätter ihop ett program efter individens behov och mål
* Ha kunskap om olika principer för fysisk träning t ex:
- Max-styrka
- Hypertrofi
- Explosiv styrka
- Snabb styrka
- Konditions träning (både aerob och anaerob)
- Hur man lägger upp program för olika sporter (går i ofs in på samma punkt som individens behov).
Sen kan man inte kräva att alla har lika mycket kunskap inom alla ämnen, givetvis kommer ju folk ha sina olika specialiteter med fördjupade kunskaper. Exempel på mer avancerade kunskaper kan vara plyometrisk träning och snabbhets träning. Men kravet för att få vara PT tycker jag skall sträcka sig över hur man utför olika övningar i gymmet.
Sen tycker jag inte att man skall behöva kunna förklara allting på en djupare nivå, men man måste själv förstå varför man har sin "kund" att göra vissa övningar så man kan rätta till felet så att "kunden" går framåt med träningen.
:smash: Så det är alltså det kravet du tycker man kan ställa på en PT?
Om man kan lära ut olika gym övningar så har man alltså rillräckligt med kunskap för att sätta ihop program och träna andra?
Det är skrattretande om så är fallet, själv tycker jag att om man är PT så bör man ha kunskap om följande:
* Hur och varför man utför olika övningar
* Hur man sätter ihop ett program efter individens behov och mål
* Ha kunskap om olika principer för fysisk träning t ex:
- Max-styrka
- Hypertrofi
- Explosiv styrka
- Snabb styrka
- Konditions träning (både aerob och anaerob)
- Hur man lägger upp program för olika sporter (går i ofs in på samma punkt som individens behov).
Sen kan man inte kräva att alla har lika mycket kunskap inom alla ämnen, givetvis kommer ju folk ha sina olika specialiteter med fördjupade kunskaper. Exempel på mer avancerade kunskaper kan vara plyometrisk träning och snabbhets träning. Men kravet för att få vara PT tycker jag skall sträcka sig över hur man utför olika övningar i gymmet.
Sen tycker jag inte att man skall behöva kunna förklara allting på en djupare nivå, men man måste själv förstå varför man har sin "kund" att göra vissa övningar så man kan rätta till felet så att "kunden" går framåt med träningen.
Allt du räknar upp lärs ut på PTS utbildningar.
Allt du räknar upp lärs ut på PTS utbildningar.
Såna saker lär man sig inte på 30 dagar, så enkelt är det...
speciellt inte sista punkten "men man måste själv förstå varför man har sin "kund" att göra vissa övningar så man kan rätta till felet så att "kunden" går framåt med träningen."
Såna saker lär man sig inte på 30 dagar, så enkelt är det...
speciellt inte sista punkten "men man måste själv förstå varför man har sin "kund" att göra vissa övningar så man kan rätta till felet så att "kunden" går framåt med träningen."
Ok, om du säger det så! Tycker dock det är väldigt intressant hur folk som inte har gått utbildningen är så tvärsäkra på att den är dålig samt har stenkoll på vad man absolut inte kan lära sig där.
Martin Löwgren
2010-05-19, 15:25
Skrämmande låg och det beror just på att utbildningen är för smal och kort.
Hur många gånger har man inte sett PT:s stå och lära ut felaktiga marklyft, knäböj, bänkpress med mera med mera eller försöka få med så många rörelser som möjligt i en och samma övning (knäböj på balansplatta och med två kettlebells som samtidigt pressar över huvudet där både ländryggens form är katastrofal och presstekniken är under all kritik).
Har man ingen anatomisk och idrottsmedicinsk grund att stå på blir det väldigt svårt att förstå varför ökad lordos i slutet av en knäböj ger ökad diskbelastning med mera - och tusen andra detaljer som sker under vanliga styrketräningsövningar.
Det är inte de personliga tränarnas fel utan skolorna de går på. Don´t hate the player, hate the game.
Att kunna "coacha" och skrika "heja karin frisk humör 4 repetioner klarar du" klarar en apa men att analysera hur karins bänkpressar egentligen ser ut är krävs det mer än några dagars utbildning för att lära sig.
Fan vad lustigt att alla först dissar alla PT-utbildningar för att dom är för korta för att man ska hinna lära sig ngt för att i nästa andetag hylla Arnes snabbkurser.
Fan vad lustigt att alla först dissar alla PT-utbildningar för att dom är för korta för att man ska hinna lära sig ngt för att i nästa andetag hylla Arnes snabbkurser.
Fast Arnes kurser "lovar" å andra sidan inte guld och gröna skogar på samma vis heller.
Att kunna "coacha" och skrika "heja karin frisk humör 4 repetioner klarar du" klarar en apa men att analysera hur karins bänkpressar egentligen ser ut är krävs det mer än några dagars utbildning för att lära sig.
Nu kan jag inte mycket alls om ämnet egentligen, men hur mycket kunskap måste man egentligen ha för att bli PT på dessa gymkedjor? Tror ni att medelsvensson-"gymmaren" frågar hur man använder en maskin rätt eller vill ha en fullständig anatomisk gengomgång med fullständig referenslista till studier?
Annat är väl såklart om man ska bli PT för hårt satsande tränande som kräver just denna kunskap. Men det tror jag långt ifrån majoriteten gör.
och dom kostar inte lika mycket..
dessutom är hans kurser skitbra, du kan ju pröva själv :thumbup:
Nu kan jag inte mycket alls om ämnet egentligen, men hur mycket kunskap måste man egentligen ha för att bli PT på dessa gymkedjor? Tror ni att medelsvensson-"gymmaren" frågar hur man använder en maskin rätt eller vill ha en fullständig anatomisk gengomgång med fullständig referenslista till studier?
Annat är väl såklart om man ska bli PT för hårt satsande tränande som kräver just denna kunskap. Men det tror jag långt ifrån majoriteten gör.
För att bli PT på tex F&S krävs väl bara någon tredagarskurs? Kanske kräver någon form av utbildning relevant ämne i grunden, men jag skulle inte sätta mitt liv på det :P
Martin Löwgren
2010-05-19, 16:45
Tror ni att medelsvensson-"gymmaren" frågar hur man använder en maskin rätt
Ja jag tror medelsvensson är rätt så intresserad av att träna rätt så att han/hon inte skadar sig.
Ja jag tror medelsvensson är rätt så intresserad av att träna rätt så att han/hon inte skadar sig.
Ja, och dessa otroligt basala övningar som medelsvensson använder lär man sig (?) rätt bra på dessa korta kurser. Därav mitt exempel; man som nybörjare/svensson vill veta grunder & det basala.
Givetvis tycker jag att en med långt och kompentent utbildning är att föredra, men det verkar inte behövas så då är det väl rätt onödigt.
Ja, och dessa otroligt basala övningar som medelsvensson använder lär man sig (?) rätt bra på dessa korta kurser. Därav mitt exempel; man som nybörjare/svensson vill veta grunder & det basala.
Givetvis tycker jag att en med långt och kompentent utbildning är att föredra, men det verkar inte behövas så då är det väl rätt onödigt.
Så den personliga tränarens jobb är i princip alltså att i förklara bilderna som brukar vara fast-klistrade på maskiner på gymmet?
Så den personliga tränarens jobb är i princip alltså att i förklara bilderna som brukar vara fast-klistrade på maskiner på gymmet?
Vad är din erfarenhet att MAJORITETEN av personliga tränare på DE STORA GYMKEDJORNA har för uppgifter?
Jag skrev tidigare att PT-tjänster för mer avancerad nivå kräver givetvis mer gedigen och djupgående utbildning.
Jag har gått SAFEs grundteoriutbildning och nyligen gick jag deras styrketräningsinstruktör utbildning. Och jag är nöjd över det. Väntar in mitt licens bara, så får vi se ifall det är något att ha när man söker lite jobb.
Men en sak jag märkte under dessa utbildningar är att ifall du vill lyckas och bli en bra instruktör/PT så krävs det en del självstudie samt praktisk erfarenhet i gymmet.
Man ska verkligen inte tro att man kan allt man ska kunna efter SAFEs utbildningar. Det ger en bra grund, verkligen. Men det krävs även mycket självstudie samt erfarenhet för att lyckas och bli en respektabel PT.
Jävligt mycket "lallare" som gick dessa utbildningar utan att veta något som helst om träning/kost/hälsa innan de klev in i SAFEs utbildningar. Men men, låt dom kasta sin pengar i sjön.
Men SAFE ger en bra grund (och respektabelt licens i arbetsmarknaden) men krävs mycket kött på egen hand för att lyckas.
Robbban77
2010-05-19, 18:56
Jag har gått SAFEs grundteoriutbildning och nyligen gick jag deras styrketräningsinstruktör utbildning. Och jag är nöjd över det. Väntar in mitt licens bara, så får vi se ifall det är något att ha när man söker lite jobb.
Men en sak jag märkte under dessa utbildningar är att ifall du vill lyckas och bli en bra instruktör/PT så krävs det en del självstudie samt praktisk erfarenhet i gymmet.
Man ska verkligen inte tro att man kan allt man ska kunna efter SAFEs utbildningar. Det ger en bra grund, verkligen. Men det krävs även mycket självstudie samt erfarenhet för att lyckas och bli en respektabel PT.
Jävligt mycket "lallare" som gick dessa utbildningar utan att veta något som helst om träning/kost/hälsa innan de klev in i SAFEs utbildningar. Men men, låt dom kasta sin pengar i sjön.
Men SAFE ger en bra grund (och respektabelt licens i arbetsmarknaden) men krävs mycket kött på egen hand för att lyckas.
Okej grymt att nån som har tagit utbildningen svarar på tråden:)
självklart så kommer jag hålla på med mycket självstudie, jag har ju läst otroligt mycket nu under ett och ett halvt år, har haft flera personen som har fått min hjälp och fått bättre resultat efter ha tränat kanske ett halv år efter en F&S instruktör :)
De jag har plugga själv har jag sedan testat på gymmet under kanske nån månad, har jag märkt att det har funkat (givit resultat, inga skador eller liknande) så tar jag åt mig det, lär ut andra och får såklart lite creed för de :)
Robbban77
2010-05-21, 15:32
Fick idag ett samtal från Safe att jag inte hade anmält mig till teorikursen för 11 590 som jag trodde var inkluderad i styrkeinstruktörsutbildningen.
Under teoriutbildningen på Safe kommer jag på 7 dagar att läsa om:
Funktionell anatomi
Arbetsfysiologi
Biomekanik/Rörelselära
Träningslära
L-ABC
Träning och hälsa
Mer info: http://www.safe-education.se/Utbildningar/Grundutbildning-Teori/Teori-utbildning/Teoriutbildning/
Och på World Class kommer jag under 3 dagar lära mig om:
Anatomi
Fysiologi
Näringslära
Styrketräning
Konditionsträning
Skadelära
Stretching.
Safe teori och instruktörs utbildning kostar 26000kr, där är utbildningen sammanlagt 2 veckor, 1 vecka teori och en vecka (praktik) insturktör.
World class teori och instruktörs utbildning kostar 15 000, där är både teorin och de praktiska sammanlagt 1 vecka, 3 dagar teori och 4 dagar praktik
Frågar är om man skall ta utbildningen hos safe som kostar 11 000kr mer än world class. utbildningen är både längre och ligger närmare min hemstad. eller är de bortkastade pengar om world class ger ungefär samma?
Eller skall jag ta utbildningen hos world class? som ligger 50 mil från min hemstad.
Vad är din erfarenhet att MAJORITETEN av personliga tränare på DE STORA GYMKEDJORNA har för uppgifter?
Jag skrev tidigare att PT-tjänster för mer avancerad nivå kräver givetvis mer gedigen och djupgående utbildning.
Det måste jag ha missat. Men jag tycker att för att få kalla sig PT bör man ha uppnått denna avancerade nivå. Annars kan man få bli kallad instruktör eller liknande.
Fick idag ett samtal från Safe att jag inte hade anmält mig till teorikursen för 11 590 som jag trodde var inkluderad i styrkeinstruktörsutbildningen.
Under teoriutbildningen på Safe kommer jag på 7 dagar att läsa om:
Funktionell anatomi
Arbetsfysiologi
Biomekanik/Rörelselära
Träningslära
L-ABC
Träning och hälsa
Mer info: http://www.safe-education.se/Utbildningar/Grundutbildning-Teori/Teori-utbildning/Teoriutbildning/
Och på World Class kommer jag under 3 dagar lära mig om:
Anatomi
Fysiologi
Näringslära
Styrketräning
Konditionsträning
Skadelära
Stretching.
Safe teori och instruktörs utbildning kostar 26000kr, där är utbildningen sammanlagt 2 veckor, 1 vecka teori och en vecka (praktik) insturktör.
World class teori och instruktörs utbildning kostar 15 000, där är både teorin och de praktiska sammanlagt 1 vecka, 3 dagar teori och 4 dagar praktik
Frågar är om man skall ta utbildningen hos safe som kostar 11 000kr mer än world class. utbildningen är både längre och ligger närmare min hemstad. eller är de bortkastade pengar om world class ger ungefär samma?
Eller skall jag ta utbildningen hos world class? som ligger 50 mil från min hemstad.
Nu vet jag inte vem denna fråga är ställd till men eftersom du skriver den öppet så tycker jag du ska läsa igenom tråden. Det är ganska tydligt vad majoriteten här tycker.
Schroder
2010-05-21, 17:15
Mött en del PT och folk med papperlappar där det står massa kladd på, sen visar det sig att dom är totalt värdelösa och i samma veva har man träffat de som inte har en licens eller dylikt med ovärderlig kunskap och engagemang samt är TRÄNADE.
Nu vet jag inte vem denna fråga är ställd till men eftersom du skriver den öppet så tycker jag du ska läsa igenom tråden. Det är ganska tydligt vad majoriteten här tycker.
Nej, det är det inte tydligt. William har rekommenderat PT-school och Pompere är nöjd med SAFE men annars är det dåligt med rekommendationer. Om du så klart inte syftar på det faktum att du och många andra tycker att det är bortkastade pengar eftersom utbildningarna är för korta? Jag håller med er till viss del men nu vill han ha jobb och då väger licenser tungt.
killenigrillen
2010-05-21, 21:23
Nu kan jag bara utgå från mina egna erfarenheter, jag har snart avslutat första terminen på en av landets sjukgymnastutbildningar och i min klass är det många som har "pluggat på nätet i flera år" som någon har sagt. De första 15 hp vi läste var anatomi och sjukgymnastik (gruppträning) och jag kan säga att de flesta fick sig en liten väckarklocka (även jag) om hur långt man egentligen kommer med "egenstudier". Det är oerhört mycket man ska lära sig och de 10 veckor vi hade till anatomistudier kändes som att de kunde lika gärna varit 10 veckor till och ändå hade man inte varit halvvägs...
Håller med om att erfarenhet är grymt viktigt dock.
Robbban77 du säger att du under några veckor sammanlagt kommer läsa:
Funktionell anatomi
Arbetsfysiologi
Biomekanik/Rörelselära
Träningslära
L-ABC
Träning och hälsa
Anatomi
Fysiologi
Näringslära
Styrketräning
Konditionsträning
Skadelära
Stretching.
Ponera att de flesta av dessa ämnens A-kurser på högskolenivå ligger på minst 5 veckor så får du ett hum om vad du kommer att lära dig.
Vill inte verka dryg eller högfärdig utan bara ge min åsikt
Tigerkotten
2010-05-21, 21:28
Det viktigaste för Robban är nog en utbildning som andra Gym anser är kända så han kan börja jobba som PT. Även fast andra kurser som t.ex säg Arnes kanske är mera givande, så kommer nog de flesta inte ha en aning vad det är för utbildning.
Robban spanade du vad kända gymkedjor rekommenderade för utbildningar att gå på? Sats, Friskis osv.
Scorpionida
2010-05-21, 21:33
För att jobba på Sats verkar dom ha kravet att ha gått Safe. Så i den mån är det bara det som gäller.
Löner på Sats enligt Axon från en gammal fb-tråd. Frågan är bara om man verkligen jobbar heltid på Sats, alltså 40-timmars veckor.
Styrkeinstruktör 97kr/h
Personlig tränare 157kr/h
(2008)
Har läst igenom tråden, då jag själv är intresserad av att läsa en liknande utbildning. Jag känner många personliga tränare. Och något alla borde veta, innan personen i fråga hoppar på en PT-kurs är iaf att PT-kunder sällan kommer gratis.
Det vill säga. Klienterna kommer inte att komma fram till dig och ge dig 10 000 kr för 20 timmar. Du, personligen måste sälja in dig själv och vad du kan göra för den potentiella kunden. Jobbar du på en större träningskedja kommer du att få en viss hjälp av reklam, receptionister osv, men det största jobbet kommer du att få göra själv (och detta troligtvis gratis).
Jag tror också att det är viktigt att du, som PT är socialt kompetent, eller har en vilja av att bli detta, samt tycker att det är kul att umgås med människor.
Arne Persson
2010-05-22, 08:46
Det första "Arnes snabbkurser" lär ut är att man INTE blir någon instruktör på NÅGON kurs. För det tar det MÅNGA år av EGEN träning samt praktiskt instruerande. Det som Arnes intensiva snabbkurser går ut på är att trycka in maximalt med användbar information på kort tid som sedan den INTRESSERADE deltagaren under veckorna därefter tillgodogör sig samt praktiserar och praktiserar i framtiden. Det finns flera instruktörer som arbetar och klarar sitt yrke alldeles utmärkt enbart med "Arnes snabbkurser" som hålls för SKKF's räkning. Skall väl även tillläggas att samtliga som har hållit utbildningarna inom SKKF tex gymnastikdirektörerna Kent Gustafson och JanPeter Sangborn har haft såväl djupa teoretiska kunskaper som mkt lång egen träningserfarenhet. SKKF startade sina kurser långt innan PT-industrin ens var i blöjstadiet.
När det gäller licenser mm hit och dit så är dom i praktiken inte mycket värda. Dom som anställer är ofta totala lekmän och saknar all förmåga att verkligen testa vad dom sökande VERKLIGEN kan. Dom tittar bara på hur fina intygen ser ut. Tyvärr.
Arne Persson
2010-05-22, 08:48
Mött en del PT och folk med papperlappar där det står massa kladd på, sen visar det sig att dom är totalt värdelösa och i samma veva har man träffat de som inte har en licens eller dylikt med ovärderlig kunskap och engagemang samt är TRÄNADE.
Pricken över i!:thumbup: (Bara måste ge en byggartumme på det:))
filmjölk
2010-05-22, 10:39
SAFEs kurser är bra, men de kostar skjortan också. Dessutom går det 13 SAFE-utbildade instruktörer på dussinet.
Har inte gått Arnes kurser (men vill göra det i framtiden), men jag skulle kunna tänka mig att ett diplom från hans kurser faktiskt väger tyngre än ett diplom från SAFE, då det som sagt går inflation i antalet SAFE-utbildade.
Nu kan jag bara utgå från mina egna erfarenheter, jag har snart avslutat första terminen på en av landets sjukgymnastutbildningar och i min klass är det många som har "pluggat på nätet i flera år" som någon har sagt. De första 15 hp vi läste var anatomi och sjukgymnastik (gruppträning) och jag kan säga att de flesta fick sig en liten väckarklocka (även jag) om hur långt man egentligen kommer med "egenstudier". Det är oerhört mycket man ska lära sig och de 10 veckor vi hade till anatomistudier kändes som att de kunde lika gärna varit 10 veckor till och ändå hade man inte varit halvvägs...
Håller med om att erfarenhet är grymt viktigt dock.
Robbban77 du säger att du under några veckor sammanlagt kommer läsa:
Funktionell anatomi
Arbetsfysiologi
Biomekanik/Rörelselära
Träningslära
L-ABC
Träning och hälsa
Anatomi
Fysiologi
Näringslära
Styrketräning
Konditionsträning
Skadelära
Stretching.
Ponera att de flesta av dessa ämnens A-kurser på högskolenivå ligger på minst 5 veckor så får du ett hum om vad du kommer att lära dig.
Vill inte verka dryg eller högfärdig utan bara ge min åsikt
En ganska bra sammanfattning men ska man jobba som jobba som instruktör på ett gym så kan en kortare utbildning i kombination med ett gediget intresse och en längre tids egen erfarenhet räcka ganska så långt. Ett gediget intresse innebär inte att man läser på några forum utan att man sätter sig ner med ett antal böcker och pluggar för att få en bra bas för att ha en möjlighet att kunna sålla i informationen som sköljer över en.
Sen blir diskussionen lite rolig då jag kommer ihåg William när han var ganska så färsk som PT och att han inte riktigt hade koll på olika varianter av ganska grundläggande övningar och ganska så envist hävdade att det han lärt sig var rätt men sen ändrade sig till att det var rätt för de han skulle träna dvs motionärer på ett gym. Sen ändrade iofs utbildningen riktlinjerna så att de blir mer flexibla. Numera med x antal års mer erfarenhet och när han jobbar som utbildare på liknande utbildningar så låter det lite annorlunda dvs att utbildningarna täcker det han själv inte riktigt klarade av som färsk.
Det är å andra sidan ett vanlig fenomen (jag har gjort det själv flera gånger) när man just gått ut en utbildning och att man tror att det man har lärt sig är rätt men i de flesta fallen handlar det då om att man inte har lärt sig på utbildningen att det finns flera alternativ och dessutom inte hunnit gå igenom dessa.
De där jäkla kurserna är väl mest till för att man ska få ett intyg på att man förmodligen inte kommer att ta livet av någon pga skriande inkompetens? Nu slinker ju dessvärre en och annan potentiell balansbollsdråpare igenom ändå... Nej, för att bli en duktig tränare så krävs det nog ett par års arbetserfarenhet och ett stort eget intresse därtill.
Samtidigt så kan jag faktiskt förstå att en treårig universitetsutbildning kanske inte vore hållbart för det jobbet även om jag tror att det skulle vara bra. Jag tror att mycket av min avsmak grundar sig i att alltför många tycks tro att de är färdiga träningsexperter efter sin korta kurs. Om utbildarna kunde få dem att inse att det inte funkar så vore kanske mycket vunnet, då kanske fler skulle bedriva de egenstudier som Bumbi talar om.
De där jäkla kurserna är väl mest till för att man ska få ett intyg på att man förmodligen inte kommer att ta livet av någon pga skriande inkompetens?
Ja många av gymmens försäkringar gäller inte om den ansvariga PTn saknar licens! Så att ha licensen från ex safe gör jobbletandet otroligt mkt lättare.
Sen blir diskussionen lite rolig då jag kommer ihåg William när han var ganska så färsk som PT och att han inte riktigt hade koll på olika varianter av ganska grundläggande övningar och ganska så envist hävdade att det han lärt sig var rätt men sen ändrade sig till att det var rätt för de han skulle träna dvs motionärer på ett gym. Sen ändrade iofs utbildningen riktlinjerna så att de blir mer flexibla. Numera med x antal års mer erfarenhet och när han jobbar som utbildare på liknande utbildningar så låter det lite annorlunda dvs att utbildningarna täcker det han själv inte riktigt klarade av som färsk.
Det är å andra sidan ett vanlig fenomen (jag har gjort det själv flera gånger) när man just gått ut en utbildning och att man tror att det man har lärt sig är rätt men i de flesta fallen handlar det då om att man inte har lärt sig på utbildningen att det finns flera alternativ och dessutom inte hunnit gå igenom dessa.
Mitt minne av vår diskussion för många år sedan är att den handlade om huruvida man skulle ha raka eller böjda handleder när man körde bänkpress :).
Det var iaf vad de lärde ut och jag hade varken då eller idag kompetensen att bedöma vad som är rätt när det gäller den typen av information.
Min argumentation då och nu bygger på det förtroende jag har för utbildarna i ämnet ifråga, vilket är högt då de är naprapater och sjukgymnaster med tillräcklig utbildning för att veta vad de pratar om.
Angående mina åsikter ett x antal år senare och som utbildare på liknande utbildningar så är de faktiskt desamma, dvs. att utbildningen i sig är bra och tillräcklig för vad man ska göra. Är man klar med utbildningen men sedan är en dålig PT så beror det, iaf i mitt tycke, inte på utbildningen utan individen i fråga. Lär man sig det man ska enligt utbildningsplanen så är sannolikheten att man blir en rätt bra PT, återigen, enligt mitt tycke.
När det gäller min egen del i sådana utbildningar så handlar det endast om näringslära och det jag lär ut kan jag stå för vilken dag som helst. Därutöver har jag har undervisat på flera olika nivåer, bl.a. fleråriga högskoleutbildningar, och hör och häpna, även där hittar jag en massa individer som inte anstränger sig och lär sig det som det är tänkt att de ska lära sig.
Så att kritisera en utbildning baserat på längd, vilket alla i denna tråd har gjort förutom du, än så länge iaf, är meningslöst eftersom det är innehållet som räknas.
Edit: Vill även tillägga att jag inte jobbat en sekund som PT :-)
Robbban77
2010-05-23, 20:05
Tack för alla svar.
Det kommer bli mycket pluggande och mycket bokläsande efter utbildningen, skall läsa igenom alla svar igen så jag inte har missat nått.
Men nu är min fråga, vart är det värt att ta min utbildning?
Mina förhopningsvis möjligheter efter kursen är att jag nästan direkt skall få mig ett jobb.
Vilket tror ni skulle locka ett gym att anställa mig med Safe utbildning eller World Class utbildning?
Är utbildningen i göteborg bättre än den i stockholm och värt pengarna så tar jag den, om båda är ungefär samma så tar jag den i stockholm för spara 10 000kr till annat.
Har jag bättre jobb möjlighet med den ena än den andra t,ex.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.