Visa fullständig version : Det börjar närma sig ett utökat rökförbud.
Jag har skrivit om det tidigare men nu verkar det verkligen vara något på gång när det gäller förbud till rökning exempelvis på uteserveringar. Verkligen på tiden.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7137488.ab
Håller med, hoppas verkligen det går igenom.
Jag är bakom detta 100 %!
Scratch89
2010-05-17, 20:36
Jag är inte emot det, fast jag tycker att det borde vara något som ägaren av serveringen ska bestämma. Men om jag får välja mellan att folk röker hejvilt vid uteserveringar som de gör nu, och ett förbud mot det, så väljer jag förbudet.
Sleipnir
2010-05-17, 20:47
Protest cigg i busskuren på det, snart får man väl inte ens röka på balkongen.
Degpekka
2010-05-17, 20:52
Rökförbud på balkonger hade fan vatt opti!
Förbud mot cigg då någon?
Degpekka
2010-05-17, 21:56
Ju mer desto bättre! :D
Rökförbud på balkonger hade fan vatt opti!
+ to the 1
Hatar när man ligger med fönstret öppet varma sommarnätter och man känner ciggrök smyga in.
Det här känns så avlägset med rökförbud nu när jag bott utomlands i några månader. Här i Grekland är det rökförbud men alla skiter i det. Går du in på banken, ja då sitter de med en kopp kaffe och en cigg.
Restaurangerna vet att inför de rökförbud så kommer de tappa 90 % av alla besökare så de tar hellre böterna när/om de skulle bli påkomna. Så nu är jag så van att kunna ta en cigg innan, till och efter maten så det ska bli konstigt att komma hem på semester en vecka nu i maj. Men ja ja.. Kommer man från landet lagom så gör man.
Men ja ja.. Kommer man från landet lagom så gör man.
:Virro
hahavaffan
2010-05-17, 22:14
Rökförbud på balkonger hade fan vatt opti!+1! Man känner direkt när nån lowlife(:devil:) står på balkongen och röker utanför. Skiten dras ju in genom friskluftsintagen, så stängda fönster hjälper knappast.
shadowfire
2010-05-17, 22:18
+1! Man känner direkt när nån lowlife(:devil:) står på balkongen och röker utanför. Skiten dras ju in genom friskluftsintagen, så stängda fönster hjälper knappast.
+1
Stör mig sjukt mkt på det.
Andy.da.wohoo
2010-05-17, 22:20
Helt rätt, förbjud gärna cigaretter helt på allmänn plats och inför speciella "rökhus" där man får röka :D
när vi tar de största samhälls boven och förbjuder denna oxå så står jag bakom detta med.
fyllet! här har vi tragedi och kostnader som får det andra att framstå som en fis i rymden.
numera rökfri och sitter med ett glas vin i näven.
Sheogorath
2010-05-17, 22:33
Helt rätt, förbjud gärna cigaretter helt på allmänn plats och inför speciella "rökhus" där man får röka :D
Jag vill hellre ha RÖKBURAR så att de verkligen ser ut som apor! Hmm, eller vänta nu här... :D
victor_n
2010-05-18, 00:10
Finns ju inget äckligare än att stå i en trång busskur när det pissregnar ute och någon dryg jävel "måste" röka.
Annars är ju tjejerna man hittar på krogen som man dagen efter upptäcker smakar rök kopp i munnen är ju ingen hit haha.
Baskagge
2010-05-18, 00:35
Borde höja åldersgränsen för köp av cigaretter till 20 år och sälja det på Systembolaget så skolungdomarna inte kan köpa skiten.
victor_n
2010-05-18, 00:57
borde höja åldersgränsen för köp av cigaretter till 20 år och sälja det på systembolaget så skolungdomarna inte kan köpa skiten.
+1000
Dissector
2010-05-18, 01:10
Cigaretter hit och dit. Totalförbjud allt jävla bilkörande inne i städerna istället. Jag tycker inte cigarettrök luktar särskilt gott, men är det något jag får panik över så är det dessa hysteriska bilister precis överallt, och då bor jag ändå i Halsmtad, en stad med gångavstånd i princip oavsett vart i stan man ska.
Folk är besatta av sina helvetesmaskiner, och det känns som en betydligt högre hälsorisk än ett par rökare på uteserveringen. Känns lite som att skjuta Eichmann men låta Hitler vara kvar.
Jag HATAR bilar. Så, då var det sagt.
Rökning suger också.
Scratch89
2010-05-18, 04:37
Borde höja åldersgränsen för köp av cigaretter till 20 år och sälja det på Systembolaget så skolungdomarna inte kan köpa skiten.
Du menar på samma sätt som skulungdomar aldrig dricker sig fulla?
Jag är inte den som brukar vara för diverse förbud men just rökning på uteserveringar/balkonger skulle jag inte tacka nej till.
Lithargo
2010-05-18, 06:28
Ja! skandal! Människor kan ju inte ta ansvar för sig själva i allmänhet, och de kan definitivt inte ta hand om andra. Nä, då är det bättre att förbjuda allt som pappa staten anser hemskt och dåligt.
Låt folk som röker vara, låt folk som kör bil vara, och låt folk som krökar vara. Det är lagligt, och är det lagligt ska det vara det till 100%.
Förbjud det helt och hållet istället, ännu bättre.
Lithargo
2010-05-18, 06:40
det hade varit det bästa.
Anton Fräs
2010-05-18, 07:00
Jag är inte emot det, fast jag tycker att det borde vara något som ägaren av serveringen ska bestämma. Men om jag får välja mellan att folk röker hejvilt vid uteserveringar som de gör nu, och ett förbud mot det, så väljer jag förbudet.
Exakt så här.
*cupid*
maaherra
2010-05-18, 07:02
Tråkigt säger jag. Jag har sett fram emot att kunna sitta och dricka öl och röka på uteserveringarna i sommar :(
Nitrometan
2010-05-18, 07:43
Det här känns så avlägset med rökförbud nu när jag bott utomlands i några månader. Här i Grekland är det rökförbud men alla skiter i det.
Restaurangerna vet att inför de rökförbud så kommer de tappa 90 % av alla besökare så de tar hellre böterna när/om de skulle bli påkomna.
Men så har det inte varit i England, Tyskland, Danmark eller Sverige (som exempel på länder som har infört rökförbud på restauranger). Varför skulle restaurangerna i Grekland tappa sina besökare?
Eller du menar att det skulle fuskas med införandet/efterlevandet? Så att vissa skulle följa lagen och andra inte skulle göra det? Ja, då skulle de laglydiga hamna i ett underläge.
Men det är ju ett problem med folk som bryter mot lagen, inte ett problem med rökförbud på restaurang.
Ja! skandal! Människor kan ju inte ta ansvar för sig själva i allmänhet, och de kan definitivt inte ta hand om andra. Nä, då är det bättre att förbjuda allt som pappa staten anser hemskt och dåligt.
Låt folk som röker vara, låt folk som kör bil vara, och låt folk som krökar vara. Det är lagligt, och är det lagligt ska det vara det till 100%.
Det är lagligt att skita, men inte lagligt att skita ute i det fria på allmän plats och verkligen inte på en uteservering... ;)
Jag tycker det är bajs att folk inte skulle kunna få sitta ute med en kopp java och ta en cigg utan att de skall störa folk.
Detta borde vara upp till ägaren att sätta sin lokala policy hur denna vill ha det på uteplatsen.
Löjligt som vanligt.
Du menar på samma sätt som skulungdomar aldrig dricker sig fulla?
Dem kan ju åtminstone inte bara ta en sväng förbi turk-livsen på väg till skolan och köpa sig ett flak starköl och en flaska vodka? Det kan man ju dock göra när man vill ha cigaretter om man så är 13 bast.
C h r i s
2010-05-18, 10:00
Jag tycker det är bajs att folk inte skulle kunna få sitta ute med en kopp java och ta en cigg utan att de skall störa folk.
Detta borde vara upp till ägaren att sätta sin lokala policy hur denna vill ha det på uteplatsen.
Löjligt som vanligt.
Jo, för det är ägaren som bestämmer hur kollektivet vill ha det... :)
Passiv rökning är överlag pest och pina för mig, men svårt att undvika.
+1
Exakt så.
BigSpawn
2010-05-18, 10:33
Helt klart +1 på detta.
Det kommer nog tyvärr inte ske närmsta tiden och vissa rökare kan ju inte ens låta bli att röka i busskurer som det redan är förbjudet att röka i.
fiskebulle
2010-05-18, 10:47
http://www.missingsweden.com/images/products/Snus/Loose/swedish_match-general-los.gif
Snart det ända alternativet för nikotinjunkies.
Det är så löjligt, först förbjuder vi ciggen inne på serveringar så folket får du ut, sen så fort det blir bra väder skall fascisterna som vill komma till den platsen dom skickat rökarna kast bort dom där ifrån.
Hur sugen blir man på att sluta när man läser detta ?
Luften är fri, acceptera det eller drick/ät det ni vill inomhus och låt rökarna vara..
Det är så löjligt, först förbjuder vi ciggen inne på serveringar så folket får du ut, sen så fort det blir bra väder skall fascisterna som vill komma till den platsen dom skickat rökarna kast bort dom där ifrån.
Hur sugen blir man på att sluta när man läser detta ?
Luften är fri, acceptera det eller drick/ät det ni vill inomhus och låt rökarna vara..
Betyder det att rökarna måste förorena den luften jag andas?
Betyder det att rökarna måste förorena den luften jag andas?
Kan inte du sluta vara så snål och ge fan i rökarnas rök istället...
Klagar jag på att ni sitter och dricker/äter där jag röker nej,
Kan inte du sluta vara så snål och ge fan i rökarnas rök istället...
Klagar jag på att ni sitter och dricker/äter där jag röker nej,
Jag tycker att det är helt otroligt att en vuxen människa kan resonera så här. Eller är det så att du skämtar?
BigSpawn
2010-05-18, 11:34
Om alla rökare hade haft vett nog att fråga sig för innan man börjar bolma bland övriga kroggäster så skulle det kanske inte behövas nått förbud. Det finns faktiskt många som inte tycker om att få sin måltid förstörd av rök som kommer från bordet bredvid, och tro mig, röken stannar inte hos er som sitter och bolmar.
Vissa verkar tro att man bara har rättigheter och inga skyldigheter, men då hoppas jag att ni tycker det är ok att grisbonden Göran kommer i sin jobbklädsel som stinker grisurin och sätter sig brevid er när ni sitter och äter. samma sak i mina ögon
Vuxen era argument ligger inte långt ifrån dom sakerna som jag skriver...
Jag sätter mig tex inte brevid ett bord med små barn och börjar röka.
Men sitter jag på en uteservering med mitt paket på bordet så kanske icke röke som har sånna besvär med röken inte sätta sig brevid.
Jag tränger mig inte in i en folkhop och tänder sen ciggarett, ställer mig på sidan för att det inte skall drabba dom så mycket, men ifall jag sitter står nånstans och folk ställer/sätter sig brevid trots att jag rker så är detta på deras ansvar.
Det fanns rökfria ställen i stockholm, men nej allt skulle bort och rökarna skulle ut, nu när vädret är bra då passar det inte heller.
Seriöst, ni har fått rökarna dit ni ville ha dom och nu klagar ni på det också.
Sitt kvar där inne ifall ni har sånna problem med det
BigSpawn
2010-05-18, 11:46
Men sitter jag på en uteservering med mitt paket på bordet så kanske icke röke som har sånna besvär med röken inte sätta sig brevid.
Jag tränger mig inte in i en folkhop och tänder sen ciggarett, ställer mig på sidan för att det inte skall drabba dom så mycket, men ifall jag sitter står nånstans och folk ställer/sätter sig brevid trots att jag rker så är detta på deras ansvar.
Det fanns rökfria ställen i stockholm, men nej allt skulle bort och rökarna skulle ut, nu när vädret är bra då passar det inte heller.
Men det är ju det jag säger, du verkar veta hur man hanterar rökandet, men tyvärr är det inte alla rökare som är lika omtänksamma när det gäller sitt rökande och det har jag sett exempel på många gånger.
Står och bolmar brevid barn och i busskurer och så vidare.
C h r i s
2010-05-18, 11:49
Jag ska ta med mig en riktigt jävla stor spegel nästa gång jag sitter på en uteservering, en sån där varm och solig dag, så "råkar" den lysa varenda rökare konstant i ögonen. Men vadå? Det är ju ert problem, jag är beroende av min spegel, inte mitt fel om ni inte gillar den. *screwy*
Vet inte om du tänker på om barnen skulle ta skada, men då är det nog snarare det faktum att de står vid en bilväg på regelbunden basis som är det farliga.
Jag tycker det är viktigare att ta hänsyn till barn och äldre,
hur mycket är röken för några rökare, avgaserna ifrån biltrafiken
Folk är för griniga.
Vänta tills stora inte skall få vara på uteserveringarna för de tar för stor plats för det vanliga folket osv...
Jag kommer fisa sjukt illa på de rökfria uteserveringarna.
Utöver att se aptitstörande ut.
Blir väl skönt att slippa att få rök i fejjan men jag tycker att det är helt fel med ett förbud. Låt ägaren avgöra om det skall vara rökfritt eller ej.
Det är nästan samma argument som framförs från dom som är emot som framfördes innan förbudet mot rökning på restauranger etc.... Undersökningar visar dock på att det förbudet ses som positivt från de allra flesta, och att även restauranger och pubar går bättre nu än innan förbudet...
Kan det vara samma sak här.. mycket kritik innan ett förbud, som sen vänds till något positivt när förbudet är infört.
Det är nästan samma argument som framförs från dom som är emot som framfördes innan förbudet mot rökning på restauranger etc.... Undersökningar visar dock på att det förbudet ses som positivt från de allra flesta, och att även restauranger och pubar går bättre nu än innan förbudet...
Kan det vara samma sak här.. mycket kritik innan ett förbud, som sen vänds till något positivt när förbudet är infört.
Ses förbudet som positivt eller ses det som positivt att slippa rök på restauranger? Gärna länk!
Blir väl skönt att slippa att få rök i fejjan men jag tycker att det är helt fel med ett förbud. Låt ägaren avgöra om det skall vara rökfritt eller ej.Håller med. Förstår inte problemet. Låt ägaren sätta upp skyltar själv om han vill ha en rökfri eller icke-rökfri uteservering.
Om alla som gillar att röka hade betett sig som dig så hade man ju inte behövt ha något förbud någonstans, men visar ju tyvärr inte hänsyn till något av hållen.
Jag är för att chefen på stället får bestämma, är det okej att röka så kan folk rätta sig efter det och vice versa.
Håller med. Förstår inte problemet. Låt ägaren sätta upp skyltar själv om han vill ha en rökfri eller icke-rökfri uteservering.
Så ägaren har rätt att bestämma om dennes anställda skall utsättas för en arbetsmiljörisk?
En poll hade varit intressant.
Men så har det inte varit i England, Tyskland, Danmark eller Sverige (som exempel på länder som har infört rökförbud på restauranger). Varför skulle restaurangerna i Grekland tappa sina besökare?
Eller du menar att det skulle fuskas med införandet/efterlevandet? Så att vissa skulle följa lagen och andra inte skulle göra det? Ja, då skulle de laglydiga hamna i ett underläge.
Men det är ju ett problem med folk som bryter mot lagen, inte ett problem med rökförbud på restaurang.
Har du varit i Grekland? Greker är annorlunda jämfört med många länder och då till stor del pga att nästan alla här röker. Det är inget påstående utan det är fakta.
Och som jag nämnde så är det rökförbud här, men det är ingen som följer det. De gör det för får inte en grek komma till en restaurang där han/hon kan röka så går de till en annan där de får. Och så är det bara. Det är rökförbud på t.ex. flygplatser och kontor här också. Men ändå så ser jag dagligen folk som röker på sina kontor men även just inne på flygplatsen.
Och den här ska jag sätta +1 på.
_Q7kUFS-0XQ
Nej, nu ska jag gå och ta en cigg. Puss!
Nej. Det är knappast ännu bättre, vill Lars röka skiter jag fullständigt i det.
Däremot tycker jag att man bör öka skatt på droger, pengar som bör gå till sjukvårdskostnader orsakade av substansen.
ge rökarna ett eget hörn (gärna inglasat) på uteserveringen så är problemet löst.
De får röka hur mkt de vill och de förpestar bara varandra.
Jag såg nå mystiska nätburar utanför botaniska institutionen idag som det satt människor i. Röknätburar? Eller satt dom bara där inne och luktade på pelargoner?
Potatiskillen
2010-05-18, 19:56
Är det ingen som har tänkt på att färre turister från Europa/Nordamerika/Asien inte lär komma tillbaks till Sverige något mer?
Först är tobaken/alkoholen dyrt, sedan så får man inte drick offentligt eller för den delen röka i baren. Det är svårt att få tag på alkohol och tobak också, nu det här?
Jag har inget emot att någon röker ute, men däremot inne.
Potatiskillen
2010-05-18, 19:57
Vi kanske borde ta och införa skatt på godis när de liks håller på, det är också dåligt.
Andy.da.wohoo
2010-05-18, 19:59
Vi kanske borde ta och införa skatt på godis när de liks håller på, det är också dåligt.
Ditt godisätande skadar inte andra.
Rökar du en cigarett på en uteservering ser du till att göra alla andra som sitter ute till passiva rökare. Mao så bidrar du till omgivningens ohälsa.
Potatiskillen
2010-05-18, 20:02
Rökar du en cigarett på en uteservering ser du till att göra alla andra som sitter ute till passiva rökare. Mao så bidrar du till omgivningens ohälsa.
Nej, men tanken är ju likadant där. Alkohol skadar ju inte någon heller *gah!*
Andy.da.wohoo
2010-05-18, 20:25
Nej, men tanken är ju likadant där. Alkohol skadar ju inte någon heller *gah!*
Mjo, ett intag av alkohol kan hos vissa personer leda till ökad aggresivitet vilket, om oturen är framme, kan få en oskyldig förbipasserande att bli misshandlad.
Var på nå vetenskapshus en gång för nåt år sen. Där fanns ett test, man skulle blåsa i en cigarettliknande grej för att se hur sina lungor mår. Icke rökare skulle alltid få absolut 0. Jag fick 1,0. Jag röker inte. Ge fan i att röka på offentliga platser era jävlar!
Blir galen när man sitter på någon uteservering och nyss fått in sitt käk så sitter nån jävel vid bordet bredvid och ska röka. Det är alltid lika trevligt att äta mat och andas in cigarettrök.
+1 på att förbjuda rökning på balkonger. Min granne röker hela tiden ute på sin. Alltid trevligt när lukten börja smyga sig in i lägenheten. Sen har hon mage till att ringa till mig på nyårsafton klockan 22.00 och klaga på att vi har fest.
Jag vill kunna sitta på en uteservering utan att behöva andas in där där äckliga jävla röken och jag vill kunna gå därifrån utan att mina kläder ska lukta rök. Är er rätt att röka större än min rätt att njuta av frisk luft?
Vad har godis och sprit med det här att göra? Sitter nån och häller sprit på de som sitter bredvid så kanske det går att jämföra.
Herr Oberst
2010-05-18, 20:56
Som andra redan skrivit så borde rökning på balkonger vara totalförbjudet. Jag som bor i ett riktigt Somalie+WT-ghetto kan omöjligt ha balkongdörren öppen nu på sommaren. Varenda jävla trashank ska fan stå ute och röka. Inte blir det bättre av att jag har ett gruppboende med WT-personal som står ute och röker omkring 82% av deras arbetstid.
Jävla scumbags. Förhoppningsvis ska man snart hitta en ny lya på ett mer välbärgat område
Så ägaren har rätt att bestämma om dennes anställda skall utsättas för en arbetsmiljörisk?Är du seriös?
En anställd som går ut då och då och hämtar in glas och tallrikar som känner doften av en brinnande cigarett av någon som röker utomhus. Det är knappast tal om passiv rökning här.
Scratch89
2010-05-18, 21:19
Är du seriös?
En anställd som går ut då och då och hämtar in glas och tallrikar som känner doften av en brinnande cigarett av någon som röker utomhus. Det är knappast tal om passiv rökning här.
Nu hittar jag inte undersökningen, men det finns en rätt stor om just det här. Man kunde se väldigt tydliga förbättringar hos personalens slemhinnor och liknande. Många bäckar små blir till en stor å, brukar man säga. På samma sätt går också röntgensjuksköterskor ut ur rummet när det är dags för att skjuta; även fast det bara är under någon sekund så blir det en stor risk om man utsätts för det varje dag.
Scratch89
2010-05-18, 21:19
Dem kan ju åtminstone inte bara ta en sväng förbi turk-livsen på väg till skolan och köpa sig ett flak starköl och en flaska vodka? Det kan man ju dock göra när man vill ha cigaretter om man så är 13 bast.
Kan man? Det beror väl snarare på turklivsen och inte lagstiftningen i sig.
Nu hittar jag inte undersökningen, men det finns en rätt stor om just det här. Man kunde se väldigt tydliga förbättringar hos personalens slemhinnor och liknande. Många bäckar små blir till en stor å, brukar man säga. På samma sätt går också röntgensjuksköterskor ut ur rummet när det är dags för att skjuta; även fast det bara är under någon sekund så blir det en stor risk om man utsätts för det varje dag.Undersökningar som jämförde restauranger med uteserveringar med rökförbud kontra restauranger med uteserveringar utan rökförbud?
Eller talar du om inomhusrökning nu? Det är ett helt annat ämne och jag är verkligen för ett totalt förbud mot rökning inomhus. Det är en arbetsmiljörisk. Att däremot jobba på en uteservering där några röker en eller en annan cigg är lite som att stå och vänta på bussen med någon som röker bredvid. Det luktar inte särskilt gott.
Jag förstår mycket väl att folk inte vill äta där det sitter folk och röker runtomkring. När jag var servitris införde jag rökförbud på uteserveringen, jag tänkte inte jobba i en miljö med passiv rökning 10h om dagen.
Däremot tycker jag att det är upp till krogägarna att göra vad de vill med sin uteservering, det ska inte staten bestämma. Ett alternativ är ju att ha en rökfri del och en rökdel på uteserveringen så att alla blir nöjda.
Scratch89
2010-05-18, 21:25
Undersökningar som jämförde restauranger med uteserveringar med rökförbud kontra restauranger med uteserveringar utan rökförbud?
Eller talar du om inomhusrökning nu? Det är ett helt annat ämne och jag är verkligen för ett totalt förbud mot rökning inomhus. Det är en arbetsmiljörisk. Att däremot jobba på en uteservering där några röker en eller en annan cigg är lite som att stå och vänta på bussen med någon som röker bredvid. Det luktar inte särskilt gott.
Nej, jag tror att det handlade om just restauranger som gick från rökliberala till rökförbud. Ska se om jag hittar, dumt att vara för kaxig innan. :D
Om det utsätter anställda för en allvarlig arbetsmiljörisk bör det givetvis förbjudas.
Scratch89
2010-05-18, 21:32
Absolut. Jag står dock kvar med det jag skrev i mitt ursprungsinlägg; hellre att staten slutar lägga sig i, men gör det möjligt för krögaren eller restaurangägaren att själv välja hur de vill ha det på sin arbetsplats. Man borde säkert kunna göra kompromisser, där det finns rökfria delar av uteserveringen, och en del där man får blossa på. Själv tycker jag att det är respektlöst att röka i närheten av folk utan att fråga först, och då röker jag ändå en del själv.
Fan vad töntigt. Crybabies som tycker detta är bra. *cry*
Man up.
Förbud mot cigg då någon?
Nää, leder bara till smuggel och gör det ännu coolare att röka cigg.
Vet inte riktigt vad jag känner om det skulle förbjudas. Röker inte själv och störs inte direkt av röklukten så bryr mig inte riktigt. Ser nog ändå helst att det blir kvar som det är nu.
Skulle väl i så fall vara att göra rökavdelningar utomhus som de hade det uppdelat inomhus förut om det finns folk som stör sig så jävligt på rökandet. Om jag lever ett par minuter mer eller mindre för att någon råkar röka en cigg ett par bord bakom mig på någon uteservering kan jag leva med. Troligtvis så dör jag av andra orsaker ändå.
Mjo, ett intag av alkohol kan hos vissa personer leda till ökad aggresivitet vilket, om oturen är framme, kan få en oskyldig förbipasserande att bli misshandlad.
Småungar som äter socker brukar också bli riktiga jävla vilddjur :O Springer ju omkring som duracellkaniner och är jobbiga och störiga :( kan leda till att ett oskyldigt barn blir misshandlat om de springer in i fel gubbe?
Tråkigt med alla dessa förbud.
Tråkigt med alla dessa förbud.
wöörrd
Man up.
Riktiga män röker inte!
Riktiga män röker inte!
Av vilken anledning?
Av vilken anledning?http://schweden-snus.com/snus-bestellen/catalog/images/General_loose.jpg
victor_n
2010-05-19, 00:20
Man up.
Jasså?
Jag tycker dom isf kan införa rökboxar utan ventilation! det vore något.
Vem hade brytt sig om rökförbud egentligen? Är man tillräckligt grofv spelar det ingen roll med något förbannat förbud... sluta gnäll jämt. Var glada.
Scratch89
2010-05-19, 04:46
Jasså?
Jag tycker dom isf kan införa rökboxar utan ventilation! det vore något.
W_eepOSos88
Vem hade brytt sig om rökförbud egentligen? Är man tillräckligt grofv spelar det ingen roll med något förbannat förbud... sluta gnäll jämt. Var glada.
Nä, alla tycker inte som du. Jag tycker också att det är väldigt korkat att både dricka och röka.
Vi är alla olika och föredrar olika saker, lev med det.
Är du seriös?
Jag är absolut seriös och är övertygad om att du underskattar exponeringen.
:laugh:
Jag är absolut seriös och är övertygad om att du underskattar exponeringen.Ja, det ar ratt troligt faktiskt.
Så sant. Jag ser fram emot att du blir förkämpe i kampen för att avskaffa straffskatten på snus enligt samma resonemang. Det skadar ju inte heller någon annan.
Så sant. Jag ser fram emot att du blir förkämpe i kampen för att avskaffa straffskatten på snus enligt samma resonemang. Det skadar ju inte heller någon annan.
Kan skada, finns ju ofrivilliga passiva snusare.
Nää, leder bara till smuggel och gör det ännu coolare att röka cigg.
Precis som men knark, mao. Det kommer att finnas, men mycket mer begränsat. Topp, för jag vill helst inte att någon röker. Det är jävla korkat.
Man skulle ha någon cigg som ger niccokick men som inte är så farlig :D vore najs.
Förbjud skiten för fan, tycker jag. Hur kan cigaretter ens vara lagligt när man bevisligen skadar sig själv och personer i sin omgivning?
Förbjud skiten för fan, tycker jag. Hur kan cigaretter ens vara lagligt när man bevisligen skadar sig själv och personer i sin omgivning?
traditionella skäl.
Anton Fräs
2010-05-19, 21:29
För att folk vill njuta av en cigarett? Vem fan är du att bestämma vad andra gör mot sina kroppar?
Förbjud skiten för fan, tycker jag. Hur kan cigaretter ens vara lagligt när man bevisligen skadar sig själv och personer i sin omgivning?Jo, men det är sådant man får ta helt enkelt. Ungefär som jag när jag förbannar mig över biltrafikens avgaser när jag cyklar till skolan om morgonen. Jag vill inte förbjuda biltrafik för det.
Det är liksom inte som att du kommer få lungcancer för att du delar uteservering med en rökare en gång i veckan.
Eddie Vedder
2010-05-19, 21:34
Om du läst något inlägg i tråden (eller andra miljoner trådar om olika förbudsdebatter) så är ju knappast det där en enkel gränsdragning.
Att man kan skadas av x och även skadas av y samt z innebär ju inte att alla bara kan förbjudas och alla kommer betyda olika mycket för olika grupper och alla har de olika stark evidens för att vara skadligt. I många fall är det dessutom en fråga om både skadligt men även positivt.
Jag gillar inte alls rökning i sig men det är som sagt en extrem förenkling av komplicerade samhällsfrågor som du gör. Dock tycker jag många regler är motsägelsefulla för vad som får säljas och inte får säljas, vad saker får innehålla och inte innehålla etc. men det är off topic.
victor_n
2010-05-19, 21:36
För att folk vill njuta av en cigarett? Vem fan är du att bestämma vad andra gör mot sina kroppar?
En person får gärna röka, vill man förstöra sin hälsa är det den personens val. Men gör det inte i min närhet. Vill jag äta ute vill jag inte att ett bolmmoln sitter vid bordet brevid.
Vem fan är du att blåsa rök på de som inte vill andas in rök?
Anton Fräs
2010-05-19, 22:04
Vem fan är du att blåsa rök på de som inte vill andas in rök?
Har jag i mitt inlägg sagt något om passiv rökning? Nej det har jag inte.
Scratch89
2010-05-19, 22:35
Jag tycker att den här tråden behöver lite sunt förnuft.
Jens.Andersson
2010-05-19, 22:36
Har jag i mitt inlägg sagt något om passiv rökning? Nej det har jag inte.
Fast du svarade på ett citat som nämnde just passiv rökning, så jo :)
Jag tycker att den här tråden behöver några ord från Tolkia.
There fixed it for you! :)
Okej du har lite rätt iaf, rök hur mycket du vill man jag tycker man borde skaffa speciella rökplatser så att man inte behöver andas in skiten om man inte är rökare.
Skitbra med det här nya lagförslaget eller vad det nu är, hoppas det går igenom!
Sir Anselm
2010-05-20, 08:08
Jo, men det är sådant man får ta helt enkelt. Ungefär som jag när jag förbannar mig över biltrafikens avgaser när jag cyklar till skolan om morgonen. Jag vill inte förbjuda biltrafik för det.
Nu finns det ju en viss nytta med biltrafik, men även här jobbas det ju med att begränsa utsläpp, och jag kan mycket väl tänka mig en framtid där avgasalstrande fordon förbjuds i stadsmiljö.
Tobaksrökning finns det ingen nytta med överhuvudtaget.
victor_n
2010-05-20, 08:13
Nu finns det ju en viss nytta med biltrafik, men även här jobbas det ju med att begränsa utsläpp, och jag kan mycket väl tänka mig en framtid där avgasalstrande fordon förbjuds i stadsmiljö.
Tobaksrökning finns det ingen nytta med överhuvudtaget.
Hur ska tex varor komma till butik då? och ska taxi/handikap transporter förjudas också? bara nyfiken om du menar totalförbud.
Sir Anselm
2010-05-20, 08:21
Hur ska tex varor komma till butik då? och ska taxi/handikap transporter förjudas också? bara nyfiken om du menar totalförbud.
Hemligheten ligger i avgasalstrande fordon, måste man köra varor i bilar som drivs av fossila bränslen menar du?
victor_n
2010-05-20, 08:27
Hemligheten ligger i avgasalstrande fordon, måste man köra varor i bilar som drivs av fossila bränslen menar du?
Du syftar alltså på el/vatten ånga nu eller? :)
Eddie Vedder
2010-05-20, 08:34
Det är är två helt olika saker. En handlar om privata företag och en annan om kommunalt finansierad (skattefinansierad) verksamhet. Den senare skulle alltså kunna tänkas finansieras just med de extra pengarna som det privata får punga ut med för den extra bensinkostnaden.
Nu argumenterar jag varken för eller emot ökade bensinpriser men jag menar att just livsmedelstransport faktiskt är en stor debatt i sig avseende miljöfrågorna och där ingår ju lastbilar till och från affärer. Så skulle ägarna av t.ex. ICA få betala mer i bensinskatt skulle handikapptransporterna eventuellt kunna finansireas med det.
Jag vet inte själva vad jag tycker här men jag kan se hur man från en sida skulle motivera det i alla fall.
Nitrometan
2010-05-20, 08:34
Du syftar alltså på el/vatten ånga nu eller? :)
Tja, många transporter är korta (under 1 mil, eller under 5 mil) och skulle kunna skötas med elbilar. Dessa skulle kunna laddas under den tid personalen är ledig, t.ex. på natten om de jobbar dagtid.
Lastbilar för längre transporter skulle kunna köras på RME eller DME.
Det finns möjlighet att köra på annat än fossila bränslen.
Har nu läst hela tråden och verkar mer som att ni stör er på WT som röker, finns dom som faktist tänker på omgivningen också.
Lite som att säga "Jag hatar svenskar" när du hatar stockholmare.
Tobaksrökning finns det ingen nytta med överhuvudtaget.Jag håller med. Jag är faktiskt förvånad över mitt ställningsdeltagande i diskussionen då jag har oerhört svårt för rökning av personliga skäl. Innan kunde jag inte ens diskutera det utan att bli rasande.
Jag tycker att den här tråden behöver lite sunt förnuft.
Sunt förnuft sitter på parkbänken med de andra A-lagarna.
Scratch89
2010-05-21, 11:15
Sunt förnuft sitter på parkbänken med de andra A-lagarna.
Vilken tur att de inte sitter på uteserveringarna! :D
victor_n
2010-05-21, 11:21
Tja, många transporter är korta (under 1 mil, eller under 5 mil) och skulle kunna skötas med elbilar. Dessa skulle kunna laddas under den tid personalen är ledig, t.ex. på natten om de jobbar dagtid.
Lastbilar för längre transporter skulle kunna köras på RME eller DME.
Det finns möjlighet att köra på annat än fossila bränslen.
Vi är långt ifrån sådana fordon. Fanns något avsnitt av top gear eller fifth gear där dom testar hur elbilar klarar av att åka upp för backar. Har bara lite svårt efter sett det inslaget att se en stor lastbil kunna köra/dra en transport på xxx ton upp för en långsam innerstads backe:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.