Visa fullständig version : Snabb fråga angående kontakt linser?
Jag satte in ett par linser vid halv 4 tiden idag. Det är andra gången som jag använder linser, totalt, i mitt liv och jag undrar om jag bör ta ut dem om det känns obekvämt?
Har för mig att optikern tyckte man skulle ha i dem i 4 timmar första gången och sen ta ut dem om det var obekvämt. Jag ids dock inte ringa till optikern och fråga om detta utan vänder mig hit istället.
Så, ska jag ta ut dem eller ska jag härda? ska väg på träning snart så skulle vara kul att veta=)
tack på förhand.
Shakemynuts
2010-05-17, 15:56
Obekvämt hurdå?
Brickhead
2010-05-17, 15:58
Min brorsa och pappa använder kontaktlinser, dom tog alltid ut dom när det kändes obekvämt. Om linserna själva känns obekväma så slänger dem dom.
Men nu kan det ju vara så att dina ägon är ovana, så jag vet inte riktigt. Men jag skulle nog ha tagit bort dom.
Var dom obekväma direkt när du satte i dom eller blev dom bara det nu? Var dom det från början tycker jag du ska ha kvar dom i, annars ta ut dom. Slänga dom tycker jag verkligen inte du ska göra.
Btw nu när vi är inne på ämnet hur länge klarar sig linser? Jag kan ha tex 2 veckors linser hur länge som helst, dom blir aldrig osköna. Är detta farligt?
Beror nog på hur obekvämt det ät, gör det ont så kanske det inte är så bra, annars kanske bara dina ögon e ovana. Tror du får bestämma dig själv :)
Shakemynuts
2010-05-17, 16:11
Jag har haft i mina månadslinser i totalt 6 månader nu, det är inga problem sålänge det känns bra och man gör rent linserna + händerna innan/efteråt.
Fortfarande viktigt att veta på vilket sätt det är obekvämt. Det kan betyda ganska mycket.
Om du har möjlighet så kan du alltid ta ut dom, tvätta av dom med nån linsvätska eller vanligt koksalt och sen sätta in dom igen.
de har varit obekväma ända sedan jag satt in dem. det är en gångslinser.
Det är obekväma på det sättet att ena linsen "skaver" lite och att jag får "blind spots"/grumliga fläckar vid vissa vinklar i periferi seendet.
EDIT: det är bara den ena linsen som är obekväm, den andra som är tunnare är inte obekväm alls utan fungerar prima.
Jockefoten
2010-05-17, 16:16
Bara härda ut, ögonen är inte så känsliga. Har haft linser i snart 7år.
Testa att lägga linserna i vanligt vatten och sätt sen in dom i ögonen, då ska du få känna på smärta:D
Shakemynuts
2010-05-17, 16:19
Sovit dåligt?
Sovit dåligt?
nope. sovit riktigt bra de två senaste nätterna.
Testa att lägga linserna i vanligt vatten och sätt sen in dom i ögonen, då ska du få känna på smärta:D
Haha har fått göra det några gånger, fyfan känns som om man limmat fast plastfolie i ögonen. *cry*
Det är inte så att du har skräp på linsen, då? Flytta runt den lite i ögat, så gnids skräpet av.
Har du satt in dom åt rätt håll?
Det är inte så att du har skräp på linsen, då? Flytta runt den lite i ögat, så gnids skräpet av.
Har du satt in dom åt rätt håll?
provat.
Nej. men har brytningsfel på ena ögat så kan bero på det (alltså att linsen är dåligt anpassad till ögat). Ska tillbaka till optikern på torsdag och uppdatera dem om hur det kännts med linserna. dem var nämligen inte 100%iga på att dessa skulle passa mina ögon.
Upptaget
2010-05-17, 17:02
Är inte linserna vända ut och in så att säga så borde det ju inte skava.. Sedan så är det olika från person till person, jag har provat några olika märken och vissa märken skaver och irriterar i mina ögon medans ett annat märke känns mycket behagliga..
Janitorr
2010-05-17, 17:08
jag har linser som inte korrigerar brytniningsfel, fast jag har brytningsfel (har inte så mycket brytningsfel).
testade en gång en lins som korrigerade brytningsfel..... den var INTE skön på ögat!
Med andra ord, jag skulle tippa på att det är linstypen som gör att det är "obekvämt"
Är mest troligt något skräp innanför linsen. Ta ut dem om det känns obehagligt, själv har jag använt linser för ofta vilket resulterat i att jag knappt kan använda linser nu utan går omkring som en glasögonorm istället. Fail.
Three pigs
2010-05-17, 19:18
Jag hatar fan att använda linser. Det är OK när man har dom på sig, men mina går likförbannat JÄMT sönder. Vad gör jag för fel? Brukar nypa åt lite lätt när jag ska ta ut dom, precis så som min optiker instruerade mig.
Var dom obekväma direkt när du satte i dom eller blev dom bara det nu? Var dom det från början tycker jag du ska ha kvar dom i, annars ta ut dom. Slänga dom tycker jag verkligen inte du ska göra.
Btw nu när vi är inne på ämnet hur länge klarar sig linser? Jag kan ha tex 2 veckors linser hur länge som helst, dom blir aldrig osköna. Är detta farligt?Mina tvåveckors som jag hade nu senast hade jag i ungefär 2mån innan den ena blev naggad i kanten och jag bestämde mig för att kasta båda. Men det är mycket som spelar in. Hur mycket du gör rent dom, hur mycket du gnuggar i ögonen, hur du tar ur och sätter i dom, kvalitén på linsen osv.
Jag hatar fan att använda linser. Det är OK när man har dom på sig, men mina går likförbannat JÄMT sönder. Vad gör jag för fel? Brukar nypa åt lite lätt när jag ska ta ut dom, precis så som min optiker instruerade mig.
Köp en linspincett, jag inbillar mig att det är bättre.
jag har linser som inte korrigerar brytniningsfel, fast jag har brytningsfel (har inte så mycket brytningsfel).
testade en gång en lins som korrigerade brytningsfel..... den var INTE skön på ögat!
Med andra ord, jag skulle tippa på att det är linstypen som gör att det är "obekvämt"
Troligtvis! den är som tjock!!
Härdade i af igår och det gick väl någorlunda att träna. Vissa stunder kom det "blindspots" medan det var bättre andra stunder. Men helt klart nice att spela när man ser hyfsat:thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.