handdator

Visa fullständig version : Euro?

130kg finsk sisu
2010-05-15, 11:01
Brukar kolla svenska ekonominyheter och stör obönhörligen på att man inte kan säga EURO, utan pratar om "JUUUURO" och "EVRÅ". I alla andra länder där jag använt EURO så pratar man om EURO som det stavas.
Så mina frågor:
1. Hur uttalar ni EURO?
2. Vill ni att Sverige antar EURO som sin valuta? Orsak till FÖR/EMOT?

Scratch89
2010-05-15, 11:03
Så du uttalar det alltså E-URÅ? Tre stavelser?

Jag säger nog EVRÅ. Ibland har jag sagt ÅJRÅ.

130kg finsk sisu
2010-05-15, 11:04
E-U-R-O, inte Å i slutet.

Stråhle
2010-05-15, 11:05
"evvro"
Rätt, fel? Släng upp en poll ifall man kan lägga till det i efterhand!

Osten80
2010-05-15, 11:07
Jag fattar inte hur du uttalar det.

Potatiskillen
2010-05-15, 11:07
ErrrÅ

130kg finsk sisu
2010-05-15, 11:08
I Tyskland och Frankrike säger man EURO i Finland likaså.

Scratch89

Tre stavelser alltså? E-URO? Typ som "Eh, du då!"?

Potatiskillen
För er som känner till IPA (International Phonetic Alphabet)

Så står det enligt wikipedia
Euro (€) (uttal: ['ɛwrᵓ] eller ['ɛvrᵓ]

Alltså antingen Äowrå eller Ävrå

EkarN
2010-05-15, 11:12
Juro eller evro beroende på litegrann.

130kg finsk sisu
2010-05-15, 11:12
1 stavelsen EUR och 2a ett starkt O. Sen uttalar både finnarna och finlandssvenskarna lika så det om nåt borde väl säga att det är rätt? :)
Som sagt då jag besökt Tysk/Fra så uttalar det på samma sätt och det är intressant med Potätkillens länk. Jag trodde att ni i Sverige inte kunde uttala sig alls. Skulle vara intressant att höra Bärs åsikt som tycks vara bra på språk.

HulkH
2010-05-15, 11:13
Jurå (engelskt?) ^^

Vi förlorar inget på att ta euro, blir bara lättare att resa mellan länder o.s.v
Tkr det e värt att vi antar oss euro :)

Osten80
2010-05-15, 11:17
För er som känner till IPA (International Phonetic Alphabet)

Så står det enligt wikipedia
Euro (€) (uttal: ['ɛwrᵓ] eller ['ɛvrᵓ]

Alltså antingen Äowrå eller Ävrå

Nu klarnade det lite. Jag tror att jag aldrig har hört någon uttala det som det första alternativet. I mina öron låter det smått retarded, och jag gillar inte det andra heller. Själv säger jag juuro på engelskt vis.
Sisu: Du får slänga upp ett youtube-klipp där du uttalar det på ditt vis.

Scratch89
2010-05-15, 11:17
Men Sisu, du är ju retard när det gäller att förmedla hur du menar. Eur kan uttalas åj, jur, evv och liknande, och allting är lika rätt. Att säga att man uttalar något eur är som att säga att man uttalar television som det låter.

Scratch89
2010-05-15, 11:18
Nu klarnade det lite. Jag tror att jag aldrig har hört någon uttala det som det första alternativet. I mina öron låter det smått retarded, och jag gillar inte det andra heller. Själv säger jag juuro på engelskt vis.
Sisu: Du får slänga upp ett youtube-klipp där du uttalar det på ditt vis.

Det första alternativet uttalas åjrå, tror jag.

Slartibartfast
2010-05-15, 11:18
Uttala Euro som ni uttalar Europa, men med kort O på slutet. Hur svårt är det? ;)

Osten80
2010-05-15, 11:19
Men Sisu, du är ju retard när det gäller att förmedla hur du menar. Eur kan uttalas åj, jur, evv och liknande, och allting är lika rätt. Att säga att man uttalar något eur är som att säga att man uttalar television som det låter.

Ja, det var därför jag inte fattade vad han menade.

Osten80
2010-05-15, 11:20
Uttala Euro som ni uttalar Europa, men med kort O på slutet. Hur svårt är det? ;)

Då blir ero för min del. U:et i Europa uttalar jag inte.

stafh
2010-05-15, 11:26
1 stavelsen EUR och 2a ett starkt O. Sen uttalar både finnarna och finlandssvenskarna lika så det om nåt borde väl säga att det är rätt? :)
Som sagt då jag besökt Tysk/Fra så uttalar det på samma sätt och det är intressant med Potätkillens länk. Jag trodde att ni i Sverige inte kunde uttala sig alls. Skulle vara intressant att höra Bärs åsikt som tycks vara bra på språk.

Har du betoningen på O? :confused:

I tyskland säger man för övrigt "åjrå".

Själv säger jag juro eller evro. Och jag tycker det är en bra idé.

Osten80
2010-05-15, 11:26
I Tyskland och Frankrike säger man EURO i Finland likaså.

Jag har ett par släktingar i Tyskland (utanför Köln), och de säger "åjro".

Loke
2010-05-15, 11:28
Om det är själva vokalljudet som diskuteras så är det helt meningslöst att se på svenskar som en grupp eftersom upplänningar och skåningar uttalar nästan alla vokalljud lite olika.

Vad gäller antagande om euro som valuta så har jag hellre en skvalpig valuta som speglar den ekonomiska verkligheten där jag bor än en relativt stabil valuta som påverkas av att vissa länder inte sköter sina finanser.

emi23j
2010-05-15, 11:29
det är lite olika.

Men jag skulle alltid vilja säga det på engelska "euro".

Och NEJ jag skulle inte vilja ha euro och röstade nej till det.

hahavaffan
2010-05-15, 11:36
Vi förlorar inget på att ta euro, blir bara lättare att resa mellan länder o.s.v
Tkr det e värt att vi antar oss euro :)Lol.

Sagzy
2010-05-15, 11:37
Villl INTE ha euro, vi jobbar just nu med att få bort alla 50:öringar i Sverige, och skulle vi inför Euro så får vi duktigt mycket mer med mynt.

Osten80
2010-05-15, 11:40
Lol.

Haha, jag säger då det. Inför folkomröstningen handlade det mesta av snacket om just det. Stor mening att ha en folkomröstning när det ligger på den nivån.

Edit: tydligen är många mynt också ett skäl att skita i det. :D

Erik__
2010-05-15, 11:41
Vill inte dela valuta med länder som inte kan sköta sin ekonomi

(evro)

Åsberg
2010-05-15, 11:55
Edit: tydligen är många mynt också ett skäl att skita i det. :D

Dagens i-landsproblem. :D

Brickhead
2010-05-15, 11:56
"evrå"

internethjälten
2010-05-15, 11:58
Endast på kolo ser folk det som raketforskning om hur en valuta ska uttalas...

rQx
2010-05-15, 11:59
Vill inte dela valuta med länder som inte kan sköta sin ekonomi

(evro)

Ja det är väl det största argumentet emot i alla fall, med facit i hand. Sverige har ju ägt hela systemet om man går in nu. Först testar andra euro länder det, sen kan vi gå på senare när bättre regler och tillsyn har fixats till. Ungefär som att köpa ett operativsystem ett år efter det lanserats ;)

tsp
2010-05-15, 12:06
Ävrå uttalar jag det.

Jag vill inte ha euro då en enhetlig valuta endast kan gälla för en enhetlig ekonomi, vilket EU inte är. Om Grekland hade haft en egen valuta hade man enkelt kunnat skriva ner värdet på den och löst problemet på den vägen genom import/export förändringar osv.

hahavaffan
2010-05-15, 12:09
Jag har ett par släktingar i Tyskland (utanför Köln), och de säger "åjro".Nej. Alla i Tyskland, Frankrike och Finland säger EURO. Alla.

Osten80
2010-05-15, 12:11
Nej. Alla i Tyskland, Frankrike och Finland säger EURO. Alla.

:thumbup:

rQx
2010-05-15, 12:12
Ävrå uttalar jag det.

Jag vill inte ha euro då en enhetlig valuta endast kan gälla för en enhetlig ekonomi, vilket EU inte är. Om Grekland hade haft en egen valuta hade man enkelt kunnat skriva ner värdet på den och löst problemet på den vägen genom import/export förändringar osv.

Är väl knappas så enkelt att man devlaverar och sen är det frid och fröjd? :)

Scratch89
2010-05-15, 12:15

Det är klart att det är! Se på USA! De tog sin unika valuta och de fick inte ens problem!

pragmatist
2010-05-15, 12:17
Sanningen är väl den att alla typer av monetära system har fel och brister och alla har periodvis kunnat associeras med kriser, spekulationsattacker o.s.v. Det finns inga perfekta lösningar utan man får ta det onda med det goda.

För egen del kan jag tycka att en världsvaluta är en bra idé, men att stater ska behålla sina egna valutor också och själva ta ansvar för att binda dessa till världsvalutan. Alla internationella transaktioner kan sedan ske i världsvalutan, vilket dels tar livet av all valutaspekulation och dels innebär mycket mindre smitta från ett land till ett annat via det monetära systemet när ett visst land hamnar i ekonomiska bekymmer.

stafh
2010-05-15, 12:18
Man kan ju tänka sig att det hade varit ännu värre för grekerna om de inte hade haft euro.

Och folk som inte vill ha euro på grund av att de hade påverkats av länder som sabbar sin ekonomi kan trösta sig med att grekland utgör typ 2% av euroländernas ekonomi.

L-Sami
2010-05-15, 12:25
Jag säger "jooorå" när jag pratar svenska, "eorå" när jag pratar finska, förstår inte varför man säger Evrå.

Jag är lite orolig att ekonomin av någon anledning drabbas i Sverige om man inför Jooorå.

V.N
2010-05-15, 12:26
Jew-ro

tsp
2010-05-15, 12:34
Det är klart att det är! Se på USA! De tog sin unika valuta och de fick inte ens problem!

USA är inte Grekland...

Nej, men det hade troligen gått att lösa på den vägen

Scratch89
2010-05-15, 12:35
USA är inte Grekland...

Nej, men de har en unik valuta. Du sa ju att om man hade haft en unik valuta så hade det löst sig.

130kg finsk sisu
2010-05-15, 12:56
Osten: I Frankfurt så sa alla jag pratade med euR-O. I princip samma som vi gör här i Finland. I Bordeaux så sa man även euR-O dock med ett svagare O. Intressant detta att ni har andra upplevelser och t.o.m fakta kring hur man uttalar det i europa. Jag trodde faktiskt att jag hade jäääävligt rätt och att rikssvenskar bara inte kunde säga rätt. Men tycks vara tvärtom... :)

130kg finsk sisu
2010-05-15, 12:58
Nej. Alla i Tyskland, Frankrike och Finland säger EURO. Alla.
Vad lider du av? Alla kan ha fel...
Gå¨å sätt din rosa skjorta på å fixxa backslicken... :thumbup:

Osten80
2010-05-15, 13:03
Osten: I Frankfurt så sa alla jag pratade med euR-O. I princip samma som vi gör här i Finland. I Bordeaux så sa man även euR-O dock med ett svagare O. Intressant detta att ni har andra upplevelser och t.o.m fakta kring hur man uttalar det i europa. Jag trodde faktiskt att jag hade jäääävligt rätt och att rikssvenskar bara inte kunde säga rätt. Men tycks vara tvärtom... :)

Ja, det varierar nog rätt ordentligt. Jag jobbade i Belgien för några år sedan, och där stötte jag aldrig på något annat än "juuro". Jag kommer inte ihåg hur det lät sist jag var i Paris, men "steve-le fu'" kan nog hjälpa oss där med det franska uttalet.
Personligen tycker jag att jag mest hör gamlingar och ekonomi-jornalister säga "evro".

130kg finsk sisu
2010-05-15, 13:06
Ja, det varierar nog rätt ordentligt. Jag jobbade i Belgien för några år sedan, och där stötte jag aldrig på något annat än "juuro". Jag kommer inte ihåg hur det lät sist jag var i Paris, men "steve-le fu'" kan nog hjälpa oss där med det franska uttalet.
Personligen tycker jag att jag mest hör gamlingar och ekonomi-jornalister säga "evro".
JA precis. Sen britter och amerikaner som jag träffat på tävlingar så snackar ju om "Juuros". Men använder en mycket svagare och kortare betoning på "u" än vad svenska ekonomireprotrar gör. :)

Mr.Cosybear
2010-05-15, 13:17
Ja det är väl det största argumentet emot i alla fall, med facit i hand. Sverige har ju ägt hela systemet om man går in nu. Först testar andra euro länder det, sen kan vi gå på senare när bättre regler och tillsyn har fixats till. Ungefär som att köpa ett operativsystem ett år efter det lanserats ;)

Tycker vi ska hålla oss till vårt egna operativsystem, linux (kronan), så vi kan tweaka det så som vi vill ha det... Euron är en fin fantasi men det är dömt för att faila.

130kg finsk sisu
2010-05-15, 13:18
Men om Sverige blir republik vad skall valutan heta? Kostymen?

L-Sami
2010-05-15, 13:20
Jag har hört att man uttalar ordet Neuro, Nevrå här i Sverige. Det kanske är något i det svenskaspråket som jag inte känner till.

von huff
2010-05-15, 13:21

Har aldrig hört en finne som säger suro.Endast eurå

stafh
Men om Sverige blir republik vad skall valutan heta? Kostymen?

Vad sägs om "Kronan"?

130kg finsk sisu
Sami, säger du euro som finnarna? dvs euro?

Brickhead
2010-05-15, 13:22
Vad sägs om "Kronan"?

mycket bra ide!:thumbup:

L-Sami
2010-05-15, 13:23

Jag använder det engelska uttalet när jag pratar Svenska, för att jag förstår inte varför man säger evrå som många gör.

stafh
2010-05-15, 13:23
Jag har hört att man uttalar ordet Neuro, Nevrå här i Sverige.
Stämmer.

Edit* eller snarare nevro.

130kg finsk sisu
2010-05-15, 13:26
Har aldrig hört en finne som säger suro.Endast eurå

men då kan man ju berätta att finskan O uttalas Å.
Vad säger du själv som finlandssvensk från de södra breddgraderna?
De flesta finnar här om kring säger eurå men Å uttalas inte som Å på svenska utan ganska likt ett svagare O. Svårt att förklara. Men iaf långt ifrån det Å-ljud som rikssvenskarna använder.
Usch var jobbig tråd jag skapat. Blir bara yr i mössan. :) Vet inte snart hur jag uttalar det själv :)

130kg finsk sisu
2010-05-15, 13:27
Vad sägs om "Kronan"?

Om man behåller kronan som namn på valutan tycker jag att det är förgånget och stöder diktatur och ett blodigt förflutet.

omnibus
Slutsnackat, det är bestämt på regeringsnivå hur vi ska tala:

"Fråga: Hur böjer man "euro" på svenska?
Svar: På svenska heter det "en euro", "euron" (bestämd form singular) med litet e. I plural får "euro" (i likhet med t.ex. franc och dollar) klara sig utan ändelse; det heter alltså "50 euro". Exempel: "Kan du låna mig 50 euro?" I bestämd form plural används formen "eurona". Exempel: "De där eurona du lånade av mig ...". På svenska uttalas "euro" så här: [ev´ro el. eu´ro].
Ordformen "euro" ska generellt användas i löpande text och tabeller. Valutakoden EUR kan användas t.ex. i tabeller där övriga valutor anges med kod. EUR placeras efter siffran, avskild med ett mellanslag: 30 EUR."

http://www.regeringen.se/sb/d/2729#E

:)

Baan
Som i början av Europa. Blir väl äorå. Kanske vore enklare säga ävrå. Eller jorå för att vara lite svengelsk!

Osten80
2010-05-15, 13:28

Men nu får du väl ge dig. Du kan inte skriva på det viset. Det kan bli vad som helst av det :D

130kg finsk sisu
2010-05-15, 13:30
Snackade med en vietnamesik polare just och han sa att på vietnamesiska så säger man precis som på jag säger dock är betoningen på O något ljusare. Men mitt uttal kan eventuellt vara dialektalt.

Om dumma jag försåtr regeringen rätt så skall man uttala euro som euro.

hahavaffan
2010-05-15, 13:31
Som i början av Europa. Blir väl äorå. Kanske vore enklare säga ävrå. Eller jorå för att vara lite svengelsk!Aero låter det som för mig.

Scratch89
2010-05-15, 13:32
Snackade med en vietnamesik polare just och han sa att på vietnamesiska så säger man precis som på jag säger dock är betoningen på O något ljusare. Men mitt uttal kan eventuellt vara dialektalt.

Om dumma jag försåtr regeringen rätt så skall man uttala euro som euro.

Du är ju verkligen helt sanslös.

stafh
2010-05-15, 13:33
Hahaha.

130kg finsk sisu
2010-05-15, 13:33
Vad är problemet scratch? Att jag inte är nån större expert på språk?

Baan
2010-05-15, 13:34
Aero låter det som för mig.

Bara i Trollhättan.

stafh
2010-05-15, 13:35
Vad är problemet scratch? Att jag inte är nån större expert på språk?

Att skriva "jag uttalar euro som euro" eller "som det låter" ger inte direkt någon klarhet i hur du faktiskt uttalar det.

Scratch89
2010-05-15, 13:35
Det handlar inte om din kunskap om språk, utan snarare att du efter fem sidor fortfarande inte kunnat definiera hur man uttalar euro. "Uttala euro som euro, dvs som det stavas" går liksom inte att skriva. :D Bokstavskombinationen eu kan ju, som bekant, uttalas på flera olika sätt beroende på situation, t.ex ev, åj, ju.

von huff
2010-05-15, 13:36
men då kan man ju berätta att finskan O uttalas Å.
Vad säger du själv som finlandssvensk från de södra breddgraderna?
De flesta finnar här om kring säger eurå men Å uttalas inte som Å på svenska utan ganska likt ett svagare O. Svårt att förklara. Men iaf långt ifrån det Å-ljud som rikssvenskarna använder.
Usch var jobbig tråd jag skapat. Blir bara yr i mössan. :) Vet inte snart hur jag uttalar det själv :)

Jo men vi båda talar svenska och i svenskan uttalas o i de flesta fall som o.Altså tvärtemot finskan.Finlandssvenskar uttalar euro lika som de finskatalande har aldrig hört nån uttala euro annorlunda.Jag säger euro med ett kort å på slutet

Baan
2010-05-15, 13:37
Jo men vi båda talar svenska och i svenskan uttalas o i de flesta fall som o.Altså tvärtemot finskan.Finlandssvenskar uttalar euro lika som de finskatalande har aldrig hört nån uttala euro annorlunda.Jag säger euro med ett kort å på slutet

Slutet är nog inget problem. Har inte hört någon säga något anat än kort å.

130kg finsk sisu
2010-05-15, 13:37
Alltså det jag vill få fram är att jag och alla jag känner uttalar euro som det stavas. Finnarna uttalar det lika fast med en aning svagare betoning på O. Då jag rest har jag samma erfarenheter. Förutom med engelska språkiga som säger "juuro" men med ett mycket kortare och mjukare "u". Så det jag vill få fram är att hur man får det till "juuro" och "evro"? Och vad som är "rätt"?
Försåtr inte heller varför några av er gör er roliga på min bekostnad? Skulle ni göra detsamma om vi satt i samma rum? PErsonligen säger jag ingenting på nätet som jag inte säger i verkligheten...

von huff
2010-05-15, 13:38

Ja det är sant men man vet aldrig med österbottningar dom talar så konstigt där=/

130kg finsk sisu
2010-05-15, 13:40
Förutom jag m.fl som säger ett kort och mycket kraftfullt O. O som det uttalas. Men som sagt de flesta andra uttalar ett kort å.
Men varifrån kommer juuuro och evro? juuro troligtvis från engelskan...

stafh
2010-05-15, 13:40
Alltså det jag vill få fram är att jag och alla jag känner uttalar euro som det stavas.

https://webspace.utexas.edu/warnerwt/picard-facepalm.jpg

130kg finsk sisu
2010-05-15, 13:41
blir nog en YT film där jag säger euro. :)

Mago
Det handlar inte om din kunskap om språk, utan snarare att du efter fem sidor fortfarande inte kunnat definiera hur man uttalar euro. "Uttala euro som euro, dvs som det stavas" går liksom inte att skriva. :D Bokstavskombinationen eu kan ju, som bekant, uttalas på flera olika sätt beroende på situation, t.ex ev, åj, ju.

Han uttalar det ['ɛwrᵓ].

130kg finsk sisu
stafh? Vad är problemet riktigt? stava bokstäverna som de låter e-u-r-o där har du mitt uttal.

stafh

Det hade nog hjälpt. :thumbup:

Osten80
2010-05-15, 13:43

Haha, jag tänkte faktiskt föreslå det redan på första sidan, men då du tar allt så grymt personligt trodde jag att du bara skulle bli arg.

130kg finsk sisu
2010-05-15, 13:47
jag tar saker och ting personligt då jag gör mitt bästa att förklara det jag menar och då man inte gör annat än jävlas tillbaka. Men tror inte jag orkar lägga upp en film. vad skall folk som inte varit med på denna diskussion tro då man lägger upp 5 sekunder där man säger euro? :)
Men ni kan ju kolla på det legendariska malax TV, där säger man troligtvis euro nångång iaf. :)
Föresten måste jag fråga finnjävlarna i jobbet ikväll hur de verkligen säger. eur-å är det troligtvis, men hur stark betoning det är på å...

von huff
2010-05-15, 13:50
En sak är ju att finnarna ju böjjer euro, t.ex euro uttalas ofta som euroo och euron så blir det kortare o.

Eddie Vedder
2010-05-15, 13:52
Jag säger juro.

Dock uttalar jag Zeus med "v" och "pseudo..." likaså.:) Angående fel och rätt i språket är jag biased för tillfället eftersom jag läser Fredrik Lindströms "Världens dåligaste språk" och jag är färgad av hans språkliberalism.

tsp
2010-05-15, 13:58
Nej, men de har en unik valuta. Du sa ju att om man hade haft en unik valuta så hade det löst sig.

Sluta larva dig

Kek
2010-05-15, 14:27
1. Brukar säga lite olika. Har inget som jag står 100% fast vid precis. Evro och juro låter lika bra i mun på mig.

2. Nej, det tycker jag inte. Tycker att våran valuta ska vara baserad på hur vårat eget land klarar sin ekonomi och inte vara beroende på 26 andra länder och deras ekonomi.

Giller heller inte idén över att progressivt försöka göra hela Europa till en enad stat som federalt styrs utav EU.

stevebc
2010-05-15, 14:32
uro uttalar jag det (som en amerikan hade uttalat "uro").

I Tyskland och Frankrike säger man EURO i Finland likaså.I Frankrike är det mer yrró/örro.

Ape3
2010-05-15, 14:41
Är vi med i EU så ska vi vara med i EMU. Bara det att länderna behöver följa de regler som finns. Verkar som att de är dåliga på att straffa eller vad som nu krävs för att ett land ska göra som det ska.

stevebc
2010-05-15, 14:43
Hahaha. Fan vad kul tråd.

130kg finsk sisu
2010-05-15, 14:45
Japp, inte min bästa tråd. Iofs brukar mina trådar/inlägg ställa till det för mej.

Tack Steve för ditt klargörande om franskan. Rätt nära mitt uttal iaf. Så jag hörde nog inte såååå fel i Bordeaux.

stevebc
2010-05-15, 14:48
Japp, inte min bästa tråd. Iofs brukar mina trådar/inlägg ställa till det för mej.

Tack Steve för ditt klargörande om franskan. Rätt nära mitt uttal iaf. Så jag hörde nog inte såååå fel i Bordeaux.Haha. Har själv sagt fel hela tiden. Sagt "yrro" och uttalat "eu"-stavelsen som man bara gör vid vissa undantag, så vanligtvis är det mer korrekt att säga det som "örro" med betoning på sista stavelsen. Alltså örrO.

Sådana här trådar är ju dock dömda att bli episkt roliga med alla missförstånd som uppkommer när man försöker skriva hur något ska uttalas.

130kg finsk sisu
2010-05-15, 14:52
JA + att jag är sjukt dålig att uttrycka mej i skrift. När jag var politiskt aktiv (liberal) så kallade 2 ledamöter från södra Finland mej för "Martin Hitler King", eftersom jag var bra att hålla tal och debattera muntligt men direkt jag skulle skriva nåt så flabbade alla.

stevebc
2010-05-15, 14:53
Har du varit liberal? :)

L-Sami
2010-05-15, 14:55
jag tar saker och ting personligt då jag gör mitt bästa att förklara det jag menar och då man inte gör annat än jävlas tillbaka. Men tror inte jag orkar lägga upp en film. vad skall folk som inte varit med på denna diskussion tro då man lägger upp 5 sekunder där man säger euro? :)

Du behöver inte bevisa någonting, de som jävlas, jävlas bara för att irritera dig.

130kg finsk sisu
2010-05-15, 14:58
Har du varit liberal? :)

Det är väl jag ännu?
Liberal betyder inte att man inte kan vara patriot.
Men orsaken till mitt partival så var ju svenska språkets bevarande i Finland. Sen är jag nog liberal med finska ögon mätt. Har väl fått konservativstämpel på kolo eftersom jag är en sann patriot.

Kek
2010-05-15, 15:00
Är vi med i EU så ska vi vara med i EMU. Bara det att länderna behöver följa de regler som finns. Verkar som att de är dåliga på att straffa eller vad som nu krävs för att ett land ska göra som det ska.

Varför ska man straffa länder som inte går med på att införa EMU när man betalar medlemsavgift och redan nu upprätthåller massor av de krav som EU ställer på de länder som är med? EU bildades för att förenkla handeln och upprätthålla freden sen har det på senare tid börjat utvecklas till något helt annat. Norge verkar vara de enda som är smarta som cashar lite för de ekonomiska handelsförmåner som EU faktiskt bidrar med men skiter i allt annat.

stevebc
2010-05-15, 15:01
Det är väl jag ännu?
Liberal betyder inte att man inte kan vara patriot.
Men orsaken till mitt partival så var ju svenska språkets bevarande i Finland. Sen är jag nog liberal med finska ögon mätt. Har väl fått konservativstämpel på kolo eftersom jag är en sann patriot.Jag har alltid sett dig som konservativ. Du skriver ju ofta om liberalism i negativ bemärkelse, men det är kanske endast relativt. Jag menar. Moderaterna i USA hade betraktats som socialister.

Morrris
2010-05-15, 15:07
Det är väl jag ännu?

Du ser hur irriterande det kan vara att få internetstämplar på sig. ;)

stevebc
2010-05-15, 15:10
Du ser hur irriterande det kan vara att få internetstämplar på sig. ;)Ja, men, hur många gånger har jag inte läst raljeranden om "dessa fjolliga liberaler" och i många fall en konservativ hållning (relativt andra) i frågor som diskuteras?

Man har ju ett visst ansvar själv över vilken stämpel man får.

130kg finsk sisu
2010-05-15, 15:10
Jo som sagt i Sverige är jag nog rätt konservativ. Även bland svenskspråkiga i Finland är jag nog mer konservativ än liberal. Men bland finnarna så är jag nog väldigt liberal med tanke på min människosyn dvs synen på homosexuella,invandrare osv.
Sen gör väl min syn på auktoriteter och myndigheter att jag i era ögon ses som ondskan själv.
Sen anser jag att man för att försvara liberala värden ibland måste ta till hårdhandskarna och det värsta jag vet är vänsterliberaler som drar tjuvar och banditer medhårs.

stevebc
2010-05-15, 15:13
Jo som sagt i Sverige är jag nog rätt konservativ. Även bland svenskspråkiga i Finland är jag nog mer konservativ än liberal. Men bland finnarna så är jag nog väldigt liberal med tanke på min människosyn dvs synen på homosexuella,invandrare osv.
Sen gör väl min syn på auktoriteter och myndigheter att jag i era ögon ses som ondskan själv.Ja, det förstår jag.

Haha, nej då. Du är en av de mer uppskattade medlemmarna på forumet anser jag.

L-Sami
2010-05-15, 15:16
det värsta jag vet är vänsterliberaler som drar tjuvar och banditer medhårs.

Intressant Freddi. Kan du utveckla närmare? :)

Psyla
2010-05-15, 15:20
jouro

130kg finsk sisu
2010-05-15, 15:34
Intressant Freddi. Kan du utveckla närmare? :)

Liberaler som inte skyddar mänskliga rättigheter eftersom man är ivriga att åberopa mänskligarättigheter hos den som t.ex mördar.

Annars kan jag tillägga att jag ser upptill liberaler som Jan Björklund medans jag föraktar sådana som Peter Eriksson.

Jorpa
2010-05-15, 17:31
Euro

Precis som i Europe

Det är väl det som är tanken egentligen ? Varför leka med EVRO och gud vet vad.

Om det finns ett svenskt uttal på det hela borde det vara förkortningen av Europa ? Alltså Eroppa - Erro

stafh
2010-05-15, 17:35
Om det finns ett svenskt uttal på det hela borde det vara förkortningen av Europa ? Alltså Eroppa - Erro

Eroppa? :D Var bor du någonstans?

C.E.J.
2010-05-15, 17:37
Nej till /evrå/, inte ett optimalt valutaområde.

Morrris
2010-05-15, 17:42
Egentligen har vi ju inget val. Är man med i EU ska man vara med i EMU. Folkomröstning har inget med saken att göra. Det enda undantag vi har fått är såvitt jag vet alkoholmonopolet.

Tricce
2010-05-15, 17:47
jurå

Jorpa
2010-05-15, 17:56
Eroppa? :D Var bor du någonstans?

Hur säger du Europa ?

Jag uttalar det Eroppa Eventuellt Erroppa. Stockholmare

C.E.J.
2010-05-15, 18:00
Egentligen har vi ju inget val. Är man med i EU ska man vara med i EMU. Folkomröstning har inget med saken att göra. Det enda undantag vi har fått är såvitt jag vet alkoholmonopolet.

Nonsens. Nog för att Sveriges anseende i världen skulle minska om vi totalt ignorerade fördraget, men naturligtvis finns det inget absolut tvång.

stafh
2010-05-15, 18:01
Hur säger du Europa ?

Jag uttalar det Eroppa Eventuellt Erroppa. Stockholmare

Jag uttalar det som det stavas. Europa.

http://i485.photobucket.com/albums/rr212/Takorax/trollface.jpg

Skämt åsido säger jag det med betoningen på o:et. Och eu som regeringen vill att man uttalar euro (inte evro alltså). Euroopa.

Mart|n
2010-05-15, 18:41
Hur går det med filmen sisumannen? :D

stevebc
2010-05-15, 19:06
Hur säger du Europa ?

Jag uttalar det Eroppa Eventuellt Erroppa. StockholmareVad i... ?!

Eropa. Som att säga "ropa" men med betoning på bokstaven a i slutet istället för o. Och så lägger man till ett e före som ett litet prefix.

Rahf
2010-05-15, 19:10
Jag uttalar det som 'Evrå' om jag pratar med en svensk, 'Yuroh' om jag talar med en internationell person. Det är viktigt att särskilja språken och behålla svenskan för mig :D.

rQx
2010-05-16, 02:46

ehh, de har inte problem? Jag känner mer att det är dollarn som är nästa sorgebarn. Har du sett deras stadsskuld? Vad händer när kreditbetyget sänks? Vad händer när Kina inte vill låna ut mer? USA om ngn lever på konstgjord andning ffs

emi23j
2010-05-16, 07:30

Det finns (fanns) ju redan nu regler om hur stora skulder man får ha för att vara med i EMU. Grekland pinkar ju på dessa regler och EU gör ingenting åt det utan "bailar" istället ut Grekland. Samtidigt sänder man budskapet att alla andra kan skita i att hålla sig till skuld-regeln och fortsätta vara oanvsariga och låna ut pengar till vem som helst. In the end of the day kommer ändå EU vara där och "baila" ut dem som får problem. Något som alla EMU länder, får vara med och betala.

Bite
2010-05-16, 08:09
Paul Krugman har skrivit en ganska läsvärd krönika om bl.a. Grekland, Euro och finanskrisen.

http://www.nytimes.com/2010/04/30/opinion/30krugman.html

The deficit hawks are already trying to appropriate the European crisis, presenting it as an object lesson in the evils of government red ink. What the crisis really demonstrates, however, is the dangers of putting yourself in a policy straitjacket. When they joined the euro, the governments of Greece, Portugal and Spain denied themselves the ability to do some bad things, like printing too much money; but they also denied themselves the ability to respond flexibly to events.

And when crisis strikes, governments need to be able to act. That’s what the architects of the euro forgot — and the rest of us need to remember.

rQx
2010-05-16, 09:49
Det finns (fanns) ju redan nu regler om hur stora skulder man får ha för att vara med i EMU. Grekland pinkar ju på dessa regler och EU gör ingenting åt det utan "bailar" istället ut Grekland. Samtidigt sänder man budskapet att alla andra kan skita i att hålla sig till skuld-regeln och fortsätta vara oanvsariga och låna ut pengar till vem som helst. In the end of the day kommer ändå EU vara där och "baila" ut dem som får problem. Något som alla EMU länder, får vara med och betala.

Well, problemet var väl kontrollen över deras ekonomi? EMU har ingen koll på sina länder verkar det som, nu är det ju förslag på att budgetar ska granskas av EU varje år. Systemet har ju varit konstigt från början, mer kontroll krävs

Scratch89
2010-05-16, 10:04
ehh, de har inte problem? Jag känner mer att det är dollarn som är nästa sorgebarn. Har du sett deras stadsskuld? Vad händer när kreditbetyget sänks? Vad händer när Kina inte vill låna ut mer? USA om ngn lever på konstgjord andning ffs

Läs inlägget igen. Jag var rätt så ironisk där. :)

rQx
2010-05-16, 10:14
Läs inlägget igen. Jag var rätt så ironisk där. :)

Hm, svårt att läsa av ett inlägg med bara utropstecken :D

Förstod nu när jag läste dina efterkommande inlägg också ;)

Morrris
2010-05-16, 11:56
Nonsens. Nog för att Sveriges anseende i världen skulle minska om vi totalt ignorerade fördraget, men naturligtvis finns det inget absolut tvång.

Jag har aldrig påstått att det skulle få stora, om ens några, konsekvenser.