Visa fullständig version : Sveriges flagga som ligger vid en bänk! (bild)
Potatiskillen
2010-05-14, 20:18
Hittade denna bild på facebook av några utbytesstudenter bla från Italien och Frankrike. Det bör nämnas att de befinner sig I Sverige just nu och pluggar.
Skall detta accepteras och blundas eller inte?
Jag blev lite upprörd faktiskt, aldrig någonsin att jag skulle göra något sådant i ett land som Italien, jäklar vad arga italienare jag hade fått på mig. *gah!*
Oavsett nation så skall man respektera det.
Kan tydligen inte ladda upp en bild direkt från datorn, så därför ger jag er en länk där jag har ladda upp den.
http://www.ladda-upp.com/bilder/34843/sveriges-flagga
http://www.ladda-upp.com/bilder/34843/sveriges-flagga
Scratch89
2010-05-14, 20:20
Jag fattar inte.
Det är väl snällt att dom lagt den där så att ingen tar Arias flagga?
Hm? Är det något i texten som jag inte begriper/ser?
Menar dom ariernas flagga? Att de anspelar på att Sverige är nazistiskt?
Inte första gången det har hänt. Har fått rasistanklagelser några gånger enbart på grunden att jag är blond. Ju mer från svart man är, desto mer rasistisk är man ju. Ironin är dock slående - man utgår från andra personers utseende för att se om de dömer andra personer efter deras utseende. Det är rätt lol.
Skämtet här var dock tråkigt och stötande. Ett väldigt dåligt skämt med andra ord, och ett tecken på bristande humor hos upphovsmännen.
Potatiskillen
2010-05-14, 20:24
Spelar roll egentligen vad det står? Jag menar, det är inte så kul. En svensk flagga ligger på en bänk! Det är ett tecken på att vår nation är underlägsen, varför inte hänga upp den istället?
Dessutom är det inte så trevligt att någon klottrar på den. Även fast vi inte är lika patriotiska som Italienare så har Sverige tillfört mycket och därmed så skall flaggan förtjäna sin respekt.
Oavsett nation överhuvudtaget! Man gör inte sådär!
TyskenGBG
2010-05-14, 20:25
Va fan ?!
Den får inte ligga på en bänk , bör isåfall vara ihop vikt snyggt och prydligt !
Jens.Andersson
2010-05-14, 20:26
Spelar roll egentligen vad det står? Jag menar, det är inte så kul. En svensk flagga ligger på en bänk! Det är ett tecken på underlägset, varför inte hänga upp den liksom?
Dessutom är det inte så trevligt att någon klottrar på den. Även fast vi inte är lika patriotiska som Italienare så har Sverige tillfört mycket och därmed så skall flaggan förtjäna sin respekt.
Oavsett nation överhuvudtaget! Man gör inte sådär!
Haha fyfan skärp dig, du är ju inte bättre än muslimerna som tar illa upp över att muhammed förnedras.
Spelar roll egentligen vad det står?Ja. Jag tycker det är värre med att anspela på att Sverige är fullt med arier (m a o nazister - om så nu är fallet) än att ett färgat tygstycke ligger på ett visst sätt.
Sen att jag kan ha distans och personligen helt skita i det är en annan sak.
Potatiskillen
2010-05-14, 20:27
Haha fyfan skärp dig, du är ju inte bättre än muslimerna som tar illa upp över att muhammed förnedras.
Skillnaden är att jag tar inte till våld och bombhotar någon för det här.
Dessutom så befinner de sig i Sverige, stor skillnad om de hade gjort det här i deras hemländer.
Potatiskillen
2010-05-14, 20:28
Om jag har förstått det rätt så är Aria en fransyska med rötter från mellanöstern, men är inte säker.
Hahahahaha.
Dock tror jag stevebc kan vara inne på rätt spår, även om det känns aningen långsökt.
Om jag har förstått det rätt så är Aria en fransyska med rötter från mellanöstern, men är inte säker.Och på italienska betyder det luft.
Känner du personerna i fråga? Du kan ju fråga dem vad de menade. Kommer ingenstans att sitta här och spekulera.
Potatiskillen
2010-05-14, 20:31
Man kan ju ställa om frågan. Skulle någon här göra samma sak fast på en annan flagga? Skulle inte ens göra det på en finsk flagga i Finland.
Potatiskillen
2010-05-14, 20:33
Och på italienska betyder det luft.
Känner du personerna i fråga? Du kan ju fråga dem vad de menade. Kommer ingenstans att sitta här och spekulera.
Det skall jag göra, men jag måste visa dem att jag är inte ensam om min åsikt.
Har mött personerna ifråga, så jag är inte rädd att fråga dem. Men de lär väl bara skylla på fyllan och påstår att vi svenskar är så kalla att vi inte ens bry oss om vårt land *screwy*
Men jag skall göra det.
Menar dom ariernas flagga? Att de anspelar på att Sverige är nazistiskt?
Inte första gången det har hänt. Har fått rasistanklagelser några gånger enbart på grunden att jag är blond. Ju mer från svart man är, desto mer rasistisk är man ju. Ironin är dock slående - man utgår från andra personers utseende för att se om de dömer andra personer efter deras utseende. Det är rätt lol.
Skämtet här var dock tråkigt och stötande. Ett väldigt dåligt skämt med andra ord, och ett tecken på bristande humor hos upphovsmännen.
Nu ska man ju inte generalisera, men det är ganska ironiskt att det är så. Folk tenderar att vara mer rasistiska ju längre söderut man kommer(väldigt grovt generaliserat såklart). T.ex de flesta folkmorden begås i Afrika och Asien(förintelsen som stort undantag).
Om vi bortser från texten för en sekund, eftersom innebörden är oklar...
..så är det bara en flagga som ligger där. Bara en flagga. Det är inte som om någon pissar på den.
Man kan ju ställa om frågan. Skulle någon här göra samma sak fast på en annan flagga? Skulle inte ens göra det på en finsk flagga i Finland.Jag tänkte samma sak när jag såg ditt första inlägg. Jag hade aldrig gjort så här med Frankrikes flagga då det är helt poänglöst. Det irriterar folk, och jag är tacksam över hur jag mottas här. Jag känner mig snarare i tacksamhetsskuld snarare än i behov att förnedra och provocera.
Som sagt: jag tar inte illa upp av det här skämtet. Men det är väldigt dumt av upphovsmännen som nyanlända i landet, särskilt att ladda upp det på facebook för alla att se.
Vet inte med italienare, men i Frankrike är situationen lite som i Sverige. Flaggan har tappat betydelse och nationalismen är väldigt svag. Det anses fult i vissa kretsar att flagga för Frankrike och nationalism förknippas ofta med rasism och främlingsfientlighet här. Så jag ser åtminstone inte hyckleri i situationen.
Nu ska man ju inte generalisera, men det är ganska ironiskt att det är så. Folk tenderar att vara mer rasistiska ju längre söderut man kommer(väldigt grovt generaliserat såklart). T.ex de flesta folkmorden begås i Afrika och Asien(förintelsen som stort undantag).Ville inte ta billiga poäng genom att leka martyr, men just den situationen gjorde mig rätt arg och sårad, och så kom det upp igen.
Potatiskillen
2010-05-14, 20:35
Nej, men det kanske ha spillt öl på den? De vet inte vi.
Jag tycker det är bra att han tar illa upp, precis som att jag tycker det är bra att muslimer tar illa upp om någon smädar Muhammed, det tyder på att man har en identitet och inte är en toffel. Men man ska inte begå olagligheter. Hade Potatiskillen försökt slå ihjäl italienarna hade jag fördömt det, inte att han tar illa upp.
Verbatim
2010-05-14, 20:37
Jag tycker det är bra att han tar illa upp, precis som att jag tycker det är bra att muslimer tar illa upp om någon smädar Muhammed, det tyder på att man har en identitet och inte är en toffel.
Nej.
Och istället för att göra om göra rätt, vika ihop den eller vad du nu tycker var lämpligt tog du en bild, laddade upp den och startade en tråd på Kollo?
Det är bara en flagga.
Jag hänger inte alls med. Varför startades denna tråd?
Och istället för att göra om göra rätt, vika ihop den eller vad du nu tycker var lämpligt tog du en bild, laddade upp den och startade en tråd på Kollo?
Det är bara en flagga.
Bara en flagga?!!?!??!?!
http://janeheller.mlblogs.com/exploding-head-3.jpg
(Ja, jag är en medelålders kärring.)
Jag tycker det är bra att han tar illa upp, precis som att jag tycker det är bra att muslimer tar illa upp om någon smädar Muhammed, det tyder på att man har en identitet och inte är en toffel. Men man ska inte begå olagligheter. Hade Potatiskillen försökt slå ihjäl italienarna hade jag fördömt det, inte att han tar illa upp.Fast ska man ta illa upp över sådana saker som är riktade mot en hel befolkning snarare än dig som individ kommer man ju inte göra något annat om dagen än att gå runt och vara förbannad.
är detta ett skämt haha? de är en vanlig flagga..
Potatiskillen
2010-05-14, 20:41
Det är en svensk flagga som representerar vår nation,språk,etnicitet och traditioner. Flaggan skall bevaras med respekt i vårt land. Om folk inte håller med så verkar ni inte stå för att vara en stolt svensk tydligen.
Jag vill leva och jag vill dö i Norden!
Det är en svensk flagga som representerar vår nation,språk,etnicitet och traditioner. Flaggan skall bevaras med respekt i vårt land. Om folk inte håller med så verkar ni inte stå för att vara en stolt svensk tydligen.
Jag vill leva och jag vill dö i Norden!
Det går alltså bra att rensa fisk i Norge och dö där?
I Sverige var det där var nog generellt sanning för ungefär 100 år sedan ..
WHITEFOLKS
2010-05-14, 20:45
I vilket sammanhang har det här hänt, känns mest rätt smaklöst.
Potatiskillen
2010-05-14, 20:45
Tyvärr så är texten inte den bästa , men ja hellre där då än nerskjuten någonstans utanför Norden.
Poängen är att jag tycker det är inte så kul att se det här, vad har vi gjort italienare på senaste tiden? Jag kan förstå om någon skulle ha gjort narr av Greklands flagga med tanke på vad som händer där nu. Men Sverige? Ett land som är mycket vänliga mot utlänningar till varje pris, varför göra narr av oss? Varför gör de såhär när de befinner sig i Sverige?
Jag fattar bara inte!
Potatiskillen
2010-05-14, 20:47
I vilket sammanhang har det här hänt, känns mest rätt smaklöst.
På en fest tydligen där många utbytesstudenter festade.
Varför respekterar du inte flaggan och tar rätt på den då?
panzerpig
2010-05-14, 20:48
Du får väl fråga varför dom tog bilden, säg att det finns svenskar som tar illa upp om man behandlar flaggan så. (Det skulle Italienare göra också, med sin flagga).
Själv tog jag inte ett dugg illa vid mig av bilden..
Eddie Vedder
2010-05-14, 20:50
Det låter på dig som nationen Italien genomfört en planerad kupp för att förnedra nationen Sverige. Du kan inte tänka dig att det har var ett par larviga personer som ville fjanta sig bara?
Jag tror du skulle må bra av att sluta hänga upp dig så sjukt på vad du ser på Facebook.
Det finns gränser för vilka trådar folk kan starta på Kolozzeum. Den här är nu låst
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.