Visa fullständig version : Nikeskor producerade i Sverige
Om Nikeskor (eller något annat märke) skulle produceras i Sverige, vad skulle ett par gå på då? Med tanke på att de nu kostar typ 1000:- och då är producerade i låglöneländer. Eller elektronik för den delen.
victor_n
2010-05-13, 21:02
om nikeskor (eller något annat märke) skulle produceras i sverige, vad skulle ett par gå på då? Med tanke på att de nu kostar typ 1000:- och då är producerade i låglöneländer. Eller elektronik för den delen.
1001:-
Om Nikeskor (eller något annat märke) skulle produceras i Sverige, vad skulle ett par gå på då? Med tanke på att de nu kostar typ 1000:- och då är producerade i låglöneländer. Eller elektronik för den delen.
svårt att svara på.
Men troligen inte så mycket mer eftersom 1000,- är dyrt nog. Sen skulle nog produktionen se helt annorlunda ut också. Nu vet jag ju inte exakt hur produktionen ser ut men jag antar ändå att mycket av jobbet sker för hand vilket kanske skulle kunna elimineras för att få billigare produktion.
svårt att svara på.
Men troligen inte så mycket mer eftersom 1000,- är dyrt nog. Sen skulle nog produktionen se helt annorlunda ut också. Nu vet jag ju inte exakt hur produktionen ser ut men jag antar ändå att mycket av jobbet sker för hand vilket kanske skulle kunna elimineras för att få billigare produktion.
Menar du med det sista du skriver att det finns billigare sätt för Nike att producera skor, av samma kvalitet, än vad de gör nu?
Marginalerna på just skor av den typen är sjukt höga men priset sätts av utbud och efterfrågan så förmodligen skulle skorna kosta precis som dom gör idag.
Marginalerna på just skor av den typen är sjukt höga men priset sätts av utbud och efterfrågan så förmodligen skulle skorna kosta precis som dom gör idag.
Okej. Tackar för svaret.
snatch914
2010-05-13, 22:37
Men hur mycket skulle det skilja att tillverka skorna?
Prisskillnaden är marginell för slutkund. Det är företagets vinst som skulle sjunka - i många fall är dessutom låglöneproduktion sjukt ineffektiv. Det vill säga, produktion med högre lönekostnader men högre takt, ger samma effekt. Det är framförallt kringkostnader som gör det mer lönsamt - sociala omkostnader, arbetmiljö etc
Menar du med det sista du skriver att det finns billigare sätt för Nike att producera skor, av samma kvalitet, än vad de gör nu?
Det kan jag inte svara på. Men om man skulle vara tvungen att flytta produktionen till ett I-land så är jag övertygad om att man skulle göra allt för att hitta teknologin till att göra tillverkningen effektivare.
Nu är detta en vild spekulation (och kanske inte helt rätt), men kan inte detta jämföras med hur Svenska gruv-verksamhet kan konkurrera med rysk gruv-verksamhet? Arbetare i ryssland är ju onekligen billgare men tekniken i sverige är avsevärt bättre för tillfället. Kanske samma sak skulle kunna gälla för produktionen av skor?
Prisskillnaden är marginell för slutkund. Det är företagets vinst som skulle sjunka - i många fall är dessutom låglöneproduktion sjukt ineffektiv. Det vill säga, produktion med högre lönekostnader men högre takt, ger samma effekt. Det är framförallt kringkostnader som gör det mer lönsamt - sociala omkostnader, arbetmiljö etc
Detta är säkert en bra och giltig förklaring!! +1!
En vän till mig har varit i fabriker i Kina där dom producerar flera märkes-gympadojjor. Han kunde köpa direkt därifrån för runt en femtiolapp per par.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.