handdator

Visa fullständig version : Börja träna igen efter 3 veckor

AdamK
2010-05-12, 23:00
Hej,

Jag har gått och varit småsjuk nu i 3 veckor, ont i halsen, snuva, frusen och lite sånt.

Jag undrar om jag kan köra på som vanligt nu när jag ska börja igen eller ska jag börja lite lättare?

Hur lång tid tar de ungefär att komma upp i formen man var innan man blev dålig?

Är fortfarande lite tät i näsan och så, går de att köra på?

MVH

Kensha
2010-05-12, 23:09
Jag undrar om jag kan köra på som vanligt nu när jag ska börja igen eller ska jag börja lite lättare?

Jag är inget proffs. Men jag hade tagit det lugnt och lyssnat på kroppen och dess tecken som den hade visat upp under passet, och anpassat mig därefter. Det låter ju som det absolut bästa. Ifall jag hade känt att jag klarade att köra stentufft så hade jag gjort det, ifall jag hade känt mig krasslig så hade jag tagit det lugnare.

Styrkan bör väll vara densamma efter en vecka, eller? Det är iallafall vad jag tror/tycker vore det bästa. Men ifall du fortfarande känner av kvarliggande symptom från sjukdomen så är det nog bäst att ta det lugnt, börja smått första veckan. Man vill ju inte förhindra kroppen med andra uppgifter ifall den fortfarande håller på att eliminera sjukdomen, dessutom så kanske det även kan vara farligt? Jag lämnar detta vidare till någon som har större kunskap, men det är iallafall det som jag personligen som amatör tycker låter vettigast.

Krya på dig och hoppas du snart är back on the track!

AdamK
2010-05-12, 23:12
Krya på dig och hoppas du snart är back on the track!

Tack!
Ska göra som du säger, testa köra lite lätt imorgon.

pcw
2010-05-12, 23:46
Jag hade gått ner några kilo i vikt på övningarna och gjort det i en vecka för att sedan succesivt återgå till de vikterna jag normalt tränar på.

tdaman
2010-05-13, 00:24
har varit sjuk i 2 veckor istället precis som dig utan träning, även jag tänkte börja imorgon. Men jag vet hur min kropp fungerar och att sänka vikterna och köra många reps brukar funka bäst, nästa vecka kan du nog köra som vanligt igen, testa det!

HulkH
2010-05-13, 00:57
Jag hade gått ner några kilo i vikt på övningarna och gjort det i en vecka för att sedan succesivt återgå till de vikterna jag normalt tränar på.

Säger desamma, eftersom du kan ha förlorat lite i styrka under "sjuk" tiden :)

Three pigs
2010-05-13, 00:59
Du kommer ändå inte klara samma vikter, så vafan, kör på. 6-12 reps. Behöver inte vara pisstungt förra veckan. Spelar inte så jäkla stor roll egentligen.

AdamK
2010-05-13, 01:02
Tack för alla svar. Jag har ändå börjar volymperioden nu så, blir ju perfekt

Three pigs
2010-05-13, 01:05
Tack för alla svar. Jag har ändå börjar volymperioden nu så, blir ju perfekt

Kör lite lugnare tills du blir av med näsproblemet skulle jag säga. Skulle du fortfarande vara något sjuk är det inte kul att bli värre och vänta ytterligare några veckor. Vad du än kör egentligen, kommer du ju ändå tillbaks till dina gamla veckor, om det tar 3 eller 4 veckor spelare väl mindre roll.