handdator

Visa fullständig version : För mycket mjölk?

obbe
2003-10-07, 21:12
Kan det vara skadligt på något sätt att dricka för mycket mjölk? både på kort och lång sikt?
Ungefär hur mycket kan man dricka om dagen? kanske inte går att sätta något värde på det? därför jag frågar...
Själv dricker jag nog lite drygt 2l om dagen! för mig känns det mycket, finns säkert stollar som dricker mycket mer.

Bobbokrull
2003-10-07, 22:02
Ricky Bruch pimplade i sig 8 liter mjölk om dagen under hans yngre dagar..så du kan nog dricka dina 2 liter utan att oroa dig ;)

pettan85
2003-10-07, 22:17
jag brukar dricka en 5 liter mjölk/dag blir väl ca 8dl - 1 liter till alla måltider... och jag lever än ;)
Mjölk är gott och nyttigt så fortsätt du att dricka mjölk!

LunaSpice
2003-10-07, 22:56
Originally posted by pettan85
jag brukar dricka en 5 liter mjölk/dag blir väl ca 8dl - 1 liter till alla måltider... och jag lever än ;)
Mjölk är gott och nyttigt så fortsätt du att dricka mjölk!

Du lägger alltså ut (7:- x 5) x 30 dagar = 1050:- varje månad bara på mjölk? Hrm...tja. Vi har ju alla våra prioriteringar. :) Jag håller mig till 2-2,5 l. Det brukar räcka. Därtill kommer fil och yoghurt såklart.

Höga mjölkintag har inga bevisat, skadliga effekter. Att mjölk t.ex. skulle öka risken för ateroskleros (även felaktigt kallat åderförkalkning) är rent befängt. Det som brukar kallas åderförkalkning är egentligen åderförfettning, dvs fett som lagras i ådrorna. Dock så kan höga kalciumintag försvåra upptaget av icke hemjärn men det har väldigt liten betydelse hos vuxna (dock kan det ha det hos barn)eftersom kroppen tar upp hemjärn lättare.

EDIT: Jag hoppas inte att du bor hemma hos mamma och pappa... :)

Ozz
2003-10-07, 23:35
Ateroskleros är iofs också fettinlagring (+kolesterol, kalcium m.m.)

Andyh
2003-10-07, 23:46
äsch mjölk är gott brukar bäla i mig ungefär en liter till varje måltid. sitter förresten å klunkar i mig dagens sista liter nu kan väl ha blivit 4-5 liter idag

tortured
2003-10-08, 01:38
mjölk är väl ändå en rätt onaturlig föda för människor, med tanke på att det är till för kalvar och inte oss.. det innehåller alldeles för mycket kalcium, dåligt fett, och de flesta människor kan inte ens dricka mjölk på grund av laktosintollerans..

Tomten
2003-10-08, 02:03
Originally posted by tortured
mjölk är väl ändå en rätt onaturlig föda för människor, med tanke på att det är till för kalvar och inte oss.. det innehåller alldeles för mycket kalcium, dåligt fett, och de flesta människor kan inte ens dricka mjölk på grund av laktosintollerans..

För dig så är ju mat ett onaturligt födoämne.

Det är ju patetiskt att du säger att mjölk är onaturligt. Då kan vi kategorisera i princip all mat vi käkar som onaturlig...

gimme a break.

ETK_TIS
2003-10-08, 07:27
Originally posted by Tomten

För dig så är ju mat ett onaturligt födoämne.

Det är ju patetiskt att du säger att mjölk är onaturligt. Då kan vi kategorisera i princip all mat vi käkar som onaturlig...

gimme a break.

För oss i norden kanske mjölk är naturligt ,övriga världen tittar lite underligt på oss, men att påstå att mjölk är nyttigt är nog mjölkindustrins lobby versamhet ,

låt kalvarna få mjölken :D

Greenman
2003-10-08, 08:57
Tja, om i tar en världskarta och där märker ut de områden som storkonsumerar mjölk ser vi lite lustiga trender, vi ser att livlängden är högre, vi ser att antalet folksjukdomar är färre, vi ser att antalet sjukdomar överlag är färre, vi ser att färre epedemier drabbar oss, vi ser att det är få med undernäring, det är få barn som får livslånga men av undernäring, det är få människor som har nedsatt immunförsvar, sjukdomar som luftvägsinfektioner, förkylningar, diaresjukdomar och parasitdjur skördar färre offer, de som drabbas överlever till större del. Ja säg mig något som ur hälsomässig aspekt är bättre i de länder där mjölkdrickandet är litet?

LunaSpice
2003-10-08, 09:21
Originally posted by Ozz
Ateroskleros är iofs också fettinlagring (+kolesterol, kalcium m.m.)

Om du läser mitt inlägg så ser du att jag skrev det. :)
Vad jag menade var att många tror att åderförkalkning har med kalket i mjölk etc. att göra. Aterosklerotiska förträngningar har i initialskedet inget med kalk att göra. Plaquen består ju av fettfyllda celler, glatta muskelceller och längst ut, bindväv (spekuleras även om mikroorganismer eftersom man hittat clamydiabakterier i plaquen). Dock vid långt gången ateroskleros så kan det skapas en yta av kalk, i synnerhet i aortan. Det syns väldigt tydligt vid obduktioner mm.

LunaSpice
2003-10-08, 09:29
Originally posted by tortured

Onaturligt? Vad tror det finns i modersmjölk? Cola? Nu får du allt ta och tänka till lite. Det är en mkt bra byggsten, det säger väl sig själv. Naturen har lixom använt mjölk på ett väldigt naturligt sätt och ammat sin avkomma genom VÄLDIGT många årtusenden. Jag förstår inte hur du tänker när du säger att det är onaturligt.

För mkt Kalcium har inga vetenskapligt bevisade neg. effekter. Fettet är inte jättebra nej men dricker man fettsnål mjölk så är det inget problem (LÄS: Man bör kanske hålla sig undan från färsk komjölk och/eller gammaldags mjölk (7% fett)).

stefannn
2003-10-08, 10:10
igår hade dom slutt på både mellanmjölk och lättmjölk i affärren,,,
så det vi bli en fet och god rödmjölk

Assazel
2003-10-08, 10:20
Originally posted by stefannn
igår hade dom slutt på både mellanmjölk och lättmjölk i affärren,,,
så det vi bli en fet och god rödmjölk

misstolkar jag dig eller är inte lättmjölksförpackningen just röd?

LunaSpice
2003-10-08, 10:22
Originally posted by Hominus_Nocturna

misstolkar jag dig eller är inte lättmjölksförpackningen just röd?

Beror väl på om det är norrmejerier, skånemejerier eller Arla? Eller har alla samma färger på förpackningarna? Arlas lättmjölk är ju iaf blå.

Assazel
2003-10-08, 10:25
Originally posted by LunaSpice

Beror väl på om det är norrmejerier, skånemejerier eller Arla? Eller har alla samma färger på förpackningarna? Arlas lättmjölk är ju iaf blå.

a fan, hade jag ingen aning om . här nere i skåne finns bara skånemejerier.

iallfall så finns det bara det i Svalöv.-.. :D

Ozz
2003-10-08, 10:30

Onaturligt? Vad tror det finns i modersmjölk? Cola? Nu får du allt ta och tänka till lite. Det är en mkt bra byggsten, det säger väl sig själv. Naturen har lixom använt mjölk på ett väldigt naturligt sätt och ammat sin avkomma genom VÄLDIGT många årtusenden. Jag förstår inte hur du tänker när du säger att det är onaturligt.

För mkt Kalcium har inga vetenskapligt bevisade neg. effekter. Fettet är inte jättebra nej men dricker man fettsnål mjölk så är det inget problem (LÄS: Man bör kanske hålla sig undan från färsk komjölk och/eller gammaldags mjölk (7% fett)).

Färsk komjölk tycker jag man ska undvika främst för att den är opasteuriserad.
Varför många kallar det onaturligt att dricka mjölk är väl för att inget annat djur dricker något annats djurs modersmjölk.
Men ska man dra såna paralleller så finns det mycket onaturligt.
Varför äter vi då grönsaker? Det är onaturligt, vi har inte enzym för att bryta ner cellulosan. Men allt annat nyttigt i det gröna? Ähh, det är onaturligt ;)

ETK_TIS
2003-10-08, 10:49

Hm , finns viss skillnad på modersmjölk och ko mjölk ;)

[QUOTE][Tja, om i tar en världskarta och där märker ut de områden som storkonsumerar mjölk ser vi lite lustiga trender, vi ser att livlängden är högre, vi ser att antalet folksjukdomar är färre, vi ser att antalet sjukdomar överlag är färre, vi ser att färre epedemier drabbar oss, vi ser att det är få med undernäring, det är få barn som får livslånga men av undernäring, det är få människor som har nedsatt immunförsvar, sjukdomar som luftvägsinfektioner, förkylningar, diaresjukdomar och parasitdjur skördar färre offer, de som drabbas överlever till större del. Ja säg mig något som ur hälsomässig aspekt är bättre i de länder där mjölkdrickandet är litet?[QUOTE]

Jämnföra I länder med U länder

:confused:

stefannn
2003-10-08, 10:55
förlåt hominus ... glömde bort astt det bara är här i riktiga sverige vi har arla röd=standardmjölk 3% fetthalt

obbe
2003-10-08, 17:17
Originally posted by stefannn
förlåt hominus ... glömde bort astt det bara är här i riktiga sverige vi har arla röd=standardmjölk 3% fetthalt

ÄÄÄ ni är bara avundsjuka för att ni inte bor på de sydliga bredgraderna! Hrm :D

Snafu
2003-10-08, 17:43
Jag har för mig att anledningen till att debatten huruvida mjölk påverkar åderförkalkning tror jag beror på att mjölken är berikad med d-vitamin (jag tror det var d-vitamin inte säker dock). Detta skulle sedan på något sätt laka ur skelettet. Som sagt, det var inte mjölken i sig utan något dom stoppat i mjölken utöver själva grundprodukten, om det var d-vitamin eller inte är jag dock, som sagt, osäker på.

pettan85
2003-10-08, 17:54

Du lägger alltså ut (7:- x 5) x 30 dagar = 1050:- varje månad bara på mjölk? Hrm...tja. Vi har ju alla våra prioriteringar. :) Jag håller mig till 2-2,5 l. Det brukar räcka. Därtill kommer fil och yoghurt såklart.

EDIT: Jag hoppas inte att du bor hemma hos mamma och pappa... :)

Japp det gör jag fast dricker inte alltid så mycket mjölk bara under "bulk" kan man säga annars blir det lite för mycket kalorier

Och jo jag bor fortfarande hemma :em: :eating:

King Grub
2003-10-08, 18:09
Milk = the drink of champions! :hbang:

Med mjölk, vatten och Pepsi Max har man täckt de flesta behov som går att täcka med vätska. ;)

feldtarn
2003-10-08, 18:50
Mjölk är livet!

Ett måste om man äter nått riktigt kryddigt att skölja ned det med en liter lr så....

sen att säga nått som inehåller vitaminer till max är onyttigt är ju som sagt bara dumt!

Komplexa kolhydrater o fullvärdigt protein!

stefannn
2003-10-09, 11:08
Originally posted by obbe

ÄÄÄ ni är bara avundsjuka för att ni inte bor på de sydliga bredgraderna! Hrm :D

HA!! för att vi förstår att man ska ta ut gröten ur mun när man pratar?? ':D'

ETK_TIS
2003-10-09, 11:16
Originally posted by feldtarn
Mjölk är livet!

Ett måste om man äter nått riktigt kryddigt att skölja ned det med en liter lr så....

sen att säga nått som inehåller vitaminer till max är onyttigt är ju som sagt bara dumt!

Komplexa kolhydrater o fullvärdigt protein!

Tja , ta och läs på lite mer i ämnet , så blir du nog en som hoppar över mjölk

King Grub
2003-10-09, 11:31
Jag känner mig relativt påläst, men inte skippar jag mjölken för det.

ETK_TIS
2003-10-09, 11:35
Originally posted by King Grub
Jag känner mig relativt påläst, men inte skippar jag mjölken för det.

Vem känner inte budskapet om att vi ska dricka en halv liter (mager) mjölkprodukt var dag för att undvika benskörhet? Det är knappast många. Det tycks också vara en lätt och billig metod blott att låta det vita fluidum glida obesvärat ner i halsen så den goda kalken kan susa direkt ut i benen. Eller hur?

Om benskörhet är frågan, är kalk inte nödvändigtvis svaret - och inte alls från mjölk - underförstått komjölk. Vem har någonsin upplevt en person med benskörhet bli botad genom att fylla sig med mjölk?

Det är inte tillräckligt att mjölk innehåller mycket kalk. Mjölk innehåller nämligen för mycket fosfor. I benbyggnaden finns kalken i form av kalciumfosfat. Här är förhållandet mellan kalk och fosfor (Ca/P) cirka 1:1. I några mjölktyper kan Ca/P riskera att nå upp på 1:5 och det är helt fel, för det ökar produktionen av fosforsyra i kroppen. Fosforsyra och andra försurningar av kroppen bryter ner benvävnaden i en grad som kalk och vanliga sunda kostvanor dåligt kan rätta upp på. I fettfattig mjölk och yoghurt är det ett mer rimligt förhållande mellan kalk och fosfor; men det är andra aspekter att ta i betraktning.

När mjölk pastöriseras, d v s uppvärms till minst 72 grader celcius, blir den syrabildande och dess enzymer förstörs. Mjölk som kokas i längre tid blir fullständigt odrickbar. Mjölk innehåller ytterligare endel transfettsyror. Dessa utmärker sig genom att öka risken för hjärt-kärlsjukdom.

Mjölk innehåller inte magnesium i en grad värd att nämna och där går det också på tok. Benbyggnaden har nämligen i lika hög grad behov av magnesium som av kalk. Förhållandet mellan magnesium och kalk i benbyggnaden är 1:2. Industrimjölk kan vara tillsatt en form av D-vitamin, som blockerar kroppens upptagning av magnesium. Frukt och grönt har en Ca/P balans på 2:1 och det är strax mycket bättre.

Mjölk är egentligen beräknat som föda för kalvar med andra näringsbehov än människor. Kalken i komjölk är bundet till fytater som upptas mycket dåligt av människor.

Faktiskt verkar det som att ju större mjölkintagningen är i en befolkningsgrupp, desto större är denna befolkningsgrupps problem med benskörhet och mot bakgrund av ovanstående är det ju inte så märkvärdigt.

En undersökning har visat att 27-47% av de människor som lider av benskörhet lider av reaktioner på överkänslighet av komjölk.

Om du gick in på apoteket med din benskörhet och fick ½ liter mjölk som skulle tas 1 gång dagligen, skulle du så fortfarande ha tilltro till ordinationen?

Benskörhet är ett komplext ämne och här enbart fokuserat på mjölk. För mer information: Se artikeln om benskörhet i kategorin hälsoproblem.

Ozz
2003-10-09, 11:54
Om mjölk vore så farligt varför har det inte fått större genomslagskraft då?
Allting har sina nackdelar, med mjölk är fördelarna många.

ETK_TIS
2003-10-09, 11:59
Kanske för att vi i Norden har en bra lobby verksamhet , från mjölkböndern,

De som läser den danska tidsskriften "Mit Helbred" vet att Ernæringsrådets (det danska rådet för näring och kost. red.) ordförande Arne Astrup har reagerat på en artikel om (ko)mjölk, där läkeren Helge Volkmann tar upp många av mjölkens milt sagt olyckliga egenskaper som näring för människor (MH 5.97).

Ernæringsrådet och Danske Mejeriers Fællesorganisation (danska mejeriers gemensamma org. red.) är kända för att rekommendera att vi intar 1/2 l magra mjölkprodukter (lättmjölk och -fil/-youghurt) var dag p.g.a. komjölkens höga kalkinnehåll - enligt uppgift med syftet att motverka benskörhet.

Globalt är det få vuxna som tål mjölkprodukter, men många vuxna skandinaver tål dem i viss grad. Det kan ha betydelse om mjölken är ekologisk och homogeniserad eller inte, eller om det är obehandlad råmjölk, och i hög grad hur mycket mjölk vi intar, såvida man inte är allergisk, men då råder det till gengäld inga tveksamheter.

Att dricka komjölk var dag kan emellertid ha en del olyckliga följder för hälsan. En del av dessa följder är bevisade, andra är ännu bara indicier. Det är i synnerhet indicierna som Ernæringsrådet ogillar, då de inte önskar att förskräcka befolkningen på ett sådant grundlag.

Nu är det väl ingen som föredrar indicier framför oantastlig vetenskaplig dokumentation, men vem vet när någon finner det nödvändigt att bevilja pengar till sådan forskning, om det överhuvudtaget sker, och vad ska vi göra om ingen anser att det är relevant att forska i ämnet och därtill bevilja de nödvändiga resurserna?

Bara för att antyda problemets omfång har jag plockat en del citat om mjölk från etablerad och alternativ källa, som bl.a. visar att även Ernæringsrådet i viss mån erkänner att intag av komjölk inte enbart är så sunt. Ernæringsrådet rekommenderar de fettfattiga mjölkprodukterna till vuxna uteslutande för att deras innehåll av kalcium är nästan lika högt som i fetare mjölkprodukter. Hos barn under 3 år finner Ernæringsrådet att barnen har behov av fettet i sötmjölken. Problemet med mjölk handlar dock om annat och mer än mjölkens fettinnehåll. Den intresserade läsaren hänvisas vidare till litteraturhänvisningarna till denna artikel.

Om mjölk och benskörhet (osteoporos)
"- I en del länder där befolkningen inte dricker mjölk, har man inte alls så stora problem med sköra ben som i Danmark".
Steen Stender, vice ordförande i Ernæringsrådet
"Mælken der dræber", Politiken 8.9.96.

"Det har visat sig att 27-47% av de människor som har osteoporos, inte tål komjölk".
Eva Lydeking-Olsen, kostterapeut
"Stærke knogler hele livet", Klitrose 1993 ISBN 87 7728 039 3.

Om mjölk och diabetes (sockersjuka)
Finska forskare har riktat misstanke mot att proteinet i komjölk, när det ges till barn i deras första halva levnadsår, kan främja utvecklingen av insulinkrävande diabetes, vilket bekräftas av följande citat:
"Man har dock funnit att användande av komjölksbaserad modermjölksersättning i stället för modersmjölk i de första 3-4 levnadsmånaderna ser ut att vara förbundet med en lätt ökad risk för att man senare utvecklar insulinkrävande diabetes".
Arne Astrup, ordförande för Ernæringsrådet
"Madkassen", Helse nr. 3. 1997.

"Enligt en laboratorietest på universitetet i Toronto har sockersjuka barn 7 gånger så många antiämnen mot komjölksproteinet i blodet, jämfört med friska jämnåriga".
Christian Paaske, forfatter
"Mælk - den perfekte mad for kalve" Vegetarisk Forum 3.96. Opr. fra norske Vegetarnytt

Om mjölk, hjärt-kärlsjukdom och övervikt
"En mängd undersökningar har dokumenterat att mjölkprodukter inte är sunda, att de tvärtimot är skadliga. De ger bl.a. hjärt-kärlsjukdomar och övervikt".
Svend Lings, överläkare
"Mælk usundt for voksne", Jyllandsposten 24.12.98.

Om mjölk och allergi
"Mjölkproteinet kasein från kor har fått dåligt rykte blant spädbarn. Det har visats att det finns et sammanhang mellan tidig introduktion av komjölk - före sjätte levnadsmånaden - och tendens till utveckling av allergi".
Helge Volkmann, läkare
"Mælk, det kræver sin mand", Mit Helbred 5.1997

Om mjölk och luft i magen
"En av de vanligaste orsakerna till fortgående problem med luft i magen är att man utvecklar en intolerans mot laktos, mjölksocker".
Karen Collins, nutritionist vid American Institute for Cancer Research
"Does Milk Affect Absorption of Tea?"http://yourhealthdaily.com/ 12.10.1998

Om mjölk som födoämne generellt
"Det är klart att det uppstår märkvärdiga matvanor när vuxna människor i mogen ålder fortsätter dricka mjölk. Smaken blir så att säga inspårad på babymat."
Søren Mørch, lektor
"Det danske affaldskøkken", Politiken 2.11.1995

Om mjölk och etik
Under överskriften "Mjölk är farligt och bör förbjudas" refererade Helsingør Dagblad d. 19.2. 1986 biopaten Gunver Juul. Om kraftfoder till mjölkkreatur upplystes att det är mixat med såkallat 'tekniskt fett', bestående av självdöda djur i plastsäckar. Hela denna gröt av kött, fett och plast fick de växtätande djuren som föda.

Detta var före galna-ko-skandalen, men 10 år senare kan man läsa:
"Fettet är framställt på destruktionsanstalterna, och baseras på självdöda djur. En del av fettsyrorna går direkt net i juvret, och återfinns därmed i den mjölk vi dricker".
Gorm Vølver, journalist
"Mælken der dræber" Politiken 8.9.1996.

Inte bara tekniskt fett utan även bakterier från kor med juverinflammation åker med i mjölken vid mjölkning, även om bakterierna dödas vid pastörisering så stannar inflammationsmaterialet i mjölken. En veterinär har följande fyndiga kommentar till detta: "Fy för satan"
Tage Anker Sørensen, dyrlæge
”Et dejligt glas døde bakterier” BT. 14.1.2003

Om mjölk och cancerrisk
"Vid tobaksrökning får man i huvudsak lungcancer. Om man dricker mjölk drabbar mjölkfettet en lång rad organ m.m. med cancerrisk upp till 5 gånger den normala risken, beskriven i litteraturlistan"
Emil Bier, konsulent, veterinär
"Sødmælk er kræftfremkaldende og lige så farlig som tobak?" Mit Helbred nr. 33, 1995.

Om mjölk och hormonrester
"Utöver makronäringsämnen innehåller mjölk, som en produkt av körtlar som har med forplantning och reproduktion att göra, åtskilliga mängder hormon, bl.a. tymusaktiverande hormoner, äggstocksteroider och en hormonell växtfaktor"
Anne Marie Colbin, koststerapeut
"Food and Healing" p. 154, Ballantine Books 1996, ISBN 0345302857

Vad är alternativet till mjölk?
Det är rent vatten och en kost med grönsaker, frukt och nötter. Allt efter kostens näringsinnehåll kan man komplettera med kosttillskott. Spädbarn ska ha modersmjölk. I nödfall får man ta till modersmjölksersättning.

Komjölk är inblandat i ännu fler åkommor och indicier än vad som här tagits med. Se hänvisningarna.

Ett par goda råd så här på sluttampen: Om du lider av några av nedanstående symptom och brukar mjölkprodukter i något omfång, så pröva att hålla paus med mjölkprodukter i några veckor och lägg märke till skillnaden.

Symptomen kan vara:
Trötthet, allergisymptom, menstruationsproblem, magont, förstoppning, blekhet, järnbrist, flytningar, slem i luftvägarna, viktproblem och mycket mer.

Angående barn med kronisk eller återkommande öroninflammation och kolikbarn har många kostterapeuter kliniskt erfarit att många mår bra av att utesluta komjölk, och ofta även vete. Det kan dock röra sig om andra saker. Om barnet ammas, bör modern inte inta komjölk. Var också uppmärksam på de många födoämnen som innehåller dolda mjölkprodukter.

Ytterligare litteraturhänvisning:

Mælkedranker og/eller osteæder af Rie Møller, Høst og Søn, 2. oplag 1987 ISBN 87-14-28549-5.

Don´t Drink Your Milk, 9th edition af Frank A. Oski, M.D., TEACH Services 1983
ISBN 0-945383-34-7.

De "skøre" kvinder - en bog om knogleskørhed af Frede Damgaard, Klitrose 1993 ISBN 87-7728-047-4.

ETK_TIS
2003-10-09, 12:02
"Milk is for babies" sagt av / Arnold Schwarsenegger i Pumping iron 1975

Ozz
2003-10-09, 12:31
ETK_TIS,
vad är det för adress till sidan där du rippar allt ifrån?

abbe
2003-10-09, 12:40
Staffan Lindeberg har bra material i frågan.

http://www.staffanlindeberg.com/Startsida.htm

Har för övrigt inte druckit en droppe mjölk på 5 månader och kommer troligtvis aldrig heller göra det.

Dock drack min bror och jag 13 liter på en dag när vi var i tonåren... vilket delvis ledde till att mina föräldrar köpte en ko (I shit you not) :)

ETK_TIS
2003-10-09, 14:44
Finns flera källor , men vill du se hur allt fungerar , med lobby och allt, rekomenderar jag att söka på ordet mjölk på

http://www.google.se/

ETK_TIS
2003-10-09, 14:57
Låt oss återvända till mjölken. När man diskuterar paleodiet är det oftast just mjölk som blir den stora stötestenen – inte att förvånas över efter ett sekels hjärntvätt från myndigheter och mejerinäringarna, att utan mjölk klarar vi inte att få i oss den för vårt skelett så livsviktiga kalken (kalcium). Det kan inte nog understrykas att begreppet ”åderförkalkning” är mycket missvisande – det är inte kalk som lagras i våra blodkärl, utan fett, som sedan förkalkas.Men som vi redan sett kan majoriteten av jordens människor inte dricka mjölk över huvud taget utan att bli mer eller mindre dåliga, så det måste alltså finnas gott om kalcium också i andra livsmedel. Särskilt rika på kalcium är exempelvis sardiner i olja, lax, krabba, spenat, grönkål, mandel och nötter. Men det är svårt att veta om vi får i oss tillräckligt, och framför allt är det omständligt att beräkna kalciumintaget, så därför finns det anledning att slå ett slag för minimjölken – de flesta svenskar tål ju trots allt att hälla i sig kalvmat. Minimjölken innehåller praktiskt taget inget fett alls, men samtliga övriga näringsämnen och fettlösliga vitaminer som vi behöver finns där – därför att de tillsatts (detsamma gäller naturligtvis andra lättprodukter, som exempelvis lättyoghurt med mindre än 0,1% fetthalt). Smaken är nästan densamma och det tar inte många dagar att vänja sig vid den tunnare konsistensen – både att dricka och att hälla i kaffet. Dock får vi genom mjölken i oss ett protein (mjölkprotein) som är mycket sämre för den mänskliga organismen än det som finns i exempelvis kött och fisk, och det finns idag indikationer på att mjölkprotein möjligen kan orsaka autoimmuna sjukdomar, som typ 1-diabetes.

Hittade denna här http://www.fitness-magazine.com/augusti03/bok.html

Ozz
2003-10-09, 17:37
ETK_TIS >> Tycker bara att man ska ange källa när man plankar rakt av sådär.

ivandrago
2003-10-09, 22:26
Min pappas mormor är 99 år och har druckit mjölk och ätit vanlig mat hela livet. Stenålderskost och "naturlig" mat i all ära, men människan är allätare, och lever man ett hälsosamt liv behöver man inte undvika en massa födoämnen.

abbe
2003-10-09, 23:31
Finns personer som druckit öl och rökt som fan och levt tills dom var över 100. Om jag inte missminner mig drack Churchill en hel del sprit och rökte dessutom mkt... och blev strax över 90 år.

Vissa har bra gener och andra inte, dock kvarstår statistiken (saxat från Staffan Lindebergs site):
"Åderförkalkning i hjärtats kranskärl och andra viktiga större blodkärl tillhör ’normalt’ åldrande i västerlandet. Redan i åldern 16-19 år uppvisar 15% av amerikanare åderförkalkning i hjärtats kranskärl och därutöver ses hos mer än 50% inlagring av skumceller i kärlväggen. Dessa celler representerar begynnande fettinlagring och tillhör de tidigaste förstadierna till åderförkalkning."

På hans föreläsning sa han att av svenskar i åldern 35-39 hade 90% delvis utvecklad åderförkalkning. Av 65-åringarna var det 97-98% (och jag tror han sa att dessa hade långt gången åderförkalkning).

Klart vi är allätare och kan tom äta lite arsenik om vi så vill men vi mår bättre av viss föda och sämre av annan. När jag var liten ville jag oftast ha spagetti och köttfärssås. Min mamma, samt dom flesta vuxna i min omgivning, tyckte det var citat: -"grismat" och vägrade för det mesta att laga det. Idag klassas pasta nästan som hälsomat med sitt durumvete och lågt GI. Kosten har ändrats ganska mkt på dom ~30 år jag kan minnas och frågan är när man börjar se full effekt av detta. Idag är det nästan omöjligt att hitta ngt i affären som inte innehåller socker eller salt, om man inte köper naturliga råvaror.

PS. Reserverar mig för icke korrekta sjukvårdstermer. ;)

Wilson
2003-10-10, 01:45
för mig ligger det i att jag lätt får acne av mjölk. Därav dricker jag kanske inte mer än 1-2 glas om dagen.dessutom tycks jag vara laktosintolerant.
Men visst..."måste" jag så måste jag.. ibland händer det att jag dricker mig 1 L kalvi chokcladmjölk :kickass: mycket gott men dock inget bra för min mage.

ETK_TIS
2003-10-10, 06:35
Originally posted by Ozz
ETK_TIS >> Tycker bara att man ska ange källa när man plankar rakt av sådär.

Ska bättra mig

z_bumbi
2003-10-10, 09:49
ETK_TIS: Mjölken är alltså den stora boven att en stor del av den amerikanska befolkningen är åderförfettat/förkalkad ? (När tillräckligt mycket fett har lagrats så börjar man ju även lagra kalk i ådrerna så helt fel är ju inte uttrycket åderförkalkning.) Inte att resten av maten de stoppar i sig är totalt vansinning som människoföda och att de inte rör sig som de gjorde för 30 år sedan ?

Man kan inte plocka ut ett livsmedel ur sitt sammanhang och säga att det är dåligt, man måste se till allt vad en individ äter, genetiska faktorer samt hur mycket den rör sig mm för att kunna säga att det här bör du nog inte äta.
Det finns ju t ex inte bara ett livsmedel som man kan leva på enbart utan man måste alltid kombinera för att få fram en kost som är hälsosam.

T ex dåligt med magnesium i mjölk ? Äter man det till havregryn lär ju inte problemet kvarstå i någon högra grad.

Benskörheten i de delar av världen som dricker mjölk är faktiskt intressant iofs är det oftast i de delarna av världen som man har något som kallas vinter och därför minskar mängden d-vitamin man tillgodogör sig från solljuset.
Har inte sett något om att masajerna ska vara särdeles bensköra men du kanske har några uppgifter om det ?