handdator

Visa fullständig version : Hmmsi sorry...

sipowitz
2003-10-07, 18:59
Jag vet att såna här "vad har jag ätit idag" trådar kan bli lite enformiga... Men är tvungen...

Senaste halvåret har jag läst precis allt jag har kommit över här på forumet inklusive länkar till andra sidor... har gått från att äta mycket osmart till att nu förhoppningsvis äta smart och mycket :-)

Började dagen med proteinshake i mjölk tillsammans med cornflakes, till det två grova mackor med keso och kesella på.

Mellanmål med kornris, tonfisk, olivolja, rödlök och rejält med blomkål, sallad, tomat och morot. (Kan rekommenderas, supergott!). Åt upp halva portitionen.

Och resten av portionen ett par timmar senare.

Träning

Efter träning, proteinshake i vatten med cornflakes
Sen lax-hamburgare d.v.s. två grovmackor med stekt lax i mitten, rödlök och dressign gjord på kesella och vitlök

Och nu 1,5 timme snare blev det resten av laxen med kornris, mer dressign. Även en rejäl omgång strimlad vitkål med olivolja,

Sista måltiden hade jag tänkt göra en hamburgare men denna gången gjord på kött (ej fisk) i två grovbröd och lite linser till. Tomat, isbergssallad, rödlök och ketchup till.

Vikt: 83kg
Längd: 1,82cm
Ålder: 23
Tränat i ca 1.5år, första 1 året på nautilus vilket jag inte tyckte gav mig något som helst resultat, sen om detta berodde på dålig kost eller inte kan jag inte svara på...

Jag har försökt att lägga upp menyn för att dels äta ofta, äta rejält med grönsaker i alla måltider, få i mig rejält med protein från olika källor (mjölk, kött, fisk) och äta långsamma kolhydrater (kornris). Men efter träning och på morgonen komplettera jag med en vassleproteindrink blandat med snabba kolhydrater i formen av cornflakes..

Som ni märker så blev det mycket hamburgare :-).. men hade glömt hur ofantligt gott det var med att äta hamburgare.. har dock gjort den lite nyttigare genom att ta bort de vanliga hamburgerbrödet och ersatt kött med fisk..).

Sists men inte minst min träning:

Jag tränar 5 dagar i veckan och vilar 2. Kör helt splittat program och förändrar programmet ungefär var 4-8 vecka. Jag har även börjat köra lite högintensiv cardio ca 20 minuter på morgonen och förlägger min styrketräning en 6-8 timmar senare (eller viceversa). Men bara cardio de dagar jag känner mig utvilad och fräsch, prioriterar vilan framför cardion.

För tillfället pluggar jag heltid så förutom träningen blir det inte så mycket aktivitet,. Vid sidan om studierna kör jag ut tidningar 2,5 timme varje natt, men för tillfället har jag en månads ledigt från det...

Mitt mål med träningen: jag har tagit till mig de tips som kommit upp... först att bygga upp en bra muskellös kropp, och _sen_ först därefter börja deffa.. det gäller ju först att ha något att "deffa fram" :-)

Vad tror ni? Tips är väldigt välkomna!

Edit: Glömde den viktigaste anledningen till min "mat-meny".. jag har gjort den för att äta god mat :-)

King Grub
2003-10-07, 19:04
Den enda riktiga frågan är väl varför du startar dagen med cornflakes?

Annars tycker jag det ser bra (och gott) ut. Inga negativa kommentaret. :)

sipowitz
2003-10-07, 19:16
Originally posted by King Grub
Den enda riktiga frågan är väl varför du startar dagen med cornflakes?

Annars tycker jag det ser bra (och gott) ut. Inga negativa kommentaret. :)

Kul att höra, det är till mångt och mycket dina inlägg och tips här på forumet som jag har snappat upp och börjat nyttja :-)

Anledningen till cornflakesen, ärligaste svaret är nog att det var det billigaste frukosttjosan jag kunde hitta i affären som passar bara att ha i shaken :-) Även så hade jag för mig att det kunde passa bra på morgonen med lite snabba kolhydrater i kombination med proteinerna.. men man kanske skulle satsa på långsamma kolhydrater på morgonen ändå...

Kom på att jag nog ska försöka få i mig lite mer fiber, magen mår bra av det..

Jag har även gått i funderingarna på att komplettera med nån proteindrink till... t.e.x. protec+. Men vad tror du, behövs det om man käkar så här?

Mina måltider så försöker jag hålla 1/3 kolhydrater d.vs. t.e.x kornris 1/3 protein t.e.x. tonfisk/lax 1/3 grönt t.e.x vitkål... Kom på mig själv för nåna månader sen med att när jag gjorde min måltider så tog jag alltid en rejäl portition ris och sen kompletterade jag med lite protein och grönt... så har börjat med 1/3,1/3,1/3 istället... men man kanske skulle öka delen protein. Och då hade det kanske varit behändigt med att komplettera med någon kaseindrink...

Men brukar köpa billiga proteinkällor typ tonfisk, kyckling, lax på extrapris... så kanske bara blir dyrare,

King Grub
2003-10-07, 19:50
Anledningen till cornflakesen, ärligaste svaret är nog att det var det billigaste frukosttjosan jag kunde hitta i affären som passar bara att ha i shaken :-) Även så hade jag för mig att det kunde passa bra på morgonen med lite snabba kolhydrater i kombination med proteinerna.. men man kanske skulle satsa på långsamma kolhydrater på morgonen ändå...

Kom på att jag nog ska försöka få i mig lite mer fiber, magen mår bra av det..

All-Bran, alla sorter av dem, innehåller långsamma kolhydrater, och är fiberrika. Annars är Frosties också relativt långsamt, men inte lika mycket fibrer där. Men det fixar man med ett par matskedar kli. :)

Jag har även gått i funderingarna på att komplettera med nån proteindrink till... t.e.x. protec+. Men vad tror du, behövs det om man käkar så här?

Nej, det tycker jag ärligt talat inte. En proteindrink efter träningen skall räcka, när du äter så bra som du gör.

kharon
2003-10-07, 20:57
Eller så har vi alltid den obesegrade mästaren, chefen bland frukostarna, Mr. Havregrynsgröt!

Men om du inte gillar gröt så är som sagt All-bran också ett säkert kort!

sipowitz
2003-10-07, 21:20
Originally posted by kharon
Eller så har vi alltid den obesegrade mästaren, chefen bland frukostarna, Mr. Havregrynsgröt!

Men om du inte gillar gröt så är som sagt All-bran också ett säkert kort!

Mmm bra förslag, fast har käkat det varje morgon i ett par år... och är lite trött på det minst sagt :-) Och så har jag ingen mikrovågsugn för tillfället... och konstigt nog så är det bara havregrynsgröt gjord i mikro som jag gillar :-)

Ett tips något mumsigt man kan göra med gröten kommer här dock:

havregrynsgröt kokt med lite vatten.
Ta ett knäckebröd och dela i mindre bitar och lägg över gröten.
Häll någon fruktyoghurt över gröten och ät.. mummss... (ta bara lite yoghurt i taget... så den håller sig kall..)

kharon
2003-10-08, 05:40
Originally posted by sipowitz

Häll någon fruktyoghurt över gröten och ät.. mummss... (ta bara lite yoghurt i taget... så den håller sig kall..)

:eek: Whatever floats your boat...

Hamrin
2003-10-08, 09:15
Nej nej, inge hårdbröd på gröten!! Usch :D

Tacka vet jag lingonsylt!!!:hbang:

Assazel
2003-10-08, 10:24

Prova även med jordgubbsmjölk på gröten!

Höjdare...

sipowitz
2003-10-15, 14:43
En liten uppdatering på denna tråden..

Har börjat köra lite hård cardio ungefär var annan dag (förutom runt bendagen).

Brukar träna styrketräning på morgonen och sedan ta cyklingen på kvällen. Eftersom jag antar att styrketräningen kräver mer kost efteråt... och då är det ju enklast att ha hela dagen på sig..

Hur man ska äta efter gymträningen har man ju lärt sig.. vassle+kolhydrater..

Men är det några större skillnader på hur man ska lägga upp kosten efter cardioträningen?

Nån som har lite tips?

King Grub
2003-10-15, 14:52
Men är det några större skillnader på hur man ska lägga upp kosten efter cardioträningen?

Samma sak. Ingen anledning att ta mindre protein, men kolhydratmängden kanske inte behöver vara lika stor, om det är ett kort cardiopass (20 minuter eller så) det är frågan om. Är det långpass på 60+ minuter behövs det dock minst lika mycket som efter ett hårt styrkepass på kolhydratfronten också.

sipowitz
2003-10-15, 15:09
Originally posted by King Grub

Samma sak. Ingen anledning att ta mindre protein, men kolhydratmängden kanske inte behöver vara lika stor, om det är ett kort cardiopass (20 minuter eller så) det är frågan om. Är det långpass på 60+ minuter behövs det dock minst lika mycket som efter ett hårt styrkepass på kolhydratfronten också.

Snabbt svar Tackar :-)

Jo det är ett kort pass, men ack va död man blir efteråt hehe.
Ska man sikta på snabba proteiner som efter gymträningen eller köra på långsamma...

Tänkte även på en sak, kommer börja köra tidningar nu igen varje natt halv 3 - 6. Som det är nu så brukar jag komplettera kosten med en vassledrink när jag vaknar middagstid, efter styrketräningen, efter cardion, och när jag vaknar för att köra tidningar vid 02. Stora anledningen till detta är helt enkelt att vassle är det enda jag har hemma:-)... men det är väll vid såna tillfällen (precis stigit upp och efter träning) som vassle är bra, right?

Har för mig att jag läste att du körde cardion direkt efter vanliga träningen, hur i hela världen orkar du det... även om jag vilat ut hela dagen och kommer ner för att köra cardio så slutar det alltid med att jag går ut som en helt död men glad person :-)

Cheers!
tack!

King Grub
2003-10-15, 15:13
Jo det är ett kort pass, men ack va död man blir efteråt hehe.
Ska man sikta på snabba proteiner som efter gymträningen eller köra på långsamma...

Om du skall äta en normal måltid inom en timme eller så, kör på snabba. Annars kanske en kombination är bättre.

Tänkte även på en sak, kommer börja köra tidningar nu igen varje natt halv 3 - 6. Som det är nu så brukar jag komplettera kosten med en vassledrink när jag vaknar middagstid, efter styrketräningen, efter cardion, och när jag vaknar för att köra tidningar vid 02. Stora anledningen till detta är helt enkelt att vassle är det enda jag har hemma:-)... men det är väll vid såna tillfällen (precis stigit upp och efter träning) som vassle är bra, right?

Det går säkert bra, även om den kanske blir lite väl många anabola proteintoppar per dag. Efter träningen och efter lång sömn tror jag är bäst.

Har för mig att jag läste att du körde cardion direkt efter vanliga träningen, hur i hela världen orkar du det...

Inga problem, faktiskt. Jag tycker det är värre att masa sig ut en andra gång och köra slut på sig en gång till.