handdator

Visa fullständig version : all bran/all bran fruit??

mangemani
2003-10-07, 18:09
köpte hem en förpackning med all bran fruit idag,hade tänkt att börja käka det på morgonen istället för havregrynsgröt,eller åtminstånde variera lite.....men sen slog tanken mej,är vanliga all bran bättre än all bran fruit?jag läste lite på packetet och det stog att det innehöll en hel del socker osv..så..är detta nåt ni kan rekomendera på morgonen?

Patte
2003-10-07, 18:11
All bran Fruit funkar utmärkt på morgonen. Själv så har jag tidigare kört på All Bran eller All Bran Plus för att de innehåller mer fibrer så det är bra om du inte får i dig så mycket fibrer normalt.

King Grub
2003-10-07, 18:15
All-Bran Fruit har faktiskt lägre GI än vanliga All-Bran, mycket pga den höga andelen fruktsocker. I innehållsförteckningen gör man oftast ingen skillnad på olika sockerarter, tillsatt eller naturligt förekommande. All-Bran Fruit är bra och nyttigt. Gott också. :eating: Havre har i och för sig andra fördelar som inte vete, vilket All-Bran är baserat på, har, men omväxling förnöjer.

mangemani
2003-10-07, 18:17
tack för svaren,så nu kan man vräka i sej en stadig frukost med gott samvete då:thumbup: :hbang:

Andyh
2003-10-08, 00:23
Originally posted by King Grub
All-Bran Fruit har faktiskt lägre GI än vanliga All-Bran, mycket pga den höga andelen fruktsocker. I innehållsförteckningen gör man oftast ingen skillnad på olika sockerarter, tillsatt eller naturligt förekommande. All-Bran Fruit är bra och nyttigt. Gott också. :eating: Havre har i och för sig andra fördelar som inte vete, vilket All-Bran är baserat på, har, men omväxling förnöjer.

Jag läste förresten en artikel i Sydsvenskan idag, där dom testade frukostflingor, där var All-Bran Fruit sämmre än All-Bran p.g.a att den innehöll mer socker än vanliga All-Bran. tänkte då att det antagligen kom från frukten och det skulle då sänka GI:t. trevligt att få det bekräftat här.

King Grub
2003-10-08, 11:04
Originally posted by Andyh

Jag läste förresten en artikel i Sydsvenskan idag, där dom testade frukostflingor, där var All-Bran Fruit sämmre än All-Bran p.g.a att den innehöll mer socker än vanliga All-Bran. tänkte då att det antagligen kom från frukten och det skulle då sänka GI:t. trevligt att få det bekräftat här.

Så var det bekräftat. De gjorde ingen skillnad på fruktsocker och strösocker.

Bamse
2003-10-08, 12:16
All-Bran Fruit är underbart gott, men samtidigt blir jag väääldigt risig i magen av det!? :confused:

Vanliga All-Bran funkar dock bra!? :MrT:

King Grub
2003-10-08, 12:18
Originally posted by Bamse
All-Bran Fruit är underbart gott, men samtidigt blir jag väääldigt risig i magen av det!? :confused:

Vanliga All-Bran funkar dock bra!? :MrT:

Torkad frukt är väl allmänt känt att det sätter fart på magen. Ät en handfull katrinplommon så får du se. ;)

Bamse
2003-10-08, 13:57
Vadå TORKAD frukt? :MrT:

Jag som alltid trott att ICA-personalen maler ner FÄRSK frukt i All bran-paketen innan butikerna öppnar på mornarna.

Är jag lurad? :(

King Grub
2003-10-08, 14:26
Originally posted by Bamse
Vadå TORKAD frukt? :MrT:

Jag som alltid trott att ICA-personalen maler ner FÄRSK frukt i All bran-paketen innan butikerna öppnar på mornarna.

Är jag lurad? :(

Ett vanligt missförstånd. Ett annat är att det är någon som sitter och skrynklar russinen innan de åker ner i paketen.

LunaSpice
2003-10-08, 15:05
Originally posted by King Grub

Ett vanligt missförstånd. Ett annat är att det är någon som sitter och skrynklar russinen innan de åker ner i paketen.

VA?! Är det inte så? Nu sprack min världsbild totalt...:em:

j_p
2003-10-08, 15:18
Har för mig att i frukt-varianten står socker som ingrediens "tidigare" än i standardversionen, vilket skulle innebära att man tillsatt mer socker i den. Iaf om de följer reglerna för innehållsdeklaration...

William
2003-10-08, 15:22
Kelloggs All Bran Fruit

Ingredienser: Fullkornsvete (69%), russin (15%), socker, flingor av kokos- nöt (3,5%), torkade bananskivor (3%) (bananarom), torkade äppelbitar (2%), konserveringsmedel (svavel- dioxid), hasselnötter (1,5%), salt, malt, koncentrerad vindruvsjuice, risstärkelse, fuktighetsbevarande medel (glycerol).

Kelloggs All Bran regular

Ingredienser: Fullkornsvete (65%), vetekli (21%), socker, salt, honung, malt. Vitaminer: Tiamin (B1), riboflavin (B2).

Mvh William

j_p
2003-10-08, 15:39
ok, där ser man