Visa fullständig version : Leif Axmyr har fått sitt straff tidsbestämt nu
Nitrometan
2010-05-07, 17:47
Från NA: http://na.se/nyheter/2.2503/1.824742-rekordstraff-for-axmyr
Örebro tingsrätt har tidsbestämt straffet för Leif Axmyr, den svenske livstidsfånge som suttit inne längst tid.
Den nu 71-årige Axmyr ska sitta av 46 år och sex månader vilket även det är ett rekord. Leif Axmyr har suttit inne 28 år.
Reglerna för villkorlig frigivning ska en intagen släppas efter två tredjedelar av straffet. Det innebär att Leif Axmyr kan släppas ut 2013. Han anses behöva en så pass lång utslussningstid.
I maj 1982 dödade Leif Axmyr sin före detta flickvän och hennes nye man i Gävle. Efteråt tände han eld på bostaden där morden begåtts. Han dömdes till livstids straff.
46 år. Det är länge det.
WHITEFOLKS
2010-05-07, 17:55
Lite konstigt beslut imo.. jag ser det som att det finns 2 linjer man kan applicera.
1. Den humana linjen - Är han "frisk"? Isf börja slussa ut honom. Han har redan blivit "straffad". Om han inte är "frisk" så är en tidsbestämning rätt konstig.
2. Öga för öga linjen - han sitter tills han dör, han ska straffas maximalt.
Nitrometan
2010-05-07, 18:00
Kolla vem han mördade. Jag tror att det är det som är det avgörande i det här fallet.
Annars är han väl inte "värre" än nån annan dubbelmördare vi har satt i fängelse.
Låt han sitta tills han ruttnar.
KalleBalik
2010-05-07, 18:09
Sen så har han även misskött sig ordentligt inne på anstalt och suttit isolerad i långa perioder vilket säkert också spelar in en del kan jag tänka mig.
fiskebulle
2010-05-07, 18:09
Vad fan ska han göra när han kommer ut? Han lär ju vara totalt missanpassad.. Karln har ju suttit har ju suttit merparten av sitt liv i fängelse. Dessutom har han ju en historia utav våld i fängelset också, chansen att han släpps tidigt är nog ganska låg.
Jag tror Leffe kommer sitta tills han kolar.
Kolla vem han mördade. Jag tror att det är det som är det avgörande i det här fallet.
Annars är han väl inte "värre" än nån annan dubbelmördare vi har satt i fängelse.Om du menar att han mordade styvsonen till Sveriges finansminister sa ar det inte hela sanningen, 1982 var Allan Larsson "bara" chefredaktor for tidsskriften Vi. Men han har kanske lobbat for en forlangning av straffet sedan hans tid som minister.
Varfor har han fatt sitta sa lange som 46 ar? Stokig i fangelset eller?
edit: ja
En starkt bidragande orsak till avslagen på nådeansökningarna och ansökan om straffomvandling har varit att Leif Axmyr hela tiden begått nya brott under fängelsetiden.
Ignatius72
2010-05-07, 18:19
Annars är han väl inte "värre" än nån annan dubbelmördare vi har satt i fängelse.
Det är väl knappast en slump även om det känns förvånade i Sverige. LÅter mer som en amerikansk film.
WHITEFOLKS
2010-05-07, 18:19
Lite som Annika Östberg då?
Eller ja hon är ju på väg ut nu..
Tja, hade ha inte dödat de där två personerna hade väl dessa varit och firat valborg med barn och barnbarn för några dagar sedan...
Verbatim
2010-05-07, 19:46
Den 7 maj 2010 meddelade Örebro tingsrätt att Leif Axmyrs straff tidsbestäms och att han kommer att släppas fri 2013.[23] Straffet tidsbestämdes till 46 år och 6 månader vilket är det längsta tidsbestämda straffet som utdömts i Sverige. Axmyr kommer att bli villkorligt frigiven sedan två tredjedelar av straffet avtjänats under förutsättning att han inte begår nya brott innan dess.[24]
Är det sant? Undra hur resten av hans liv kommer utspela sig isf, om han nu sköter sig i dessa 3 år.
Degpekka
2010-05-07, 19:59
Frågan är ju hur mkt han har misskött sig under verkställigheten helt enkelt...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.