Visa fullständig version : Svenska b nationella muntligt
Jag håller på skriva mitt nationella muntliga
Temat i år är = Relationer.
Det jag behöver just nu är en artikel eller någonting som visar att nätdejting har lett till mord eller liknande, våldtäkter går också bra.
MEN KAN JU FAN INTE HITTA NÅNTING??? ÄR JAG DRYG??
Vad heter hon tjejen som blev knivhuggen efter att ha träffat en kille i verkligheten som hon pratat med via nätet??
Har sökt på google expressen och liknande typ
Nätdejting och mord osv men hittar inget..
Någon annan som ska göra nationella?
Mats Alm och Linda Chen träffades via internet, heh.
"mördad "träffades via internet"" ger träffar på google. Det är bara att klura på andra fraser som kan dyka upp i enartikel om ämnet.
Grazzafukkinrazzi
2010-05-07, 13:22
Rose-marie hillring, Mora.
WHITEFOLKS
2010-05-07, 13:28
Det är vid sådana här tillfällen man undrar vad du använde för sökord.
Fick du inga relevanta träffar när du sökte på "blå tekanna bensin"? :D
Har redan gjort både muntlgia och skriftlgia. Trodde alla gjorde det muntliga innan det skriftliga för att tvingas börja läsa lite i häftet innan den riktiga skrivningen. F.Ö så tyckte jag det var riktigt uselt och ointressant tema i år, eller det skulle säkert kunna vara lite mer intressant om de hade valt texter som inte sög ***.
Har redan gjort både muntlgia och skriftlgia. Trodde alla gjorde det muntliga innan det skriftliga för att tvingas börja läsa lite i häftet innan den riktiga skrivningen. F.Ö så tyckte jag det var riktigt uselt och ointressant tema i år, eller det skulle säkert kunna vara lite mer intressant om de hade valt texter som inte sög ***.
Jag tyckte det var väldigt bra ämnen, speciellt på det skriftliga. Vet knappt någon jag pratat med som verkligen ogillat ämnena, så det är nog en smaksak :) Men jag håller med, det har funnits ännu mer intressanta ämnen tidigare år!
Jag tyckte det var väldigt bra ämnen, speciellt på det skriftliga. Vet knappt någon jag pratat med som verkligen ogillat ämnena, så det är nog en smaksak :) Men jag håller med, det har funnits ännu mer intressanta ämnen tidigare år!
Det skriftliga är nog lite annolunda eftersom det står exakt vad du ska göra i den uppgiften som du väljer och det finns ju en hel del att välja på sen är det bara att följa instruktionerna.
Är lite jobbare att hålla det muntliga framförandet eftersom du inte har dessa riktlinjer att följa och om texterna inte tilltalar dig eller om du känner att du inte kan koppla till det så blir det oändligt mycket svårare vilket också delvis förklarar varför jag gick MVG på mitt muntliga framförande i svenska C där jag själv fick välja vad jag skulle prata om och bara Vg- i svenska B. Vilket kanske är lite ironiskt eftersom man inriktar sig mycekt på just tal och muntlgia framföranden i den kursen.
Tycker också temat i år sög.
Förra årets tema var hälsa :)
Sir Klabbe
2010-05-08, 13:08
Om du vill schokka och vara lite politiskt inkorrekt så kan du ju snacka om den sociala makt kvinnor har i relationer.
Sexuell makt förstår jag, men social?
Sir Klabbe
2010-05-08, 13:32
Ja, tänk efter lite nu.
Detta är ett bra exempel på total social makt:
ndX2RFHmMNg
Jockefoten
2010-05-08, 13:32
Var ju nyligen en snubbe som dejtade en brud på nätet sen åt han upp henne. I Ryssland såklart!
Degpekka
2010-05-08, 13:42
Behöver väl inte vara relationer mellan just två personer, eller?
Ska göra muntliga nästa vecka. Valde temat " Hur skapar vi en bättre värld? ".. Går in på invandringen i sverige och hur den har förbättrat den svenska ekonomin.
Behöver väl inte vara relationer mellan just två personer, eller?
Nä, kan vara relationer till vad som helst som du kan koppla texterna till. Relation till våld, relation till sport osv osv.
Jag valde TEXT + BILD och tänker prata om
(Att skapa relationer på internet är dem pålitliga?)
Så dra jag en bra version där två lyckas hitta kärleken på internet
(Marcos och Jenny artiklen ur nationella häftet)
(Sen visar jag en bild på Matilda Karlsson 22år som blev mördad av en hon träffat på internet med 40 knivhugg)
Sen dra jag lite egna tankar osv.
Om någon vill ha det så äre bara te och PM eller så skicka jag det här :D
Fick du för betyg då? Blev det ett M eller?
M? Nah blir nog VG. Har det på måndag :D
Jag menar ju inte såklart att ni ska kopiera direkt ur men det kan ge lite tips och så kan ni jobba vidare på det eller nåt.
M? Nah blir nog VG. Har det på måndag :D
Jag menar ju inte såklart att ni ska kopiera direkt ur men det kan ge lite tips och så kan ni jobba vidare på det eller nåt.
M=MVG ^
Jag har redan gjort mitt så det är lugnt :) Tänk på att inte stå och klia dig, leka med saker i fickan, slänga med nycklar eller hålla på med andra saker som man gör när man blir lite nervös. Prata lugnt och tydligt också. Vet inte hur hård din lärare är men min drog ner betyget för mig för att jag drog handen genom håret ett par gånger. Liten dålig ovana jag får när jag får långt hår som antagligen förstärks lite när det blir lite nervigt :(
Ah okej ;S Nej de lugnt vår lärare är fett chill asså, tror inte jag lämmnat in en ända uppgift och han ba
- Ne men du ligger nog bra till där Joey inga problem med ditt betyg
ba
- Aah fan de nice :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.