handdator

Visa fullständig version : Knäböj - Rörelsehastighet

Big Eddie
2010-05-06, 08:55
När jag kör knäböj så tappar jag för mycket i styrka på grund utav att jag går för långsamt på ner vägen. Jag har försökt att köra snabbare på ner vägen, men då blir det istället att jag "studsar" i bottenläget när jag vänder. Vad jag har förstått så är det inte bra för knäna att "studsa" i bottenlägget.

Någon mer som upplever samma problem:confused:
Någon som har någon lösning på mitt problem:confused:

Pjotor
2010-05-06, 08:58
Gå snabbt ner i början av rörelsen, men bromsa i tid så att du inte studsar. När du är i bottenläget så ska benmusklerna redan ha börjat jobba med vändningen. Det kräver tajming, koordination och framför allt övning.

HulkH
2010-05-06, 10:09
Gå snabbt ner i början av rörelsen, men bromsa i tid så att du inte studsar. När du är i bottenläget så ska benmusklerna redan ha börjat jobba med vändningen. Det kräver tajming, koordination och framför allt övning.

Aha, jag brukar köra sakta hela vägen, eller påvägen ner går det lite snabbare såklart.

Pjotor
2010-05-06, 10:44
Sakta hela vägen är väl okej om det är träningseffekten man är ute efter, men det är inte bra om målet är att knäböja så mycket vikt som möjligt.

HulkH
2010-05-06, 10:56
Sakta hela vägen är väl okej om det är träningseffekten man är ute efter, men det är inte bra om målet är att knäböja så mycket vikt som möjligt.

Aha ok, jo det är träningseffekten jag är ute efter, kör nog annorlunda (och står nog annorlunda) när jag maxar. Skulle jag gissa :)

emi23j
2010-05-06, 11:06
Speed is everything.

Jag kör högsta möjliga hastighet både upp och ner. När man tränar tungt blir det ju lite svårt att hålla riktigt hög hastighet på nedvägen om man vill undvika att "studsa" som du säger. Men du får helt enkelt gå med högsta möjliga hastighet för vad just du klarar av.

HulkH
2010-05-06, 11:29
Speed is everything.

Jag kör högsta möjliga hastighet både upp och ner. När man tränar tungt blir det ju lite svårt att hålla riktigt hög hastighet på nedvägen om man vill undvika att "studsa" som du säger. Men du får helt enkelt gå med högsta möjliga hastighet för vad just du klarar av.

Hmm, tröttar man inte mera ut sig då? för man kan i regel köra ganska fort utan att studsa "/

Matsa
2010-05-06, 21:05
Hmm, tröttar man inte mera ut sig då? för man kan i regel köra ganska fort utan att studsa "/

Ett citat från den här tråden. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88569)

Farten och rytmen är stora faktorer i knäböj. Ju högre fart du behärskar tekniskt ju mer kan du böja! Muskulaturen och bindväven lagrar rörelseenergi vid nedåtrörelsen och kan tränas att lagra mer och mer. Effekten av den lagrade energin får du tillbaka när du reser dig i knäböjen. Prova att lasta på ditt personliga rekord på en så låg ställning att du är i ditt djupaste läge och försök trycka upp den. Det går inte speciellt bra… Det här med fart i knäböj är ett intressant område att undersöka. Jag anser att de allra flesta har ett för långsamt
utförande, de samlar på sig för lite rörelseenergi. Följden blir lägre klarade vikter och mer mjölksyra i kroppen. Med mer fart hinner du helt enkelt inte bli lika trött och du får över mer energi till resten av tävlingen. Jag anser att knäböj är en fart/rytmupplevelse.

Min egen rytm var att börja med uppskattningsvis 80% av min maxfart tills jag var ungefär femton centimeter ovanför parallellt och där maximerade jag farten. Sedan började jag bromsa strax ovanför parallellt. Här sker den riktigt stora lagringen av rörelseenergi i kroppen, och på grund av trögheten sker uppbromsningen gradvis. I det djupaste läget (Godkänt!) har kroppen lagrat sin maximala nivå av rörelseenergi. Man bromsar sig alltså igenom det djupaste läget! Sedan ger man all kraft uppåt, håll hela tiden ögonen på riktmärket, blunda absolut inte! I slutläge ska du sträcka upp dig och låsa knäna. Jag har tyvärr sett många fina lyft få röda lampor då slutpositionen inte varit inövad.

Själv går jag ned ganska sakta men försöker släppa på lite strax före parallellt, förmodligen kunde jag tjäna rätt mycket på att gå ned fortare redan från början men jag fegar lite. Speciellt nära maxvikter känns det verkligen svårt att våga, men jag jobbar på det.

Postade förresten det här citatet i tråden OP gjorde på body med,

emi23j
2010-05-07, 06:47
Ett citat från den här tråden. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88569)

Själv går jag ned ganska sakta men försöker släppa på lite strax före parallellt, förmodligen kunde jag tjäna rätt mycket på att gå ned fortare redan från början men jag fegar lite. Speciellt nära maxvikter känns det verkligen svårt att våga, men jag jobbar på det.

Postade förresten det här citatet i tråden OP gjorde på body med,

Tack då slapp jag skriva själv:). Man använder sig av kroppens SSC (Stretch-shortening-cycle) helt enkelt!:thumbup:

Detsamma gäller de flesta övningar i styrketräning. Marklyft är ju inte helt enkelt med tanke på utgångsläget.

Robban
2010-05-07, 06:56
Ska det byggas lår eller flyttas vikter i böj? Två helt skilda saker även om båda ger ökad styrka samt volym.

Att köra med momentum gör självklart att man flyttar mer vikt så det är ju grejen om man vill flytta vikter. Man kan då även med fördel typ låsa ut och vila benen lite.

Ska man överbelasta just låren och få maximal tillväxt ska man inte alls göra så.

Med momentum menas framförallt studs...

Ett vardags exempel:

Om man ska sätta i en sladd nere i golvhöjd. Går man då ända ned på huk och vilar benen eller går man ner och sätter sig där det är som jobbigast i låren!? Nåt att tänka på för alla som kör knäböj med 160kg med ben jag skulle skämmas ordentligt för...

Då jag inte vet vad trådskaparen egentligen vill så är detta en allmän rekommendation.

emi23j
2010-05-07, 09:04
Ska det byggas lår eller flyttas vikter i böj? Två helt skilda saker även om båda ger ökad styrka samt volym.

Att köra med momentum gör självklart att man flyttar mer vikt så det är ju grejen om man vill flytta vikter. Man kan då även med fördel typ låsa ut och vila benen lite.

Ska man överbelasta just låren och få maximal tillväxt ska man inte alls göra så.

Med momentum menas framförallt studs...

Ett vardags exempel:

Om man ska sätta i en sladd nere i golvhöjd. Går man då ända ned på huk och vilar benen eller går man ner och sätter sig där det är som jobbigast i låren!? Nåt att tänka på för alla som kör knäböj med 160kg med ben jag skulle skämmas ordentligt för...

Då jag inte vet vad trådskaparen egentligen vill så är detta en allmän rekommendation.

Skulle gärna vilja se studier som stödjer detta. Alltså varför det skulle vara mer gynnsamt att inte träna i maximal hastighet jämfört med lägre hastighet för muskeltillväxt.

Visserligen känner jag till att hormonutsöndringen är större vid s k muskelbyggarprotokoll med högre volym och kortare vila mellan setten. MEN huruvida det skulle vara bättre än ett traditionellt styrkelyfts upplägg för muskeltillväxt är så vitt jag vet ännu inte besivat (taget från Styrketräning för idrott, motion och rehabilitering av Roland Thomée).

z_bumbi
2010-05-07, 09:22
Om man ska köra någon förändring av hastigheten skulle jag för de allra flesta köra lugnare i början och sen släppa på lite i slutet, fördelen mot att göra tvärtom är att man har lättare att kontroller bana. För det stora flertalet är det däremot viktigare att man håller formen än vilken fart man har, då kan man köra ett jämt tempo och det måste på intet sätt vara en särskilt snabb rörelse. Även för de som aspirerar på att bli så starka som möjligt kan det vara en stor fördel att nöta teknik i lugnt tempo innan man börja satsa på att störtdyka...

Att man studsar innebär för mig däremot att man går för djupt och därmed låter låren möta vaderna vilket kan sabba knäna, särskilt om man har muskler på benen då det skapar en hävstångsverkan på knät.

Robban
2010-05-07, 11:18
Skulle gärna vilja se studier som stödjer detta. Alltså varför det skulle vara mer gynnsamt att inte träna i maximal hastighet jämfört med lägre hastighet för muskeltillväxt.

Visserligen känner jag till att hormonutsöndringen är större vid s k muskelbyggarprotokoll med högre volym och kortare vila mellan setten. MEN huruvida det skulle vara bättre än ett traditionellt styrkelyfts upplägg för muskeltillväxt är så vitt jag vet ännu inte besivat (taget från Styrketräning för idrott, motion och rehabilitering av Roland Thomée).

Man tappar kontakten om man studsar. Man ska göra rörelsen lagom fort. Nån studie på det av ngn räkprofessor som går på spinning betackar jag mig!

Om ngn kör vilken annan övning som helst på gymmet likadant som en random knäböj då skriks det vilt om "fusk". Du, studsar, rycker, drar med hjälpmuskler osv. Av ngn anledning är det ok att "fuska" i böj och av ngn anledning är det sjukt sällsynt med grova ben på gymmen... Hahahahahahaha! :D

creperiet
2010-05-07, 11:27

Ytterst handlar det om hög muskelspänning under tillräckligt lång tid. Sen behöver man ju inte "studsa" bara för att man höjer farten. Men det finns en naturlig förklaring varför Coleman & co böjer som de gör.

emi23j
2010-05-07, 13:00
Man tappar kontakten om man studsar. Man ska göra rörelsen lagom fort. Nån studie på det av ngn räkprofessor som går på spinning betackar jag mig!

Om ngn kör vilken annan övning som helst på gymmet likadant som en random knäböj då skriks det vilt om "fusk". Du, studsar, rycker, drar med hjälpmuskler osv. Av ngn anledning är det ok att "fuska" i böj och av ngn anledning är det sjukt sällsynt med grova ben på gymmen... Hahahahahahaha! :D

När har jag nämnt att man skall studsa?

Att böja på tunga vikter utan maximal hastighet (för vad man klarar av) är i princip omöjligt. Och jag förstår inte vad meningen är att inte försöka rekrytera så många motoriska enheter som möjligt.

Jag tar då en räkprofessors ord före en random gym-snubbe varje dag i veckan.

Du nämde tidigare i tråden att du inte tyckte det var speciellt coolt om någon med spetiga ben böjde 160. Jag tycker då det är jävligt coolt om man är speta och klarar av att böja 160. Mycket coolare faktiskt än om en biff gör det.

Om man ska köra någon förändring av hastigheten skulle jag för de allra flesta köra lugnare i början och sen släppa på lite i slutet, fördelen mot att göra tvärtom är att man har lättare att kontroller bana. För det stora flertalet är det däremot viktigare att man håller formen än vilken fart man har, då kan man köra ett jämt tempo och det måste på intet sätt vara en särskilt snabb rörelse. Även för de som aspirerar på att bli så starka som möjligt kan det vara en stor fördel att nöta teknik i lugnt tempo innan man börja satsa på att störtdyka...

Att man studsar innebär för mig däremot att man går för djupt och därmed låter låren möta vaderna vilket kan sabba knäna, särskilt om man har muskler på benen då det skapar en hävstångsverkan på knät.

Ja, helt klart!

teknik är alltid det viktigaste. Utan ypperlig teknik är det, skulle jag säga, inte ens möjligt att gå med maximal hastighet på en given vikt på varken upp eller nedvägen. Men i linje med att de neurala anpassningarna blir bättre kan man också använda sig av en högre och högre hastighet på en given vikt.

Sen är det också jävligt svårt att jämföra bb-eliten i världen mot svensk styrkelyfts elit. För det första är det ju visa känt hur mycket BB eliten knaprar i sig, sen finns det ju heller inget som säger att de kunnat få lika bra resultat av ett klassiskt styrkelyfts upplägg.
Då är det bättre att titta på studier inom ämnet där man varken kommit fram till det ena eller andra om vad som är bäst för muskeltillväxt.

Matsa
2010-05-07, 13:48

Det är inte meningen att man ska studsa utan det handlar dels om att lagra in rörelseenergi och dels om att böja på ett ekonomiskt sätt så att man inte slösar bort kraft. Artikeln jag länkade till är för övrigt inte skriven av någon räkprofessor utan av Kåre Lundgren. Kåre var ju för övrigt europamästare i SL en gång i tiden så det är nog ett ganska säkert antagande att det han skriver är inriktat på att lyfta så tungt som möjligt. Känns osannolikt att han skulle skriva en bodybuildingartikel.

Och visst är det sällsynt med grova ben på gymmen, men om du går till random kraftsportklubb och tittar på de som böjer en bra bit över 200kg utan utrustning, tror du att du fortfarande skulle finna en brist på grova ben?

Sen säger jag inte att det utförande du förespråkar är fel, tvärtom så är det säkert ett bra utförande för att bygga framsida lår.

Du har som vanligt bra poänger och jag håller med. Jag tror att farten är något man kan ha stor nytta av för att lyfta tungt men även att det är något som tar tid att kunna utnyttja. Ett kontrollerat utförande bör ju självklart prioriteras högre än fart. Som jag skrev förut så tycker jag själv att det är jättesvårt att hålla god fart, speciellt på tyngre vikter. Till saken kan nog höra att jag böjer ganska brett, det känns lättare att hålla fart om man står smalt.