Visa fullständig version : Hjälp med marklyftsteknik (video bifogad)
Kravmaga
2010-05-06, 00:33
Har senaste tiden haft svårt med min marklyftsteknik. Jag tränade en del marklyft när jag var yngre och var relativt duktig. Har nu kommit igång med träningen igen (sedan ett halvår tillbaka) men känner att jag inte får rätsida på marklyften. Det största problemet jag själv upplever är att jag har väldigt böjd rygg. Av någon anledning hittar jag inte tekniken för att behålla en rak rygg under lyftet, då vid tyngre lyft. Vid lättare lyft är det inget större problem, men när jag börjar komma över 150kg så kan jag inte lyfta utan böjd rygg. Att tillägga är att det inte på något sätt känns fel eller gör ont, tvärtom, vill dock att någon kunnig kan ge feedback på vad som ser fel ut, hur jag kan förbättra tekniken, gärna med inte alltför stor viktförlust. Har försökt leta efter lite tips, dock vill jag försöka att ändra så lite som möjligt från nuvarande utförande, då jag som sagt trivs med lyften och viktökningarna. Vad jag har förstått är det framförallt korsryggen som inte ska vara böjd? Har förstått att det inte är helt ovanligt med profesionella som har viss böjd bröstrygg, framförallt vid tyngre vikter? Detta kanske passar mig, tror dock att min teknik felar på mer än bara bröstryggen.
På videon lyfter jag 180kg, (hade klarat fullfölja andra lyftet och möjligen ett till om jag inte klämt tummen ;)) av någon anledning kan jag inte ladda upp videon på forumet från min telefon, klistrar därför in en länk tills vidare:
http://www.youtube.com/watch?v=lbvJjOUwVQc&feature=youtube_gdata
Ojojoj akta ryggen för går den sönder blir det svårt att byta ut den. I de där lyften har du ju tappat ryggen redan innan du greppar stången. Sänk vikten med åtminstone 20-30 kg och se till att du orkar hålla i ryggen. Att styrkelyftare tummar en aning på tekniken för att kunna lyfta mycket på tävling är en sak men ditt utförande är reng av farligt!
Sänk vikten, håll ryggen rak från start till slut (stretcha bakre lår vid behov), träna säkert men sakta upp din isometriska styrka i ryggen genom att lyfta med god form.
Posta gärna ett klipp med 150 kg där du anstränger dig att hålla ryggen rak under hela lyftets gång.
powderdog
2010-05-06, 02:24
Oj, det där såg inte bra ut för ryggen! Sänk vikten och håll ryggen rakt!
Det där påminner om stridis beryktade teknik:D
Scratch89
2010-05-06, 05:47
Aj.
Sänk vikten, stretcha baksida lår. Sen ser det ut som om du har stången lite väl nära kroppen. Jag tycker det är lättare att få till en bra teknik om stången ligger lite längre fram över foten.
Kan inte annat än hålla med personerna ovan, det ser inte alls bra ut, du måste genast åtgärda ryggvinkeln om du vill undvika allvarliga skador...
http://axon.blogg.se/2009/march/en-liten-guide-om-marklyft.html
Hellre lägre vikt rätt utförande och hel rygg än högre vikt ett tag, sen kass rygg ett ännu längre tag!
L Johnsson
2010-05-06, 08:28
Det där ser ju direkt skadligt ut!
fiskebulle
2010-05-06, 08:36
Vem i hela friden har lärt dig lyfta sådär?
Kravmaga
2010-05-06, 09:06
Aj.
Sänk vikten, stretcha baksida lår. Sen ser det ut som om du har stången lite väl nära kroppen. Jag tycker det är lättare att få till en bra teknik om stången ligger lite längre fram över foten.
Tack för konkret tips.
Detta var ett "skräckexempel" och lyfter vanligtvis inte på alltför tunga vikter då jag inte klarar att hålla ryggen. Problemet är dock att jag får gå till väldigt låga vikter för att kunna hålla ryggen bra, på så låga vikter försvinner poängen med övningen varför jag hellre tränar andra ryggövningar. Det som gör mig funderad är att jag lyft lika tungt för några år sedan utan utan att tappa ryggen (och är likvärdigt/starkare i ryggen i andra övningar nu)
Sheogorath
2010-05-06, 09:14
Tack för konkret tips.
Detta var ett "skräckexempel" och lyfter vanligtvis inte på alltför tunga vikter då jag inte klarar att hålla ryggen. Problemet är dock att jag får gå till väldigt låga vikter för att kunna hålla ryggen bra, på så låga vikter försvinner poängen med övningen varför jag hellre tränar andra ryggövningar. Det som gör mig funderad är att jag lyft lika tungt för några år sedan utan utan att tappa ryggen (och är likvärdigt/starkare i ryggen i andra övningar nu)
Varför skulle poängen med övningen försvinna om du går ner på en lagom vikt? Du behöver ju uppenbarligen en så låg vikt för att göra övningen rätt. När du sen kan göra övningen rätt på 2,5 kg mer så har du utvecklats.
Varför skulle poängen med övningen försvinna om du går ner på en lagom vikt? Du behöver ju uppenbarligen en så låg vikt för att göra övningen rätt. När du sen kan göra övningen rätt på 2,5 kg mer så har du utvecklats.
Precis!
Det är ju bara börja köra på lägre vikt och sen sakta stega uppåt i den takt det går.
Tack för konkret tips.
Jag blir orolig när du utsätter din rygg för den misshandeln och det ger inte oss något att kommentera annat än att du är på tok för mycket vikt. Vill du ha riktiga tekniktips måste du filma lyft där du ligger på vikter som du klarar utan att vika dig som en ostbåge så lasta en 140-150 kg istället och försök igen.
Kravmaga
2010-05-06, 10:01
Jag blir orolig när du utsätter din rygg för den misshandeln och det ger inte oss något att kommentera annat än att du är på tok för mycket vikt. Vill du ha riktiga tekniktips måste du filma lyft där du ligger på vikter som du klarar utan att vika dig som en ostbåge så lasta en 140-150 kg istället och försök igen.
Förstår vad du menar. Min tanke var nog mer att få konkreta tips på vad man kan göra för att underlätta att inte tappa ryggen, eftersom detta även är svårt på lägre vikter.
Förstår vad du menar. Min tanke var nog mer att få konkreta tips på vad man kan göra för att underlätta att inte tappa ryggen, eftersom detta även är svårt på lägre vikter.
Vid vilken vikt klarar du av att hålla ryggen??
Varför skulle poängen med övningen försvinna om du går ner på en lagom vikt? Du behöver ju uppenbarligen en så låg vikt för att göra övningen rätt. När du sen kan göra övningen rätt på 2,5 kg mer så har du utvecklats.Exakt. Du har en svaghet i ryggen som är släpande här och detta är just problemet i marklyft. Om du har en obalans mellan din dynamiska styrka (rumpa och ben) och din statiska (bål-)styrka så kommer du kunna lyfta vikterna du vill, men med en direkt skadlig teknik. I bänkpress och knäböj är det inte lika utmärkande som i marklyft.
Förstår vad du menar. Min tanke var nog mer att få konkreta tips på vad man kan göra för att underlätta att inte tappa ryggen, eftersom detta även är svårt på lägre vikter.Sänk vikten som sagt och fokusera verkligen på att hålla ryggen rak. På det sättet kommer du träna upp din isometriska styrka i ryggen, som du behöver för att kunna lyfta tyngre med korrekt teknik. Ett bra sätt att göra detta är följande övningar, av två skäl. Dels så är det övningar som belastar bålen och ryggen proportionellt mer än ben och rumpa (och därmed hjälper till att återställa balansen), dels så är det övningar som det är direkt omöjligt att lyfta för mycket vikt med och med dålig teknik då vikten kommer begränsas av just din bål/ryggstyrka och teknik.
Följande alltså:
* Marklyft med ryckgrepp (här kommer du bli tvingad att lyfta lättare då greppet kommer stoppa dig eftersom man måste lyfta med pronerat grepp och dessutom väldigt brett - jag kan tänka mig att det blir svårt att reppa på 120+)
IuFuvK4JuGM
* Rumänska mark
PnBREGM7pE0
* Ryckböj
lBEkWJ2ck-g
Vid behov stretcha som sagt bakre lår.
Kravmaga
2010-05-06, 10:13
Vid vilken vikt klarar du av att hålla ryggen??
Osäker just nu. Har tränat halvkroppspass en tid där marklyft inte ligger först i passet, varför jag sänkt vikterna rejält redan. Har dock nu påbörjat en 4-split igen, och tänkte att jag åter skulle börja träna marklyft som "huvudövning/startövning". Kan dock testa (nästa marklyftspass) min gräns, antar att det är där jag bör börja.
Tips på hur man lättare klarar att hålla ryggen uppskattas fortfarande. Något jag märkt är att det ibland är svårt att svanka/hålla ryggen rak redan vid start. Det känns nästan som om man inte böjer ryggen kommer stången för nära kroppen och kan inte lyfta rakt upp då stången skulle ta emot på knäna. Däremot kan jag inte hålla stången alltför långt ut från kroppen då armarna måste få hänga rakt ner. Kanske att stretcha låren löser detta problem?
tntballe
2010-05-06, 10:13
Vet inte hur det ser ut vid lägre vikter men i klippet så har du i startläget förutom en ostbåge även axlarna väldigt långt fram. Få "ihop" kroppen och träna på att få till buktrycket.
Kravmaga
2010-05-06, 10:16
Exakt. Du har en svaghet i ryggen som är släpande här och detta är just problemet i marklyft. Om du har en obalans mellan din dynamiska styrka (rumpa och ben) och din statiska (bål-)styrka så kommer du kunna lyfta vikterna du vill, men med en direkt skadlig teknik. I bänkpress och knäböj är det inte lika utmärkande som i marklyft.
Sänk vikten som sagt och fokusera verkligen på att hålla ryggen rak. På det sättet kommer du träna upp din isometriska styrka i ryggen, som du behöver för att kunna lyfta tyngre med korrekt teknik. Ett bra sätt att göra detta är följande övningar, av två skäl. Dels så är det övningar som belastar bålen och ryggen proportionellt mer än ben och rumpa (och därmed hjälper till att återställa balansen), dels så är det övningar som det är direkt omöjligt att lyfta för mycket vikt med och med dålig teknik då vikten kommer begränsas av just din bål/ryggstyrka och teknik.
Följande alltså:
* Marklyft med ryckgrepp (här kommer du bli tvingad att lyfta lättare då greppet kommer stoppa dig eftersom man måste lyfta med pronerat grepp och dessutom väldigt brett - jag kan tänka mig att det blir svårt att reppa på 120+)
IuFuvK4JuGM
* Rumänska mark
PnBREGM7pE0
* Ryckböj
lBEkWJ2ck-g
Vid behov stretcha som sagt bakre lår.
Utmärkt! Tack för att du tog tid och förklarade! Ska genast testas så fort ryggen är utvilad efter gårdagens pass!
Varsågod!
Tips på hur man lättare klarar att hålla ryggen uppskattas fortfarande. Något jag märkt är att det ibland är svårt att svanka/hålla ryggen rak redan vid start. Det känns nästan som om man inte böjer ryggen kommer stången för nära kroppen och kan inte lyfta rakt upp då stången skulle ta emot på knäna. Däremot kan jag inte hålla stången alltför långt ut från kroppen då armarna måste få hänga rakt ner. Kanske att stretcha låren löser detta problem?Då skulle jag definitivt börja stretcha bakre lår. Det finns massor av korta muskler som kan ställa till det men det som hjälpt mina ryggbesvär (lindriga sådana) mest har alltid varit att aggressivt stretcha bakre lår. Brukar ta ett ben i taget, ställa mig som i "lätt" spagat och böja överkroppen, med svankad/rak rygg, över det ben vars bakre lår jag vill stretcha. Har lätt böjda knän för att det inte ska ta i knävecket/vaden för mycket. Känns djupt in i hamstring.
Ha alltid ryggen svankad eller rak när du börjar lyftet, för ofta under lyftets gång så kommer ryggen krumma till sig, så ju värre startposition du har, desto värre kurvatur kommer du sluta med under lyftets värsta position (ungefär halvvägs upp). Man ser att du börjar med lite krummad rygg och slutar med mycket krummad rygg. Inleder du lyftet med en striktare startposition kommer du antagligen sluta upp på ett bättre sätt, beroende på hur väl du kan hålla ryggen när stången väl lättar.
NahojNossderfla
2010-05-06, 11:36
Stretcha höfter o lår, läs på om teknik på typ axons träningsblogg, sänk vikt tills du klarar av tekniken och lyft aldrig mer så där du kommer paja ryggen.
Vet inte hur det ser ut vid lägre vikter men i klippet så har du i startläget förutom en ostbåge även axlarna väldigt långt fram. Få "ihop" kroppen och träna på att få till buktrycket.
Bra att du tänker ta tag i det istälet för lägga övningen & svagheten åt sidan. Det tjänar du nog mycket på i längden. Även om det är trist å stå med små vikter.
Undrar som fiskebulle, vem/hur har du läst dig lyfta sådär? Ser lite läskigt ut^^
Men kör som personerna här ovanför säger, och enligt videorna som stevebc länkade så borde du lära dig lyfta ordentligt relativt snabbt :)
sunetdanne
2010-05-06, 13:18
[QUOTE=stevebc;4345938]Varsågod!
Då skulle jag definitivt börja stretcha bakre lår. Det finns massor av korta muskler som kan ställa till det men det som hjälpt mina ryggbesvär (lindriga sådana) mest har alltid varit att aggressivt stretcha bakre lår. Brukar ta ett ben i taget, ställa mig som i "lätt" spagat och böja överkroppen, med svankad/rak rygg, över det ben vars bakre lår jag vill stretcha. Har lätt böjda knän för att det inte ska ta i knävecket/vaden för mycket. Känns djupt in i hamstring.
Nej, förlåt men detta är fel. Hamstring är redan överstrechad pga stram framsida. Du gör bara dig själv en "otjänst" genom att strecha den just nu.
Någon napra/kiro/Sjukgymn får gärna förklara vad jag menar.
Det som måste göras är följande.
Strecha framsida lår/quads och få bort eventuella triggerpunkter
därefter strecha höftböjaren och höftmusklerna(främst piriformis) för att sedan slutligen efter detta strecha hamsting(oftast behövs inte detta).
Källor: Simon och Travell. Triggerpoint manual samt Julstro.com, eget lekmanspraktiserande styrker detta;)
Hälsningar
Daniel
Kravmaga
2010-05-06, 18:49
Undrar som fiskebulle, vem/hur har du läst dig lyfta sådär? Ser lite läskigt ut^^
Men kör som personerna här ovanför säger, och enligt videorna som stevebc länkade så borde du lära dig lyfta ordentligt relativt snabbt :)
Givetvis har ingen lärt mig att tappa ryggen och se ut som en ostbåge, hade jag trott att det var ett korrekt sätt att lyfta, dvs lärt mig dennna teknik, hade jag aldrig frågat om råd. Jag gjorde en del marklyft när jag var yngre (9 år sedan kanske), och har alltid varit stark i ryggen. När jag nu börjat träna igen (sedan 6 mån tillbaka) har jag haft svårt att få till tekniken. Har försökt läsa mig till några tips men märker att på tyngre vikter fungerar det inte, varför jag nu gjorde en post....
Jag brukar inte roida så mycket över krökta ryggar, men det där var extremt. Du måste helt enkelt få till en bättre teknik med rak rygg.
Tycker Steve gav bra råd:)
Då skulle jag definitivt börja stretcha bakre lår. Det finns massor av korta muskler som kan ställa till det men det som hjälpt mina ryggbesvär (lindriga sådana) mest har alltid varit att aggressivt stretcha bakre lår. Brukar ta ett ben i taget, ställa mig som i "lätt" spagat och böja överkroppen, med svankad/rak rygg, över det ben vars bakre lår jag vill stretcha. Har lätt böjda knän för att det inte ska ta i knävecket/vaden för mycket. Känns djupt in i hamstring.
Nej, förlåt men detta är fel. Hamstring är redan överstrechad pga stram framsida. Du gör bara dig själv en "otjänst" genom att strecha den just nu.
därefter strecha höftböjaren och höftmusklerna(främst piriformis) för att sedan slutligen efter detta strecha hamsting(oftast behövs inte detta).
Källor: Simon och Travell. Triggerpoint manual samt Julstro.com, eget lekmanspraktiserande styrker detta;)
Hälsningar
DanielOm man har för lite svank och istället krum i ryggen pga stelhet så är det i regel att man är tight i hamstring, rumpa och mage (posterior pelvic tilt) - dessa behöver stretchas - medan man är relativt svag och mer lös i främre lår och höftböjare. Har man istället problem med för mycket svank (anterior pelvic tilt) är det det omvända som gäller - stretching av främre lår och höftböjare.
Jag har haft båda problem. Började min träningskarriär med för starka främre lår och för tighta höftböjare jämfört med en svag posterior chain vilket ledde till överdriven svank och abnormal hållning. Efter några år började jag istället få ryggont och tappa svanken i bottenläget i marklyft och knäböj pga för tighta hamstring.
Men visst, kan ju vara så att han inte alls är stel i bakre lår, utan att det bara är en taskig startposition följt av en svag bål/rygg under lyftets gång som förvärrar det.
Kolla även upp någon lokal styrkelyftarklubb eller styrelyftar-gäng så du får lära dig praktiskt och inte bara via kolo, menar inte att kolo har fel men det är skillnad på att läsa ett "how to" inlägg och utföra det med någon som verkligen kan som observerar och lär dig, istället för att du kör själv alltså.
Vem tror du. :D :Virro
Alltså, är det bara jag som tror det är på skämt? Ingen kan väl medvetet lyfta sådär illa? :confused:
Tycker det kan vara lättare att få ner röva och hålla ryggen rak om man kör sumo-stilen.
Alltså, är det bara jag som tror det är på skämt? Ingen kan väl medvetet lyfta sådär illa? :confused:Jag har sett liknande i de gym jag tränat.
Landström
2010-05-06, 22:42
Direkt du påbörjar lyftet så kommer stången bort från kroppen. Klart som fan att det då blir tungt och att du tappar ryggen. Detta eftersom du omöjligt kan trycka ifrån med benen när stången är för långt ifrån "kärnan" i kroppen.
Du ska sträva efter att dra stången "genom benen" dvs om du inte rätade benen precis innan så skulle du slå in stången i skenbenen.
Och! Du ska inte dra upp stången. Du ska pressa fötterna genom golvet. Bildligt talat alltså. :thumbup:
nmanradnävna
2010-05-06, 23:00
Följande alltså:
IuFuvK4JuGM
Vad är meningen med mark med ryckgrepp? Är det för att bli starkare i just den övningen (antar att det är något som körs på vissa tävlingar?) eller för att bli starkare i typ ryckböj som du också länkade?
Eller kan det bara vara en bra variationsövning mot vanliga mark för att bli starkare?
Jag har sett liknande i de gym jag tränat.*cry*
Vad är meningen med mark med ryckgrepp? Är det för att bli starkare i just den övningen (antar att det är något som körs på vissa tävlingar?) eller för att bli starkare i typ ryckböj som du också länkade?
Eller kan det bara vara en bra variationsövning mot vanliga mark för att bli starkare?
Komplement till vanliga marklyft, man får en längre rörelsebana och övningen blir svårare pga det bredare greppet. Man tränar det oftast för att bli bättre på vanlig mark men det är även en bra massabyggare.
Det är inget man tävlar i.
nmanradnävna
2010-05-06, 23:40
Komplement till vanliga marklyft, man får en längre rörelsebana och övningen blir svårare pga det bredare greppet.
Det är inget man tävlar i.
Okej! Känns ju inte så jäkla svårt ändå, bara hålla bredare och köra på? :) Får helt enkelt testa nästa gång i gymmet, ser ju rätt kul ut
Btw, finns det någon bra sida med olika komplementsövningar för mark? Typ boxmark, har sökt i forumet efter det men konstigt nog inte hittat ett smack
Okej! Känns ju inte så jäkla svårt ändå, bara hålla bredare och köra på? :) Får helt enkelt testa nästa gång i gymmet, ser ju rätt kul ut
Btw, finns det någon bra sida med olika komplementsövningar för mark? Typ boxmark, har sökt i forumet efter det men konstigt nog inte hittat ett smack
Finns rätt mycket komplementövningar till mark. Marklyft från upphöjning, marklyft med stopp vid knäna och ryckmark är exempel på övningar för att förbättra starten. Kronlyft och marklyft med band eller kedjor är exempel på sådant som förbättrar sista delen av lyftet.
Eftersom det är så många muskelgrupper som är involverade så kan även en del övningar man inte i första hand förknippar med marklyft funka som komplement. Exempelvis så kan knäböj och hantelrodd (eller stångrodd för all del) bidra till ett starkare marklyft.
Jag tror även att det är bra att dra med både sumo och vanlig stil ibland även om man har en som man huvudsakligen använder och lägger mest fokus på. Jag har egentligen inget belägg för detta men det känns logiskt för mig att om man är mycket starkare i ena stilen än den andra så kan där finnas svagheter som behöver balanseras upp. Det i sin tur borde kunna bidra till att man blir starkare överlag, det tycker jag inte låter alltför långsökt.
nmanradnävna
2010-05-07, 00:14
text.
Tackar för ett bra svar! Mycket kul att testa i gymmet nu *cupid*
Hälsningar
Daniel
Det är väl lite väl häftigt att säga att han har fel? Han har precis delat med sig av något som iaf hjälpt honom, och du säger att han har fel? :)
Kravmaga
2010-05-07, 07:14
Direkt du påbörjar lyftet så kommer stången bort från kroppen. Klart som fan att det då blir tungt och att du tappar ryggen. Detta eftersom du omöjligt kan trycka ifrån med benen när stången är för långt ifrån "kärnan" i kroppen.
Du ska sträva efter att dra stången "genom benen" dvs om du inte rätade benen precis innan så skulle du slå in stången i skenbenen.
Och! Du ska inte dra upp stången. Du ska pressa fötterna genom golvet. Bildligt talat alltså. :thumbup:
Tack för tipsen, uppskattas!
the_PL_man
2010-05-07, 08:36
Tack för tipsen, uppskattas!
Med tanke på vad som stod på väggen så skulle jag rekommendera ett besök hos Västra AK i Nobelhallen.
Kravmaga
2010-05-07, 08:58
Med tanke på vad som stod på väggen så skulle jag rekommendera ett besök hos Västra AK i Nobelhallen.
Kollade faktiskt upp klubben i samband med att jag kom igång med träningen igen, just för att hitta tekniken igen då man inte tränat på många år. Får nog se om jag kan kontakta dem för lite tips.
Och! Du ska inte dra upp stången. Du ska pressa fötterna genom golvet. Bildligt talat alltså. :thumbup:Det här sättet att tänka tycker jag också är riktigt bra. Hörde det av en kille på gymmet när jag fortfarande var nybörjare och det förbättrade min teknik och styrka direkt.
Eller kan det bara vara en bra variationsövning mot vanliga mark för att bli starkare?1. Det breda greppet och den längre rörelsebanan kommer belasta bröstryggen mer och bakre lår/rumpa mindre (eftersom vikterna är lägre).
2. Greppet i sig gör det svårare att "lyfta fult" anser jag. Jag kan nästan inte tappa ryggen när jag håller händerna utanför ringarna på stången. Min rygg blir helt fix och rak. Har mycket lättare att fälla ryggen (mitt problem sitter snarare i bröstryggen) med ett smalt grepp.
3. Greppet kommer vara det begränsande i övningen vilket säkrar låga vikter och ett striktare utförande. Har svårt att se OP reppa på mer än 120 kg här om han inte har ett ovanligt starkt grepp. Dels så håller man pronerat och dels väldigt brett.
Nackdelen är om man har dålig rörlighet. Man antar en djupare startposition och är det så att OP:s problem kommer av dålig rörlighet så kommer hans rygg att krummas ännu värre. Å andra sidan kommer en djupare startposition och en längre rörelse verka positivt på rörligheten i längden.
sunetdanne
2010-05-07, 14:55
[QUOTE=sunetdanne;4346177]
Det är väl lite väl häftigt att säga att han har fel? Han har precis delat med sig av något som iaf hjälpt honom, och du säger att han har fel? :)
Han svarade i posten under på detta. Jag menade att det finns en generell inställning av många att man måste strecha baksida hamstring om man är stel i den. Detta är inte alltid det "optimala" Har aldrig varit så ostel i hamsting som efter ´"höftmuskelsmassage"
[QUOTE=Mart|n;4347591]
Han svarade i posten under på detta. Jag menade att det finns en generell inställning av många att man måste strecha baksida hamstring om man är stel i den. Detta är inte alltid det "optimala" Har aldrig varit så ostel i hamsting som efter ´"höftmuskelsmassage"Jag vet inte om jag använde ordvalet stel. Det var kanske lite missvisande då. Jag menar mer om problemet uppstår för att senan är för kort så underlättar det med att stretcha ut den.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.