Visa fullständig version : Axlar
STarfish
2003-10-07, 10:02
Jag kör Sittande axelpress, militärpress i smith och stående framåtböjda hantellyft och i en sån där Axel maskin (vete fan vad den heter men den liknar sittande sidolyft typ) när jag kör axlar... Räcker det till för att träna hela axlarna både bak o främre? fler övningar???
shirunai
2003-10-07, 10:15
vill du inte träna mellersta deltan ? sidolyft ?
annars räcker det
STarfish
2003-10-07, 10:21
Originally posted by shirunai
vill du inte träna mellersta deltan ? sidolyft ?
annars räcker det
Men då kan jag lägga upp det så här istället:
Antingen Axelpress eller militärpress sen Stående hantelllyft åt sidan och stående framåtböjda hantelllyft och sen den där maskinen... :D
shirunai
2003-10-07, 10:49
såhär skulle jag lagt upp det och många andra.
Militärpress(helst fri men smith går bra) alt sittande hantelpress
Sidolyft
Frammåtböjda sidolyft
Nu kör jag axlarna med bröst, men om jag skulle kört dem separat hade jag nog lagt upp det såhär.
Militärpress 5set
Sidolyft 3set
Frammåtböjda sidolyft 3
sen om det är är för lite eller för mycket är väll det bara sänka/höjja antalet set.
Jag grundar mina axelpass med kabelmaskinen. Rekommenderar den rejält. Jag tycker att den ger en jämnare belastning än med hantlar, men det är nog en smaksak.
En övning som är bra som komplement är kabellyft framåt. Går även att göras med hantlar.
http://www.bodybuilding.com/fun/2002/frontcableraise1s.jpghttp://www.bodybuilding.com/fun/2002/frontcableraise2s.jpg
Fultjack
2003-10-07, 12:30
varför kör alla så mkt framsida? inte ofta man ser någon med underutvecklade främre delta, som nån har uttryckt sig tiidgare, lägg energin på hantellyft å drag till hakan typ.. å baksida axlar
Originally posted by Fultjack
varför kör alla så mkt framsida? inte ofta man ser någon med underutvecklade främre delta, som nån har uttryckt sig tiidgare, lägg energin på hantellyft å drag till hakan typ.. å baksida axlar
Instämmer.. framsidan får ju sitt i alla pressövningar ändå ju...
shirunai
2003-10-07, 12:34
Håller med dig, jag kör axlar och bröst på samma dag för jag prioriterar inte främre delta, utsida axlar växer av det upplägget
Originally posted by Fultjack
håller med till fullo... tycker att en övning, tex militärpressar, räcker mer än väl till framsidan... kör själv 3set miltärpress, 6set hantelsidolyft och sen 3set baksida i cabeln (+ ibland 3set rotatorcuffs)... efter det kan jag inte lyfta armarna :thumbup:
Originally posted by Fartman
håller med till fullo... tycker att en övning, tex militärpressar, räcker mer än väl till framsidan... kör själv 3set miltärpress, 6set hantelsidolyft och sen 3set baksida i cabeln (+ ibland 3set rotatorcuffs)... efter det kan jag inte lyfta armarna :thumbup:
Hmm, baksida och rotatorcuffs. Får du inte med rotatorcuffarna när du kör baksida?
Om inte så vill jag veta vilka övningar för vad.
Vill veta allt :D
Originally posted by ParvelX
Hmm, baksida och rotatorcuffs. Får du inte med rotatorcuffarna när du kör baksida?
Om inte så vill jag veta vilka övningar för vad.
Vill veta allt :D
för baksida axlar brukar jag köra en övning där man ligger på en bänk i mitten av cabelcrossen och drar från dom övre trissorna, blir ungefär som framåtlutande hantellyft fast uppochner ;)
Kallingen
2003-10-07, 23:45
Jag kör militärpress, sidolyft och sen "frammåt" lyft.
Lyftet frammåt för framsida axlar gör jag först 3 set med skivstång, sen 2-3set med hantlar, gärna lateralt grepp, alltså inte samma rörelse som med skivstången. Funkar fint.
En fråga snabbt, hur kör ni militärpress fritt?
Får det aldrig att funka vid bänk-ställningen, hur ska jag sitta?
Testade en gång när jag var själv vilket slutade med en värkande rygg och högeraxel :em:
Originally posted by Kallingen
Jag kör militärpress, sidolyft och sen "frammåt" lyft.
Lyftet frammåt för framsida axlar gör jag först 3 set med skivstång, sen 2-3set med hantlar, gärna lateralt grepp, alltså inte samma rörelse som med skivstången. Funkar fint.
En fråga snabbt, hur kör ni militärpress fritt?
Får det aldrig att funka vid bänk-ställningen, hur ska jag sitta?
Testade en gång när jag var själv vilket slutade med en värkande rygg och högeraxel :em:
jag kör militärpressen stående :thumbup:
ParvelX: Du får inte med rotatorcuffen i någon större omfattning med den vanliga axelträningen så kör den separat.
Finns ett antal trådar om rotatorcuff så det ska inte vara allt för svårt att hitta något om det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.