handdator

Visa fullständig version : Är vi religiösa av naturen?

sundvall
2010-05-05, 18:27
Ok, har en polare som är rätt besatt i religion och som dyrkar gud. Han sade nu att det är "bevisat av forskare att vi är religiösa av naturen".

Stämmer detta?

Scratch89
2010-05-05, 18:29
Med tanke på att vetenskap är vetenskap och religion är religion, så är det motsägelsefullt att forskare uttalar sig om religion. Antingen är din kompis en lögnare, eller så missuppfattar jag vad han sade.

fiskebulle
2010-05-05, 18:29
Njaa.. Det är väl snarare så att av naturen så behöver vi en 'mening' eller i alla fall en säkerhet. Vissa nöjer sig med döden som säkerhet, andra kräver mera.

stridis
2010-05-05, 18:30
Vet inte hur forskningsläget är tyvärr. Men vi är nog knappast oskrivna blad, vi har animistiska tendenser så grogrund har vi ju.

sundvall
2010-05-05, 18:31
Njaa.. Det är väl snarare så att av naturen så behöver vi en 'mening' eller i alla fall en säkerhet. Vissa nöjer sig med döden som säkerhet, andra kräver mera.

Hur kan detta komma sig?

KaptenKnäsvag
2010-05-05, 18:33
Svaret är "nja".

Människan har ett natuligt behov av att inte ha det yttersta ansvaret för sitt liv, vilket gör att vi gärna underordnar oss andra i olika strukturer. Vi känner oss bekväma under auktoritet. Vissa filosofer föreslår att det är detta behov som gör att vi även kan söka skydd under påhittade figurer för att undslippa det ultimata ansvaret för oss själva. Detta är ju förvisso snarare ett argument emot religion i samhället, än för.

sundvall
2010-05-05, 18:34
Nu lät det såhär: det är bevisat redan av forskningen att religion e medfött.

Sjoba
2010-05-05, 18:36
Människan vill alltid ha en förklaring på allt, att vi dock skulle vara religiösa av naturen skulle jag inte tro.

Religion är ren dumhet, och av de erfarenheter jag har av människor så är vi av naturen dumma, så jag antar att det ligger något i det du säger. Själv förstår jag verkligen inte hur folk kan tro på sagor istället för att tänka logiskt och acceptera det som har blivit vetenskapligt bevisat.

LoTiX
2010-05-05, 18:37
Med tanke på att vetenskap är vetenskap och religion är religion, så är det motsägelsefullt att forskare uttalar sig om religion. Antingen är din kompis en lögnare, eller så missuppfattar jag vad han sade.

Bevis är ett hårt begrepp. Antar att personen i fråga syftar på någon eller några artiklar på mänsklig psykologi som kommit till slutsatsen att vi har något medfött begär att få ett svar på meta-frågeställningar.

Jag får nog hålla med på sätt och vis även om "av naturen" är extremt vagt. Så länge människan inte kan förklara ALLTING medelst vetenskap så kommer svagsinta eller ignoranta eller indoktrinerade människor fylla i tomrummet med Gud.

KaptenKnäsvag
2010-05-05, 18:38

Religiösa tendenser kan vara medfödda - absolut, men det är absolut inte ett argument för Guds existens. Det kan förklaras evolutionärt.

fiskebulle
2010-05-05, 18:40

Nej. Hur skulle det kunna vara det? KaptenKnäsvag är ju inne på samma spår som jag här, att vi "behöver" en säkerhet. Människan i dåtiden/dagens outvecklade samhällen förlitade sig på religion. I sekulariserade(heter det så?) länder så litar vi till forskning och vår enda säkerhet är att alla någon gång kommer att dö. Problemet är väl egentligen att ingen människa kan egentligen föreställa sig hur det är att vara död, icke-existerande.

jaosef
2010-05-05, 18:43
Bevis är ett hårt begrepp. Antar att personen i fråga syftar på någon eller några artiklar på mänsklig psykologi som kommit till slutsatsen att vi har något medfött begär att få ett svar på meta-frågeställningar.

Jag får nog hålla med på sätt och vis även om "av naturen" är extremt vagt. Så länge människan inte kan förklara ALLTING medelst vetenskap så kommer svagsinta eller ignoranta eller indoktrinerade människor fylla i tomrummet med Gud.
Exakt.. det är ju bara att titta bakåt i tiden. Förr var kunskaper om hur saker och ting fungerade färre, och en enkel lösning blev att förklara det som då var oförklarligt med att en gud, eller övernaturligt av något slag gjorde så att det skedde. Skillnaden är väll att vi idag i princip inte behöver någon "gud" eller annat övernaturligt för att förklara det som sker runt oss.

Loke
2010-05-05, 18:47
Haken med frågeställningen är att "religiös" inte har någon entydig definition i sammanhanget. Vad är den mest grundläggande definitionen av en religiös person?

Trance
2010-05-05, 18:49
Svaret på frågan är självklart att be om en referens.

Doctor Snuggles
2010-05-05, 18:49
Vi verkar ha "medfödda" tendenser till religiositet pga hur vårt medvetande fungerar.
Vad vetenskapen börjar förstå är hur exakt detta ter sig. Inget är dock "bevisat", det mänskliga medvetandet är ett rätt komplext ämne.
En bra föreläsning i ämnet:
1iMmvu9eMrg

Även om det vore bevisat eller ej så är det på inget sätt ett bevis på guds existens eller ger någon rationell anledning till att tro.

salmiak
2010-05-05, 18:54
Jag läste i illustrerad vetenskap för något år sen en intressant artikel om hur den naturliga selektionen främjat religiösa människor.
Folk som höll sig i grupper och jobbade tillsammans klarade sig bättre. Religioner med jobbiga, tidskrävande och i sig irrationella regler överlevde bättre då de krävde mycket engagemang (och enligt mig, hjärntvätt) av utövaren. Om man klarade av att spendera x antal timmar att be var dag, var man definitivt en person som verkligen trodde att man skulle bli plågad i oändlighet om man stal/mördade/etc.. Detta innebar att man kunde "sortera ut" folk som man inte kunde lita på, och på så sätt behålla en solid grupp där alla rättade in sig i ledet och jobbade ihop.

För mig lät det som en relativt vettig idé om varför många håller på som dom gör.

Idag känns det som att jag inte behöver en gud för att förstå att jag inte ska skada andra och hoppas de flesta andra förstår de också. Så kan vi använda vår tid och våra pengar till att forska fram läkemedel och kloka lösningar på ekonomiska problem istället för att bygga kyrkor och be till gud att han/hon/det/dem ska göra det.

auxilia82
2010-05-05, 18:59
Det är mig som trådskaparen snackar om. För de första dyrkar jag inte gud, dock väldigt intresserad av evolution, vetenskap och historia.

Ontopic: I alla ur-kulturer som någonsin existerat eller kartlagts av vita människor fram till 1800-talet så har det funnits någon form av religion. Spelar ingen roll om det är en liten stam på 8 pers i djungeln eller i en högkultur. Klart det är medfött på något sätt när varenda liten stam haft någon organiserad religion genom tiderna.
Vad det beror på vet jag dock inte, troligen rädsla för döden, ena gruppen, känna samhörighet och för man inte förstår var allt kommer ifrån

Olegh
2010-05-05, 19:02
Religion borde väl kunna ses som ett uttryck för människans flockbeteende. Dessutom är religion en tung pjäs när det handlar om existentialism. Meningen med livet osv.

KaptenKnäsvag
2010-05-05, 19:06
Religion borde väl kunna ses som ett uttryck för människans flockbeteende. Dessutom är religion en tung pjäs när det handlar om existentialism. Meningen med livet osv.

Korrekt. Det är skitjobbigt att leva med tanken att allt är slut när man dör...

Stråhle
2010-05-05, 19:26
Det är väll den ända förklaringen till hur jorden uppstod, hur allt kan finnas till osv.
Jobbig tanke att tro att allt blir helt svart när man dör, en lång sömn att man aldrig kommer vakna ifrån.

Finns ingen riktig förklaring till hur jorden uppstod, visst genom big bang, men vad fanns 3 timmar innan det? Hur skapades allting? Därav att man vänder sig till gud istället.

Kek
2010-05-05, 19:33
Tror säkert människor som växte upp utan de vetenskapliga upptäckter som finns idag kände ett behov av att förklara allt och fann den lättaste vägen att göra det genom att anta att något övernaturlgit måste vara svaret på allt. Men om det är ett bra argument för att blint tro på gud vet jag inte..

Kek
2010-05-05, 19:34
Korrekt. Det är skitjobbigt att leva med tanken att allt är slut när man dör...

Är väl jobbigare att leva med tanken att man lever för alltid efter det att man har dött?

Eddie Vedder
2010-05-05, 19:38

Möjligtvis syftar han på Dan Larhammars forskning. Larhammar hävdar ju att han hittat den del av hjärnan som "gör oss troende". Alltså den del av hjärnan som stimuleras av den typen av intryck som kan göra en person exempelvis troende.

Jag såg för övrigt Dan Larhammar köpa en Cola Zero häromdagen så nu vet jag att aspartam är ofarligt för hjärnan.:D

Är väl jobbigare att leva med tanken att lever för alltid efter det att man har dött?

För vissa kanske men det är ju ofta idén om livet efter döden som varit anledningen till att folk har kunnat förtryckas av kyrkan under historien. "Ta skit under livet och låt dig underkuvas så får du det bra efter döden" typ.

KaptenKnäsvag
2010-05-05, 19:51
Är väl jobbigare att leva med tanken att man lever för alltid efter det att man har dött?

Absolut inte, enligt mig. Jag kunde bara önska att himlen fanns, men det gör den antagligen inte.

Bubban
2010-05-05, 19:55
Kapogiannis et al har gjort en undersökning;

http://www.scribd.com/doc/16486849/Cognitive-and-Neural-Foundations-of-Religious-Belief-Kapogiannis-Et-Al-2008

L-Sami
2010-05-05, 19:56
Jag tror inte att vi är religiösa av naturen. Att vara religiös är inget biologiskt, utan man påverkas av omgivningen om man blir religiös.

coxie
2010-05-05, 19:58
Absolut inte, enligt mig. Jag kunde bara önska att himlen fanns, men det gör den antagligen inte.

Bara att förneka en högre makt borde väl ge en direktbiljett till helvetet och därför borde du väl hoppas att himlen/helvetet är påhittat?

KaptenKnäsvag
2010-05-05, 20:03
Bara att förneka en högre makt borde väl ge en direktbiljett till helvetet och därför borde du väl hoppas att himlen/helvetet är påhittat?

Jag chansar.

frambogir
2010-05-05, 20:03
Sluta skylla på naturen!

Anton Fräs
2010-05-05, 20:11
Naturen är av ondo.

auxilia82
2010-05-05, 20:29
Ingen som kommenterade mitt svar, kör igen.

I alla ur-kulturer som någonsin existerat eller kartlagts av vita människor fram till 1800-talet så har det funnits någon form av religion. Spelar ingen roll om det är en liten isolerad stam på 8 pers i djungeln eller i en högkultur. Klart det är medfött på något sätt när varenda liten stam haft någon organiserad religion genom tiderna.

Bärs
2010-05-05, 20:32
Även om det vore bevisat eller ej så är det på inget sätt ett bevis på guds existens eller ger någon rationell anledning till att tro.

Ha ha, du måste klämma dit det.

Doctor Snuggles
2010-05-05, 20:47
Ha ha, du måste klämma dit det.

Kände för att vara tydlig. Man vet ju aldrig vem som läser.

Kek
2010-05-05, 21:07

I alla ur-kulturer som någonsin existerat eller kartlagts av vita människor fram till 1800-talet så har det funnits någon form av religion. Spelar ingen roll om det är en liten isolerad stam på 8 pers i djungeln eller i en högkultur. Klart det är medfött på något sätt när varenda liten stam haft någon organiserad religion genom tiderna.

Människan ska ju av någon anledning ha svar på allt och hittar på alla möjliga teorier för att kunna sluta grubbla på alla frågor. Religion sätter också upp en viss moral för folket och gör den arga outbildade pöbeln lättare att styra för ledare.

Tycker inte det är så konstigt att vi har ett medfött beteende att försöka förklara/ta reda på saker som vi inte förstår oss på egentligen. Vi är väl nyfikna av naturen också?

stevebc
2010-05-05, 21:09
Ja, det är vi. Jag är i princip ateist men det kräver inte mycket för att jag ska ändra inställning. Det är svårt att argumentera kring känslor man känner inombords.

Just religiös är väl inget ord som biter på medlemmarna här, snarare andlig. Är vi andliga av naturen? Ja.

Sheogorath
2010-05-05, 21:12

Den springande punkten är: ser du människans benägenhet för religion som ett bevis för gud(ars) existens?

auxilia82
2010-05-05, 21:25
Den springande punkten är: ser du människans benägenhet för religion som ett bevis för gud(ars) existens?

Svar: Nej, en evolutionist tror det är ett maktinstrument, en troende att det är ett bevis att vi söker gud.
Men vad har det med saken att göra?

Sheogorath
2010-05-05, 21:56
Svar: Nej, en evolutionist tror det är ett maktinstrument, en troende att det är ett bevis att vi söker gud.
Men vad har det med saken att göra?

Det är viktigt för hur jag ser på min debattör. Nu behöver jag inte se dig som dum utav den anledningen utan får nöja mig med att se dig som dum för att du tror du gud(ar).

Som svaret på frågan: ja, jag tror att människor har en predisposition för religiositet men ser inte kopplingen till just maktinstrument (och tror inte att någon som är någorlunda påläst i frågan gör det heller). Snarare är det så att människan har ett psyke som söker efter mönster. Det är en viktig del i vår överlevnad och är en viktig komponent i bland annat vår riskkalkyl. Den primitiva, religiösa hjärnan kan inte acceptera det tomrum som uppstår i och med svaret "vi vet inte (än)" utan måste fylla det med mening, rim och ranson. Alla svar, hur befängda de än må vara, känns bättre än den gruvliga tanken att vi kanske inte vet allt och aldrig kommer att göra det.

ekmanc
2010-05-05, 22:19
Religion i olika former har alltid använts som nån form av moraliskt och etiskt rättesnöre som talar om hur man bör bete sig i ett samhälle, är förmodligen en stor anledning till att det finns religion i alla olika kulturer världen över.

Utöver den rent andliga biten då alltså så är det även praktiskt om alla vet och är någorlunda överens om vad som gäller i samhället.

Doctor Snuggles
2010-05-05, 23:06
Ja, det är vi. Jag är i princip ateist men det kräver inte mycket för att jag ska ändra inställning. Det är svårt att argumentera kring känslor man känner inombords.

Just religiös är väl inget ord som biter på medlemmarna här, snarare andlig. Är vi andliga av naturen? Ja.

Titta på den föreläsningen jag länkade. Det mesta är rätt logiskt tycker jag, men fortfarande riktigt intressant.

Jag håller dock med om att andlighet nästan är en default-position. Jag tror att t.o.m. de som är som mest ateistiska förklarar världen internt, emotionellt, sätt med någon slags mysticism. Har man inte en upplevelse av någon slags samhörighet med någonting (oavsett vad detta någonting är) och känner man inte någon djupare, oavsett hur abstrakt, mening med livet så kommer man nog aldrig vara helt tillfreds med tillvaron. Kalla det "flow" eller whatever, men det finns ett läge där signalsubstanserna är i den bästa balansen för att vi ska trivas med livet och därigenom vara som mest produktiva, kreativa osv.

stevebc
2010-05-05, 23:14
Titta på den föreläsningen jag länkade. Det mesta är rätt logiskt tycker jag, men fortfarande riktigt intressant.

Jag håller dock med om att andlighet nästan är en default-position. Jag tror att t.o.m. de som är som mest ateistiska förklarar världen internt, emotionellt, sätt med någon slags mysticism. Har man inte en upplevelse av någon slags samhörighet med någonting (oavsett vad detta någonting är) och känner man inte någon djupare, oavsett hur abstrakt, mening med livet så kommer man nog aldrig vara helt tillfreds med tillvaron. Kalla det "flow" eller whatever, men det finns ett läge där signalsubstanserna är i den bästa balansen för att vi ska trivas med livet och därigenom vara som mest produktiva, kreativa osv.Ska jag göra imorgon!

Ja, typ. Är inte alls insatt här utan tänker mer på hur det ser ut dels i dagsläget och dels historiskt.

Nitrometan
2010-05-06, 07:35
Möjligtvis syftar han på Dan Larhammars forskning. Larhammar hävdar ju att han hittat den del av hjärnan som "gör oss troende". Alltså den del av hjärnan som stimuleras av den typen av intryck som kan göra en person exempelvis troende.

Jag såg för övrigt Dan Larhammar köpa en Cola Zero häromdagen så nu vet jag att aspartam är ofarligt för hjärnan.:D
Nu tror jag att du drar fel slutsats. ;)

Sparven från Minsk
2010-05-06, 07:37
Kan tro att vi har en medfödd vilja eller begär att söka efter kunskap och svar. Saker vi inte kan finna svar på blir lätt gudomliga eller överjordiska då vi inte "gillar" eller är "rädda" för det okända. Ett sätt att hantera hur små och rädda vi egentligen är i kosmos.