handdator

Visa fullständig version : viktuppgång.

Assazel
2003-10-07, 08:24
försöker nu gå upp 0.5kg i veckan vilket resulterar i ca 25kg på ett år... Av detta sägs det att man kan bygga 5kg muskler på ett år. vilket blir 20kg fett. kommer jag se ut som värsta fettot eller kommer man se muskulös ut? (givetvis tränar jag aktivt hela året samtidigt som jag går upp)

Piranha
2003-10-07, 08:27
Du kommer se ut som ett fetto .. men du kommer å andra sidan förhoppningsvis dieta bort överskottet , och sen börja på ny kula.

King Grub
2003-10-07, 11:05
Hur du ser ut efter en viktuppgång på 20 kilo fett? Gissa! :D Ingen vacker syn. Men du lär inte öka i samma takt på det energiintag du håller nu; ju tyngre du blir, desto högre blir din energiförbrukning under ett dygn. Men varför vilja gå upp 20 kilo fläsk över huvud taget? Det förbättrar ju inte muskelbygget jämfört med om du lägger på dig måttligt med kroppsfett samtidigt, snarare försämrar det istället.

z_bumbi
2003-10-07, 11:23
Beror väl även på vad man utgår ifrån och hur man tränar.

Är man en bönstängel som inte tränat så länge och helt plötsligt börjar äta mycket samt träna tungt och hårt så är det ju inte så svårt att få dit några extra kilo på kroppen utan att få epitet "lätt korpulent". Är man dessutom tonårig kille så går det ganska bra en lång tid.

Har man sysslat med "disco" eller enbart högreps och gör samma förändringar så blir kroppens svar antagligen något annat också.

Sen får man väl använda nävarna också, får man tag i en rejäl nypa fettvävnad på magen kanske man ska tänka på att minska ökningstakten en del. :)

King Grub
2003-10-07, 11:28
Originally posted by z_bumbi
Sen får man väl använda nävarna också, får man tag i en rejäl nypa fettvävnad på magen kanske man ska tänka på att minska ökningstakten en del. :)

Vadå - det är ju Prippsmusklerna. :cheers:

Assazel
2003-10-07, 12:20
okej men om jag slutar öka matintaget och står stilla på samma vikt, (kanske för att jag blivit för plöfsig) vad händer då när jag tränar? Blir fettet då muskler etc?

Jag menar alltså jag äter så jag väger kanske 65 alltid och tränar på det.

z_bumbi
2003-10-07, 12:56
Hominus_Nocturna: Hur lång är du nu samt hur mycket väger du ? Kön ? Har tränat hur länge och vilken typ av träning ?

Om du tränar upp dig till en nivå där kroppen gör av med mer kalorier än vad du tar in så kommer den ta av fettet på kroppen men då kommer antagligen muskelökningen att avstanna en hel del samtidigt.

Glenner_84
2003-10-07, 13:03
Det är väl bättre om du satsar på att gå upp 20kg muskler på några år istället? Är du inte erfaren så kan det vara förbannat svårt att få bort fettet, hur ser din dagliga kost ut? hur mycket tränar du? Ålder? ge oss lite mer info...

:MrT:

Assazel
2003-10-07, 13:29
1.74 lång. vikt 64 kg.
59 för 1 månad sen.
har tränar till och från i ett par år. Seriöst först nu.

bumbi: nej jag menar att jag äter exakt lika mycket som jag gör av med. Vad händer då när jag tränar..

Glenner_84
2003-10-07, 16:48
Du är ungefär i samma sits som mig, jag väger inte heller så hemskt mycket, har varit sjuk i ungefär 3 veckor så jag har haft uppehåll i 5 hela veckor. Idag blev det mitt andra träningspass på hela den tiden, har tänkt köra seriöst som f*n nu, träning 5ggr/vecka.

Träna bara å ät så mycket du orkar, du kan ju exempelvis börja äta saker som ökar fettförbränningen som tex mycket kryddor i maten vilket ökar kroppstemperaturen samt energiförbrukningen.

:eating:

Assazel
2003-10-07, 16:53
Originally posted by Glenner_84
Du är ungefär i samma sits som mig, jag väger inte heller så hemskt mycket, har varit sjuk i ungefär 3 veckor så jag har haft uppehåll i 5 hela veckor. Idag blev det mitt andra träningspass på hela den tiden, har tänkt köra seriöst som f*n nu, träning 5ggr/vecka.

Träna bara å ät så mycket du orkar, du kan ju exempelvis börja äta saker som ökar fettförbränningen som tex mycket kryddor i maten vilket ökar kroppstemperaturen samt energiförbrukningen.

:eating:
jag vill inte öka energiförbrukningen eftersom jag vill upp i vikt.. kanske sen när jag nått min ideal vikt.

z_bumbi
2003-10-07, 17:03
Originally posted by Hominus_Nocturna
1.74 lång. vikt 64 kg.
59 för 1 månad sen.
har tränar till och från i ett par år. Seriöst först nu.

bumbi: nej jag menar att jag äter exakt lika mycket som jag gör av med. Vad händer då när jag tränar..

Du har ju just börjat seriöst med träningen, ditt mål att gå upp 25 på ett år kanske är lite väl optimistikst men du kommer också att märka att efter ett tag så krävs det väldigt mycket mat för att gå upp 0,5 kg per vecka. Styrketräning och muskelmassa bränner väldigt mycket energi helt enkelt.
Jag tror faktiskt du är ganska rätt ute just nu, man ska inte vara rädd för att äta rejält när man tränar specielt om man just börjat satsa lite hårdare.

Om du äter exakt lika mycket som du gör av med samtidigt som du styrketränar kommer just du nog att öka långsamt i muskelmassa men när du ökar i muskelmassa kommer du att göra av med mer kalorier och tillslut kommer din kropp inte vilka lägga på sig mer muskler. Du kommer antagligen att bli av med en del fett på kroppen under processen men det är ett långsamt sätt att tappa kroppsfett på.

Assazel
2003-10-07, 17:16
Originally posted by z_bumbi

Du har ju just börjat seriöst med träningen, ditt mål att gå upp 25 på ett år kanske är lite väl optimistikst men du kommer också att märka att efter ett tag så krävs det väldigt mycket mat för att gå upp 0,5 kg per vecka. Styrketräning och muskelmassa bränner väldigt mycket energi helt enkelt.
Jag tror faktiskt du är ganska rätt ute just nu, man ska inte vara rädd för att äta rejält när man tränar specielt om man just börjat satsa lite hårdare.

Om du äter exakt lika mycket som du gör av med samtidigt som du styrketränar kommer just du nog att öka långsamt i muskelmassa men när du ökar i muskelmassa kommer du att göra av med mer kalorier och tillslut kommer din kropp inte vilka lägga på sig mer muskler. Du kommer antagligen att bli av med en del fett på kroppen under processen men det är ett långsamt sätt att tappa kroppsfett på.

Ja alltså frågan var egentligen relaterad till om jag skall rusa upp 0.5 kg i veckan till lite över min idealvikt för att sen deffa ner till just min idealvikt. Eller jag skall öka lite i vikt för att sen ligga där ett tag och träna bort onödigt fett och sen gå upp i vikt igen.
Men jag försöker nog öka lite hela tiden... det borde bli bäst. Sen vid runt 77-80 kg tänkte jag motionera ordentligt dra ner på maten (öka proteinmängden) och gå ner till 75 kg.

dude
2003-10-07, 17:43
men det är 5kg ren muskelmassa du snackar om. till det binds vatten och glykogen sen fett. tror inte det handlar om 20kg fett. tror du kan gå upp 25kg på ett år utan att se allt för fet ut beror förstås hur du ser ut nu om du har jäkligt låg bf eller hyfsat högt.
bulkar på som fan själv. har gått upp runt 10kg på 5veckor =).

Assazel
2003-10-08, 10:16
Originally posted by dude
men det är 5kg ren muskelmassa du snackar om. till det binds vatten och glykogen sen fett. tror inte det handlar om 20kg fett. tror du kan gå upp 25kg på ett år utan att se allt för fet ut beror förstås hur du ser ut nu om du har jäkligt låg bf eller hyfsat högt.
bulkar på som fan själv. har gått upp runt 10kg på 5veckor =).

oj, hur ser du ut? michelin?