Visa fullständig version : Relationsproblem - är jag för svartsjuk?
Hej,
jag och min flickvän har varit tillsammans i ett par månader, möjligtvis 4. Hur som helst så har vi väldigt svårt att ses under veckodagarna på grund av jobb och andra saker som gör det svårt att ses. Detta leder till att vi nästan enbart träffas på helgerna.
Helt plötsligt fick jag reda på att flickvännen och en annan bekant skall åka ner till gbg för att ha "skoj" som hon uttryckte det över en helg. Det är inte det att jag litar på henne, men vi kommer alltså inte kunna ses på drygt 2 veckor i sådana fall.
Är detta okej, ska jag bara säga åk iväg och ha det kul. Kanske jag som blir för svartsjuk :smash:
/V
Självklart ska hon få kunna ha kul med sina vänner utan dig. Förtroende, tillit och kommunikation tycker jag är absolut det viktigaste för att ett förhållande ska kunna hålla.
mattilainen
2010-05-04, 00:13
Absolut måste hon få ha skoj med sina kompisar men kanske erbjöd hon dig att åka med? Om inte tycker jag det var dåligt.
Tigerkotten
2010-05-04, 00:15
Absolut måste hon få ha skoj med sina kompisar men kanske erbjöd hon dig att åka med? Om inte tycker jag det var dåligt.
Varför dåligt? Ibland vill man bara festa med sina vänner.
Att vara lite svartsjuk är inte fel, men låt det inte gå till överdrift bara.
Nej, det var det som jag reagerade på. Det var gnäll om att jag lade för lite tid på henne förut, men det fungerar visst att dra ner till göteborg och ha kul med sin kompis.
Skulle däremot blivit glad om hon frågade om hon och jag eventuellt skulle åka iväg. Det är väl det som jag inte kände var helt OK.
Christyle
2010-05-04, 00:19
Tillit är ju nyckeln till ett bra förhållande men låt henne åka & ha skoj oroa dig inte bara för mycket så länge du litar på henne kommer det du tror icke hända.
Självklart ska hon få kunna ha kul med sina vänner utan dig. Förtroende, tillit och kommunikation tycker jag är absolut det viktigaste för att ett förhållande ska kunna hålla.
Jag litar på henne, men jag litar inte på andra killar direkt om de går ut och festar. Annars har jag inga problem direkt med det...
Kanske bara jag som blir en bit svartsjuk just för att hon inte frågade om vi skulle åka iväg.
Jag tror man måste få leva sina egna liv också i ett förhållande och inte hålla varann i ett järngrepp, annars kommer det inte bli särskilt långvarigt.
Ja om du är rädd för vad andra skall hitta på med henne kommer du få det jobbigt, du kommer inte alltid kunna vara där och beskydda henne.
Skulle däremot blivit glad om hon frågade om hon och jag eventuellt skulle åka iväg. Det är väl det som jag inte kände var helt OK.
Vänta nu, så det skulle varit OK om du hade planerat att åka iväg också? Då indikerar du ju att det är OK för dig att åka som du själv ser sig bör, medan hon bör anpassa sig efter dig?
:confused:
Richthofen
2010-05-04, 00:31
hon kommer vara otrogen
Vänta nu, så det skulle varit OK om du hade planerat att åka iväg också? Då indikerar du ju att det är OK för dig att åka som du själv ser sig bör, medan hon bör anpassa sig efter dig?
:confused:
Nej, det jag menade var om hon frågade om vi två skulle åka iväg istället för hennes kompis då hon oftast påpekar att vi spenderar för lite tid med varandra.
släpp loss lite, jag hade nästan mått lite illa om jag hade levt på det sättet
mån-fre = jobb
lör-sön = flickvän
mån -fre = jobb
lör-sön = flickvän
osv osv osv
det kanske är så att hon redan tröttnat på det här systemet och vill göra något banbrytande för en gångs skull, det kommer säkert nån gång då du också vill göra nåt annat än att hänga med henne? nu menar jag inte att du ska hitta på nåt nästkommande vecka för att "ge igen" på henne
men åk iväg nån helg du också med några kompisar och koppla loss själv, att skylla på att ni inte kan träffas pga olika jobbtider är bara löjligt.. 9,5 av 10 jobb ger väl ändå lite möjlighet till att ta en ledighetsansökan mitt i arbetsveckan då och då för att koppla av med sin respektive
ge relationen en boost, ta ledigt en random veckodag och umgås
äta måste man göra ändå, så varför inte ses över en snabb lunch, kvällsmiddag eller i värsta fall takeaway. här finns ingen anledning att skylla på tid (sålänge det inte är ett distansförhållande du har)
Ska hon iväg med en manlig bekant, eller vad är problemet? Är ju bara en helg. Jag åkte iväg till Turkiet på festresa i en hel vecka med en av mina bästa manliga polare strax efter att jag hade träffat min flickvän. Det var hon helt okej med.
hon kommer vara otrogenSluta.
Du litar på henne men inte andra killar? Om du litar på henne så kommer hon inte göra något inte direkt så att en kille kommer hoppa på henne o börja hångla o hon kommer tappa allt förstånd....
hon kommer vara otrogen
Tyvärr säger all min erfarenhet just det :(
Richthofen
2010-05-04, 01:32
Ska hon iväg med en manlig bekant, eller vad är problemet? Är ju bara en helg. Jag åkte iväg till Turkiet på festresa i en hel vecka med en av mina bästa manliga polare strax efter att jag hade träffat min flickvän. Det var hon helt okej med.
Sluta.
varför ska jag sluta när alla säger motsatsen. den måste vara med i kalkylen så man slipper gå in i väggen när det väl händer.
Hur tror du det hjälper hans svartsjuka? Dessutom skriver du det som ett faktum snarare än en risk. Bara för att man åker iväg med en kompis och har kul innebär det inte att man ligger runt som en slampa. Man kan ha kul utan att ligga med folk.
Ja, du är för svartsjuk. Elller har för stort ägandebehov eller något åt det hållet. Det är inte som att ni kommer att kunna ha fritiden schemalagd åt varandra ett helt liv - vad säger du t.ex. om hon vill åka bort och hälsa på sin mormor en helg, är det OK? Vad skall hon säga om du måste åka på en kurs i jobbet i två veckor? Angående att ni har olika åsikter om hur mycket tid ni skall/bör tillbringa tillsammans (du skriver att hon klagar på att du ägnar för lite tid åt henne), så är väl nyckeln till det att prata om saken snarare än att sitta på sin kammare och tänka ut paranoida skräckscenarier om hur hon åker till syndens näste Götebort och ligger runt, typ. Lite tillspetsat. Kanske minskar också oron om du sätter ord på den; saker har en tendens att växa när man går och ältar dem för sig själv.
Underlaget till tråden känns som en rätt taskig kvinnosyn, f.ö. Det låter som om du tror att tjejer är fullständigt utan tankeförmåga och vilja, och det som avgör om de är otrogna eller inte är om de stöter på någon kille som vill ligga ("Jag litar på min flickvän men inte på andra killar". Öh, du sade nog just att du inte litar på din flickvän.). Det förvånar mig nästan att man vill ha en flickvän överhuvudtaget med den inställningen.
Scratch89
2010-05-04, 06:36
Underlaget till tråden känns som en rätt taskig kvinnosyn, f.ö. Det låter som om du tror att tjejer är fullständigt utan tankeförmåga och vilja, och det som avgör om de är otrogna eller inte är om de stöter på någon kille som vill ligga ("Jag litar på min flickvän men inte på andra killar". Öh, du sade nog just att du inte litar på din flickvän.). Det förvånar mig nästan att man vill ha en flickvän överhuvudtaget med den inställningen.
Jag tror du läser in lite för mycket i det han skriver.
Att lita på sin flickvän men inte på andra killar är inte konstigt, tycker jag. Man kan ju lita på sin flickvän att hon inte skulle göra något dumt, för hon är en logiskt och smart människa, men tre fulla killar i en gränd kanske inte är riktigt lika pålitliga.
Att lita på sin flickvän men inte på andra killar är inte konstigt, tycker jag. Man kan ju lita på sin flickvän att hon inte skulle göra något dumt, för hon är en logiskt och smart människa, men tre fulla killar i en gränd kanske inte är riktigt lika pålitliga.
Ja, visst spetsar jag till det rejält (för att få fram det irrationella i att gå i spinn över vad tjejen skall hinna göra om hon är borta i tre dagar). Däremot uppfattar jag det inte som att trådskaparens oro rör att tjejen skall bli indragen i en gränd och våldtagen, särskilt inte som diskssionen går vidare.
Rent allmänt skall man naturligtvis inte göra sig till en dörrmatta, men svartsjuka är en känsla man skall akta sig för att odla. Det förstör oerhört mycket, framför allt för en själv.
Jag litar på henne, men jag litar inte på andra killar direkt om de går ut och festar. Annars har jag inga problem direkt med det...
Så länge din flickvän inte är ett viljelöst mähä så klarar hon väl av att säga "nej tack, jag har pojkvän" om någon försöker ragga på henne.
Fast det är skillnad på att killar raggar på hans flickvän och vad som låter som ett överfall i en gränd? Förhoppningsvis är TS flickvän smart nog att undvika sådana situationer.
Jag hade blivit fullkomligt Vansinnig om min pojkvän (nu har jag inte pojkvän på det sättet, jag är snart gift) hade försökt hindra mig från att umgås med mina vänner. Det hade helt ärligt varit en anledning att tänka över förhållandet. Är man seriös i sitt förhållande har man hela livet på sig att umgås.
Så ja, du är svartsjuk.
spoonchest
2010-05-04, 06:56
Ni har inte varit tillsammans speciellt länge, heller. Det kan vara svårt att veta var man har varandra efter bara fyra månader.
Och då det är inte onormalt att man ibland kan vara osäker på relationen. Hade ni varit tillsammans ett tag och du fortfarande varit lika svartsjuk fast i större utstäckning, så hade du/ni haft problem. Jag skriver större utsträckning eftersom det faktiskt är normalt med svartsjuka, liksom det är normalt med svackor i förhållandet. Det kommer och går, men är det tillfälligt och man tar tag i det så är det ingen fara på taket. Hanteras det ordentligt, så är svackor egentligen bara nyttiga för er relation.
Som i alla relationer måste man bygga upp en tillit till varandra och fortsätta att utveckla den tilliten. Den kommer inte av sig självt och definitivt inte av att sitta och älta saker i sin ensamhet. Kommunicera. Med det menar jag inte enbart att säga vad man tycker. Utan främst lyssna och försöka förstå. Gör du det gör också hon det.
Hej,
jag och min flickvän har varit tillsammans i ett par månader, möjligtvis 4. Hur som helst så har vi väldigt svårt att ses under veckodagarna på grund av jobb och andra saker som gör det svårt att ses. Detta leder till att vi nästan enbart träffas på helgerna.
Det är snarare det här som kan vara värt att fokusera på. Att hinna ses i veckorna, om så bara för att käka middag, ta en fika eller dylikt vore troligen värdefullt även för att minska din osäkerhet kring ert förhållande. Prata med henne om just det här, hur känner hon inför den här lösningen?
Jag skulle inte vara speciellt nöjd med att träffa min karl två dagar i veckan, och därmed per automatik vara förbjuden att göra något som helst annat just de dagarna.
Det låter som om du tror att tjejer är fullständigt utan tankeförmåga och vilja, och det som avgör om de är otrogna eller inte är om de stöter på någon kille som vill ligga ("Jag litar på min flickvän men inte på andra killar". Öh, du sade nog just att du inte litar på din flickvän.). Det förvånar mig nästan att man vill ha en flickvän överhuvudtaget med den inställningen.
+1 wtf?? *screwy* Alltså, det är väl din flickvän som isf skulle göra ngt dumt, inte främmande killar?
Plusettar Tolkias inlägg i övrigt också, men det hon nämner ovan är riktigt spot on.
Men ens flickvän är väl en vuxen människa, ska hon inte få leva, åka och göra saker för att det finns risk att hon skulle hamna i en gränd med tre fulla killar? Whaaat? :confused: U lost me here..
Jag tror man måste få leva sina egna liv också i ett förhållande och inte hålla varann i ett järngrepp, annars kommer det inte bli särskilt långvarigt.
Ja om du är rädd för vad andra skall hitta på med henne kommer du få det jobbigt, du kommer inte alltid kunna vara där och beskydda henne.
Alltså, det är fortfarande flickvän vi snackar om va? Inte ens lilla barn? Har man så låga tankar om sin flickvän att man inte tror att hon kan tänka själv, agera vettigt - jag fattar inte.. Tycker inlägg i tråden antyder att en partner är en ägodel, alltså, har ts problem med att känna sig åsidosatt för han hade förväntningar att helgen var vikt åt honom - är det väl bara att säga just det?
"Oj, jag var så inställd på att vi skulle ses då att det kändes konstigt när du la fram dina helgplaner, blev lite sotis". Med det sagt så får väl ts hålla i minnet att det är hans känslor, att hon har rätt att spendera tiden hur hon vill, och att han är fri att tala om hur han helst skulle vilja spendera den (dvs vad de verkar så vill ts aldrig att de ska göra annat än umgås just de tu på helgerna, vilket ju verkar jobbigt, vad göra om hans polare lockar med ngt skoj som inte innefattar partners).
Är det att hon inte frågade så är det väl bara att säga det. "Eftersom vi bestämt att vi bara vill ses helger hade det kännts bättre om du frågat, nu dröjer det så länge innan vi ses, kommer sakna dig" och så kanske styra upp som ngn skrev, att man kan ses kortisar annars med.
Hursomhelst, allt går alltid att lösa. Men att se på sin partner som ett viljelöst våp är ju ett större problem än att förlora tid med henne kan jag känna.
shadowfire
2010-05-04, 07:57
Ni har inte varit tillsammans speciellt länge, heller. Det kan vara svårt att veta var man har varandra efter bara fyra månader.
Och då det är inte onormalt att man ibland kan vara osäker på relationen. Hade ni varit tillsammans ett tag och du fortfarande varit lika svartsjuk fast i större utstäckning, så hade du/ni haft problem. Jag skriver större utsträckning eftersom det faktiskt är normalt med svartsjuka, liksom det är normalt med svackor i förhållandet. Det kommer och går, men är det tillfälligt och man tar tag i det så är det ingen fara på taket. Hanteras det ordentligt, så är svackor egentligen bara nyttiga för er relation.
Som i alla relationer måste man bygga upp en tillit till varandra och fortsätta att utveckla den tilliten. Den kommer inte av sig självt och definitivt inte av att sitta och älta saker i sin ensamhet. Kommunicera. Med det menar jag inte enbart att säga vad man tycker. Utan främst lyssna och försöka förstå. Gör du det gör också hon det.
+1
lol - till alla moralpredikare i tråden; ni ser ingen som helst skillnad på att ha en långvarig relation och vara snart gift, mot för vad man känner om man nyss har träffats och knappt lärt känna varandra?
+1
lol - till alla moralpredikare i tråden; ni ser ingen som helst skillnad på att ha en långvarig relation och vara snart gift, mot för vad man känner om man nyss har träffats och knappt lärt känna varandra?
Min reaktion är nog tämligen reflexmässig, och kan säkert uppfattas som både otrevlig och moralpredikande. Jag kan bjuda på det. Det är väl troligen den andra sidan av myntet mot inlägg av typen "hon kommer att vara otrogen".
Har man dejtat i fyra månader så är det klart man är ny i förhållandet, särskilt om man då bara ses på helgerna, det genererar sexton dagar effektiv tid tillsammans. Är man ung och kanske inte helt bekväm i förhållandet än så är det väl klart att det kan kännas läskigt att ens flickvän åker iväg med sina vänner.
Grundproblemet är väl att de borde kommunicera om det här, Lellans förslag är alldeles utmärkt om TS vill kommunicera sina känslor på ett rimligt sätt till sin flickvän.
shadowfire
2010-05-04, 08:07
Min reaktion är nog tämligen reflexmässig, och kan säkert uppfattas som både otrevlig och moralpredikande. Jag kan bjuda på det. Det är väl troligen den andra sidan av myntet mot inlägg av typen "hon kommer att vara otrogen".
Har man dejtat i fyra månader så är det klart man är ny i förhållandet, särskilt om man då bara ses på helgerna, det genererar sexton dagar effektiv tid tillsammans. Är man ung och kanske inte helt bekväm i förhållandet än så är det väl klart att det kan kännas läskigt att ens flickvän åker iväg med sina vänner.
Grundproblemet är väl att de borde kommunicera om det här, Lellans förslag är alldeles utmärkt om TS vill kommunicera sina känslor på ett rimligt sätt till sin flickvän.
Sådärja! +1
Jag raderade precis mitt inlägg, för det var exakt detta jag tänkte skriva som uppföljning. Grundproblemet är två problem, precis som TS klart och tydligt skrev så upplever även flickvännen att de träffas för lite. Klart som tusan det är obehagligt att vara ifrån varandra i 14 dgr då när man inte lärt känna varandra tillräckligt!
Chidde har också redan kommit med bra input, dvs prata om problemet och se hur man kan träffas på annat sätt.
hehe lite kul att den här tråden utvecklas till att bli en feministisk debatt, now whooo could have guessed that hooooomer? :)
Helt sjukt, det är så otroligt självklart för mig att din tjej måste få åka iväg med sina polare. Det är ju hennes liv, du äger inte henne. Om du inte litar på att hon inte är otrogen ska ni inte vara tillsammans. Ni har ju just träffats, det är knappast som att hon lämnar dig hemma med fyra barn att ta hand om medan hon åker och super skallen i bitar så slappna av lite är mitt råd.
När du säger att du inte litar på killar så är det lika oförståligt för mig, din flickvän är väl inte en viljelös docka som gör allt som random kille säger? Du får lita på att hon inte sätter sig i några fatliga situationer såklart, men det är ju hennes ansvar plus att det lika gärna kunde skett i hemstaden i så fall.
Om hon skulle vara otrogen så är hon det för att hon inte vill vara med dig, inte för att chansen finns, för den finns i princip alltid om man vill. Tror du att hon vill vara med dig? I så fall ska du lita på henne. Tror du inte det så är det läga att tänka över förhållandet eller helt enkelt lämna henne.
Iofs tror jag att du vet svaret på din fråga själv i och med att du var tvungen att posta en tråd om det men min åsikt är iaf: Ja du är för svartsjuk och du kanske ska se över din kvinnosyn.
+1 på allt tolkia och Lellan skrev också.
Din flickvän tycker om dig. Det är därför hon är med dig. Hon kommer att fortsätta vara med dig ända tills hon inte vill längre. Du kan inte förutse allt som skall komma ske i framtiden eller hur hon tänker.
Var ditt bästa när du är med henne och visa att du tycker om henne & vill vara med henne så att hon känner att hon också vill fortsätta vara med dig. Lita på hennes kärlek till dig.
Mer än så kan du inte göra.
Man kan aldrig styra över andra, bara sig själv och sin egen inställning.
Våra nära och kära är bara oss till låns.
+1
Jag kan bjuda på att det upplevdes som predikande. Som komplement kan jag lägga till att det första halvåret av vårt förhållande hade jag och mannen 60 mil emellan oss och kunde max träffas varannan helg. Läget var likadant då, vi gjorde saker på annat håll också, även om man såklart vill träffas jämt när man är nykär.
Det jag ville få fram var att TS bör kommunicera med sin flickvän om hur mycket tid de spenderar med varandra, hellre än att han tror att hon kommer vara otrogen för att andra killar är fulla och dumma i huvudet.
Helt otroligt hur vissa människor i den här tråden inte kan sätta sig in i TS position.
Ja det är svartsjuka och oroa, något som alla upplever. Men jag förstår dig i sammanhanget, ni har inte varit tillsammans länge och träffas bara på helgerna. Det gör att förhållandet inte är helt stabilt, och att lita på sin partner i sådan tidig relation är fan inte lätt, för du känner henne inte. Jag kan inte ge dig några råd mer än att du måste släppa iväg henne och bita ihop tills hon kommer tillbaka. Ring inte hela tiden, låt inte svartsjuk i telefonen, och förhör henne inte. Som sagt, bit ihop och härda ut.
+1 på Spoonchest, Skuggan och Micke
Åker hon iväg med tjejkompisar eller killkompisar? Om det är det tidigare ser jag ingen anledning att oroa sig.
Knepiga grejer. Men som tidigare talare lyft fram så är det skitviktigt att man inte schemalägger helgen i erat fall så mycket att ni aldrig kan köra något solo. Man vet aldrig men till slut kanske någon av er börjar känna att det är mer ett "tvång" att träffas på helgen och så vill man ju inte ha det!
Och det här med tillit är svårt. Man kan aldrig säga aldrig när det gäller att tjejen ska hitta någon annan osv. men däremot så tror jag inte att din tjej, såvida hon inte är speciell, är handlingsförlamad eller på något sätt gör allt som alla säger åt henne - även en full kille som vill ha ett strul. Men i dem flesta fall så blir det iaf inte bättre av att alltid kontrollera henne när hon är ute eller tom. efteråt. Det är nog väldigt få tjejer som uppskattar det, såvida du inte visar ett vänligt intresse och typ frågar hur kvällen var. Det finns ju även dem, dock få, som kan känna att om killen är mycket svartis och ringer/sms:ar och håller på hela tiden så vill dem hämnas. Men dem är nog en minoritet, även om min första kärlek var så.
Jag blev själv brädad utav världens mest oskyldiga och pålitliga flickvän efter att hon hånglat med en klasskompis, så man kan aldrig säga aldrig. Jag känner inte din flickvän men skulle vilja säga att låt varandra göra saker solo också. I mitt fall var det iofs inte solo biten som var problemet, men ja..
Jag vet inte om jag kan säga att du är svartsjuk, förhållandet är helt enkelt så pass nytt så ni har liksom inte riktigt utforskat det. Men låt henne åka! Och låt henne "vara ifred" så att säga. Vill hon prata så lär hon ju höra av sig.
hehe lite kul att den här tråden utvecklas till att bli en feministisk debatt, now whooo could have guessed that hooooomer? :)
Feministisk debatt..? :confused:
Om man ser på ngn man har ett jämställt förhållande med som ngn som behöver skyddas mot ondo, att man inte litar på att den kan stå emot kåta människor trots att man säger sig lita på partnens dygd, så är det väl inte feministiskt utan mer lite märkligt sätt att se på någon..? Oavsett kön. Ts hade ju lika gärna kunnat vara tjej, ser inget feministiskt i det. Att se på sin partner som offer för andra = "viljelöst våp".
Sen köper jag absolut att man kan bli sotis, och känna sig bortglömd, men då får man väl kommunicera om vad man har för behov och förhoppningar i förhållandet och fundera på vad man tycker kan anses som rimliga sådana.
Ts flickvän kanske inte hade en lika fast bild av hur de ska ses, kanske inte lika stort behov av att träffas, kanske inte vet hur mkt han hade hoppats på att ses, kanske inte känner sig lika osäker på honom osv osv... med tid när de lär känna varandra kommer det nog, men så här i början, klart ts kan bli nojjig, är väl just därför han rådfrågar om vilken grad kontroll man kan begära i hans sits.
Åker hon iväg med tjejkompisar eller killkompisar? Om det är det tidigare ser jag ingen anledning att oroa sig.
Förstår poängen men det är en ganska rubbad syn.
Om man är orolig ifall hon åker iväg med en killkompis så förutsätter man att hon kan vara otrogen.
Om man samtidigt skulle vara lättad ifall hon åker iväg med en tjejkompis istället så förutsätter man alltså fortfarande att hon kan vara otrogen, men förmodligen inte får tag på någon att vara otrogen med.
Jag hade naturligtvis sagt likadant, och har gjort det på ett annat mer kvinnodominerat forum tidigare, om TS hade varit tjej och inte ville att killen skulle åka iväg med kompisar. The door swings both ways!
Naturligtvis har jag förståelse för att man är osäker när man är ung och ny i ett förhållande, men det betyder inte att det är ändåmålsenligt eller nyttigt.
Jag hade naturligtvis sagt likadant, och har gjort det på ett annat mer kvinnodominerat forum tidigare, om TS hade varit tjej och inte ville att killen skulle åka iväg med kompisar. The door swings both ways!
Naturligtvis har jag förståelse för att man är osäker när man är ung och ny i ett förhållande, men det betyder inte att det är ändåmålsenligt eller nyttigt.
Spot on, börjar man se den man dejtar så skapar man ju en fin grogrund för att börja tycka det är ett ok sätt att förhålla sig till ngn som uppenbarligen tokgillar en. Dåligt för självkänslan, dåligt för förhållandet, dåligt för hur man tänker om den andre. Däremot är det ju nyttigt att inte sopa känslor under mattan el låtsas som inget, man behöver ju inte gå hela vägen åt något håll - utan kan bli tydlig med vad man hoppas och vill få ut av förhållandet utan att kräva det, och utan att det blir helt dramatiskt. Förmedla det som ngt positivt, att man verkligen uppskattar att ses snarare än att man tror att den ska vara otrogen när man inte ses.
Att spekulera i huruvida ts flickvän skulle vara otrogen el inte, förmedla att det är normalt att känna - utan att ta upp att det förmodligen inte är en känsla att agera för mkt efter (kontraproduktivt, jobbigt att vara för sotis, kontrollerande), eller att säga att man inte får/kan/borde känna så och bara ska sluta hjälper ju inte. Förstod det som att ts ville ha stöd hur man kan tänka runt det, och agera gällande frågan, dvs lite hjälp.
shadowfire
2010-05-04, 10:27
Väljer man att läsa vad TS faktiskt skriver och då inte enbart första posten, utan hela tråden - samt filtrerar bort andra inlägg som inte relevanta för vad TS står för så:
- TS skaffar flickvän o umgås i några månader
- De ses bara på helger, vilket gör att det naturligt kan gå långsammare att bygga upp tillit, förtroende och djupare känslor (kommer inte i ett cornflakespaket)
- Tjejen påtalar att hon tycker att de ses för lite
- Tjejen väljer därefter att spendera en helg med annat sällskap istället för med TS
- TS känner en känslomässig reaktion... svartsjuka? Ptja, det är svårt att sätta ord på känslor, det kan likväl vara frustration. Eller svartsjuka på tjejens vän.
- TS undrar om det är rätt/fel att känna det han känner, oavsett vad det nu är för negativ känsla
Då börjar det komma inlägg om att TS ska se över sin kvinnosyn? Det är den ekvationen jag verkligen inte får ihop.
Scratch89
2010-05-04, 10:51
Men ens flickvän är väl en vuxen människa, ska hon inte få leva, åka och göra saker för att det finns risk att hon skulle hamna i en gränd med tre fulla killar? Whaaat? :confused: U lost me here..
Men för sjutton hundar, läs vad jag skriver och inte vad du vill läsa. Det finns ingenting som hindrar henne att åka, och det är ingen som har sagt något annat heller. Däremot finns det, som sagt, faktorer som gör att man kan bli orolig när man släpper iväg någon man tycker om, där man inte har någon kontroll över vad som händer om det skulle hända något, oavsett om det är en flickvän, pojkvän, eller ens barn.
Förstår poängen men det är en ganska rubbad syn.
Om man är orolig ifall hon åker iväg med en killkompis så förutsätter man att hon kan vara otrogen.
Om man samtidigt skulle vara lättad ifall hon åker iväg med en tjejkompis istället så förutsätter man alltså fortfarande att hon kan vara otrogen, men förmodligen inte får tag på någon att vara otrogen med.
Tror chanserna är betyligt större att något sådant händer om hon åker iväg med en killkompis. T.ex. om de går ut och tar 1 öl eller 10 så sker ju en olycka ganska lätt men om hon åker iväg med tjejkompisar brukar det alltid finnas ett par som är bra på att cockblocka eventuella slembollar som försöker ragga.
Väljer man att läsa vad TS faktiskt skriver och då inte enbart första posten, utan hela tråden - samt filtrerar bort andra inlägg som inte relevanta för vad TS står för så:
- TS skaffar flickvän o umgås i några månader
- De ses bara på helger, vilket gör att det naturligt kan gå långsammare att bygga upp tillit, förtroende och djupare känslor (kommer inte i ett cornflakespaket)
- Tjejen påtalar att hon tycker att de ses för lite
- Tjejen väljer därefter att spendera en helg med annat sällskap istället för med TS
- TS känner en känslomässig reaktion... svartsjuka? Ptja, det är svårt att sätta ord på känslor, det kan likväl vara frustration. Eller svartsjuka på tjejens vän.
- TS undrar om det är rätt/fel att känna det han känner, oavsett vad det nu är för negativ känsla
Då börjar det komma inlägg om att TS ska se över sin kvinnosyn? Det är den ekvationen jag verkligen inte får ihop.
Tack, du uttryckte det bättre.
Tror chanserna är betyligt större att något sådant händer om hon åker iväg med en killkompis. T.ex. om de går ut och tar 1 öl eller 10 så sker ju en olycka ganska lätt men om hon åker iväg med tjejkompisar brukar det alltid finnas ett par som är bra på att cockblocka eventuella slembollar som försöker ragga.
Absolut, men för mig är det inte stor skillnad på tanke och handlande i det här fallet. Om hon är beredd att vara otrogen så kan hon dra med en gång.
Olyckor? :) kom igen, det är ju inte direkt så att hon snubblar över en naken kille med flaggan i topp.
om hon åker iväg med tjejkompisar brukar det alltid finnas ett par som är bra på att cockblocka eventuella slembollar som försöker ragga.
... för att hon saknar fri vilja och inte klarar av att säga nej?
Absolut, men för mig är det inte stor skillnad på tanke och handlande i det här fallet. Om hon är beredd att vara otrogen så kan hon dra med en gång.
Olyckor? :) kom igen, det är ju inte direkt så att hon snubblar över en naken kille med flaggan i topp.
Precis. Om hon vill ha dig kommer hon inte att "råka falla" för någon annan.
Tillit, återigen. Du kan ändå inget göra åt det. Alla försök till kontroll kommer ha motsatt verkan.
Det där var verkligen inte rättvist sagt av dig, såväl känner du inte mig att du kan spy upp saker som att jag har dålig kvinnosyn för det har jag absolut inte! Fy på dig.
Så, efter en del vettiga svar så har jag lugnat ner min oro. Ska försöka att inte stissa upp mig så mycket helt enkelt.
Trevlig dag!
Det här är ju något som alltid är lättare sagt än gjort, men försök göra och tänka på något annat helgen hon är borta. Svartsjuka och misstankar är i värsta fall självuppfyllande profetior.
Men för sjutton hundar, läs vad jag skriver och inte vad du vill läsa. Det finns ingenting som hindrar henne att åka, och det är ingen som har sagt något annat heller. Däremot finns det, som sagt, faktorer som gör att man kan bli orolig när man släpper iväg någon man tycker om, där man inte har någon kontroll över vad som händer om det skulle hända något, oavsett om det är en flickvän, pojkvän, eller ens barn.
..men som du skriver så påverkar den här oron inte situationen på annat sätt än att göra ts orolig.
Man har typ aldrig kontroll över sina nära och käras väl och ve, förutom när de är i ens direkta närhet. Frågan är om ts verkligen ska känna ökad oro pga flickvännen inte befinner sig i samma stad, dricker när han inte är med el om det att hon valt att åka utan honom har ngn djupare innebörd, el vad det nu är som skapar oron.. Antingen sväljer han oron el berättar att han känner oro, vad annat kan han göra liksom?
Försöka påverka huruvida hon ska åka el inte är ju inte alternativ, eftersom det är just en partner och inte ett barn.
Varför? Hon kanske vill va ensam?
Det där var verkligen inte rättvist sagt av dig, såväl känner du inte mig att du kan spy upp saker som att jag har dålig kvinnosyn för det har jag absolut inte! Fy på dig.Varför är du svartsjuk på henne? Vad är du orolig för, och varför är du orolig för att detta ska hända?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.